BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Negocjacje w obrocie nieruchomościami
Advertisements

KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
Komunikacja interpersonalna
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Komunikacja w zespole projektowym Przygotowała : Monika Bombol s2450.
Przegląd projektu Egzamin gimnazjalny z języka obcego.
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Komunikacja interpersonalna Część I
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wystąpienia publiczne.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Kompetencje komunikacyjne
Konferencja MaterCare International
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Prezentacja raportów - uwagi
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Trening metodą Warnkego
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Komunikacja interpersonalna to sztuka porozumiewania się
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKACJI.
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Komunikacja.
Bariery komunikacyjne
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Metody komunikowania się
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikowania się.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji ludzi
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Projekt: „Licencja pracownika ochrony I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Komunikacja Joanna Domańska CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt.
Komunikacja.
Aleksandra Kiełbania I G
The Leader in Me.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.3 Małgorzata Tubielewicz.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA Autor: Ewelina Boroń

CELE LEKCJI Uczeń: zna pojęcie barier, rozumie istotę barier w komunikacji, wymienia i charakteryzuje czynniki zakłócające skuteczną komunikację, wymienia i charakteryzuje czynniki przezwyciężające bariery w komunikacji, rozpoznaje czynniki, na które należy zwrócić uwagę przy komunikowaniu się.

POJĘCIE BARIERY W KOMUNIKACJI Bariera komunikacyjna to coś, co powstrzymuje bądź blokuje skuteczność komunikowania się. Wśród wielu barier można zwrócić uwagę na: nieostrożność, zniekształcenie motywu, nadmierne zaabsorbowanie sobą, przejawianie zachowań obronnych, brak zaufania, nastawienie do odbiorcy, emocje, różnice językowe, niezgodność przekazów werbalnych i pozawerbalnych, percepcja.

bariery Rysunek 1. zniekształcenie nieostrożność motywu zaabsorbowanie sobą percepcja bariery zachowania obronne niezgodność przekazów niewerbalnych brak zaufania niezgodność przekazów werbalnych różnice językowe emocje nastawienie do odbiorcy

CZYNNIKI ZAKŁÓCAJĄCE PROCES SKUTECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIĘ Rysunek 2. aby nie zaszkodzić sobie nieostrożność żargon cechy po stronie nadawcy dynamika interpersonalna percepcja zaabsorbowanie sobą cechy po stronie odbiorcy czynniki po stronie otoczenia emocje

PRZEZWYCIĘŻANIE BARIER Rysunek 3. sprzężenie zwrotne wrażliwość Techniki dla nadawcy wiarygodność świadomość języka

PRZEZWYCIĘŻANIE BARIER Techniki dla nadawcy: sprzężenie zwrotne, świadomość języka i znaczenia, zachowanie wiarygodności, wrażliwość na potrzeby odbiorcy.

PRZEZWYCIĘŻANIE BARIER Rysunek 4. Techniki dla odbiorcy aktywne słuchanie wrażliwość na potrzeby nadawcy

Pokonywanie barier przez odbiorcę Rysunek 5. umiejętność słuchania i rozumienia przedstawienie pożytecznych rad rezygnowanie ze swego punktu widzenia stawianie pytań

PRZEZWYCIĘŻANIE BARIER Rysunek 6. PRZEZWYCIĘŻANIE BARIER śledzenie losów informacji zrozumienie bogactwa różnych środków przekazu Techniki dla nadawcy i odbiorcy regulacja przepływu informacji

PRZEZWYCIĘŻANIE BARIER Techniki dla nadawcy i odbiorcy: śledzenie losów informacji, regulacja przepływu informacji, zrozumienie bogactwa różnych środków przekazu.

Rysunek 7. Kategoryczność Elementy godne uwagi Reakcje emocjonalne Wygląd Trema Zła organizacja Elementy godne uwagi Brak sprzężenia zwrotnego Zainteresowanie słuchaczy Nadmiar informacji

ELEMENTY GODNE UWAGI W przypadku dużej grupy staraj się zainteresować możliwie najwięcej słuchaczy, miej spisane kluczowe fragmenty wypowiedzi. Nadmiar informacji - za dużo informacji to równie źle, jak za mało; nadmiar powoduje zmniejszenie zdolności percepcji i wyłapania istotnych wiadomości. Brak sprzężenia zwrotnego - zadawaj pytania, słuchaj uważnie i pokaż swoje reakcje.      Zła organizacja - planuj wystąpienie, rozmowę itp.; staraj się uporządkować przyjmowane komunikaty.

ELEMENTY GODNE UWAGI Kategoryczność – unikaj słów: zawsze, nigdy, wcale, zupełnie i innych, które sugerują wiedzę absolutną i niepodważalną. Reakcje emocjonalne - bądź świadom odczuć, emocji, jakie budzą się  w Tobie, staraj się nad nimi panować. Wygląd - staraj się wyglądać schludnie i czysto, kiedy masz w zamiarze przekazać wiadomość; nie zwracaj za wiele uwagi na wygląd innych, gdyż może to zakłócić odbiór ich komunikatów. Trema - wystąpienie przed (dużą) grupą ludzi może powodować tremę.

PODSUMOWANIE Poprawne i skuteczne komunikowanie się jest bardzo ważnym elementem nie tylko w pracy, ale też w życiu codziennym. Pojawiające się w tym procesie bariery należy skutecznie zwalczać. Opracowano na podstawie: Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 554. http://www.sciaga.pl/tekst/35424-36-