"Poznaj styl przeszłości"

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PREZENTACJĘ WYKONAŁY: JOANNA KĘDZIERSKA JUSTYNA KURIATA DOMINIKA KOWAL
Advertisements

Slowianie we Wczesnym Sredniowieczu
Materiałoznawstwo w zakresie obsługi
W królestwie czworokątów
Najwspanialsze zabytki Bogatyni
OFERTA MUNDURKÓW SZKOLNYCH
Moda damska w średniowieczu
EURO Tak będzie wyglądać waluta Europy
Wybrane techniki wykonywania ozdób i przedmiotów z papieru
Techniki papieroplastyczne Kamila Korzekwa Paulina Grzyb kl. I b.
Polskie Stroje Ludowe.
Biżuteria W Polsce.
projekt stroju Mikołaja - przód
UMUNDUROWANIE Czyli co każdy harcerz 87 GDH mieć powinien.
Sutanna św. Jana Bosko Przebieg prac konserwatorskich
SARMATYZM W POLSCE Ania Dostatnia kl.VIb.
STROJE W ŚREDNIOWIECZU
Sam na sam z dziełem sztuki…
Historia Tańców GÓRALE.
Prezentacja multimedialna dla uczniów
Kolekcja ,,Kobieta zawsze sobie poradzi’’
RENESANS, CZYLI ODRODZENIE NOWA MODA
Decoupage - kreatywne hobby dla każdego Ewa Osoba Gimnazjum Nr 3 w Lublinie Katarzyna Horbowska-Zaranek SOSW Nr 1 w Lublinie  
Ubrania i ich nazwy.
Kujawiak-Taniec.
Ubrania i ich nazwy.
STROJE 2 – opis techniczny
Zespół Szkół Specjalnych w Brzegu
Śląskie stroje ludowe – wersja rybnicka
STROJE 1-opis.
1.Pole kwadratu jest równe 50cm2. Oblicz długość jego przekątnej pkt
zabytki muzyki polskiej
HAFTY.
O technikach graficznych
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Jak ubierał się polski szlachcic
Wystawa Strojów Ludowych XIX – XX wieku.
Moda XIX i XX wieku.
Autorem jest Lorentz Wolbrecht. Zegar powstał w 1662–1680. Miejscem powstania jest Toruń, Polska. Wymiary wysokość: 96 cm, średnica: 22 cm.
ŚWIĘTOKRZYSKI STRÓJ LUDOWY
UKRAINA.
Szaty Liturgiczne.
OBRAZ MATKI BOSKIEJ ZIELNEJ
Zimowa stolica Polski.
Izba Regionalna w Zielonkach
List do Efezjan Tylko uzbrojony wojownik może przetrwać atak złego.
Kujawy Granice Kujaw od wschodu wytycza lewy brzeg Wisły, z zachodu kompleks Noteci, na północy Kanał Bydgoski, a na południu granica przebiega przez miasta:
STROJE 1-opis.
Jak przygotować stroje?
STROJE 1- OPIS. STROJE Orszaku Trzech Króli Orszak Trzech Króli jest przedstawieniem ulicznym. I jak w każdym spektaklu, scenografia odgrywa bardzo ważną.
wystawa etnograficzna stroje łowickie
Wczoraj (966r.) Dziś (2016r.) Stroje wczoraj i dziś.
Poznajemy stroje ludowe górali oraz ich zajęcia. Plan prezentacji: Stroje ludowe Co robią górale na hali ? Po co górale hodują owce ? Co to są oscypki.
Strój ziemi cieszyńskiej.
Ubiór 1.Wszystkie części garderoby powinny zawsze być czyste, odprasowane, znajdować się w idealnym porządku (np. przyszyte wszystkie takie same guziki,
 Ubrania weekendowe  Ubranie sportowe koordynowane  Ubranie wyjściowe (zwane spacerowym)  Ubranie wizytowe.
Stroje średniowieczne: - Damskie - Męskie
Życie kiedyś i dziś r. Julia Michalak IF.
Prezentacje opracowali
Wczoraj i dziś. Koszula Pończochy Suknia wierzchnia Pasek Obuwie Płaszcz.
UMUNDUROWANIE Czyli jak każdy harcerz 1 MDH powinien być umundurowany Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu mundurowego ZHR Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu.
MODA STAROŻYTNA.
„Być kobietą, być kobietą..”
KAMIZELKA PUCHOWA Opis: Ultralekki, wygodny bezrękawnik puchowy z kapturem w kolorze czarnym z limonkowymi wykończeniami Specyfikacja: Miękki, lekki materiał.
SOBIESCY HERBU JANINA.
Grecja.
Wykonała: Hanna Wawrzonek
Rekonstruujemy stroje ludowe
STRÓJ GALOWY czyli jak się ubierać, a jak nie podczas uroczystości szkolnych w IV LO – poradnik dla klas pierwszych (i nie tylko)
BIŻUTERIA RECYKLINGOWA – BIŻUTERIA ,,Z ODZYSKU”
Zapis prezentacji:

"Poznaj styl przeszłości" Wystawa skupiająca się na ubiorze, biżuterii oraz przedmiotach używanych głównie przez kobiety różnych narodowości .

Element stroju scytyjskiej księżniczki z Ryżanówki Autor rekonstrukcja — Lubow Kłoczko Czas powstania 1. poł. III w. p.n.e. Miejsce powstania Scytia — obszar lasostepu ukraińskiego Technika - kucie, wycinanie, gięcie, lutowanie, odlewanie, cyzelowanie, trybowanie Materiał - wełna, blacha złota W naszych zbiorach znajduje się od roku 1887 wyposażenie bogatego scytyjskiego grobu kobiecego usytuowanego pod nasypem kurhanu, przebadanego w miejscowości Ryżanówka koło Zwienigorodki na Ukrainie przez Gotfryda Ossowskiego, pierwszego kustosza Muzeum Starożytności Krajowych Akademii Umiejętności w Krakowie. Jednymi z przedmiotów znajdujących się w trumnie kobiety są powyższe kolczyki Element stroju scytyjskiej księżniczki z Ryżanówki

Wachlarz kobiecy Czas powstania - XVIII w. Miejsce powstania - Francja Wymiary wysokość: ok. 30 cm Technika malowanie, złocenie, rzeźbienie Materiał papier, fiszbin, kość wieloryba Wachlarz, którego pierwotną funkcją użytkową było wachlowanie, w czasach nowożytnych został nobilitowany do synonimu dostojeństwa. W tym czasie stał się bardzo modnym elementem kobiecego stroju. Natomiast gestykulacja przy pomocy wachlarza stała się umownym szyfrem, służącym do porozumiewania się i flirtu na dworze, salonowej gry płci. XVIII wiek nazywany stuleciem kobiet był wiekiem wyrafinowanej gry towarzyskiej. Jaki przedmiot nadawał się lepiej do flirtu niż kokieteryjny, zabawny wachlarz? Powstał więc sekretny „język wachlarzy”, który musiała opanować każda młoda kobieta wchodząca na salony.

Naszyjnik z Czerska Czas powstania - wczesne średniowiecze Miejsce powstania - Czersk, powiat chojnicki, woj. pomorskie Wymiary - średnica: 15,5 x 12,5 cm, waga: 69 g, obwód: 44 cm Technika - kucie Materiał - srebro Naszyjnik srebrny wykonany z kilku pasm podwójnego skręcanego drutu. Końce naszyjnika są rozkute w soczewkowate płytki, zdobione jednostronnie ornamentem stempelkowym, zakończone zapięciem na haczyk i uszko. Jest to zapewne wyrób wykuty przez lokalnego rzemieślnika w czasach wczesnego średniowiecza. Naszyjnik z Czerska

Pudernica Czas powstania - 2. poł. XIX w. Miejsce powstania - Austria Wymiary - wysokość: 5 cm, średnica: 8,6 cm Technika - złocenie, szlifowanie, malowanie Materiał - farba emaliowa, szkło warstwowe Okrągłe pudełko z pokrywką, pełniące najpewniej rolę pudernicy, w kolorze mlecznym, zdobione medalionami oraz malowanym kolorowym wzorem kwiatowym.

Żydowski pierścień zaślubinowy Czas powstania - XIX/XX w. Miejsce powstania - Polska? Wymiary - wysokość: 2,9 cm, szerokość: 2,3 cm Technika - odlewanie, cyzelowanie, filigran, rytowanie Materiał - złoto Żydowski złoty pierścień zaślubinowy, o grubej szynie (obrączka) dekorowanej filigranem układającym się w spiralny wzór z hebrajskim napisem Mazel Tow („Na szczęście”). Motyw zdobienia żydowskiej obrączki ślubnej modelem budowli pojawił się już w średniowieczu. Zwieńczenie przybierało formę wyobrażenia wspólnego domu, w którym zamieszka para młoda. Żydowski pierścień zaślubinowy

Opasek podhalański Czas powstania - XIX w. Wymiary - wysokość: opasek: 17 cm; klamra: max. wys. 4,8 cm, długość: opasek: 103 cm; klamra: 15 cm Technika - wycinanie, technika stempelkowa, nabijanie , wyplatanie , garbowanie, szycie ręczne Materiał - mosiądz, jucht wołowy Data pozyskania - 1961 Opasek — gw. oposek — góralski, skórzany, ozdobny, szeroki trzos, zapinany na kilka metalowych klamer. Przedmiot pochodzi z podhalańskiej wioski Ząb (do 1965 roku nazwa wioski brzmiała Zubsuche). Wykonany został prawdopodobnie w wieku XIX, lecz jego wytwórca, miejsce wykonania i czas ostatniego użytkowania nie są znane. W 1961 roku został zakupiony do zbiorów etnograficznych Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem.

Żydowska obrączka ślubna Czas powstania - XIX/XX w. Wymiary - wysokość: 6 mm, średnica: 22 mm, waga: 2,49 g Technika - niello, rytowanie Materiał - złoto Żydowskie obrączki ślubne, zgodnie z nakazami religijnymi, były skromne, bez szlachetnych kamieni. Panna młoda nie powinna była bowiem mieć wrażenia, że otrzymuje przedmiot dużej wartości, ponadto w ten sposób zacierane były między małżonkami różnice majątkowe. Żydowska obrączka ślubna

Spinka do koszuli Czas powstania - koniec XIX w. Miejsce powstania - okolice Krakowa Wymiary - wysokość: ok. 2,3 cm, średnica: podstawy ok. 1,7 cm Technika - piłowanie, lutowanie, odlewanie Materiał - mosiądz, drut mosiężny, koral sztuczny, bakfon Biżuterię w XIX-wiecznych strojach ludowych nosiły zarówno kobiety, jak i mężczyźni, którzy przewiązywali kołnierz koszuli czerwoną wstążką lub spinali jego boki spinką. Zwykle wykonywano ją z bakfonu (stopu miedzi, cynku i niklu) — materiału imitującego srebro. Spinkę ozdabiano koralem, choć tylko nieliczni mogli sobie pozwolić na to, by był to koral prawdziwy — częściej używano korali sztucznych a nawet chlebowych.

Spinka do koszuli Autor - prawdopodobnie Ignacy Prokop „Magdziarz” Czas powstania - l. 20. XX w. Miejsce powstania - Ratułów Wymiary - wysokość: spinka: 10 cm, długość: łańcuszek: długość 10 cm, przekolac: długość 7 cm, szerokość: spinka: 8,7 cm Technika - technika stempelkowa, wytłaczanie, kucie, cięcie Materiał - blacha mosiężna, drut żelazny Spinka do koszuli — występująca w stroju podhalańskim ozdoba do spinania na piersiach koszuli. Zakupiona do zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w 1924 roku przez Juliusza Zborowskiego, dyrektora tej placówki, od Ignacego Prokopa „Magdziarza” z Ratułowa, za trzy miliony marek polskich.

Czepiec (czepec) łemkowski Czas powstania - pocz. XX w. Miejsce powstania - Męcina Wielka, Łemkowszczyzna Wymiary - wysokość: 18 cm, szerokość: 16 cm Technika - szycie ręczne Materiał - materiał fabryczny Czepiec był obowiązkowym nakryciem głowy zamężnych łemkowskich kobiet. Ma formę płytkiej czapeczki składającej się z przymarszczonego w dolnej części denka o kształcie podkowy i okalającego go otoku o zaokrąglonych brzegach.

Chusta czepcowa pogórzańska Czas powstania pocz. XX w. Miejsce powstania wieś Wola Łużańska, teren Pogórza Wymiary wysokość: 150 cm, szerokość: 170 cm Technika haft Materiał bawełna, tiul fabryczny, nić Dawniej zamężnym kobietom nie wypadało pokazywać się publicznie z odkrytymi głowami. Na co dzień nosiły małe chustki perkalowe lub kwieciste tybetowe, natomiast podczas świąt i różnych uroczystości z chusty tiulowej upinały czepiec.

Strój kobiecy z Sudanu Czas powstania - XIX w. Miejsce powstania - Sudan Wymiary - długość: 109 cm, szerokość: max. 104 cm Technika - haft ręczny Materiał - jedwab Pochodzący z Sudanu islamski strój kobiecy przypuszczalnie jest datowany na XIX wiek. Wykonany z czerwonego jedwabiu, haftowany złotymi i srebrnymi nićmi, wykończenia z koronkowej tasiemki. Długość szaty wynosi 109 cm, a największa szerokość 109 cm. Głównymi elementami haftu są stylizowane motywy roślinne.

Suknia ogrodowa Czas powstania - ok. 1860 Miejsce powstania - Paryż Wymiary - długość: tyłu spódnicy: 153 cm, obwód: spódnicy na dole: 512 cm Technika - szycie ręczne, druk Materiał - muślin Suknia krynolina uszyta z białego muślinu drukowanego w motywy przedstawiające u dołu spódnicy pas roślinności wodnej , a powyżej latające motyle i inne owady. Staniczek krótki, podszyty białym płótnem z fiszbinami, zapinany z przodu na guziki. Rękawy długie, rozcięte i rozkloszowane, obszyte falbaną. Spódnica mocno zmarszczona, długa, z trenem. Wąska talia podkreślona jest paskiem zapinanym na haftki, z przyszytą szeroką kokardą. Całości dopełnia chusteczka do narzucania na ramiona. Suknia ogrodowa

Katana kobieca (kaftan) z Bronowic Czas powstania XIX/XX w. Miejsce powstania Bronowice (obecnie dzielnica Krakowa) Wymiary długość: ok. 42 cm Technika szycie ręczne, haft Materiał metal, płótno bawełniane Kaftanik kobiecy z rękawami uszyty z tkaniny bawełnianej tkanej we wzorzyste paski (niebieskie, czarne, żółte, popielate; często w deseń lub kwiaty), ocieplany. Tył u dołu ułożony w fałdki. Zapięcie na haftki. Podszewka bawełniana, kraciasta. Katanka ozdobiona jest naszyciami „ząbków” bawełnianych; czerwonych i białych oraz wykonanych z nici metalowych srebrnych, a także ozdobnymi guziczkami i pajetkami (wisiorkami blaszanymi).

Chusta pogórzańska "budrysówka" Czas powstania - XIX/XX w. Miejsce powstania - wieś Bugaj, teren Pogórza Wymiary - wysokość: 172 cm, szerokość: 172 cm Materiał - wełna fabryczna Chusta budrysówka (zwana też burdysówką) była noszona przez starsze kobiety. Składana na pół, po przekątnej, zarzucana na ramiona służyła jako ciepłe, zimowe okrycie. W czasie deszczu czy śniegu kobiety zakładały ją także na głowę. Środek chusty stanowiło jednobarwne, cienkie sukienko.

Wystawę przygotowały: Julia Staszkiewicz Aleksandra Kalicka Dziękujemy za uwagę! Wystawę przygotowały: Julia Staszkiewicz Aleksandra Kalicka