IDEAŁ CZŁOWIEKA związany z symbolem ŚWIATŁO - ŻYCIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poznać, żeby zrozumieć Biblię
Advertisements

Patriotyzm przyszłości.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Czy chrześcijanie są tolerancyjni?
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Orędzie Benedykta XVI na Wielki Post 2011
Wiara czyni Wolnym.
Temat : ZBAWCZE SKUTKI OFIARY CHRYSTUSA
JAN PAWEŁ II
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Katedra Pedagogiki Katolickiej
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
Wychowanie ku wartościom… Oto najważniejsze postawy i wartości, które ukazywał swoim życiem Jan Paweł II. Postawy i wartości, które powinny dla nas.
dynamizm miłości w misji
Słowo Życia Czerwiec 2011.
Postawy liturgiczne.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
RACHUNEK SUMIENIA.
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Słowo Życia Luty 2011.
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
…– myślę o najbliższych
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
CHARYZMAT RUCHU ŚWIATŁO - ŻYCIE.
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Słowo Życia Grudzień 2012 «Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.» (J 1,12)
KATECHUMENAT.
Jan Paweł II - Papież Wolności
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
KRUCJATA WYZWOLENIA CZŁOWIEKA
Ruch Światło-Życie Oaza.
Wartości w życiu człowieka
(Katechizm Kościoła katolickiego, 1795).
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Wspólne czytanie Pisma Świętego
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Kim jestem?.
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Metoda sześciu kapeluszy
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Stres w pracy nauczyciela
Bł. Jan Paweł II „O modlitwie”.
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Etyka zawodów prawniczych
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Kościół jest wspólnotą
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

IDEAŁ CZŁOWIEKA związany z symbolem ŚWIATŁO - ŻYCIE

Znak ŚWIATŁO - ŻYCIE wyraża Koncepcję ideału nowego człowieka Metodę wychowania nowego człowieka

Rysy obrazu tzw. CZŁOWIEKA WSPÓŁCZESNEGO Człowiek zdezintegrowany Człowiek konsumpcyjny Człowiek wyczynowy Człowiek stada, czyli człowiek manipulowany

OBRAZY CZŁOWIEKA Człowiek zdezintegrowany czyli wewnętrznie rozbity, niescalony, nieskoordynowany; jest to przede wszystkim dezintegracja pomiędzy sferą poznawczą a wolą; pomiędzy prawdą poznaną (tym co człowiek wie), a działaniem (postawą życiową). Przyczyny tej dezintegracji mogą być zewnętrzne (narzucanie kłamstwa) lub wewnętrzny (uleganie namiętnościom, słabościom); skutkiem tego jest człowiek żyjący w jakiejś głębokiej schizofrenii.

OBRAZY CZŁOWIEKA Człowiek konsumpcyjny czyli jednostronnie nastawiony na konsumpcję dóbr materialnych; przez jednostronne nastawienie na konsumpcję, staje się pasywny, mało aktywny i twórczy; nie widzi celu życia w tworzeniu, zdobywaniu wyższych wartości, ale w używaniu dóbr materialnych i zmysłowych; pragnienie użycia łączy się z dążeniem do jego potęgowania w nieskończoność; powstaje typ człowieka, który „żyje, aby jeść, a nie je, aby żyć”; pojęcie życia zamienia się na u-życie.

OBRAZY CZŁOWIEKA Człowiek wyczynowy czyli taki, który koncentruje wszystkie swoje siły i dążenia na osiąganiu wyników w jakiejś wąskiej, wyspecjalizowanej dziedzinie i mierzy swoją wartość tym osiągnięciem; również przez społeczeństwo jest oceniany w świetle tego wyczynu czy osiągnięcia; nie liczy się więc jego wartość jako człowieka, tylko jego wyczyn; naturalne dla człowieka dążenie do doskonałości zostaje ukierunkowane na wąski wyczyny, który rzadko doskonali całego człowieka, ale jest złudnym i często krótkotrwałym pseudo-osiągnięciem.

OBRAZY CZŁOWIEKA Człowiek stada, czyli człowiek manipulowany człowiek stada, człowiek masy, człowiek bez „ja„; człowiek taki nie jest myślącym, wybierającym w sposób wolny, podmiotem stanowiącym o sobie, lecz przedmiotem wielorakich manipulacji.; myśli i działa według sloganów, które słyszy w środkach masowego przekazu; kieruje się w postępowaniu modą, panującą opinią; bezkrytycznie czyni to, co inni, tylko dlatego, że inni to czynią, bez własnej, osobistej motywacji.

Pedagogia nowego człowieka wypracowana w Ruchu Światło-Życie określając ideał Nowego Człowieka stanowi dokładną odpowiedź na współczesne braki i zagrożenia człowieka; w formule Światło-Życie zawiera się centralne zadanie wychowawcze (postulat wewnętrznej integracji); Odpowiedzią na przedstawione powyżej zagrożenia są następujące rysy człowieka realizowane w oazowej pedagogii: -c-c-c-człowiek zintegrowany - człowiek posiadający siebie w dawaniu siebie - człowiek realizujący siebie przez służbę - człowiek wyzwolony

OBRAZY NOWEGO CZŁOWIEKA Człowiek zintegrowany czyli taki, który osiągnął jedności pomiędzy prawdami i zasadami poznawczymi uznawanymi za słuszne, a wyznawanymi i stosowanymi w życiu; jedność światła i życia pełni funkcję integrującą wewnętrznie człowieka.

OBRAZY NOWEGO CZŁOWIEKA Człowiek posiadający siebie w dawaniu siebie formuła „posiadanie siebie w dawaniu siebie” jako formuła wyrażająca sposób istnienia osobowego stanowi dokładną antytezę modelu człowieka konsumpcyjnego; ta sama formuła została wyrażona w Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym w art. 24 w stwierdzeniu, że człowiek nie może odnaleźć się w pełni inaczej jak tylko poprzez bezinteresowny dar z siebie samego; w terminologii biblijnej określa się taką postawę słowem: agape

OBRAZY NOWEGO CZŁOWIEKA Człowiek realizujący siebie przez służbę jest człowiekiem realizującym siebie przez służbę: służę, więc jestem; jest to inny sposób wyrażenia postawy posiadania siebie w dawaniu siebie; aspekt ten ukazuje nowego człowieka jako antytezę do człowieka wyczynowego; nowy człowiek realizuje siebie w dążeniu wprost przeciwnym: bycie nie „ponad”, ale właśnie „pod” drugim człowiekiem, niejako u jego stóp w postawie służby; w ten sposób człowiek uniżając się wznosi się równocześnie w swojej wartości, osiąga szczyty człowieczego piękna i szlachectwa.

OBRAZY NOWEGO CZŁOWIEKA Człowiek wyzwolony wszystkie powyższe aspekty ideału wychowawczego pedagogii nowego człowieka streszczają się w określeniu: człowiek wyzwolony, człowiek prawdziwie wolny (antyteza człowieka stada); człowiek wolny to ten, który jest podmiotem, który realizuje siebie w impulsach wewnętrznych, suwerennych; wola ta jednak jest wolna tylko wtedy, gdy jest poddana światłu; w samym pojęciu wolności zawiera się więc pewna zależność: dobrowolne przyjęcie, zaakceptowanie światła prawdy (wyraża się ona w miłości – agape).

IDEAŁ WYCHOWACZY PEDAGOGII NOWEGO CZŁOWIEKA Ideał wychowawczy pedagogii nowego człowieka ukazywany jest i przeżywany we wzorach osobowych, którymi są: Chrystus - Sługa i Niepokalana – Służebnica; Niepokalana - Służebnica jako najdoskonalszy wzór nowego, w pełni odkupionego człowieczeństwa jest bliższym wzorem wychowawczym, albowiem nowy człowiek realizuje się w relacji do Chrystusa; Maryja jest najdoskonalszym wzorem tego oddania się Chrystusowi; dlatego pedagogia nowego człowieka nazywa się też personalistyczno-maryjną koncepcją wychowania.

Dążenie do jedności światła i życia na pięciu płaszczyznach światła: rozumu, sumienia, Słowa Bożego, Chrystusa i Kościoła zawiera w sobie integralny i wszechstronny program wychowania Nowego Człowieka.

5 ŹRÓDEŁ 5 ŹRÓDEŁ ŚWIATŁA ŚWIATŁA ŚWIATŁO ROZUMU - zdrowy rozsądek; - zgodność poznania (wiedzy o dobrym postępowaniu) z postępowaniem ŚWIATŁO SŁOWA BOŻEGO ŚWIATŁO CHRYSTUSA ŚWIATŁO SUMIENIA ŚWIATŁO KOŚCIOŁA - poznanie na płaszczyźnie moralnej; - poddanie życia wymaganiom światła sumienia -rozumiane jako Słowo życia; - Bóg przemawia przez Słowa - rozwiązywanie problemów życiowych w świetle Słowa Bożego - ostateczne źródło światła - Jezus Chrystus jako wzór do naśladowania w życiu; - pójść za Nim i naśladować go - nieskażony przekaz źródła światła (wszystkich poprzednich), zabezpieczenie i należyta jego interpretacja; - osadzenie źródła światła w rzeczywistości społecznej (wspólnotowej)

5 ŹRÓDEŁ 5 ŹRÓDEŁ WOLNOŚCI NOWEGO CZŁOWIEKA ŚWIATŁO ROZUMU - wolność polegająca na podporządkowaniu się rozumnym zasadom ŚWIATŁO SŁOWA BOŻEGO ŚWIATŁO CHRYSTUSA ŚWIATŁO SUMIENIA ŚWIATŁO KOŚCIOŁA - wolność działania zgodnego z sumieniem, czyli wybieranie dobra - odnajdywanie drogi prowadzącej do wolności poprzez dobrowolne przyjmowanie Słowa Bożego i podporządkowanie się jemu - pełnia wolności i wyzwolenia to dobrowolne pójście za Jezusem - pełnię wolności można uzyskać tylko wtedy, kiedy człowiek poddaje się kierownictwu Kościoła