Starzenie się i starość

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

Samoocena.
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Dojrzałość szkolna dziecka
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Psychologia w zarządzaniu
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Psychologiczne aspekty starzenia się
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Kategoria dorosłości w andragogice
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Publiczny wizerunek starości
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Psychopatologia emocji
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Stres w pracy nauczyciela
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Opracowała: Katarzyna Płatek
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Starzenie się i starość Wprowadzenie Dr Beata Bugajska Uniwersytet Szczeciński

Starzenie się jest naturalnym, długotrwałym zjawiskiem, stopniowo rozwijającym się procesem, w wyniku którego, z jednej strony, zachodzą zmiany atroficzne, stopniowo ulegają osłabieniu funkcje życiowe, z drugiej strony, powstają nowe mechanizmy przystosowawcze i zachowane zostają kompensacyjne możliwości organizmu.

Starzenie się rozumiane jako proces rozwojowy ma charakter dynamiczny i można je rozpatrywać na płaszczyźnie biologicznej, psychologicznej i społecznej.

Starość Nieunikniony efekt procesu starzenia się, w którym procesy biologiczne, psychologiczne i społeczne zaczynają oddziaływać względem siebie synergicznie, prowadząc do naruszenia równowagi biologicznej i psychicznej bez możliwości przeciwdziałania temu

Starość rozpatrywana jest z punktu widzenia: liczby przeżytych lat /wiek emerytalny, kalendarzowy/ zmian biologicznych, które zaszły w organizmie /wiek biologiczny/ zmian psychicznych /wiek psychologiczny/

Starzenie się biologiczne Biologiczny proces starzenia się prowadzi do obniżenia czynności organizmu, w konsekwencji zachodzących zmian we wszystkich układach i pogarszania się funkcji poszczególnych narządów

Większość teorii biologicznego starzenia odwołuje się do genetyki i przyjmuje, że cykl życia określony jest przez informacje zawarte w DNA.

, Biologiczne starzenie się organizmu, bez względu na sposób rozpatrywania, jest powszechne, dotyczy bowiem każdego, destrukcyjne – upośledzające funkcje komórek, a przez to narządów i tkanek i nie powoduje załamania (w homeostazie, w jej najszerszym znaczeniu, jeżeli układ nie podlega stresowi)

Starość biologiczna może stanowić efekt starzenia pomyślnego, zwyczajnego lub patologicznego

Starzenie pomyślne wg Rowe i Kahn – oznacza najbardziej optymalny z możliwych przebiegów starzenia, wolny od patologii, kształtowany pozytywnie przez uwarunkowania zewnętrzne, o minimalnych deficytach fizjologicznych, psychologicznych i społecznych przypisywanych wiekowi chronologicznemu.

Starzenie zwyczajne Przebiega z widocznymi i odczuwalnymi stratami deficytami, bez widocznej patologii.

Starzenie patologiczne Wyraża się w wyraźnym spadku funkcji narządowych w wyniku nakładających się chorób, które w konsekwencji prowadzą do przedwczesnej śmierci.

wg T. Parnowskeigo - starość pierwotna zaprogramowana jest biologicznie. Starość wtórna odnosi się do obecności uszkodzeń i ułomności spowodowanych przez niekorzystne czynniki środowiska.

Model starzenia się danej społeczności pozwala określać starzenie się poszczególnych członków tej społeczności jako normalne, przedwczesne i zwolnione

Starość, którą przeżywamy w warunkach naszej, europejskiej cywilizacji zdaniem K. Wiśniewskiej – Roszkowskiej, nie jest starością zdrową, fizjologiczną, lecz przedwczesną, połączoną z licznymi, przewlekłymi chorobami – starością patologiczną.

Starzenie się psychiczne w sferze psychologicznej zmiany rozwojowe związane ze starzeniem się charakteryzuje współwystępowanie regresu z rozwojem. Złożoność, niejednoznaczność, zróżnicowanie, indywidualizacja

Kryzys starości Integralność versus rozpacz / Erikson

W obliczu zbliżającej się nieuchronnie śmierci oraz wobec licznych zmian wpływających na jakość codziennego życia starsi ludzie stają wobec konieczności uporania się z kryzysem rozwojowym

integralność -skłonność do doświadczania ładu, harmonii i sensu w odniesieniu do całego otaczającego świata, ludzi i własnego życia, zarówno przeszłego, jak i teraźniejszego, rozpacz wiąże się z niemożnością pogodzenia się z faktem, że kończy się cała własna egzystencja ; żal za bezpowrotnie utraconymi szansami, a jednocześnie doświadcza się poczucia, że zostało zbyt mało czasu, aby miało sens dokonywanie w swoim życiu jakichś zasadniczych zmian

Przejawy poczucia integralności poczucie wewnętrznej spójności, ładu i harmonii, życzliwe, pełne troski i akceptacji odnoszenie się do innych osób, wysokie poczucie własnej wartości, zadowolenie z aktualnego życia, z tego, co niesie każdy nowy dzień, pozytywny bilans własnego przeszłego żyda, pogodzenie się z faktem nieuchronności śmierci, otwartość na innowacje, ciekawość wobec świata, zainteresowanie nowinkami i technicznymi udogodnieniami, chęć dzielenia się własnymi przemyśleniami i doświadczeniem z osobami młodszymi w tym z pokoleniem własnych dzieci i wnuków, gotowość do kontaktu z ludźmi w różnym wieku

Przejawy poczucia rozpaczy poczucie chaosu, przypadkowości i doraźności wszelkich zdarzeń, pogardliwy stosunek wobec innych i wobec samego siebie, niskie poczucie własnej wartości, niezadowolenie z życia, duży krytycyzm wobec rzeczywistości, tendencja do narzekania i zrzędliwości, poczucie niespełnienia, poczucie fiaska odniesionego w życiu, dojmujący lęk przed śmiercią, rozpacz, unikanie rozmów na temat śmierci niewiara w to, że warto podejmować próby dokonania istotnych zmian w swoim życiu, przekonanie, że zostało już zbyt mało czasu, by zaczynać cokolwiek od nowa, poczucie winy w kontakcie z dziećmi, wnukami, przekonanie, że jest się zbyt absorbującym dla innych, i ograniczanie lub unikanie kontaktu z nimi, preferowanie kontaktów z ludźmi w swoim wieku, unikanie kontaktów z osobami młodszymi.

Zmiany w sferze percepcyjno –motorycznej z wiekiem słabnie wrażliwość zmysłów (jedynie wrażliwość na ból pozostaje na względnie stałym poziomie); słabnie selektywność uwagi i zdolność jej koncentracji; wydłuża się czas reakcji na bodźce wzrokowe i słuchowe oraz czas wykonania czynności (zarówno prostej, jak i złożonej); obniża się sprawność psychomotoryczna;

Zmiany w sferze pamięci i zapamiętywania obniża się zdolność zapamiętywania – największy deficyt dotyczy pamięci mechanicznej i bezpośredniej; Pamięć długoterminowa (wsteczna) ulega osłabieniu, jednak w mniejszym stopniu; - możliwości doskonalenia pamięci;

Zmiany w sferze intelektualnej - zmiany w sferze inteligencji ogólnej – ilościowy spadek sprawności funkcji intelektualnych mierzonych standardowymi testami; około 60 roku życia obniżeniu ulega tzw. ogólny iloraz inteligencji; maleje funkcja inteligencji płynnej (wrodzonej); rośnie inteligencka skrystalizowana (społeczna), jako nabyta w toku uczenia się i gromadzenia doświadczenia;

wraz z wiekiem postępuje tendencja spadkowa dotycząca sprawności myślenia formalno- logicznego; spadek takich zdolności jak: myślenie indukcyjne, wyobraźnia przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa – zwłaszcza w sytuacji presji czasowej; w rozwiązywaniu problemów zwiększa się udział myślenia relatywistycznego oraz kontekstualno-dialektycznego;

dochodzi do integracji i jedności między logiczno-rozumową sferą poznania a sfera intuicyjno-emocjonalną; integrowanie się struktur poznawczych prowadzi do tzw. poznania transcendentalnego;

charakter aktywności; Czynniki modyfikujące obraz zmian deficytowych w sferze procesów intelektualnych wykształcenie; charakter aktywności; rodzaj rozwiązywanych problemów (problemy abstrakcyjne, wyzwalające emocje);

poziom aspiracji oraz rodzaj celów życiowych; rezerwy możliwości intelektualnych; efekt generacyjny – zależność poziomu i jakości procesów poznawczych ludzi z danego pokolenia od specyficznego doświadczenia oraz wymagań społeczno-kulturowych; charakterystycznych dla danego okresu historycznego /obalenie mitu o uniwersalnej tendencji obniżania się poziomu funkcji intelektualnych wraz z wiekiem/

- indywidualna plastyczność funkcji psychicznych; ich modyfikowalność oraz podatność na wpływ różnorodnych czynników (zewnętrznych i wewnętrznych)