Organizacja procesu biblioterapeutycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Uczeń trudny.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
realizacja VIII punktu
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Planowanie i dokumentowanie pracy świetlicy szkolnej
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Formy pracy z książką (lekturą)
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Biblioterapia.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
(terapia czytelnicza)
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Co chcieliśmy osiągnąć?
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Organizacja procesu biblioterapeutycznego

Uczestnicy biblioterapii W każdej szkole jest kilka różnorodnych grup, które mogą wymagać wsparcia: uczniowie niepełnosprawni uczniowie przewlekle chorzy uczniowie o zaburzonym zachowaniu uczniowie bardzo zdolni uczniowie, którzy złamali prawo uczniowie, którzy czują się skrzywdzeni uczniowie, którzy czują się odrzuceni uczniowie mający problemy z nauką

Wg Wity Szulc interwencję pedagogiczną można stosować w wielu wypadkach: poprawy obrazu własnej osoby lepszego zrozumienia ludzkich zachowań i motywacji zwiększenia szacunku wobec siebie rozbudzenia zainteresowań rozładowania emocji przekazaniu informacji, że nie jest się pierwszą osobą z danym problemem wskazania rozwiązania problemu profilaktyki (grupy ryzyka) aspekt wychowawczy Należy włączyć rodziców do procesu integracyjnego, po przejściu przez nich odpowiedniego szkolenia.

Wybrane formy zajęć biblioterapeutycznych Techniki parateatralne (drama) W dramie bierze udział prowadzący i wszyscy uczestnicy zajęć. Nie ma podziału na aktorów i widziów. Może ona przebiec na trzech płaszczyznach: 1)     płaszczyzna wynikająca z kontekstu – odnosi się do konkretnej sytuacji z życia uczestników (np. w klasie, między rodzeństwem, nauczycielem, a uczniem itd.). Rozmowa będzie improwizowana, a jej przebieg zależy od osobistych doświadczeń uczestników i ich osobowości 2)  płaszczyzna uniwersalna – związana jest z ogólnymi sytuacjami występującymi w życiu społecznym (np. relacje między rodzicami, a dziećmi – coś co jest wspólne dla wszystkich rodziców i dzieci) 3)     płaszczyzna osobista – uczestnik odnosi się do własnego doświadczenia, jednocześnie ma możliwość porównania ich z doświadczeniami innych. „Bycie w roli” uczestnik staje się kimś innym, niż jest w rzeczywistości.

Inne techniki dramy to: a)      improwizacja z tekstem b)      scenka improwizowana c)      przedstawienie improwizowana d)      inscenizacja e)      zmiana ról (terapeuta zostaje dzieckiem, dziecko osobą dorosłą) Literatura: Irena Borecka, Biblioterapia. Teoria i praktyka: poradnik, Warszawa 2001

Zabawy czytelnicze Najbardziej znane zabawy to zgadywanki, quizy, konkursy. Można zastosować cykl zabaw odnoszących się do wybranej lektury np.: a)  tworzenie symbolicznego katalogu ruchomych obrazków (dzieci inscenizują sceny wymienione przez nauczyciela) b)   malowanie i rysowanie ilustracji do wybranych, niedokończonych fragmentów utworów c)    lepienie z plasteliny elementów brakujących w przeczytanym przez nauczyciela i znanym dzieciom wcześniej opisie d)   wykonywanie wydzieranek i układanie podpisów adekwatnych do treści utworu e)    projektowanie strojów dla ulubionych bohaterów literackich f)     rozwiązywanie krzyżówek związanych z treścią utworu g)    układnie i rozwiązywanie rebusów

Modele postępowania biblioterapeutycznego wzmacniającego poczucie własnej wartości Model wzmacniający poczucie własnej wartości   Diagnoza: uczeń ma niską ocenę własnej osoby, reaguje od apatii po agresję, oczekuje nadmiernej uwagi i wyręczania w różnych pracach. Literatura: wybrane fragmenty Anny Domańskiej Los w twoich rękach, Eugenii Chajęckiej Syn! Będzie szczęśliwa, Joasine Criscuolo Słońce świeci dla wszystkich, Haliny Poświatowskiej Opowieść dla przyjaciela, Krystyny Berwińskiej Con amore, Domenico Androne Angiolino-chłopiec, który umiał cierpieć, Marie Poinsent Uśmiecham się do moich cierpień. W całości można zalecić: Tajemniczy ogród Frances Burnett, Tropicieli Hildicka Wallacea. Etap pierwszy: czytanie indywidualne lub grupowe, cel: uświadomienie źródeł niskiej samooceny, reakcji innych osób na podobną sytuację. Identyfikacja z bohaterem może nastąpić podczas czytania lub zajęć dodatkowych (np. dramy). Etap drugi: konfrontacja dotychczasowych poglądów i zachowań, należy umożliwić podjęcie decyzji do dokonania zmian w postawach i zachowaniach uczestnika. Etap trzeci: ewaluacja. Weryfikacja hipotez, określenie dalszego postępowania terapeutycznego.

Model wspierania procesu adaptacji dziecka w grupie Diagnoza: Uczeń nie jest akceptowany ze względu na swoją „inność” (wygląd, choroba, pochodzenie itp.). Ma obniżoną motywację do nauki, reaguje agresją, nie podejmuje prób nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Literatura: mogą posłużyć utwory Ireny Jurgielewiczowej Ten obcy i Inna, Marii Józefnackiej Lotnica, Chłopak na niepogodę, Kto sieje wiatr. (w całości lub fragmenty)

Model przeciwdziałający agresywnym zachowaniom dziecka Diagnoza: Dziecko agresywnym zachowaniem zwraca na siebie uwagę, jest konfliktowe, nie potrafi rozwiązywać trudnych sytuacji. Literatura: książki dotyczące niewłaściwych postaw wobec siebie i innych osób, zachowań asertywnych np. Ireny Jurgielewiczowej Ten obcy, Krystyny Boglar Supergigant z motylem, Anny Dodziuk Pokochać siebie, Piotra Fijewskiego jak rozwinąć skrzydła, Marii Król-Fijewskiej Stanowczo, łagodnie, bez lęku.

Model rozwijający twórcze myślenie Diagnoza: dziecko mocno przeżywa każde publiczne wystąpienie, egzaminy, sprawdziany i konkursy. Źle znosi niepowodzenia. Literatura: Fragmenty książek Małgorzaty Musierowicz Szósta klepka, Opium w rosole, Brulion Be Be, Joanny Chmielewskiej Większy kawałek świata, większe zasługi, Skarby, Wszelki wypadek.  

Pedagogiczny alfabet: Akceptuj swoje dziecko! Bądź dla niego oparciem! Daj mu poczucie miłości i bezpieczeństwa! Eliminuj powoli i rozsądnie jego niepożądane zachowania! Formułuj precyzyjnie stawiane mu wymagania! Gospodaruj efektywnie jego czasem! Hamuj jego agresję przez rozładowanie emocji! Interesuj się jego osobą! Jesteś jego przewodnikiem! Pamiętaj o tym! Kieruj wszechstronnie jego rozwojem! Licz się z jego odmiennym zdaniem! Łagodź pojawiające się stresy i cierpienie! Miej dla niego cierpliwość! Nie pozwól sobie na zwątpienie! Okazuj mu zaufanie! Pokaż ,że jesteś jego przyjacielem! Rozwijaj w nim wszelkie zdolności i umiejętności! Słuchaj uważnie „bicia” jego serca! Troszcz się o nie, jak tylko potrafisz! Ukazuj mu jego miejsce w nieznanym świecie! Wierz w efekt pracy z dzieckiem! Yyy to tylko niewiadoma, która może się zdarzy! Czyż nie? Zachęcaj je mimo wszystko do dalszej pracy nad sobą!