Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Zespół Szkół Mechanicznych
INTERAKTYWNE ROZWIĄZANIA DLA EDUKACJI
1 1.
Dr hab. inż. Marian BŁACHUTA, Prof. w Politechnice Śląskiej
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
E-learning w kształceniu technicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2008
Interaktywny serwer WWW zrealizowany na platformie mikrokontrolera
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Zespó ł Szkó ł Nr 5 im. M. T. Hubera Tytuł projektu: Adam Borowik Łukasz Grzyb Krystian Waszczak Michał Kulig Stanowiska dydaktyczne do sterowania i projektowania.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Oprogramowanie CAD/CAE w pracy inżyniera elektryka
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
WYDZIAŁ ELEKTRYCZNY PB
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH
Nie bać się mechatroniki
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
„Wiedza i umiejętności drogą do sukcesu zawodowego”
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Kierownik projektu: dr inż. Wojciech Zając
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Bazy danych, sieci i systemy komputerowe
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
KONFERENCJA „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
Zapraszamy na nowy kierunek
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
ZNANE ZAWODY NOWE MOŻLIOWOŚCI PEWNA PRZYSZŁOŚĆ.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
PONADGIMNAZJALNYCH NR 20
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
Technik mechatronik Monter mechatronik
Zapraszamy na nowy kierunek Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22 Technikum nr 22 Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 22.
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
Technologia kształcenia zawodowego
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU
Nowa specjalność na II stopniu Informatyki Informatyczne Systemy Mobilne i Przemysłowe Prowadzone przedmioty  Mobilne systemy operacyjne  Komputerowe.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" K. Anders, K. Madziar, M. Jusza, I. Burska, P. Witoński, R. Piramidowicz ĆWICZENIA LABORATORYJNE.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ENERGETYCZNYCH
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
PREZENTACJA ZAWODÓW ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 20 w Łodzi, ul. Warecka 41.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka - Jeziorańskiego.
Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka - Jeziorańskiego.
„Kwalifikacje zawodowe sukcesem na rynku pracy”
dr inż. Łukasz Więckowski Wydział EAIiIB
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Zapis prezentacji:

Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki” w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Jacek Wojutyński Mariusz Siczek Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo Radom, 18 marca 2015 r.

Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo WIRTUALNE LABORATORIUM DYDAKTYCZNE W ramach realizacji Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka” zaprojektowano w ITeE-PIB wirtualne laboratorium dydaktyczne Laboratorium wyposażone jest w rzeczywiste stanowiska dydaktyczne, który uczący się uruchamia, obsługuje i programuje w trakcie zajęć online Założono, że w wirtualnym laboratorium uczący się osiągnie kwalifikacje w zawodzie technik mechatronik2/10

PROJEKTOWANIE E-LEARNINGOWYCH STANOWISK DYDAKTYCZNYCH W WIRTUALNYM LABORATORIUM standardy dotyczące kształcenia w zawodzie standardy wyposażenia pracowni i warsztatów szkolnych system e-learningowego kształcenia oprogramowanie procesu kształcenia dobór kadry dydaktycznej Radom, 20– r. Projektując wirtualne laboratorium z e-learningowymi stanowiskami dydaktycznymi uwzględniono: Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 3/10

PROJEKTOWANIE E-LEARNINGOWYCH STANOWISK DYDAKTYCZNYCH W WIRTUALNYM LABORATORIUM Podstawa programowaNazwa E3Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych E4Użytkowanie urządzeń i systemów mechatronicznych E18Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych E19Projektowanie i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych Stanowiska dydaktyczne umożliwiają realizację efektów kształcenia ujętych w podstawach programowych w obszarze E – elektryczno-elektronicznym w zawodach: Monter mechatronik i Technik mechatronik w kwalifikacjach: Stanowiska dydaktyczne umożliwiają realizację efektów kształcenia ujętych w podstawach programowych w obszarze E – elektryczno-elektronicznym w zawodach: Monter mechatronik i Technik mechatronik w kwalifikacjach: Stanowisko dydaktyczne do fotowoltaiki umożliwia realizację efektów kształcenia ujętych w podstawie programowej w obszarze B – budowlanym w zawodzie Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej w kwalifikacjach: Stanowisko dydaktyczne do fotowoltaiki umożliwia realizację efektów kształcenia ujętych w podstawie programowej w obszarze B – budowlanym w zawodzie Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej w kwalifikacjach: Podstawa programowaNazwa B21Montaż urządzeń i systemów energetyki odnawialnej B22Eksploatacja urządzeń i systemów energetyki odnawialnej Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 4/10

Opracowane zajęcia e-larningowe dotyczą projektowania sterowników PLC (Programmable Logic Controller) i pulpitu operatora HMI (Human-Machine Interface) Szczególny nacisk położono na opracowanie modeli fizycznych reprezentujących elementy spotykane w praktyce przemysłowej z wykorzystaniem różnorodnych czujników – indukcyjnych, laserowych, optycznych, wibracyjnych, ultradźwiękowych oraz aktuatorów PROJEKTOWANIE E-LEARNINGOWYCH STANOWISK DYDAKTYCZNYCH W WIRTUALNYM LABORATORIUM Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 5/10

SERWER Z ROUTER STANOWISKO UŻYTKOWNIKA STANOWISKO UŻYTKOWNIKA HMI PANEL ELEMENT WYKONAWCZY PLCu PLCz CCD KAMERA INTERNET SERWER U ROUTER STRONA ZABEZPIECZEŃ STRONA UŻYTKOWNIKA STANOWISKO LABORATORYJNE SERWER ZARZĄDZAJĄCY KONCEPCJA STANOWISKA POMIAROWO-STERUJĄCEGO DO E-LEARNINGU Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 6/10

Użytkownik obserwuje tylko stanowisko i nie jest dla niego ważny sposób organizacji informatyczno-sprzętowej stanowiska. Powinien mieć dostęp do: schematu elektrycznego stanowiska bez widocznych obwodów sterownika zabezpieczeń struktury użytych adresów sterownika dokumentacji wszystkich użytych czujników i aktuatorów dokumentacji sterownika PLC i pulpitu operatora HMI przykładowych programów UŻYTKOWNIK 1 INTERNET UŻYTKOWNIK 1 STANOWISKO m STANOWISKO 1 HMI PANEL ELEMENT WYKONAWCZY PLCu WYMAGANIA ORGANIZACYJNE DLA STANOWISK DYDAKTYCZNYCH Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 7/10 CCD KAMERA

Zarządzanie e-learningowym procesem kształcenia/szkolenia odbywa się w oparciu o system: Learning Content Management System (LCMS) Założono wykorzystanie platformy e-lerningowej np.: open Moodle Zarządzanie e-learningowym procesem kształcenia/szkolenia odbywa się w oparciu o system: Learning Content Management System (LCMS) Założono wykorzystanie platformy e-lerningowej np.: open Moodle Programowanie sterowników PLC odbywa się przez Internet, bez fizycznej obecności w laboratorium Stanowisko pozostawia uczącemu się pewną swobodę w doborze elementów i konfiguracji układu pomiarowo-sterującego Programowanie sterowników PLC odbywa się przez Internet, bez fizycznej obecności w laboratorium Stanowisko pozostawia uczącemu się pewną swobodę w doborze elementów i konfiguracji układu pomiarowo-sterującego ZARZĄDZANIE DOSTĘPEM DO STANOWISKA Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 8/10

9/10 Mobilne stanowisko dydaktyczne do e-learningu programowania sterowników PLC w zakresie: regulacji ciśnienia regulacji poziomu cieczy transportu technologicznego regulacji układu pneumatyczno- hydraulicznego regulacji układu pneumatyczno- hydraulicznego sterowania serwomotorem sterowania ogniwem fotowoltaicznym sterowania inteligentnym budynkiem. ZREALIZOWANE STANOWISKA DYDAKTYCZNE

Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo 10/10 PODSUMOWANIE Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki” w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Stanowiska są wykonywane w trzech wariantach: 1) bez sterownika zabezpieczeń – do nauki pod kierunkiem nauczyciela; 2) ze sterownikiem zabezpieczeń; 3) pełne wykonanie umożliwiające e-learning Zastosowanie zdalnego dostępu pozwala na szybsze testowanie poprawności napisanego oprogramowania przez studentów Oprogramowanie może być tworzone i testowane z dowolnego miejsca Zaletą tych stanowisk możliwość symulacji działania oprogramowania na rzeczywistym obiekcie Układy wykonawcze są dostosowane do współpracy z dowolnymi rodzinami sterowników PLC Stanowiska są przeznaczone do pracy ciągłej bezobsługowej. Opracowano i wykonano prototypy kilku stanowisk dydaktycznych, które są w fazie tworzenia oprogramowania umożliwiającego zdalny dostęp do urządzeń

Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki” w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Jacek Wojutyński Mariusz Siczek Doskonalenie jakości edukacji zawodowej - współpraca i partnerstwo Radom, 18 marca 2015 r.