Laboratoria praktyk jako narzędzie wspomagające akcelerację dyfuzji wiedzy technicznej w przedsiębiorstwach dr inż. Maciej Szafrański.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

Animatorzy społeczni na rzecz
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kształcenie praktyczne
Projektanci Podlasia Niektóre szanse trafiają się tylko raz!
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Zespół szkół nr 1 • Technikum nr1 imienia Jacka Karpińskiego
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Szkoła - pracodawca.
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Tu mieści się Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku oraz firma symulacyjna NaTURa Podlasia sp. z o. o.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
E - MATURA korzyści dla uczniów i szkoły mgr Bożena Witkowska nauczyciel matematyki i informatyki Łódź, 28 listopada 2013 r. 1.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Technik Organizacji Reklamy
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
CZAS ZAWODOWCÓW wielkopolskie kształcenie zawodowe
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego System.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU oparta jest na 3 komplementarnych ze sobą projektach systemowych: - 2 współfinansowanych ze środków.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Noblistów Polskich Szkoła praktycznych umiejętności Oferta edukacyjna na rok szkolny 2016/2017 dla absolwentów.
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
MÓJ ZAWÓD.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Staże europejskie drogą do sukcesu
Zapis prezentacji:

Laboratoria praktyk jako narzędzie wspomagające akcelerację dyfuzji wiedzy technicznej w przedsiębiorstwach dr inż. Maciej Szafrański

Plan wystąpienia Laboratoria praktyk Politechniki Poznańskiej Akceleracja a dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwach Mechanizm współpracy międzyinstytucjonalnej Model przyspieszenia dyfuzji wiedzy z wykorzystaniem laboratoriów praktyk – optyka przedsiębiorstw Cząstkowe wyniki badań dotyczących opinii przedstawicieli przedsiębiorstw na temat laboratoriów praktyk

Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe

Mechanizm współpracy instytucjonalnej Samorząd Województw Wielkopolskiego Politechnika Poznańska Wiodące przedsiębiorstwa z Wielkopolski LABORATORIA PRAKTYK 66 wielkopolskich techników praktykantów w ciągu 2 lat Zawody techników: informatyk organizator reklamy mechatronik ekonomista handlowiec logistyk

LOKALIZACJA LABORATORIÓW PRAKTYK Poznań Politechnika Poznańska Piła Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. H. Cegielskiego nr 1 w Pile

Akceleracja a dyfuzja POJĘCIAFIZYKAZARZĄDZANIE WIEDZĄ Akceleracjamiara zmienności prędkościproces przyspieszania tworzenia lub transferu wiedzy Dyfuzjasamorzutne mieszanie się cząsteczek i atomów różnych substancji proces, w jakim wiedza podlega rozpowszechnieniu „Teorie dyfuzji koncentrują się na czynnikach wpływających na decyzje przedsiębiorstw o wprowadzeniu nowych technologii, na dostępie do nowej wiedzy i zdolność jej absorpcji” Podręcznik Oslo… 2008, s. 34 Jak przyspieszyć przenikanie wiedzy do przedsiębiorstwa lub z przedsiębiorstwa?

DYFUZJA curso/images/difusion.gif SzkołyPrzedsiębiorstwa Dyfuzja wiedzy i umiejętności AKCELERACJA DYFUZJI

KIERUNKI DYFUZJI WIEDZY OSIĄGANE DZIĘKI LABORATORIOM PRAKTYK Szkoły Przedsiębiorstwa szkoły  przedsiębiorstwa: lepiej przygotowany kandydat do pracy; dodatkowe umiejętności, których deficyt występuje w przedsiębiorstwach przedsiębiorstwa  szkoły: bieżące informacje o potrzebach rynku pracy Politechnika Poznańska  przedsiębiorstwa: Zwiększenie wartości pracy praktykantów w czasie praktyk w przedsiębiorstwach; przyspieszenie przygotowania kandydatów do pracy w przedsiębiorstwach, przedsiębiorstwa  Politechnika Poznańska: bieżące informacje o potrzebach rynku pracy szkoły  Politechnika Poznańska: wymiana wiedzy i informacji na temat programów kształcenia, w celu zwiększenia poziomu koherencji między nimi Politechnika Poznańska  szkoły: dodatkowa wiedza i umiejętności uczniów i nauczycieli Samorząd Województwa Wielkopolskiego rzetelne informacje i wyniki badań oraz analiz na potrzeby kształtowania systemowych rozwiązań w regionie w zakresie rozwoju gospodarczego, rynku pracy i systemu kształcenia zawodowego Politechnika Poznańska

Cząstkowe wyniki badań dotyczących opinii przedstawicieli przedsiębiorstw na temat laboratoriów praktyk Cele: poznanie opinii przedstawicieli przedsiębiorstw na temat laboratoriów praktyk, między innymi na temat pomysłu, wyposażenia, programu praktyk, poznanie opinii przedsiębiorców na temat praktykantów kształcących się w zawodzie technika, zidentyfikowanie dodatkowych problemów istotnych dla uczestników spotkań w ramach drzwi otwartych w laboratoriach praktyk innych niż dotyczące laboratoriów i praktykantów Okres realizacji badań: od maja 2014 roku do czerwca 2015 roku. Dobór próby – celowy. Metoda badania: 15 wywiadów grupowych prowadzonych z udziałem przedstawicieli przedsiębiorstw, uczestników drzwi otwartych, którzy przed udziałem w badaniu zwiedzają laboratoria zapoznając się z ich wyposażeniem i programami praktyk. Dotychczasowa liczba respondentów: 17. Docelowa liczba respondentów: około 50.

Opinie pracodawców o laboratoriach praktyk pozytywne a czasami entuzjastyczne opinie o pomyśle utworzenia laboratoriów praktyk „Pokazujecie że coś się dzieje w tym szkolnictwie…” „…to działa, macie wspaniałe laboratoria, macie wykładowców praktyków, pokazujecie młodzieży jak to w rzeczywistości wygląda to już jest bardzo duży plus. Ktoś musiał mieć jakąś taką wizję? Tak? Doskonałą że tak powiem.” realna ocena okresu, po którym funkcjonowanie takich laboratoriów w regionie może wywołać zauważalne zmiany „Efekty będzie widać za 5-7 lat…” Możliwość wielokrotnego korzystania przez uczniów z laboratoriów „Tylko żeby miał prawo tutaj wrócić […], iść na praktykę do pracodawcy […] i tu wrócić i wykorzystać to jeszcze raz”

Zalety praktyk zawodowych w laboratoriach w opinii pracodawców zwiększenie prawdopodobieństwa wyboru pracowników spośród nowych absolwentów, którzy już znają specyfikę branży „to dobrze, że jest już to na poziomie technikum, będą wiedzieli co będą w przyszłości robić” skrócenie czasu zapoznania się praktykantów, stażystów i pracowników ze sposobem funkcjonowania przedsiębiorstw oraz z obsługą urządzeń i oprogramowania na stanowiskach pracy „Przyjdzie praktykant, który korzystał już z eyetruckera to wielka przewaga w stosunku do innych ludzi, bo jeżeli rozmawiam z niejednym i podam hasło eyetrucker to robią wielkie oczy i nie wie o czym mówimy, a drugi zapyta jaki model i kiedy może zacząć, więc to jest zupełnie inna rozmowa z praktykantem, stażystą a nawet z pracownikiem…”

Zalety praktyk zawodowych w laboratoriach w opinii pracodawców wyposażenie laboratoriów odzwierciedlające to występujące w przedsiębiorstwach „Tutaj ten sprzęt praktycznie pokrywa się w 95% zapotrzebowania”, „Nie no to wygląda bardzo, bardzo, bardzo fajnie. To jest rzeczywiście sprzęt, który się wykorzystuje w takiej firmie jak nasza, więc to jest adekwatne do tego co gdzieś tam można zobaczyć.” wykorzystanie sprzętu w laboratoriach praktyk przez uczniów bez ryzyka zakłócenia procesu wytwarzania, stąd większa pewność na stanowisku pracy w warunkach rzeczywistych „W przedsiębiorstwie on już ma tą ścieżkę ustawioną, wtedy jest ta możliwość wykorzystania tego co wcześniej zobaczył”, „Oprócz tego, że gdzieś tam widział to tutaj może dotknąć. To jest podstawa”

Zalety praktyk zawodowych w laboratoriach w opinii pracodawców kontakt z rzeczywistościąw laboratoriach „są uświadomieni, [później] nie mają tego zderzenia z rzeczywistością”, „to jest jedyny sensowny kierunek, czyli żeby … dotknął”, „precyzyjne urządzenie, linia technologiczna itd. oni się po prostu boją, oczywiście mają rację, bo patrząc na to co jest w szkołach no to ci uczniowie nie mają pojęcia o sprzęcie nowoczesnym; wziął by coś popsuł. Być może współpraca Państwa wpływa, że oni mają dostęp do tych urządzeń i to by pomogło, mają świadomość”

uruchomić system informowania o wyróżniających się uczniach na praktykach w laboratoriach, aby pracodawcy mogli szybciej docierać do nich „to będzie można gdzieś o nim przeczytać i gdzieś od kogoś się dowiedzieć” realizacja praktyk w laboratoriach ułatwi pracę nauczycielom w szkołach „…nauczyciel prawdopodobnie będzie miał łatwiejsze pole manewru do takich uczniów będzie już łatwiej, świadomość tego gdzie się używa, co to jest, bo to nie jest wymyślony system przez kogoś” konieczność ciągłego odnawiania bazy sprzętowej laboratoriów „…co dwa lata doposażone i oprogramowanie zmienione na to, które aktualnie pojawiło się na rynku” inne grupy potencjalnych odbiorców praktyk lub zajęć w laboratoriach gimnazjaliści („powinny być otwarte drzwi zanim oni jeszcze pójdą do technikum, żeby w ogóle zobaczyli co”), studenci („…i żeby to poszło wyżej, a nie żeby nasze dzieci studiowały i żeby miały takie same laboratoria jak my 20 lat temu”), nauczyciele („może taki program właśnie powinien być kierowany do nauczycieli”) Opinie pracodawców o laboratoriach praktyk

Laboratoria praktyk jako narzędzie wspomagające akcelerację dyfuzji wiedzy technicznej w przedsiębiorstwach dr inż. Maciej Szafrański