Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Modernizacja kształcenia zawodowego
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Priorytet IX PO KL Podkarpacie stawia na rozwój Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwo Podkarpackie.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
TYTUŁ PREZENTACJI listopada 2012 r. Warszawa ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie w latach oraz w ramach nowej perspektywy finansowej.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
+ Rok szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowej Wieluń, 28 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ SŁAWECKI.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
MOC W REGIONACH Nowa perspektywa finansowa w edukacji Suwałki, 9 maja 2014 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Współpraca partnerska na rzecz kształcenia zawodowego w nowej perspektywie finansowej DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cel oraz wskaźniki dla naboru wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Osi Priorytetowej 10 Edukacja Działania 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
III KONFERENCJA NORMALIZACJA W SZKOLE „Edukacja na rynek pracy”
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze Wsparcie szkół zawodowych województwa lubuskiego ze środków EFS w ramach projektu pozakonkursowego w latach 2014 – 2020 Opracowano: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze

Podstawowe dokumenty: Regionalny Program Operacyjny LUBUSKIE 2020 Szczgółowy Opis Osi Priorytetowych (w opracowaniu) Diagnoza stanu i potrzeb szkolnictwa zawodowego w województwie lubuskim (w opracowaniu) Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020 ( w konsultacjach)

Plan finansowy: Oś tematyczna 8: Nowoczesna edukacja Działanie 8.4: Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego. Poddziałanie 8.4.1: Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego - projekty realizowane poza formułą ZIT 34 922 410 euro. Poddziałanie 8.4.2: Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego, realizowane przez ZIT Gorzów Wielkopolski 4 489 500 euro.

Niezbędna diagnoza dokonań i potrzeb „na wyjściu" z 2007-2013 i „na wejściu" w 2014-2020 przegląd rezultatów projektów realizowanych w latach 2007-2013, analiza sieci szkół zawodowych i zawodów, w których prowadzone jest kształcenie w poszczególnych powiatach, np. z wykorzystaniem Mapy zawodów i szkół prowadzących kształcenie zawodowe, diagnoza wyposażenia szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, diagnoza potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego, analiza przyszłego zapotrzebowania na nauczycieli kształcenia zawodowego, z uwzględnieniem obecnej struktury zatrudnienia, analiza dotychczasowej współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami w ramach Działania 9.2 PO KL, rozpoznanie możliwości rozwoju współpracy szkół zawodowych ze szkołami wyższymi oraz z instytucjami rynku pracy w regionie, diagnoza stanu doradztwa zawodowego w regionie.

Strategiczna współpraca z partnerami społecznymi ustalenie potrzeb rynku pracy w zakresie zawodów i kwalifikacji, w oparciu o które powinno być prowadzone kształcenie w szkołach zawodowych wypracowanie ścieżek rozwoju zawodowego w danej branży/zawodzie szkolnictwa zawodowego (określenie pożądanych typów szkół oraz oczekiwanego profilu ich absolwentów) dokonanie przeglądu klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego pod kątem uwzględnienia oczekiwań partnerów społecznych właściwych dla zawodów szkolnictwa zawodowego, przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu.

Cele przedsięwzięcia: Utworzenie racjonalnej sieci centrów kształcenia zawodowego -w ramach wyodrębnionych branż. Doposażenie szkół i placówek kształcenia zawodowego województwa. Podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz rozwój systemu kształcenia ustawicznego (w centrach) dostosowanych do wymogów rynku pracy. Stworzenie systemu wsparcia merytorycznego i socjalnego (od doskonalenia nauczycieli do wsparcia finansowego uczniów kształconych w centrach).

Reguły postępowania: Maksymalne uspołecznienie procesu przygotowania projektu z zaangażowaniem głównych interesariuszy szkolnictwa zawodowego. Przyjęcie zasady, że każdy powiat lub inny organ prowadzący szkoły zawodowe jest uczestnikiem projektu i ma zapewnienie doposażenia szkół zawodowych.

Projektowane działania (1) 1. Kontynuacja działań zawierających komponent wsparcia współpracy szkół z przedsiębiorstwami -obopólna korzyść. 2. Włączanie w działania stowarzyszeń zawodowych i organizacji pracodawców. 3. Zapewnienie systemu motywacyjnego dla przedsiębiorców. 4. Konieczna jest diagnoza potrzeb przed przystąpieniem do projektu - potrzeb szkół oraz potrzeb przedsiębiorców. 5. Monitoring zakresu i jakości działań realizowanych w ramach współpracy (praktyki, staże).

Projektowane działania (2) 1. Organizacja w jak największym zakresie w ramach projektów kursów, szkoleń dla uczniów zapewniających im certyfikaty i uprawnienia (komercyjne) - znacząca wartość dodana. 2. Staranne planowanie budżetu projektów (np. uwzględnienie kosztów dojazdu dla uczniów). 3. Wspieranie szkół z związku z formalną organizacją projektów (kampania informacyjna). 4. Umożliwienie uczestnictwa nauczycieli w stażach u pracodawców - praktyczne dokształcanie. 5. Monitorowanie losów absolwentów w celu zbadania efektywności tego typu interwencji.

Współpraca szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym Przez otoczenie społeczno-gospodarcze szkół należy rozumieć pracodawców/ przedsiębiorców, organizacje pracodawców, instytucje rynku pracy, uczelnie.

Tworzenie w szkołach i placówkach kształcenia zawodowego warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów Wyposażenie/doposażenie szkół i placówek w oparciu o centralnie opracowane wytyczne w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne zapewniające wysoką jakość kształcenia i umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach Rekomendowane wyposażenie pracowni i warsztatów szkolnych zostało opracowane w ramach projektu KOWEZiU pn. Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego. MINISTERSTWO EDUKACJI HNHOOWEJ K WEZiU

Udział pracodawców w procesie kształcenia zawodowego współpraca w dostosowywaniu oferty edukacyjnej w szkołach i w formach pozaszkolnych do potrzeb rynku pracy, w tym uruchamianie kształcenia w nowych zawodach / kwalifikacjach, w tym: analiza bieżącej sytuacji na regionalnym i lokalnym rynku pracy, prognoza zapotrzebowania na umiejętności i kwalifikacje zawodowe, przegląd oferty kształcenia w szkołach i w formach pozaszkolnych, tworzenie klas patronackich w szkołach, opracowywanie programów nauczania, organizacja staży i praktyk dla uczniów szkół.

Organizacja staży i praktyk zawodowych dla uczniów u pracodawców/przedsiębiorców Praktyki zawodowe organizowane u pracodawców/przedsiębiorców dotyczą zasadniczych szkół zawodowych, w których nie są one realizowane w ramach praktycznej nauki zawodu. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie pnz praktyki zawodowe uczniów mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego. Staże zawodowe organizowane u pracodawców/przedsiębiorców w ramach kształcenia zawodowego praktycznego dotyczą uczniów techników i szkół policealnych. Staże zawodowe mogą również wykraczać poza zakres kształcenia zawodowego praktycznego.

Pozostałe formy współpracy z pracodawcami skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych realizacja pozaszkolnych form kształcenia zawodowego - kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych, dodatkowe zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego, umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych, wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy.

Doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego zapewnienie nauczycielom kształcenia zawodowego możliwości aktualizowania swojej wiedzy przez bezpośredni kontakt z rzeczywistym środowiskiem pracy -organizacja praktyk i staży w przedsiębiorstwach (trwających minimum 2 tygodnie), doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu, związanych z nauczanym zawodem we współpracy z uczelniami (trwające minimum 2 tygodnie), zwiększenie dostępu nauczycieli do nowoczesnych technik i technologii, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych, mające na celu przeciwdziałanie brakom kadrowym, szkolenia kaskadowe dla nauczycieli organizowane i prowadzone przez kadrę ośrodków doskonalenia nauczycieli.

Możliwe obszary współpracy szkół zawodowych ze szkołami wyższymi konsultacja i ocena merytoryczna programów nauczania oraz innowacji pedagogicznych wdrażanych w szkołach zawodowych, organizowanie kursów przygotowawczych na studia, umożliwianie uczniom szkół zawodowych udziału w zajęciach prowadzonych w szkole wyższej, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach i obozach naukowych, prowadzenie zajęć w szkołach przez pracowników naukowych oraz studentów, obejmowanie patronatem wybranych klas w szkołach zawodowych, kształcenie pedagogiczne i podnoszenie kwalifikacji pracodawców celem umożliwienia prowadzenia zajęć w szkołach zawodowych, uruchamianie studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych, doskonalenie nauczycieli języka obcego zawodowego, wspólne działania na rzecz rozwoju doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Wsparcie doradztwa zawodowego w regionie tworzenie w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego szkolnych punktów informacji i kariery (SZPiK), wyposażonych w odpowiedni sprzęt i materiały oraz umożliwiających realizację doradztwa dla uczniów, słuchaczy i innych osób dorosłych, w formie grupowej i indywidualnej, wsparcie nauczycieli i specjalistów (wychowawców grup wychowawczych, nauczycieli, psychologów, pedagogów, doradców zawodowych) w realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego, w tym również w postaci materiałów i narzędzi wzbogacających warsztat ich pracy, organizacja zewnętrznego wsparcia szkół i placówek w obszarze doradztwa zawodowego.

Dziękuję za uwagę Marek Kamiński więcej na stronie Departament Europejskiego Funduszu Społecznego więcej na stronie: www.rpo2020.lubuskie.pl