Aby zdobyć wielkość, człowiek musi tworzyć, a nie odtwarzać

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Badania operacyjne. Wykład 1
SUKCES.
Zainteresowania.
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Kierowanie twórczością w organizacji
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
Jak motywować dziecko do nauki
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Wyrównywanie szans edukacyjnych
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Innowacja pedagogiczna
Twórcza aktywność dziecka
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
 Zygmunt Korzeniewski zaprasza do obejrzenia i wysłuchania prezentacji Z. Korzeniewski, DODN.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Moduł 5 Temat 1 Poziom 1 Dzielenie się pomysłami.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Lubię czytać!.
Rozwijanie Twórczości i Kreatywności Uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

Aby zdobyć wielkość, człowiek musi tworzyć, a nie odtwarzać (Antoine de Saint-Exupéry)

Twórczość, kreatywność, innowacyjność

Twórczość Słowo "tworzyć" (kreować) i "twórczość" (kreacja) pochodzą od łacińskiego creatus i creare oznaczających „robić”, „produkować”, „rosnąć” lecz pochodzą także od francuskiego kere mającego źródło w imieniu rzymskiej bogini Ziemi - Ceres

Tworzyć to znaczy: powodować powstawanie czegoś, być sprawcą rzeczy, której przedtem nie było Komponować, układać, pisać utwór muzyczny lub dzieło literackie mieć postać czegoś, składać się na coś, stanowić coś

Trzy znaczenia pojęcia twórcy Twórca Człowiek (od XX w) artysta (XIX w) Bóg (średniowiecze)

kreatywność Kreatywność odnosi się do cech człowieka, zdolnego do generowania rzeczy mających określoną, pozytywną wartość, związaną z dobrem, prawdą, pięknem i użytecznością techniczna Edward Nęcka uważa, iż termin ten jest coraz częściej stosowany, aby odróżnić znaczenie twórczości jako cechy osoby od znaczenia twórczości jako cech wytworu i całości dorobku twórcy Zarezerwowana jest do nazwania zachowań i cech człowieka Myślenie lateralne to zdolność tworzenia pozornie nie istniejących połączeń, zdolność patrzenia na rzeczy z różnych stron

Kreatywność to zdolność człowieka do w miarę częstego generowania nowych i wartościowych wytworów (rzeczy, idei, metod działania itd.)

Innowacyjność To wprowadzenie czegoś nowego, rzecz nowo wprowadzona Innowator to człowiek wprowadzający innowacje

Ludzie kreatywni generują pomysły Innowatorzy wdrażają je do praktyki Człowiek o rozwiniętej postawie twórczej generuje pomysły i stosuje je w praktyce

Czynniki zewnętrzne wpływające na kreatywność Inhibitory To czynniki mające negatywny wpływ na aktywność twórczą, hamujące i utrudniające jej przebieg Stymulatory To czynniki mające pozytywny wpływ na aktywność twórczą, dynamizujące i usprawniające jej przebieg

Co ogranicza kreatywność? niesłuszne przekonanie, że zawsze istnieje tylko jedna dobra odpowiedź Konformizm, czyli udzielanie takiej odpowiedzi, jakiej się od nas oczekuje brak chęci i odwagi do stawiania wyzwań tendencja do pochopnych osądów obawa przed ośmieszeniem, brak chęci podjęcia ryzyka

Co ogranicza kreatywność? Brak motywacji Stwierdzenie „ja i tak nie jestem twórczy” Brak umiejętności dostrzegania problemów Przedwczesne przerywanie procesów twórczych – niecierpliwość Rywalizacja Jednostronność postrzegania danego problemu Nadmierna wiedza Taktyka kury str. 194 Co ogranicza kreatywność?

Rodzaje szkolnych inhibitorów Przeszkody związane z celami i treściami wychowania oraz nauczania (programem szkolnym) nastawienie na przyswajanie wiedzy, a nie rozwijanie myślenia Przeszkody związane z postawami nauczyciela i metodami nauczania Przeszkody związane z postawami uczniów Przeszkody związane z bazą lokalową i wyposażeniem szkół

Co wspomaga kreatywność? Zawieszenie osądu – powstrzymanie się od przedwczesnej oceny pomysłów, pomysł musi zaistnieć, musi zostać napisany, narysowany, ocenimy go na końcu Spontaniczność – im bardziej szalone pomysły, tym lepsze wyniki, wiele z nich będzie kompletnie niemądra lub nieadekwatna do problemu i trzeba je odrzucić, ale pozwoli to wyselekcjonować kilka naprawdę dobrych koncepcji

Co wspomaga kreatywność? Ilość – im więcej pomysłów, tym lepiej, z wielu pomysłów łatwiej wybrać kilka naprawdę dobrych np.. Technika burzy mózgów, generujemy pomysły do oporu Wzajemne ulepszenia – łączenie i wzbogacanie pomysłów innych – z problemem warto się podzielić z innymi, co dwie głowy to nie jedna, każda kolejna osoba może mieć zupełnie inne pomysły

Warunki procesu twórczego Inspirowanie Stymulowanie Budzenie Ożywianie potencjalnych zdolności twórczych Usuwanie Różnorodnych barier i przeszkód, które hamują aktywność twórczą Rozwijanie Wiedzy i umiejętności niezbędnych w twórczym myśleniu i działaniu

Dydaktyka kreatywności Metody stymulujące ciekawość poznawczą i myślenie pytajne np. 20 pytań do zdania Wykorzystujące techniki myślenia dywergencyjnego np. ćwiczenie płynności i giętkości słownej Wykorzystujące analogie i metafory Metody oparte na dramie kreatywnej Trening twórczości

Dialektyczne wymiary osobowości twórczej bystrość (inteligencja) i naiwność energia fizyczna i zamiłowanie do ciszy i spokoju wesołość i dyscyplina wyobraźnia i fantazja z jednej strony oraz zakorzenione poczucie rzeczywistości z drugiej niezwykła pokora i duma w tym samym czasie buntowniczość i niezależność Zdolność do przeżywania smutku ale także zdolność do przezywania wielkiej radości subiektywizm i jednocześnie ekstremalne poczucie obiektywności postępowanie na kontinuum od introwersji do ekstrawersji

przepis na twórczy umysł Jak być kreatywnym – przepis na twórczy umysł Zadziwienie – staraj się pielęgnować w sobie mentalność odkrywcy, zachowuj dziecięcą ciekawość świata i kwestionuj to, co inni uważają za oczywiste Motywacja – gdy tylko stwierdzisz u siebie iskierkę zainteresowania czymś, rób wszystko, aby ją podsycić Odwaga intelektualna – staraj się myśleć wbrew powszechnie przyjętym schematom i nawykom postępowania Relaks – poświęć trochę czasu na swobodne rozmyślania i marzenia, ponieważ to właśnie wówczas przychodzą do głowy najlepsze pomysły – zjawisko olśnienia

Przepis na twórczy umysł Baw się pomysłami Baw się dwuznacznością Błędy są przydatne, są informacją zwrotną Wierz w to, że jesteś kreatywny Jest bardzo wiele właściwych odpowiedzi

Codzienna twórczość Impuls – podłoże i źródło twórczości, które może być nieświadome. Czasami impulsem są sny, codzienne doświadczenia, spotykani ludzie, uczucia Formułowanie problemów – Na tym etapie proces twórczy wymaga braku zgody na zastaną rzeczywistość, potrzeby zmiany, chęci zadawania pytań, wyobrażania sobie nowych rozwiązań Działanie – czyli cykle twórcze, dobieranie rozwiązań do problemu Twórczość jako sposób życia – w konsekwencji trzech pierwszych etapów mamy do czynienia z twórczością przenikającą całe życie ludzkie

Twórczość dzieci i młodzieży Dzieci nie są twórcze podejście elitarno – przedmiotowe Dzieci są twórcze, czasem bardziej twórcze niż dorośli, podejście podmiotowo – humanistyczne Podejście realistyczne – dzieci są twórcze tylko w pewnych dziedzinach twórczość dzieci przejawia się najpełniej w nieco innych formach (dziedzinach) niż nauka, technika, działalność społeczna a jej cechami swoistymi są: ciekawość poznawcza, fantazjowanie, gra wyobraźni, zabawy tematyczne i konstrukcyjne oraz plastyka Str 178, 180

Konsekwencje kreatywności Jest niezbędna dla rozwoju ekonomicznego, społecznego i każdej jednostki z osobna Bez niej nie byłoby sztuki, nauki, innowacji, żadnego postępu Pomaga w podejmowaniu trafnych decyzji Dzięki niej każdy może przekraczać własne granice Świat się zmienia, powstają nowe narzędzia, nowe idee, powstaje nowe postrzeganie, a niektóre wzorce pozostają od lat takie same

Umysł to nie dzban, który należy wypełnić, ale ognisko, które wypada zapalić   (Plutarch)

Kreatywność jest zabawą pomysłami a zabawa jest wolna Kreatywność jest zabawą pomysłami a zabawa jest wolna. Ci którzy muszą się bawić nie umieją się bawić