Socjologia organizacji, zajęcia nr 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Władza Mgr Magdalena Szpunar.
Advertisements

OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Psychologia Zarządzania
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Zarządzanie projektami partnerskimi
Władza w organizacji dr hab. Jerzy Supernat Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Społeczna funkcja zarządzania
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Pozycja lidera – kierowanie
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
8 zasad postępowania lidera
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Socjologia organizacji, zajęcia nr 2 Władza a przywództwo

Pojecie władzy Czym jest władza?

Organizacja jako system władzy Władza to dobro rzadkie – wszyscy nie mogą mieć władzy Organizację można postrzegać jako narzędzie, za pomocą którego osoby dysponujące władzą mogą używać innych osób w celu osiągnięcia określonych celów. Poza tym istotne są powiązane wzajemnie ciągi osób wydających polecenia i osób wykonujących polecenia.

Pojęcie władzy- P BLAU P. Blau- władza rodzi się z: nierównorzędnych, niezrównoważonych, pozbawionych wzajemności, pozbawionych asymetryczności relacji międzyludzkich. Interakcje między ludźmi polegają na wymianie dóbr lub wartości, niekoniecznie materialnych

Pojęcie władzy- M WEBER MAX WEBER Władza to relacja między jednostkami, w której istnieje prawdopodobieństwo że jednak z nich przeprowadzi swą wolę mimo oporu drugiej Pojęcie władzy- M WEBER

POJĘCIE WŁADZY – MAX WEBER Władza to prawdopodobieństwo, że jeden z aktorów w stosunkach społecznych będzie zdolny do przeprowadzenia swojej woli, mimo innych, niezależnie od podstawy na której to prawdopodobieństwo się opiera

POJĘCIE WŁADZY A. Dahl - A ma władzę nad B w takim zakresie jakim może spowodować, że B zrobi coś , czego w przeciwnym wypadku by nie zrobił. R. Merton- Władza to zdolność narzucania swojej woli. Parson - Władza to kontrola nad działaniami innych. Lasswels - Władza to możliwość podejmowania wiążących decyzji. Shils - Wymuszanie zgodnie ze swoimi intencjami zachowania innych.

POJĘCIE WŁADZY Oczekuje się akceptacji przez innych uzasadnionego prawa do osoby do stanowienia reguł i wydawania poleceń Od adresatów oczekuje się zawieszenia osądu i dobrowolnego podporządkowania (R.H. Hall, P.S Tolbert)

Typy władzy Rozróżnienie władzy prawomocnej i pozostałych typów władzy (opartych na zależności, dostępie do dóbr: ludzie, informacje, zasoby rzeczowe i finansowe, a także niematerialne zasoby społeczne). Władza prawomocna- polega na akceptacji przez innych uzasadnionego prawa danej osoby do stanowienia norm i wydawania poleceń. Władza prawomocna (racjonalno-legalna, charyzmatyczna i tradycyjna) jest to władza oparta na dobrowolnej akceptacji prawa do stanowienia norm lub wydawania poleceń. Władza racjonalno-legalna którą dysponuje z racji zajmowanego stanowiska, może zostać zwiększona wskutek korzystania np./ z władzę charyzmatycznej. Dlaczego inni przestrzegają norm i poleceń wydawanych przez osobę sprawującą władzę?

TYPY WŁADZY- M WEBER Rodzaje władzy prawomocnej: racjonalno- legalna, charyzmatyczna, tradycyjna. Władza racjonalno-legalna może być wzmocniona lub osłabiona innymi typami władzy

Typy władzy Władza prawomocna opiera się na wartościach zinternalizowanych przez osobę, na którą wywierany jest wpływ. Osoba wywierająca wpływ ma do tego prawo i należy to zaakceptować. Pojęcie prawomocności oznacza istnienie pewnego rodzaju kodeksu lub standardu, zaakceptowanego przez jednostkę, na mocy którego możliwe jest wywieranie wpływu. Powszechnymi źródłami władzy prawomocnej są np. wartości kulturowe , struktura społeczna.

TYPY władzy Władza aprobowana (W.R. Scott, S.M. Dornbusch)- podwładni akceptują i stosują się do poleceń przełożonych. Władza autoryzowana- (W.R. Scott, S.M. Dornbusch)- polecenia osoby są wspierane i egzekwowane na wyższych szczeblach władzy, a w ostateczności przez całe społeczeństwo.

POZOSTAŁE TYPY WŁADZY Miejsce w sieci kontaktów Cechy osobiste Oficjalna pozycja Władza nagradzania Władza karania Władza formalna Władza przez odniesienie Wiedza Informacja i dostęp do kanałów komunikacyjnych

Pozostałe typy władzy Samo posiadanie tych dóbr może okazać się niewystarczające. Posiadanie władzy zależy jeszcze od tego: 1) jak bardzo te zasoby są cenione czy uważane za ważne dla funkcjonowania organizacji, 2) czy ich uzyskanie jest trudne lub niepewne 3) czy istnieją alternatywne sposoby uzyskania potrzebnych zasobów lub czy inne zasoby mogą je zastąpić.

Miejsce w sieci kontaktów Liczne powiązania z różnymi osobami dają dostęp do zasobów: ludzi i informacji. Osobom, które znajdują się w centrum sieci powiązań łatwiej jest wpływać na innych.

Cechy osobiste Cechy osobiste danej osoby np. atrakcyjność, inteligencja mogą stać się powodem wywierania wpływu na innych

Przesunięcie władzy w organizacji Przesunięcie władzy występuje w przypadku: delegowanie , empowerment employeeship Wskutek przesunięcia władzy w organizacji dochodzi do zwiększenia władzy jednocześnie kierowników i pracowników i – w konsekwencji – ogólny wzrost ilości władzy w organizacji  W administracji publicznej delegowanie zwyczajowo nazywane jest dekoncentracją wewnętrzną.

DELEGOWANIE „ Tak jak uprawnienie do podejmowania decyzji są podstawą pracy kierownika, przekazywanie ich jest podstawą organizacji (…) organizacja nie mogłaby istnieć bez instytucji delegowania uprawnień”. Herold Koontz Delegowanie polega na przekazywaniu przez kierownika części własnych zadań i uprawnień podwładnemu z zachowaniem ostatecznej odpowiedzialności. Podwójna odpowiedzialność - kierownik i podwładny Delegowanie w administracji publicznej to dekoncentracja wewnętrzna

Zasady delegowania Wyjaśnij co ma być zrobione i dlaczego to jest ważne Deleguj w kategoriach końcowych wyników Deleguj całościowe zadania lub problemy, a nie zestawy niepowiązanych czynności Zachęcaj podwładnego do przejawiania inicjatywy Razem z zadaniami deleguj uprawnienia Sprawdź sposób rozumienia zadania Zapewnij sprzężenie zwrotne i kontrolę Usuń się z obszaru działania delegowanego podwładnemu

Korzyści płynące z delegowania Zapewnienie realizacji zadania Przyczynia się do rozwoju podwładnego Dostarcza możliwości kompetencji i zaangażowania podwładnego Może być wykorzystywany jak sposób szkolenia i delegowania podwładnych

EMPLOYEESHIP „Kultura employeeship wymaga, aby każdy „grał” dla siebie i dla zespołu” (www.tmiworld.com). Claus Moller- zaszczepienie związków opartych na przyjaźni i współpracy. 1992- przedstawienie koncepcji employeeship, opartej na spostrzeżeniu, iż właściwie wszyscy pracownicy w organizacji dysponują olbrzymimi zasobami, które nie są wykorzystywane. Pracownicy zyskują przyzwolenie menadżerów na współudział w zarządzaniu i przejmują na siebie współodpowiedzialność za funkcjonowanie organizacji. Sami pracownicy są chętni do przejmowania odpowiedzialności. Poza tym usprawnienie działania organizacji ma być możliwie dzięki inicjatywie i lojalności pracowników, a także ich zaangażowaniu.

EMPLOYEESHIP Koncepcja ta zakłada wszczepienie we wszystkich pracownikach zaangażowania. Jest kulturą, w której za sukces i porażki odpowiadają zarówno pracownicy, jak i menadżerowie. Trzy główne czynniki składające się na kulturę employeeship: odpowiedzialność, - lojalność, - inicjatywa.

EMPLOYEESHIP Korzyści dla pracownika Korzyści dla organizacji Większa odpowiedzialność pracownika i niezależność Większa efektywność Większe możliwości uzyskania awansu Lepsze relacje wewnętrzne i zewnętrzne Większe bezpieczeństwo Lepsza jakość Większe możliwości znalezienia nowej Większa energia i lepsze interakcje Lepsze relacje z innymi pracownikami Wspólna wizja i cel Większe poczucie własnej wartości Lepsze wykorzystanie dostępnej wiedzy Większe zadowolenie z pracy Bardziej przyjazne środowisko wewnętrzne

Empowerment „Nowym źródłem władzy nie jest bogactwo w rekach kilku osób, ale informacja dostępna dla wszystkich” John Naisbitt „W przyszłym stuleciu przywódcami będą Ci, którzy tworzą innym warunki do przejawiania inicjatywy i podejmowania decyzji” Bill Gates „Wiedza daje władzę/ wiedza to potęga” Francis Bacon

Empowerment Spopularyzowany przez Rosabeth Moss Kanter, odnosi się do dystrybucji władzy, w szczególności przez dystrybucje informacji. Polega na umożliwianiu pracownikom przejmowania inicjatywy oraz podejmowania działań wykraczających poza zakres ich zwykłych obowiązków, czyniąc ich bardziej odpowiedzialnymi i chętnymi do współpracy. Kierownicy stają się bardziej partnerami niż szefami- odejście od tzw. kultury władzy. Empowermant to szczególny rodzaj przywództwa ( W. Bennis), bo ludzie czują się ważni, liczy się kompetencja zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Poza tym ludzie czują się częścią społeczności, a praca jest dla nich ekscytująca. W literaturze pojawiają się opinie, w myśl których empowerment wyrósł z dążenia amerykańskich korporacji do konkurowania z japońskimi podmiotami, które cechuje wielość konsultacji, praca zespołowa itp

NASTĘPSTWA WŁADZY Podporządkowanie Perswadowanie Odejście z organizacji Konflikt – „najłatwiejszą, najbardziej kuszącą i najmniej twórczą reakcją na konflikt w organizacji jest udawanie, że konflikt nie istnieje

Konflikt Przyczyny konfliktu Strony konfliktu Dynamika sytuacji konfliktowej Rozwiązanie konfliktu (Wg. M P Follet – dobrowolne ustąpienie przez jedną stronę, walkę i zwycięstwo jednej strony, kompromis, integracja) Następstwa konfliktu (pokłosie, wykorzystywanie konfliktu jako narzędzie manipulacji)

Władza- podsumowanie Organizacja jako system władzy Typy władzy w organizacji Przesunięcie władzy w organizacji Następstwa władzy w organizacji Konflikt

Władza a przywództwo Władza = Przywództwo

Przywództwo Czym jest przywództwo?

Przywództwo Przywództwo jako szczególna postać władzy Jest to zdolność wpływania na grupę, aby osiągnęła określone cele Proces inspirowania innych do ciężkiej pracy nad wykonaniem ważnych zadań „Fundamentalną sprawą jest popieranie przez przywódcę tego kim są poszczególne osoby rozpoczyna się od zrozumienia różnorodności poszczególnych talentów i umiejętności poszczególnych ludzi”

Przywództwo Etzioni- obejmuje wpływ, który prowadzi do zmiany preferencji, bowiem władza tylko te preferencje zawiesza

ELEMENTY SKŁADOWE PRZYWÓDZTWA Indywidualne cechy i właściwości (tzw. wielka piątka cech: sumienność, ekstrawertywność, uczynność, otwartość, zgodność Zorientowanie na zadania i na stosunki interpersonalne (Etzioni- model podwójnego przywództwa) Czynniki sytuacyjne (stopień strukturalizacji zadania, czynniki wewnątrzgrupowe, oczekiwania społeczne)

PRZYWÓDZTWO „Thurman John Rodgers, który założył w wieku 35 lat Cypress Semicinductor, jest przekonany że jego głównym zadaniem jest stworzenie środowiska pracy sprzyjającego pełnemu rozwojowi jednostek twórczych i mających motywację do pracy. W tym celu zachęca ludzi do podejmowania ryzyka i sowicie nagradza, gdy im się powiedzie. Ponadto dokłada wszelkich wysiłków by uniknąć biurokratycznych przeszkód oraz innych celów organizacji, które w jego mniemaniu legły u podstaw kiepskich wyników osiąganych w innych przedsiębiorstwach Cypress SemicinductorCarp jest szybko rozwijającą się firmą elektroniczną mającą swą siedzibę w Dolinie Krzemowej. W ciąg pierwszego roku działania Cypress osiągnął sprzedaż w wysokości ok. 3 mln dol DO 1992 r. sprzedaż firmy wzrosła do 300 mln dol/, co przekształciło ją w jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm świata.

Funkcje przywództwa Według G.A. Yukl, S. Wall, R. Lepsinger) przywódca realizuje czternaście następujących funkcji:  Planowanie i organizowanie Rozwiązywanie problemów Wyjaśnianie Informowanie Monitorowanie Motywowanie Konsultowanie Akceptowanie Wspieranie Kierowanie konfliktami i budowanie zespołów Utrzymywanie kontaktów Delegowanie Rozwój pracowników Nagradzanie

Funkcje (Formalnych) przywódców P. Selznick wyróżnił cztery podstawowe funkcje formalnych przywódców Określenie misji organizacji. – dynamoiczny proces, potrzeba dostosowania do zmian Przyjęcie rozwiązań (w tym strukturalnych) zapewniających realizację misji organizacji Zapewnienie spójności organizacji i poparcia dla niej Kierowanie konfliktami

Teorie przywództwa Transakcyjna- eksponuje motywację zewnętrzna, nacisk na stosunki pomiędzy przywódcą i jego zwolennikami, wzajemne korzyści- przywódca coś oferuje w zamian za coś innego Transformacyjna- eksponuje motywacje wewnętrzną, nacisk na zaangażowanie, nie na zgodę czy uległość. Przywódca to charyzmatyczny wizjoner, który wyznacza ambitne cele i inspiruje innych do działania

Przywództwo służebne Autorem koncepcji jest Greenleaf – lata 60-te XX w. Koncentruje się na postawie- woli służenia innym (najpierw służba, potem kierowanie) Zachęcenie pracowników do doskonałości, udzieleniu pomocy Brak woli zaspokojenia chęci władzy, zdobycia dóbr materialnych, nadmiernemu kierowaniu podwładnych P.M. Senge- służebność wobec celu i wobec misji

PRZYWÓDZTWO W swojej roli dyrektora naczelnego Rodgers jest bez wątpienia menadżerem. Ustala cele dla firmy nadzoruje jej strukturę, motywuje pracowników i utrzymuje odpowiednią kontrole Prowadząc firmę ma coraz wyższy poziom. Rodgers wychodzi jednak daleko poza te podstawowe funkcje kierownicze. Opracował szczegółowo system informacyjny, który pozwala mu nadzorować wyniki każdego z 1500 pracowników w przekroju tygodniowym, że nie chodzi mu o karanie ludzi. Zamiast tego identyfikuje pracowników, którzy nie osiągają odpowiednich rezultatów i następnie spotyka się z nimi by stwierdzić, w jaki sposób może pomóc w osiąganiu poprawy Choć nie wszystkich taki system zadowala większość pracowników jest przekonana, że Rodgers jest świetnym menadżerem. Dostrzegają również, że jego zachowanie daleko wykracza poza zachowanie typowego menadżera. Właściwie wolą go nazwać przywódcą niż szefem” Źródło: W.W Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1996, s. 490

Przywództwo a zarządzanie Posiada szerszą wizję Planuje działania Podejmuje ryzyko Eliminuje ryzyko Koncentruje się na ludziach Koncentruje się na zadaniach Inspiruje do działania, „pociąga za sobą” Motywuje oraz kontroluje efekty Dąży do organizacji Ustala kierunki Stosuje struktury nieformalne Stosuje struktury formalne

Przywództwo- zagadnienia powtórkowe Pojęcie przywództwa Władza a przywództwo Funkcje przywództwa Elementy składowe przywództwa Teorie przywództwa Przywództwo służebne Przywództwo a zarządzanie

ŹródłA M. Gittling, Człowiek w organizacji. Ludzie- struktury-organizacje, Warszawa 2013. J. Supernat, Zarządzanie, Wrocław 005. A. Chrisidu- Budnik, J. Korczak, A. Pakuła, J. Supernat, Nauka organizacji i zarządzania, Kolonia limited 2005. http://supernat.pl/wyklady/index.php?sortby=&de sc=desc&pg=pi&st=30&lm=10&idx=29 http://supernat.pl/wyklady/index.php?sortby=&de sc=desc&pg=pi&st=30&lm=10&idx=30

Źródła do zdjęć https://www.google.pl/search?q=w%C5%82adza+zdj%C4%99cia&tbm=isch&tbo=u&source= univ&sa=X&ei=GD- QUpSfCsuBhAeM6IHQBg&ved=0CDAQsAQ&biw=1366&bih=638#facrc=_&imgdii=6oANH Ol5EeUeAM%3A%3BKF_UHbrPU6oUJM%3B6oANHOl5EeUeAM%3A&imgrc=6oANHOl5 EeUeAM%3A%3BZk47XAAJGExEVM%3Bhttp%253A%252F%252Finfo- horyzont.pl%252Fmedia%252F2012%252F09%252Fwladza.jpg%3Bhttp%253A%252F%252 Finfo-horyzont.pl%252Fwladza-rozdaje-sobie-nagrody-i-premie.html%3B640%3B426 http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://heterodoxology.files.wordpress.com/2011/05/max _weber.jpg&imgrefurl=http://heterodoxology.com/tag/max- weber/&h=390&w=280&sz=35&tbnid=N_sp4G16JRZXdM:&tbnh=95&tbnw=68&zoom=1& usg=__E1BynJpk3TCYEXFTnEvLBRCoG0A=&docid=Ni6sU- bQczQOmM&sa=X&ei=BGGQUuuIJ9PX7AbHrYDwBQ&ved=0CDIQ9QEwAg https://www.google.pl/search?tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=MWeQUqiFEI3T7Abb5oD wDA&ved=0CCwQsAQ&biw=1366&bih=638&q=polecenie%20zdj%C4%99cia#facrc=_&img dii=_&imgrc=NrzI9jOdfcGxFM%3A%3BxB8Wxq0- 7BqS_M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.przetargipubliczne.pl%252Ffiles%252FImage% 252Fijro54r095ddkc%252Ffppoleceniesluzbowe_opt_full.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fw ww.przetargipubliczne.pl%252Fnumery%252Fpazdziernik-2010%252Fpolecenie-sluzbowe- 1.html%3B451%3B362 https://www.google.pl/search?q=w%C5%82adza+zdj%C4%99cia&tbm=isch&tbo=u&source= univ&sa=X&ei=GD- QUpSfCsuBhAeM6IHQBg&ved=0CDAQsAQ&biw=1366&bih=638#facrc=_&imgdii=_&img rc=DtI558qDoARcsM%3A%3BT0xpSZEnznN4UM%3Bhttp%253A%252F%252F2.bp.blogsp ot.com%252F-vi7AIeNSUXg%252FUcgo4H- DwuI%252FAAAAAAAAAUA%252Fmr3BnixRKv0%252Fs1600%252Fwladza.jpg%3Bhttp %253A%252F%252Fwww.neurobiopsychologia.pl%252Findex.php%252F2013%252F06%25 2F24%252Fczy-wladza-deprawuje%252F%3B640%3B426