Bezpieczeństwo w sieci Grażyna Piotrowska Doradca metodyczny dla nauczycieli techniki i informatyki
Czym jest internet Ogromną liczbą komputerów wymieniających się ciągami 0 i 1 Narzędziem Kopalnią wiedzy Placem zabaw Sposobem komunikowania się Wielkim śmietnikiem (Stanisław Lem)
JAKIE KORZYSCI DLA ROZWOJU DZIECKA MA INTERNET?
Szkodliwe treści Pornografia Przemoc Wulgarność Używki Hazard Broń Sekty Rasizm i ksenofobia Są ogólnodostępne Nie są należycie zabezpieczone przed dziećmi Dzieci nie muszą ich szukać, by na nie trafić Ich udostępnianie nie jest ścigane
Zawieranie znajomości z nieznajomymi Dzieci w Internecie często narażone są na zaczepki i niechciane rozmowy. Duża część dzieci (64%) przyznaje, iż zawiera w Internecie znajomości. W kontaktach z obcymi dzieci często podają swoje dane osobowe (adres zamieszkania -10,8%, numer telefonu – 45,2%, adres e-mail – 77,9%) oraz przesyłają swoje zdjęcia (58,4%). Coraz częściej dochodzi do spotkań z osobami poznanymi w Sieci. Z propozycji spotkania skorzystało blisko 45% respondentów. Spośród rodziców biorących udział w badaniu jedynie 14,7% miało świadomość, że ich dzieci spotykają się z osobami poznanymi w Sieci.
Zawieranie znajomości z nieznajomymi Ponad połowa dzieci uczestniczy w spotkaniach w pojedynkę. Jeżeli ktoś im towarzyszy, to są to znajomi lub rodzeństwo (48,4%). Rodzice lub inne osoby dorosłe prawie nigdy nie towarzyszą dzieciom w spotkaniach (1%). Rodzice są również bardzo rzadko informowani są o planowanych spotkaniach (23,6%). Blisko 22% dzieci nie mówi o spotkaniu nikomu. Dzieci nie informują rodziców o spotkaniu, gdyż uważają, że kwestie spotkań ich nie interesują (21,2%) oraz z obawy przed brakiem zgody na spotkanie (27,3%). Respondenci bardzo często uważają, że spotkania z osobami poznanymi w sieci są ich prywatna sprawą, o której nie muszą nikogo informować (61,6%).
Pornografia i Internet Pornografia, tak jak narkotyk, wytwarza uzależnienie i popycha osoby do szukania wytworów coraz bardziej podniecających. Niekontrolowany Internet stał się doskonałym miejscem do dystrybucji tego typu produkcji i kontaktów osób o dewiacyjnych skłonnościach seksualnych. Ściganie ich nie jest proste. Na miejsce jednej skasowanej strony pojawiają się dziesiątki innych.
STOP CYBERPRZEMOCY!!
Czym jest Cyberprzemoc ? Cyberprzemoc –przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Najczęściej terminu tego używa się w odniesieniu do przemocy rówieśniczej z użyciem telefonów komórkowych lub Internetu.
Formy cyberprzemocy: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem Sieci rejestrowanie niechcianych zdjęć i filmów publikowanie w Internecie lub rozsyłanie przy użyciu telefonu komórkowego ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć podszywanie się w Sieci pod rówieśników włamania na blog lub stronę internetową i zamieszczanie ośmieszających i upokarzających treści groźby przy użyciu komunikatorów, telefonów rozsyłanie do znajomych informacji o ośmieszających treściach e-mailem, smsem
Co robić będąc świadkiem cyberprzemocy? nie przesyłać dalej krzywdzących materiałów, które otrzymujmy w Sieci zawsze pomagać kolegom i koleżankom, którzy padli ofiarą cyberprzemocy informować o krzywdzie kolegi lub koleżanki kogoś dorosłego – nauczyciela, pedagoga szkolnego, rodziców polecić ofierze przemocy kontakt z osobami zajmującymi się zwalczaniem cyberprzmocy
Co robić będąc ofiarą cyberprzemocy? nie odpowiadać na zaczepki w Sieci natychmiast szukać pomocy u kogoś dorosłego (nauczycieli, rodziców, policję) domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli zachowywać dowody przemocy interweniować u dostawców usług internetowych szukać pomocy u konsultantów Helpline.org.pl
Pamiętaj!! Sprawca nie pozostaje anonimowy, a policja ma możliwość ustalenia z jakiego komputera i z jakiego telefonu wysyłane są e-maile lub smsy.
WEDŁUG SPECJALISTÓW CYBERPRZEMOCY SPRZYJA POCZUCIE ANONIMOWOŚCI I BEZKARNOŚCI. ŁATWIEJ PONIŻAĆ I SZYKANOWAĆ, GDY MOŻNA UKRYĆ SIĘ ZA PSEUDONIMEM. JEDNAK NALEŻY ZWALCZAĆ PRZEKONANIE O BEZKARNOŚCI I ANONIMOWOŚCI CYBERPRZESTĘPCÓW. KAŻDY POSZKODOWANY MOŻE ZWRÓCIĆ SIĘ DO POLICJI O POMOC W ZIDENTYFIKOWANIU SPRAWCY I WYSTĄPIĆ Z PRYWATNYM AKTEM OSKARŻENIA.
Gry komputerowe źródłem przemocy i agresji. Gry powodują oderwanie się od rzeczywistości, przejście do świata marzeń, gdzie są proste zasady, reguły. Gry brutalne, zawierające dużo walki, krwi, przemocy powodują zmiany w zachowaniach człowieka.
Podział gier Symulatory –np. sterowanie samolotami na wojnie lub zawodach Strategiczne – klasyczne strategie wojenne - 9 Kompania; strategie czasu rzeczywistego z rozbudową – Red Alert Zręcznościowe – np. strzelanka, bijatyki, flipery Gry przygodowe – rozbudowana fabuła, skomplikowane wątki detektywistyczne -Ace Ventura Edukacyjne – wspomagają naukę przez zabawę Sportowe –np. piłka nożna FIFA09 Logiczne – wymagają intensywnego myślenia RPG – odmiana gier przygodowych( Wiedźmin)
BRUTALNE GRY KOMPUTEROWE SIECIOWE
BRUTALNE GRY SIECIOWE
Przykład popularnej i brutalnej gry
Przykład popularnej i brutalnej gry
Przykład popularnej i brutalnej gry
TIBIA budujemy swoją postać, osiągamy różne poziomy (100 –po roku grania), zdobywamy sprawności, bogactwa. Jedną postacią gra wiele osób – „nadmiar sprawności” sprzedawany jest na allegro.
Second Life - Wirtualne drugie życie Częściowo płatny, wirtualny świat. Postać, stworzona w Second Life, nie posiada jakichkolwiek statystyk czy profesji. Gracz sam wybiera płeć bohatera, ubiór, sytuację materialną. Nie ma tam chorób, biedy, starości, brzydoty. Drugie dno gry - nie ma tam również żadnych ograniczeń – (kupujemy sobie narządy płciowe – możemy ich użyć, zapłacić za wirtualny seks, prostytuować się.
Młodzież i narkotyki. Zagrożenia płynące z sieci. Internet to wspaniałe narzędzie dla łatwego kontaktu z narkotykami. W 2007 roku znaleziono 238 , a w 2008 roku 347 polskich stron i adresów o narkotykach i od tej chwili ich ilość ciągle rośnie. Na stronach tych znajduje się: - wymiana informacji np. blogi (wspomnienia ponarkotykowe „mój pierwszy raz”), wskazówki praktyczne np. jak brać lub jak uprawiać narkotyki, oferty handlowe bezpośrednie i pośrednie,
Jak nie dopuścić do korzystania z takich stron: Założyć blokady stron, Kontrolować pracę na komputerze – przeglądać oglądane strony, Rozmawiać, Zabronić samodzielnego kupowania.
Kluby samobójców W Internecie można znaleźć na forach lub blogach informacje jak skutecznie i bezboleśnie popełnić samobójstwo skupiające ludzi zagubionych w życiu, dość często szukających jak skutecznie pozbawić się życia.
Zagrożenia psychiczne Zaburzenia funkcji poznawczych, Ucieczka w świat wirtualny, Patologie społeczne – agresja, dostęp do grup patologicznych, Syndrom przymusu bycia online – ponad 70 godzin tygodniowo, ASC – zmienne stany świadomości (jak po alkoholu), Uzależnienia od programów stosujących psychomanipulację, Padaczka ekranowa
10 porad dla rodziców,dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu Odkrywaj Internet razem z dzieckiem. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
Ważne strony internetowe www.saferinternet.pl www.dzieckowsieci.pl www.helpline.org.pl www.dyzurnet.pl www.sieciaki.pl www.przedszkolaki.sieciaki.pl www.dbi.pl
Oprogramowania filtrujące Darmowy program Beniamin dostępny jest na stronie www.beniamin.pl Program ten posiada program konfiguracyjny, umożliwiający ustawienie podstawowych parametrów filtru internetowego, na przykład blokowanie dostępu do stron erotycznych, definiowanie tzw. 'Białych stron', czasową deaktywacja programu, itd.
Ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier PEGI - ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier,
GDZIE SZUKAĆ POMOCY? www.helpline.org.pl www.sieciaki.pl tel. 0800100100 NIE ZAPOMINAJ!!! ZAWSZE WOKÓŁ SIEBIE - W SZKOLE,W RODZINIE - ZNAJDZIESZ LUDZI GODNYCH ZAUFANIA. POROZMAWIAJ Z NIMI O SWOICH PROBLEMACH!
12 LUTEGO - DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU USTANOWIONY ZOSTAŁ Z INICJATYWY KOMISJI EUROPEJSKIEJ CELEM JEST WSPIERANIE DZIAŁAŃ PROPAGUJĄCYCH BEZPIECZNY DOSTĘP DZIECI I MŁODZIEŻY DO ZASOBÓW INTERNETOWYCH
NETOHOLIZM - nowe uzależnienie naszej generacji.
NETOHOLIZM Uzależnienie od komputerów ma podobny przebieg jak alkoholizm czy narkomania. Gdy „bycie online” staje się sposobem na życie mamy do czynienia z uzależnieniem od obecności w sieci.
Internet Addiction Disorder (IAD) [Uzależnienie od Internetu] zostało w USA wpisane na listę chorób.
Co to jest NETOHOLIZM? - nowe uzależnienie naszej generacji Netoholizm – czyli uzależnienie od Internetu – to objaw psychicznej choroby XXI wieku objawiającej się nagminnym i niczym nie usprawiedliwionym pociągiem do korzystania z zasobów Internetu. Dziś powszechność Internetu nikogo już nie dziwi, ale zdziwienie budzi np. padaczka komputerowa, netoholizm i jego skutki. Siecioholizm, netoholizm, netopatia lub IAD - te wszystkie terminy oznaczają uzależnienie, które zaburza normalne funkcjonowanie.
KATEGORIE NETOHOLIZMU uzależnienie od komputera – przymus siedzenia przed komputerem przeciążenie informacyjne – ciągłe poszukiwanie nowych informacji z wielu źródeł, uzależnienie od gier sieciowych – przymus ciągłego brania udziału w różnego rodzaju grach netowych, e-hazardu, robienia e-zakupów, uzależnienie od cyberkontaktów – kontakty w sieci stają się ważniejsze niż znajomości realne, co doprowadza do ich zerwania i izolacji, uzależnienie od cyberseksu – objawia się ciągłym szukaniem i oglądaniem stron erotycznych oraz/lub braniem udziału w czatach erotycznych,
ZAAWANSOWANE OBJAWY: • oderwanie od rzeczywistości, • kłopoty z równowagą, • dyskomfort, • epilepsje o rożnym natężeniu, • omamy i halucynacje, • kłopoty z łaknieniem, • nadmierna potliwość, • drżenie rąk.
Bibliografia Andrzejewska A., Bednarek J, Szarzała D., Cyberprzestrzeń – szanse, zagrożenia, uzależnienia, Wydaw. Pedagogium, Warszawa 2007. Andrzejewska A., Dziecko w cyberprzestrzeni, Wydaw. Pedagogium, Warszawa 2007. Andrzejewska, (Nie)bezpieczny komputer, Wydaw. APS, Warszawa 2008. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydaw. PWN, Warszawa 2006. Gała A., Ulfik I. (red.), Oddziaływanie „agresywnych” gier komputerowych na psychikę dzieci, Wydaw. UMCS, Lublin 2000, Prezentacja „Uzależnienie od internetu” - Tomasz Wołoszyk, Prezentacja „Uzależnienie od internetu” - prof. dr hab.Józef Bednarek, mgr Anna Andrzejewska.