 17 października 1773r. – Komisja Edukacji Narodowej – pierwszy w Europie centralny organ władzy oświatowej › powołanie świeckich szkół średnich › uruchomienie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Uczenie to jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Zawodoznawstwo jako istotny obszar problemowy doradztwa zawodowego
Co dalej Gimnazjalisto ?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Małe dziecko w systemie edukacji
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Co dalej…..
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Studia oświatowe. PRELEGENT UCZESTNICY TEMAT WYKŁAD ODBIÓR.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Moje pomysły na przyszłość
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

 17 października 1773r. – Komisja Edukacji Narodowej – pierwszy w Europie centralny organ władzy oświatowej › powołanie świeckich szkół średnich › uruchomienie seminariów nauczycielskich

 „ ogół procesów całożyciowych, prowadzonych we wszelkich możliwych formach organizacyjno- programowych i we wszystkich sytuacjach kontaktów międzyludzkich.” Zygmunt Wiatrowski  „specyficzny sposób przygotowania […] do współczesnego rynku pracy i jego przemian” dotyczący zarówno dokształcania, jak i przekwalifikowania Janina Karney

 koncepcja formalnego i nieformalnego uczenia się przez całe życie  zespół środków i możliwości uzyskanych w drodze kształcenia  proces kształcenia poprzez naukę i doświadczenie  filozofia twórczego rozwoju człowieka

 „proces systematycznego uczenia się następujący po zakończeniu obowiązku szkolnego lub wydłużonej edukacji stacjonarnej i trwający przez cały okres aktywności zawodowej, a często także dłużej, w okresie tak zwanego „trzeciego wieku”” Ryszard Gerlach

 Formy szkolne: › szkoły wszystkich szczebli › studia podyplomowe dokształcające › studia podyplomowe specjalistyczne i kwalifikacyjne  Formy pozaszkolne, organizowane przez : › stowarzyszenia i organizacje społeczne › kluby zainteresowań, spotkania autorskie › uniwersytety powszechne, rolnicze, „trzeciego wieku” › kursy zawodowe kwalifikacyjne i szkolenia przyuczające do zawodu › kursy doskonalące i hobbystyczne

 kompensacyjna  adaptacyjna  renowacyjna  rekonstrukcyjna  rekwalifikacyjna  wyrównawcza  kreująca

Zawód, „to wydzielony w procesie pracy system czynności wymagających od pracownika kwalifikacji zdobywanych w kształceniu w systemie szkolnym lub pozaszkolnym, wywołujący rozwój osobowości zawodowej i potrzebę nieustannego dokształcania się i doskonalenia. […]” Tadeusz Nowacki

 „proces podwyższania kwalifikacji formalnych, a szczególnie proces teoretycznego dopełnienia kwalifikacji zawodowych, kończących się uzyskaniem odpowiedniego świadectwa, dyplomu lub certyfikatu.” Zygmunt Wiatrowski

Najczęstsze przyczyny przekwalifikowania, to:  utrata pracy i brak możliwości znalezienia nowej w tym samym zawodzie  obumieranie zawodów i powstawanie nowych  przesiedlenie  zmiana aspiracji zawodowych, statusu społecznego i chęć zwiększenia zarobków  stan zdrowia

 uświadomione i celowe działanie zmierzając do podniesienia kwalifikacji zawodowych  cechuje je duża samokontrola i efektywność  wypływa bezpośrednio z wewnętrznej potrzeby jednostki  przejawia się zarówno w dążeniu człowieka do rozwoju zawodowego, jak również społecznego i osobowościowego

 bezpośrednio związane z wykonywanym zawodem  celem jest osiągnięcie mistrzostwa w zawodzie  związane ze szczeblowym podnoszeniem kwalifikacji

 adaptacyjna  wyrównawcza  renowacyjna  rekonstrukcyjna

 przygotowanie zawodowe  adaptacja społeczno – zawodowa  identyfikacja i stabilizacja zawodowa  sukces zawodowy  mistrzostwo w zawodzie

 może przybrać formę samokształcenia lub mieć charakter zinstytucjonalizowany  dotyczy zainteresowań, upodobań i zdolności  odnosi się do rozwoju osobistego i zaspokajania wewnętrznych potrzeb człowieka

 umożliwia sprawne funkcjonowanie w globalnym społeczeństwie pracy i informacji  wzmacnia wiedzę, umiejętności i kompetencje  wzmaga mobilność na rynku zawodowym, poszerza horyzonty  pozytywnie wpływa na relacje międzyludzkie i społeczne  kreuje tolerancję i niweluje strach przed nieznanym  pobudza do działania i zachęca do zmian  wpływa na poczucie własnej wartości i wzmacnia samoocenę

 wymusza usprawnianie systemów edukacyjnych i dostosowywanie programów szkolnych do aktualnego zapotrzebowania rynku pracy  wpływa na stały rozwój technologiczny i komfort życia  rozwija instytucje pośrednictwa pracy i doradztwa zawodowego  ma istotny udział w rozwoju gospodarczym i kulturowym społeczeństw

 J. Karney, Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa  T. Nowacki, Zawodoznawstwo, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom  W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa  T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Tom V, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa  E. Podolska-Filipowicz, Zarys Zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki, Częstochowa  Z. Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 2000.

Dziękuję za uwagę