Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Advertisements

Psychologia Zarządzania
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Normy praktyki zawodowej
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Konstruktywizm w dydaktyce
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Kulturapojęcie i problem
ETYKA SĘDZIEGO PIŁKI SIATKOWEJ
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Uwarunkowania rozwojowe aktywności społecznej i zawodowej dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych Szprotawa 2012 Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Razem możemy więcej Projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
Białobrzegi, dn marca 2012 r. PRACOWNICY SOCJALNI – MIT I RZECZYWISTOŚĆ Spotkanie organizowane przez Instytut Rozwoju Służb Społecznych we współpracy.
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czym jest doradztwo zawodowe?
Szkolenie dla opiekunów Centów
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Kategoria dorosłości w andragogice
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Zmiany demograficzne w Polsce
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Prof. dr hab. Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Publiczny wizerunek starości
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
„Poradnictwo dla osób starszych” Dr Daria Zielińska-Pękał
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
NIEPEWNOŚĆ … DYLEMAT… K A R I E R A Z A W Ó D KTÓRĄ DROGĘ WYBRAĆ…
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
I Kwartalne Spotkanie w sprawie realizacji projektów systemowych w latach 2011 – 2013 Podziałanie i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Skierniewice, Al. Niepodległości 4 tel. (0-46) , (0-46) fax. (0-46)
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Zasady etyki prawniczej
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Po co komu psychoterapia?
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Krajowy fundusz szkoleniowy
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
„Aktywna integracja w powiecie nowosolskim”
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Zapis prezentacji:

Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej „Poradnictwo dla osób starszych” Dr Daria Zielińska-Pękał

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Strefa cienia w poradnictwie Gerald Egan – to wszystko, co negatywnie wpływa na relację, na sam proces pomagania, a nie jest zidentyfikowane i zanalizowane ani przez pomagającego, ani przez klienta. działania poradnicze (pomocowe), które mogą przynieść szkodę osobie radzącej się strefa cienia jest skrywana i przemilczana. – strefa nadużyć – strefa zaniedbań

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Strefa nadużyć działania doradcy wykraczające poza ramy jego profesji, działania doradcy związane z przemocowym traktowaniem osób radzących się – przekraczanie norm etycznych – nieszanowanie granic klienta – ujawnianie agresywnych reakcji – przedmiotowe traktowanie klientów – wzbudzanie lęku w klientach – obciążanie klientów swoimi sprawami – uzależnianie klientów od siebie – indoktrynacja podopiecznych

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Strefa zaniedbań działania wynikające z niewłaściwego przygotowania do roli osoby pomagającej – brak zaangażowania – pomijanie ważnych elementów w relacji – brak predyspozycji do wykonywania zawodu doradcy – brak uporządkowania swojego życia osobistego jak i zawodowego (brak superwizji)

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej „Dzień osiołka” Zadanie - Jak nie pomagać?

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Dwa pojęcia związane z wadliwą pomocą: 1.„Fantazja ratownika” - odczuwanie wielkiej potrzeby przeorganizowania życia tych ludzi, którzy proszą o pomoc oraz doprowadzenia ich do szczęśliwego końca, który został nakreślony przez samego prowadzącego poradnictwo 2.„Ludzie dobrze czyniący” - to ludzie, którzy robiąc coś dla innych, w rzeczywistości zaspakajają swoje własne potrzeby

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Wadliwa pomoc (poradnictwo przemocowe…) nie uwzględnia potrzeb drugiego człowieka; stawia osobę doradcy w centrum sytuacji pomocowej i realizuje jej potrzeby; w swojej ofercie zawiera techniki dyrektywne (nadinterpretacja sytuacji, wymuszanie reakcji, „gdybanie”, ocenianie i inne); często przybiera formę nieprofesjonalnego pomagania (m.in. ma miejsce wśród bliskich sobie osób), ma charakter wymuszający, a nawet siłowy (osoba radząca się jest przymuszana do postępowania wg wskazań wspomaganego)

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Pomaganie wg R.Kwaśnicy: to sytuacja, w której jeden człowiek stwarza drugiemu człowiekowi korzystne dla niego możliwości;

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej POMAGANIE wg Roberta Kwaśnicy przez oferowanieprzez sterowanie

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Pomaganie przez sterowanie decyzja w sprawie pomagania należy do doradcy celem jest ochrona ludzi przed popełnianiem błędów upoważnia doradcę do ingerowania w świat drugiego człowieka (Wiem lepiej; wiem więcej) to doradca przesądza o tym, co jest cenne dla klienta, a co nie. (w prezentowanej bajce przyjaciele stosowali jedynie te formę pomagania)

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Pomaganie przez oferowanie decyzja w sprawie pomagania należy do osoby radzącej się celem jest dostrzeżenie własnych błędów i nabycie umiejętności wychodzenia poza nie (człowiek ma prawo do błędu) doradca nie ma monopolu na wiedzę, ani na sposób pomagania przekazywana rada jest jedynie punktem wyjścia (to klient decyduje na ile z niej skorzysta).

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Zasady pomagania przez oferowanie 1)Prawo do ingerowania w świat drugiego człowieka może nam przyznać tylko on sam. 2)Jeśli nie upoważni nas do ingerowania we własne sprawy, pozostaje nam jedynie postawa nieingerująca. Jaka jest trudność?

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej