(terapia czytelnicza)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Izabela Kołodziejczyk
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Program terapeutyczny
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Opracowała Agnieszka Balcerak
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Biblioterapia.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

(terapia czytelnicza) BIBLIOTERAPIA (terapia czytelnicza) Opracowała: Ilona Opłatek

Definicja Biblioterapia jest dyscypliną naukową coraz bardziej rozpowszechnioną i coraz szerzej stosowaną. Zbliżona jest do psychoterapii, ale obejmuje także procesy czytelnicze. Biblioterapia opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu terapeutycznych wartości literatury. Może stać się czynnikiem redukującym stresy powstałe w wyniku choroby, pobytu w szpitalu czy też niepełnosprawności.

Biblioterapia ma najczęściej zastosowanie w terapii: dzieci o zaburzonym zachowaniu, dzieci o zaburzonych emocjach, chorych, niepełnosprawnych, osób, które nie radzą sobie z trudną sytuacją życiową.

BIBLIOTERAPIA Obejmuje swoimi badaniami funkcjonowanie człowieka chorego, niepełnosprawnego jako czytelnika oraz badaniem jego związków z różnego rodzaju tekstami pisanymi lub mówionymi.

Działania biblioterapeutyczne w coraz większym stopniu obejmują: szkoły, placówki wychowawcze. Są one ważnym elementem terapii pedagogicznej.

Terapię czytelniczą może realizować: nauczyciel prowadzący zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i wyrównawcze; wychowawca klasy; pedagog szkolny; bibliotekarz szkolny z przygotowaniem do działań biblioterapeutycznych.

Każde zajęcie terapeutyczne powinno realizować odpowiedni cel i nie może być przedłużeniem procesu dydaktycznego. Określone cele biblioterapeutyczne można osiągnąć dzięki precyzyjnie dobranym metodom, formą i materiałom czytelniczym.

Rodzaje i cele biblioterapii wg R. J. Rubina: instytucjonalny, zastosowanie literatury dydaktycznej do potrzeb indywidualnego pacjenta, której celem jest przede wszystkim informowanie chorego i zapewnienie mu odpowiedniej reakcji. kliniczny, zastosowanie literatury wyobrażeniowej u pacjentów z problemami emocjonalnymi lub behawioralnymi, której celem jest uzyskanie przez chorego „wglądu” w siebie, co ma wpłynąć na jego poprawę psychologiczną.

wychowawczy (rozwojowy), zastosowanie literatury wyobrażeniowej i dydaktycznej dostosowanej do potrzeb osób zdrowych, w sensie fizycznym i psychicznym, ale mających do rozwiązania jakieś istotne dla nich problemy. W ramach tej biblioterapii mówi się o biblioterapii reminiscencyjnej, odwołującej się do wspomnień uczestników oraz o biblioterapii behawioralnej, mającej na celu głównie zmianę zachowań.

Biblioterapia wychowawcza (obejmująca szkoły i placówki wychowawcze) CEL: korygowanie postaw, kompensacja, samorealizacja. UCZESTNICY PROCESU: uczniowie, studenci, ludzie niedostosowani, uczestnicy zajęć kulturalno- oświatowych. ROLA BIBLIOTERAPEUTY: prowadzenie dyskusji zmierzającej do zmiany postaw, przekonań i zachowań.

Stosując biblioterapię, można wpływać na różne sfery życia człowieka: psychiczną; intelektualną; społeczną; emocjonalną. W pewnym stopniu można ingerować także w zachowania i postawy człowieka.

Zajęcia biblioterapeutyczne muszą zakładać wykorzystanie książek i alternatywnych materiałów czytelniczych do regulacji systemu nerwowego i psychiki dziecka chorego lub w trudnej sytuacji życiowej, nie radzącego sobie z jakimś problemem.

z poszczególnych przedmiotów nauczania); Biblioterapia w swoich głównych założeniach i sposobie realizacji celów terapeutycznych zbliża się do psychoterapii. W obu przypadkach terapia realizuje się przez: pomoc w odnalezieniu się w nowej, trudnej sytuacji (np. pierwsze spotkanie z nową klasą, trudności adaptacyjne, niemożność osiągania zadawalających wyników z poszczególnych przedmiotów nauczania); informowanie uczestników sesji biblioterapeutycznych, w sposób zrozumiały, o rodzaju problemu, z którym borykają się w danym momencie życia (np. strata rodzica); uaktywnienie osób potrzebujących tej terapii, poprzez: stworzenie odpowiedniej atmosfery terapeutycznej; pozytywne wpływanie na stany emocjonalne uczestników; uzyskanie pozytywnego wpływu do samych siebie i środowiska, w którym żyją; stymulowanie pozytywnych zmian w zachowaniu i postępowaniu uczestników terapii.

Model postępowania biblioterapeutycznego: Diagnoza. Dobór literatury uzależniony od wieku, płci i życiowych oraz czytelniczych doświadczeń uczestnika biblioterapii. Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze. Etap wstępny – rozmowa z wychowankiem. Etap pierwszy to czytanie indywidualne lub grupowe, zmierzające do uświadomienia pacjentowi źródeł jego niskiej samooceny, reakcji innych osób na podobną sytuację, unaocznianie przyczyn agresywnego zachowania i możliwości łagodzenia negatywnych stanów emocjonalnych. W tym etapie wychowanek przeżywa katharsis – uczucie ulgi, doznawanej pod wpływem czytanej lub omawianej lektury. Etap drugi - wprowadzenie programu, pogłębienie stanu katharsis i dokonanie głębszego wejścia w siebie. Przyczynia się do pozytywnych zmian w postawach i zachowaniach uczestników. Etap trzeci – podsumowanie osiągniętych celów. Ewaluacja, która umożliwia zweryfikowanie następnych zajęć oraz właściwe zalecenia terapeutyczne.

Scenariusz biblioterapeutyczny Konstrukcja scenariusza terapii czytelniczej nie różni się niczym od scenariusza lekcji. Różnice polegają tylko na ich realizacji.

W scenariuszu biblioterapeutycznym musi znaleźć się: cel zajęć; adresat; wykaz planowanych pomocy; wykaz środków biblioterapeutycznych; szczegółowy przebieg zajęć; ewaluacja.

Cykl zajęć terapeutycznych, powinien być tak pomyślany, aby w każdym spotkaniu uwzględnić następujący schemat organizacyjny: Wprowadzenie do zajęć – zawarcie z uczestnikami umowy dotyczącej przebiegu zajęć, praw i obowiązków uczestników. Zajęcia integrujące, którego celem jest stworzenie właściwych relacji między uczestnikami. Zajęcia terapeutyczne -główna część każdego spotkania. Zakończenie zajęć – próba podsumowania, wyciągnięcia wniosków. Ewaluacja – opinia uczniów o zajęciach i wyniesionej z nich korzyści.

Owa prezentacja powstała na podstawie: Borecka I., Biblioterapia. Teksty terapeutyczne, konspekty i scenariusze zajęć, Gorzów Wielkopolski 2002. Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.