Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zmiany w prawie oświatowym
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Konsultacje Wrzesień 2015 Program rządowy Bezpieczna+
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata 2014-2016 21 listopada 2014 roku

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła" jest odpowiedzią na dezyderat nr 8 Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP, skierowany do Rady Ministrów w sprawie kontynuacji Rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła". Rada Ministrów 21 lutego 2014 r. przyjęła stanowisko wobec dezyderatu, w którym wskazano, że Rządowy program na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła" powinien być kontynuowany.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Założenia Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” zostały zapisane w Uchwale Nr 130/2014 Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2014 roku.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Główne założenia programu to dalsze zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła" zakłada, że warunkiem zmniejszania agresji i przemocy w szkole jest m.in. kształtowanie prawidłowych relacji i przyjaznego klimatu społecznego w środowisku szkolnym opartym na wzajemnym szacunku i zaufaniu uczniów, nauczycieli i rodziców oraz otwartości szkoły na współpracę ze środowiskiem zewnętrznym.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Przy konstruowaniu Programu wykorzystano założenia i wskazania psychologii pozytywnej i pozytywnej profilaktyki koncentrującej się głównie na rozpoznawaniu i wzmacnianiu zasobów i potencjału szkoły.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Program uwzględnia też wyniki kontroli NIK („Informacja o wynikach kontroli profilaktyki narkomanii w szkołach", obejmującej lata szkolne 2010/2011 i 2011/2012), wnioski z kontroli KPRM (kontrola prowadzona przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w MEN w zakresie efektów realizacji rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła" oraz gospodarowania środkami finansowymi przeznaczonymi na ten cel w latach 2008-2011) oraz wyniki innych ogólnodostępnych badań problemów i zachowań dzieci dotyczących m.in. agresji i przemocy w szkole.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Głównym celem programu jest zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach. Cele szczegółowe to kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki, zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży, promowanie zdrowego stylu życia.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Zadania Programu na poziomie centralnym będą finansowane lub dofinansowane w ramach udzielanych dotacji (rezerwa celowa poz. 26 w budżecie państwa, w wysokości 6 mln zł w 2014 r., a w kolejnych nie wyżej niż 6 mln zł rocznie) oraz zakupu usług i realizowane przez organizacje pozarządowe oraz jednostki samorządu terytorialnego.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Zadania Programu na poziomie wojewódzkim będą finansowane lub dofinansowane w ramach udzielanych dotacji i realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie porozumień zawartych z wojewodą, oraz organizacje pozarządowe.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Koordynatorem Programu jest Minister Edukacji Narodowej, który powołał Zespół Koordynujący. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Komendy Głównej Policji, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Rynku Rolnego.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Zespół Koordynujący pełni rolę opiniodawczo-doradczą wobec Ministra Edukacji Narodowej w zakresie zadań realizowanych centralnie, dokona także oceny efektów działań centralnych oraz rekomendować będzie projekty do Banku Dobrych Praktyk – zbioru sprawdzonych rozwiązań w zakresie zwiększenia skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”                                                                                     Oczekiwane rezultaty programu: • zwiększenie liczby działań, potencjału i zasobów szkół na rzecz tworzenia bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły, zwiększenie poczucia akceptacji uczniów, zmniejszenie wykluczenia społecznego, wzrost kompetencji wychowawczych rodziców, zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły w środowisku lokalnym;

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” • ustabilizowanie trendów lub zmniejszanie zakresu i nasilenia problemów oraz zachowań problemowych dzieci i młodzieży, zmniejszenie poziomu agresji i przemocy, cyberprzemocy, zmniejszenie używania substancji psychoaktywnych, uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, podniesienie umiejętności uczniów w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku cyfrowym, w szczególności w środowisku tzw. nowych mediów, zwiększenie efektywności działań w zakresie rozwiązywania kryzysów rozwojowych oraz życiowych dzieci i młodzieży;

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” • zwiększenie zaangażowania szkół i placówek na rzecz upowszechniania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży oraz ich rodziców, zwiększenie zaangażowania szkół w zakresie kształtowania u uczniów prawidłowych nawyków dbania o zdrowie własne i innych.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” W dniu 4 listopada 2014 roku Wojewódzki Zespół Koordynujący wybrał następujące zadania do realizacji w roku 2015 w ramach Rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”: 1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkołach i placówkach dla uczniów, wychowanków, rodziców, nauczycieli, wychowawców. 2. Upowszechnianie programów edukacyjnych i działań alternatywnych do zachowań ryzykownych, rozwijających umiejętności psychologiczne i społeczne uczniów i wychowanków, promowanie wolontariatu. 3. Opracowanie i upowszechnianie zbioru oczekiwań, zasad i reguł, dotyczących zachowania w środowisku szkolnym, oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania- we współpracy z uczniami i wychowankami i ich rodzicami. 4. Wdrażanie w szkole i placówce programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” 5. Doskonalenie nauczycieli i wychowawców z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej, w tym cyberprzemocy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania interwencji profilaktycznych, reagowania w sytuacjach kryzysowych. 6. Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkołach i placówkach w zakresie profilaktyki uzależnień, w szczególności uczniów i wychowanków zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie. 7. Upowszechnianie programów wczesnej interwencji opartych na naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności, adresowanych do okazjonalnych użytkowników narkotyków, w szczególności marihuany i haszyszu. 8. Rozwijanie, przy wsparciu dorosłych, profilaktyki rówieśniczej, angażującej liderów młodzieżowych do działań na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom w środowisku szkolnym i lokalnym i promowanie życia bez uzależnień.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” 9. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie ich pasji i zainteresowań w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. 10. Wdrażanie programów edukacyjnych dla uczniów i wychowanków dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz sposobów reagowania w sytuacjach zagrożenia. 11. Monitorowanie sytuacji uczniów i wychowanków związanej z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych i udzielanie im różnych form wsparcia w zakresie rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego. 12. Upowszechnianie w szkołach i placówkach programów z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. 13. Upowszechnianie programów edukacyjnych z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. 14. Podejmowanie działań w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w zajęcia wychowania fizycznego.

„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” Informacji o programie udziela Pan Sebastian Płonka starszy specjalista Wydziału Wspierania Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Lublinie, sekretarz Wojewódzkiego Zespołu Koordynującego Rządowy Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” na lata 2014-2016: Tel. 781 701 533, 81 53 85 211

Dziękuję za uwagę