Wola sensu i realizacja wartości w dynamice osobowości (Oleś, Wprowadzenie ...) Źródła filozoficzne: Soren Kierkegaard, Martin Heidegger.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
SUKCES.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Nasze zwariowane życie
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
O aktywności dorosłych i seniorów
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Miłość.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Kategoria dorosłości w andragogice
Zjawisko świadomości Renata Ziemińska.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Osobowe traktowanie człowieka stymulatorem zdrowia i rozwoju.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Stres w pracy nauczyciela
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Emocje Marta Riess.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Wola sensu i realizacja wartości w dynamice osobowości (Oleś, Wprowadzenie ...) Źródła filozoficzne: Soren Kierkegaard, Martin Heidegger. Fenomenologia - Edmund Husserl Literatura - Jean P. Sartre, Albert Camus Psychologia egzystencjalna Ludwig Binswanger, Medard Boss. Rollo May, Victor Frankl, Ludwik Minkowski Podstawowe tezy podejścia egzystencjalnego do natury ludzkiej Wolność, intencjonalność, odpowiedzialność, aktywność osoby w nadawaniu sensu własnej egzystencji Egzystencja – proces stawania się osobą Miłość (doświadczenie „MY” - fundament egzystencji (Binswanger) Metoda fenomenologiczna – opis, doświadczanie i rozumienie

W poszukiwaniu sensu życia – Logoteoria Victora Frankla Centralne kategorie teorii: Autotranscendencja, Sens życia, Wartości Naturalnym dążeniem człowieka jest tendencja do poszukiwania znaczenia świata, zdarzeń i własnego życia. Frankl nazwał ją „w o l ą s e n s u”. Istotą egzystencji człowieka jest i n d y w i d u a l n o ś ć i a u t e n t y c z n o ś ć. U ich podstawy tkwi autonomia i intencjonalność, przejawiająca się w podejmowaniu samodzielnych decyzji

c.d. Wartości i Sens (Frankl: Homo Patiens) II. Wartości i Metawartości Trzy aspekty przeżywania wartości (emocjonalnie, poznawczo i dążeniowo): „Muszę (biologizm, sytuacjonizm)”, „Potrafię” (humanistyczne ujecie realizacji potencjału) „Powinienem”(apel ze strony wartości). Wartości z poziomu duchowego - metawartości (motywacja typu „być”) – kluczowe dla sensownej egzystencji, mają moc organizującą wobec wartości niższego rzędu. Potrzeby a metapotrzeby (co? vs jak?) III. Sens życia – twórcze ustosunkowanie się wobec własnego losu i skierowanie rozwoju ku wartościom obiektywnym (pozaosobistym).

Potrzeba sensu Potrzeba sensu, znaczenia – metapotrzeba, będąca funkcją twórczego zaangażowania, wysiłku. Sens danego zachowania wynika z jego miejsca w egzystencjalnej relacji Ja – świat, rozumianej w sposób ponadindywidualny (por. samotranscendecja a samorealizacja). Spełnianie sensu życia to urzeczywistnianie wartości poprzez: działanie (praca, aktywność twórcza, społeczna), przeżywanie świata (piękna, prawdy, miłości), akceptację losu (również cierpienia)

Wymiary egzystencji Trzy wymiary egzystencji, hierarchicznie zorganizowane: biologiczny, społeczny, duchowy (noetyczny). Wymiar biologiczny i (psycho-) społeczny – kontekst dla realizacji wymiaru duchowego (autotranscendencja - wolność od uwarunkowań bio-psycho-społecznych, odpowiedzialność – możność wyboru postawy wobec tych uwarunkowań). „Proces hierarchizacji potrzeb – to prawidłowość odkrywana w toku doświadczenia i rozwoju, respektującego każdy wymiar egzystencji”

Konflikt egzystencjalny. Depresja egzystencjalna. Źródła i przejawy zaburzeń funkcjonowania Utrata dotychczasowych wartości i sensu życia Poczucie pustki Konflikt egzystencjalny (Popielski K. Noetyczny wymiar osobowości) – dysonans między tym co biologiczne, psychologiczne i duchowe. Zniewolenie konformizmem i potrzeba zmiany, odzyskania poczucia, że życie ma szerszy sens.

Rozwój, zmiana, terapia egzystencjalna Odkrywanie nierozpoznanych potencjałów osoby Uznanie, że aktualne trudności, nie wynikają z minionych zdarzeń, lecz z interpretacji aktualnej sytuacji egzystencjalnej, z nadania jej określonego sensu. Zasadę przyczynowości zastępuje zasada rozumienia i interpretacji

PODEJŚCIE NARRACYJNE Michotte (Belgia,1943-1963) – w opisach ruchu figur geometrycznych spontanicznie wykorzystywano kategorie narracyjne ( jedna figura ucieka, bo ta druga ją przestraszyła). Ludzie mają tendencję do nadawania znaczenia nawet nic nie znaczącym zdarzeniom. Robią to w kategoriach narracyjnych – mówiąc o relacjach przyczynowo – skutkowych, intencjach i działaniach (Bruner, Hermans, Sarbin).

Sposoby rozumienia świata Człowiek rozumie świat na dwa sposoby: paradygmatyczny (obiektywne, powszechne, uniwersalne) i narracyjny (subiektywne, szczegółowe, unikalne). Narracyjny sposób myślenia – zawiera zmienność ludzkich intencji w toku życia, treści dotyczące pragnień, potrzeb, celów, uczuć, wartościowania. Subiektywne interpretacje. Podejście naukowe Paradygmatyczne: wyjaśnianie, wykrywanie ukrytych zależności Narracyjne: rozumienie, opis doświadczenia, odkrycie jego sensu

Nadawanie znaczeń własnej historii Wśród różnych schematów poznawczych percepcję człowieka organizują- schematy narracyjne. Ludzie narracyjnie strukturalizują doświadczenia. Schematy narracyjne - są to schematy mające strukturę opowieści o przebiegu zdarzeń oraz o zachowaniach intencjach i uczuciach ich uczestników. Jest to powszechna forma reprezentowania wiedzy o zjawiskach i ludziach. Konstrukcjonizm poznawczy: układanie lub słuchanie historii to powierzchniowy aspekt głębszych procesów, zachodzących w strukturach poznawczych, a polegających na nadawaniu narracyjnej formy treściom własnych doświadczeń. Strukturalizacja (lepiej niż jej brak) ułatwia nadawanie subiektywnego znaczenia i połączenie ich z wiedzą osobistą i społeczną i dalej z działaniem. H.Murray- osobowość to historia życia.Tworząc swoją historię człowiek kreuje określona motywację (ukierunkowanie zachowań, mechanizmy samokontroli (Trzebiński).

Schemat autonarracyjny Schemat autonarracyjny można porównać do scenariusza własnej opowieści o określonej fabule i kontekście. Różne cechy schematów odpowiadają za określone sposoby myślenia o sobie i działania. Np. stopień zwerbalizowania różnych jego elementów (reprezentacja celów, albo strategii) mają funkcje regulacyjne (np. zwiększają skuteczność działania, poprawiają komunikację itd..por.badania Trzebińskiego.)

c.d. Osobista historia ma: 1. Ton narracyjny, tj. klimat emocjonalny, uczucia. 2.Temat – wątek zbudowany wokół motywów (siły/władzy lub intymności/miłości/wspólnoty (rodzaje zabaw, ulubione bajki itd.). 3. Układ odniesienia-religia, tradycja, wartości (podstawa tożsamości). 4. Idealna personifikacja Ja – ideały, pragnienia, role chciane i niechciane. Tożsamość narracyjna (Mc Adams) - specyficzna organizacja pamięci biograficznej

Idea życiowego skryptu S. Tomkinsa Indywidualna historia – serie scen o znaczeniu emocjonalnym (metafora sztuki teatralnej). Sceny o negatywnym ładunku emocjonalnym łatwiej prowadzą do uogólnień. Sceny pozytywne są bardziej różnicowane. Nadawanie sensu relacjom miedzy scenami jest podstawą i wynikiem skryptu. SKRYPT – zespół zasad interpretowania scen.Np.. „być w czepku urodzonym” „mieć dwie lewe ręce, pecha” Skrypt zbudowany wokół uczuć pozytywnych – typu „zaangażowanie” Sceny (z dzieciństwa) – w których oczekiwanie spełnienia kończy się negatywną emocją, wzmacniane podobną sekwencją emocji – skrypt jądrowy.