PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE
MOJA OSOBOWOŚĆ Cel ogólny zajęć: określanie swoich cech charakteru w kontekście podejmowanych wyborów edukacyjnych i zawodowych Cele szczegółowe: Uczeń potrafi: określić swój typ osobowości zawodowej wg. J. Hollanda wymienić swoje cechy charakteru, uzdolnienia, umiejętności wskazać związek między cechami osobowości a przyszłym zawodem
MOJA OSOBOWOŚĆ Wyjaśnij pojęcie osobowość? BURZA MÓZGÓW Co ma wpływ na rozwój naszej osobowości?
DEFINICJE OSOBOWOŚCI Osobowość to zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości. Osobowość jest to zespół cech psychicznych charakterystyczny dla każdego człowieka. Osobowość kształtuje się przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa i młodości. Ma na nią wpływ: rodzina grupa rówieśnicza szkoła miejsce pracy
GRA TOWARZYSKA - INSTRUKCJA 1. Przeczytaj opisy znajdujące się na rysunku i wybierz grupę, która najbardziej Ci odpowiada, do której chciałbyś instynktownie dołączyć. Wpisz jej symbol…… 2. Wyobraź sobie, że osoby te po 15 minutach opuszczają przyjęcie i musisz podejść do kolejnej grupy, w której czułbyś się dobrze. Wpisz jej symbol…….. 3. Kiedy ci ludzie także po kolejnych 15 minutach wyjdą wybierz trzecią grupę do której dołączysz. Wpisz jej symbol…… Źródło: Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów; Iwona Greiner, Iwona Kania, Ewa Kudanowska, Anna Paszkowska-Rogacz, Małgorzata Tarkowska, KOWEZIU 2006 Na sześciu stolikach w Sali porozkładane są symbole poszczególnych typów osobowości: R, B, T, A, P i S. Uczniowie podchodzą do stolików w zależności od swoich preferencji.
GRA TOWARZYSKA
TYP REALISTYCZNY (R): Cechy: szczery uczciwy wytrwały praktyczny nieśmiały Typ realistyczny lubi: podejmowanie ryzyka rozwiązywanie konkretnych problemów posługiwać się narzędziami i maszynami Przykładowe zawody: Stolarz Hydraulik Kierowca Elektryk Grawer Mechanik Optyk Pilot Tokarz Ogrodnik Rolnik
TYP BADAWCZY (B) Cechy: ciekawy analityczny krytyczny niezależny racjonalny Typ badawczy lubi: studiowanie wyzwania wymianę myśli skomplikowane, abstrakcyjne problemy Przykładowe zawody: Biolog Fizyk Antropolog Farmaceuta Programista Statystyk Socjolog Psycholog Astronom
TYP KONWENCJONALNY (K) Cechy: skuteczny sumienny rozważny wytrwały opanowany Typ konwencjonalny lubi: mieć do czynienia z danymi przestrzegać jasno zdefiniowanych procedur Przykładowe zawody: Urzędnik biurowy Agent ubezpieczeniowy Księgowy Rzeczoznawca Radca prawny Recepcjonista Sekretarka Archiwista Kasjer Syndyk Wizytator Notariusz
TYP ARTYSTYCZNY (A) Cechy: niepraktyczny oryginalny ekspresyjny idealistyczny intuicyjny Typ artystyczny lubi: kreatywne podejście do rozwiązywania problemów często podejmują decyzje na podstawie intuicji Przykładowe zawody: Malarz Rzeźbiarz Aktor Architekt Dyrygent Projektant mody Dekorator wnętrz Fotograf Kompozytor Pisarz Reżyser Tancerz Wizażysta
TYP PRZEDSIĘBIORCZY (P) Cechy: rozmowny ambitny dominujący energiczny optymistyczny Typ przedsiębiorczy lubi: wywierać wpływ na innych w celu osiągnięcia korzyści materialnych Przykładowe zawody: Przedsiębiorca Przedstawiciel handlowy Adwokat Doradca np. podatkowy Makler Zaopatrzeniowiec Menager Pilot wycieczek
TYP SPOŁECZNY (S) Cechy: otwartość na kontakty z ludźmi zainteresowanie ludźmi uczuciowość potrzeba wspierania Typ społeczny: lubi kierować się uczuciami jest empatyczny Przykładowe zawody: Nauczyciel Pedagog Doradca zawodowy Pracownik socjalny Fizykoterapeuta Hostessa Lekarz Psycholog Pielęgniarka Stewardesa Policjant Przykładowe zawody: Nauczyciel Pedagog Doradca zawodowy Pracownik socjalny Fizykoterapeuta Hostessa Lekarz Psycholog Pielęgniarka Stewardesa Policjant
JAKIM TY JESTEŚ TYPEM OSOBOWOŚCI?
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Opracowanie: ELŻBIETA BODZIAKOWSKA KAROLINA DOMAŃSKA MAŁGORZATA POLKOWSKA JOANNA ŚLIŻEWSKA