Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii
Zdobyta wiedza Absolwent: posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podejmowania decyzji menedżerskich, dysponuje wiedzą o praktycznych aspektach prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, zna instytucje otoczenia biznesu, sposoby finansowania działalności przedsiębiorstw, rolę innowacji i e-biznesu we współczesnym świecie, a także znaczenie lokalizacji firmy, posiada wiedzę o niezbędnych dla menedżera kompetencjach i sposobach podejmowania decyzji, dysponuje instrumentarium niezbędnym do zbudowania strategii konkurencji oraz oceny strategii wdrażanych przez firmy konkurencyjne.
Nowe umiejętności i kompetencje dobór odpowiedniej formy i lokalizacji prowadzenia działalności gospodarczej, analiza otoczenia firmy w skali makro-, mezo- oraz mikroekonomicznej, tworzenie i wdrażanie strategii przedsiębiorstwa, pozyskiwanie finansowania zewnętrznego dla przedsiębiorstwa, wykorzystanie wybranych metod niezbędnych do podejmowanie trafnych decyzji w warunkach ryzyka i niepewności, rozpoznawanie, kreowanie i implementowanie rozwiązań innowacyjnych, praca w zespole i przyjmowanie różnych ról z tym związanych.
Praktyka działalności przedsiębiorstwa Sukces przedsiębiorcy Sem. 3 Przedsiębiorczość Pomysł na biznes Identyfikacja niszy rynkowej Biznesplan Zakładanie firmy Formy przedsiębiorstw w Polsce i UE Prowadzenie firmy obowiązki przedsiębiorcy Zatrudnianie pracowników Płace Relacje pracodawca-pracownicy Zasoby przedsiębiorstwa Bilans Analiza utargów i kosztów Kulturowe uwarunkowania działalności firm Przyczyny rozwoju szarej strefy Sukces przedsiębiorcy
Otoczenie biznesu (sem. 4) Rozpoznaj szanse i zagrożenia Kultura i społeczeństwo Konkurencja Samorządy Źródła finansowania Koniunktura na świecie Koniunktura w kraju Instytucje otoczenia biznesu Polityka gospodarcza
Finansowanie przedsiębiorstw (sem. 5) Kapitał własny Kredyt Kapitał obcy Zyski Pożyczki Fundusze unijne Inkubatory Business Angels Leasing
Kompetencje menedżera i podejmowanie decyzji (sem. 5) Decyzje finansowe i personalne Style przywództwa Coaching Organizacja czasu pracy Metody i techniki wspomagania decyzji Techniki rozwiązywania konfliktów
Lokalizacja firmy (sem. 5) Cele przedsiębiorstwa a jego lokalizacja Sukces firmy Atrakcyjność inwestycyjna Polski Podstawowe czynniki lokalizacji firmy Polityka regionalna i zachęty inwestycyjne Transport i infrastruktura komunikacyjno-techniczna Uwarunkowania środowiskowe Rola czynników społeczno-kulturowych Procedury administracyjno-prawne Globalna konkurencja i jej znaczenie dla sektora MSP
Strategie przedsiębiorstw (sem. 6) misja konkurenci produkt dostawcy cel cel narzędzia konkurencji nabywcy substytuty
Innowacje i e-biznes (sem. 6) Innowacyjne modele e-biznesu Istota i rodzaje innowacji Sposoby ograniczania barier w działalności innowacyjnej Źródła finansowania i uwarunkowania działalności innowacyjnej Krytyczne czynniki sukcesu dla wykorzystania ICT w firmie i rozwoju e-biznesu Metody tworzenia innowacyjnych produktów i usług
Kontakt Katedra Ekonomii Sekretariat - pok. 326A Więcej informacji dostępnych na stronie Katedry Ekonomii: http://www.ue.katowice.pl/jednostki/katedry/we/katedra-ekonomii/specjalnosc-ekonomia-menedzerska-1-stopien-analityk-rynku-2-stopien.html