O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
OPRACOWAŁ: MICHAŁ JEMIOŁO
Opracowała: Joanna Dembowa. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Samodzielność dziecka
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Motywacja do nauki.
PEDAGOG SZKOLNY.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocenianie Kształtujące
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU

PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły

FUNKCJE OCENIANIA Ocenianie ma pomóc uczniowi w: Poznaniu własnych możliwości Rozwoju psychofizycznym Budowaniu właściwej motywacji Kształtowaniu zainteresowań Nabywaniu wiedzy

CELE NOWOCZESNEGO OCENIANIA Diagnozowanie osiągnięć dydaktycznych ucznia. Obserwowanie rozwoju ucznia. Dostarczanie informacji zwrotnej głównym podmiotom. Wspieranie rozwoju. Rozbudzanie motywacji uczenia się. Uczenie systematyczności, organizowanie uczenia się. Kształtowanie obrazu samego siebie. Uświadamianie oceny jako elementu rzeczywistości. Uczenie umiejętności oceny, korzystania z niej. Wdrażanie do samooceny. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności. Przygotowanie do „zdrowej rywalizacji". Wdrażanie do przestrzegania norm, zasad funkcjonujących w różnych organizacjach. Rozpoznawanie uzdolnień, zainteresowań, predyspozycji. Gromadzenie informacji. Psychiczne wzmacnianie ucznia (wskazywanie „mocnych" stron). Niwelowanie stresu, lęku, agresywnego zachowania.

PRZYPADKI UCZNIÓW

I Danusia jest zdolną uczennicą, zawsze sumiennie przygotowaną do lekcji. Wszystkie kartkówki i sprawdziany pisze na oceny dobre i bardzo dobre. Dziewczynka chętnie się uczy, bo nauka sprawia jej przyjemność. Na lekcjach jest aktywna i niezawodna w pracy. Jednak pewnego dnia Danusia nie odrobiła bardzo ważnej pracy domowej, choć nie była dla niej trudna. Dziewczynka zwyczajnie zapomniała i jest jej z tego powodu wstyd. Wzbudziło to sensację w klasie. Uczniowie z niecierpliwością, ale i satysfakcją czekają na reakcję nauczyciela.

II Staś jest chłopcem mającym trudności w nauce. Ciężko pracuje w domu, uważa na lekcjach, ale pomimo to efekty jego wysiłku są niezadowalające. Kartkówki i sprawdziany, które pisze wypadają słabo. Często Staś na naukę poświęca dużo więcej czasu niż jego koledzy, zostaje po lekcjach na zajęciach wyrównawczych, zawsze odrabia pracę domową, ale i tak nie dorównuje innym. Pewnego dnia Staś nie odrobił bardzo ważnej pracy domowej.

III Basia jest dziewczynką mającą zdiagnozowane trudności w nauce. Powinna w domu poświęcać więcej czasu na odrabianie prac i wyrównywanie braków (takie są zalecenia poradni), ale ona tego nie robi. Nie lubi się uczyć i nawet nie stara się tego ukrywać. Na lekcjach rozmawia, niechętnie współpracuje z nauczycielem, nie rozlicza się z zadanych prac, nie przynosi przyborów, wymyśla różnorodne powody swoich zachowań. Basia nie uczestniczy w zajęciach wyrównawczych, bo woli w tym czasie zabawę w świetlicy szkolnej. Pewnego dnia Basia nie odrobiła bardzo ważnej pracy domowej.

IV Wojtek to bardzo zdolny uczeń. Nauka przychodzi mu z łatwością, dlatego poświęca jej bardzo mało czasu. Nie lubi pisemnych prac domowych, więc rzadko je odrabia. Kartkówki i sprawdziany pisze wyłącznie,, z głowy”, bo nigdy się do nich nie przygotowuje. Wojtkowi nie zależy na dobrej opinii, dlatego często przeszkadza na lekcji lub zajmuje się innymi sprawami. Rzadko przynosi przybory, nie dba o uzupełnianie braków i zaległości. Działa demotywująco na innych uczniów. Pewnego dnia Wojtek nie odrobił bardzo ważnej pracy domowej.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA OCENĘ  Stosunek ucznia do obowiązków szkolnych  Systematyczność i rzetelność w pracy  Indywidualne możliwości edukacyjne ucznia  Zaangażowanie ucznia w proces nauczania  Sytuacja domowa/środowiskowa

PRZYKŁADOWE WNIOSKI Sprawiedliwie, ocenianie to takie, które uwzględnia indywidualne możliwości i potrzeby rozwojowe uczniów. Oceny są obiektywne wtedy, gdy uwzględniają ustalone przez n-la kryterium ( za brak pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną).

CECHY OCENY SZKOLNEJ Obiektywność Trafność Rzetelność Jawność Mobilizacja ucznia do pracy