Toruń, luty 2015 Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Perspektywa Finansowa
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Polityka terytorialna w RPO WK-P.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna PROJEKT BUDŻETU Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Regionalny Program Operacyjny
Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego wsparcie eksperckie – Maria Wykrzykowska-Murawska Toruń, styczeń 2015.
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Strategia Obszaru Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Aleksandrowskiego 13 kwietnia 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Departament Rozwoju Regionalnego Możliwości wsparcia mieszkańców obszarów wiejskich ze środków EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
Harmonogram naboru wniosków w 2016 roku finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, r.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
HARMONOGRAM KONKURSÓW finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego W ROKU 2016 w ramach RPO WP na lata Regionalny Program Operacyjny dla.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Projekty zrealizowane w ZS1
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Toruń, luty 2015 Opracowanie Strategii Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego

Polityka terytorialna W województwie kujawsko-pomorskim terytorialny wymiar polityki rozwoju realizowany będzie na czterech poziomach: Poziom wojewódzki Aglomeracja Bydgoszczy i Torunia Poziom regionalny i subregionalny Obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi Poziom powiatowy (ponadlokalny) Obejmuje obszar wyznaczony granicami powiatu ziemskiego. Poziom ten określany jest jako „Obszar Rozwoju Społeczno- Gospodarczego”. Poziom lokalny Obszary objęte Lokalnymi Strategiami Rozwoju. Poziom ten określany jest jako „Obszar Lokalnej Aktywności”.

Poziom powiatowy (ponadlokalny) Polega na wzmocnieniu powiązań infrastrukturalnych i funkcjonalnych w ramach powiatu Inicjatorem i koordynatorem przedsięwzięć jest Starosta, którego zadaniem są działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego Współdziałanie Powiatu i pozostałych jst odbywa się w ramach porozumienia Podstawą interwencji jest Strategia Rozwoju dla ORSG Wymiar terytorialny finansowany będzie z EFRR i EFS

Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powierzchnia w km Ludność Ludność na 1 km268 Bezrobotni zarejestrowani6 350 Stopa bezrobocia rejestrowanego w %18,2% Placówki pomocy społecznej4 Mieszkania oddane do użytkowania na 10 tys. mieszkańców 18 Podmioty w rejestrze REGON na 10 tys. ludności 12 % ludności korzystającej z instalacji:  wodociągowej88,6%  kanalizacyjnej59,8% Źródło: Statystyczne Vademecum Samorządowca 2014, GUS.

Zasady przygotowania Strategii dla Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego w okresie programowania Załącznik do Uchwały nr 38/1294/14 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego Z dnia 17 września 2014 r.

Elementy Strategii Syntetyczna diagnoza Terytorialny wymiar wsparcia Cele rozwojowe Priorytety inwestycyjne Tryb i zasady naboru projektów Lista przedsięwzięć oraz instrumenty realizacji Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze System wdrażania i monitorowania

Syntetyczna diagnoza Charakterystyka uwarunkowań i stanu rozwoju obszaru powiatowego ze wskazaniem zróżnicowań wewnątrzpowiatowych Wskazanie potencjałów i barier rozwojowych oraz możliwości rozwoju powiatu Analiza cech specyficznych powiatu w skali województwa Identyfikacja szans i zagrożeń rozwojowych

Terytorialny wymiar wsparcia Określenie koncentracji działań w wymiarze przestrzennym Wskazanie odpowiednich obszarów interwencji dla zidentyfikowanych w diagnozie problemów Połączenie zadań powiatowych z gminnymi

Polityka terytorialna – zakres wsparcia

Oś Priorytetowa 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie PI 4c Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w budynkach publicznych, i w sektorze mieszkaniowym Przykładowe rodzaje projektów Przeprowadzenie audytu energetycznego Kompleksowa modernizacja energetyczna Wykorzystanie instalacji OZE Wymiana źródeł ciepła Wsparcie będzie przeznaczone wyłącznie realizujących Plany Gospodarki Niskoemisyjnej dla danej Gminy/Gmin.

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne inne jednostki sektora finansów publicznych przedsiębiorstwa komunalne organizacje pozarządowe spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych podmioty lecznicze udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Oś Priorytetowa 3 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie PI 4e Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu Przykładowe rodzaje projektów Energooszczędne oświetlenie publiczne Realizacja działań informacyjno – promocyjnych dotyczących oszczędności energii Realizacja centrów przesiadkowych Realizacja ścieżek rowerowych Wsparcie będzie przeznaczone wyłącznie realizujących Plany Gospodarki Niskoemisyjnej dla danej Gminy/Gmin.

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Przedsiębiorstwa  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  państwowe jednostki organizacyjne  inne jednostki sektora finansów publicznych organizacje pozarządowe

Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku PI 6b Inwestowanie w sektor gospodarki wodnej celem wypełnienia zobowiązań określonych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska oraz zaspokojenia wykraczających poza te zobowiązania potrzeb inwestycyjnych, określonych przez państwa członkowskie Przykładowe rodzaje projektów kompleksowe projekty obejmujące budowę i modernizację sieci kanalizacyjnej, budowę i modernizację oczyszczalni ścieków, wyłącznie w aglomeracjach o wielkości od 2 tys. do 10 tys. RLM inwestycje związane z zaopatrzeniem w wodę wyłącznie w ramach kompleksowych projektów gospodarki wodno-ściekowej

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  inne podmioty posiadające osobowość prawną  państwowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  przedsiębiorstwa

Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku PI 6c Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Przykładowe rodzaje projektów projekty infrastrukturalne (bez możliwości wsparcia budowy nowych obiektów) realizowane w instytucjach kultury, bibliotekach, archiwach, muzeach, obiektach i na obszarach zabytkowych, obszarach poprzemysłowych o wartościach historycznych konserwacja zabytków ruchomych i materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo dokumentacyjne wyłącznie projekty tzw. „małej skali” o całkowitej wartości projektu nieprzekraczającej 5 mln euro projekty związane z organizacja imprez kulturalnych, które wykazują znaczny wpływ na gospodarkę regionalną i wykazują się długofalowymi korzyściami

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  inne podmioty posiadające osobowość prawną  państwowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  przedsiębiorstwa  organizacje pozarządowe  kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych

Oś Priorytetowa 4 Region przyjazny środowisku PI 6d Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „Natura 2000” i zieloną infrastrukturę Przykładowe rodzaje projektów przedsięwzięcia zwiększające potencjał przyrodniczy regionu poprzez działania bezpośrednio związane z ochroną siedlisk i gatunków w szczególności na terenach parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody centra ochrony różnorodności biologicznej oraz ośrodki prowadzące działalność w zakresie edukacji ekologicznej tworzenie planów ochrony dla obszarów chronionych działania informacyjno-edukacyjne, podnoszące świadomość mieszkańców w zakresie właściwych zachowań społecznych w odniesieniu do dziedzictwa przyrodniczego regionu

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne  inne podmioty posiadające osobowość prawną  państwowe jednostki organizacyjne  organy władzy, administracji rządowej  przedsiębiorstwa  organizacje pozarządowe

Oś Priorytetowa 6 Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry PI 9b Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich Przykładowe rodzaje projektów projekty związane z rewitalizacją obszarów miejskich Wszystkie projekty wspierane w ramach PI 9b muszą uwzględniać dostosowanie infrastruktury oraz wyposażenia do potrzeb osób niepełnosprawnych Projekty związane z rewitalizacją obszarów wiejskich będą realizowane w ramach mechanizmu RLKS.

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne organy władzy, administracji rządowej państwowe jednostki organizacyjne inne jednostki sektora finansów publicznych; organizacje pozarządowe przedsiębiorstwa spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych

Oś Priorytetowa 6 Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry PI 10a Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania, umiejętności i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej Przykładowe rodzaje tworzenie nowych miejsc w przedszkolach lub innych formach edukacji przedszkolnej rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej szkół oraz placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne tworzenie oraz unowocześnianie pracowni kształcenia praktycznego oraz warsztatów szkolnych szkół, centrów i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne inwestycje w infrastrukturę wyższego szkolnictwa zawodowego Wszystkie projekty wspierane w ramach PI 10a muszą uwzględniać dostosowanie infrastruktury oraz wyposażenia do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe JST, ich związki i stowarzyszenia oraz samorządowe jednostki organizacyjne państwowe jednostki organizacyjne osoby fizyczne i prawne będące organami prowadzącymi szkoły i placówki systemu oświaty realizujące kształcenie zawodowe i ustawiczne, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych uczelnie organizacje pozarządowe przedsiębiorcy (w odniesieniu do edukacji przedszkolnej)

Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy PI 8iv Równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym dostęp do zatrudnienia, rozwój kariery, godzenie życia zawodowego i prywatnego oraz promowanie równości wynagrodzeń za taką samą pracę Proponowane rodzaje projektów Działania aktywizacyjno-szkoleniowe wspomagające proces powrotu na rynek pracy Finansowanie opieki nad dziećmi do lat 3 (np. voucher) Tworzenia instytucji opieki żłobkowej tj. żłobków, klubów dziecięcych. Wsparcie usług świadczonych przez dziennych opiekunów i nianie, Tworzenie dodatkowych miejsc opieki dla dzieci do lat 3

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupa docelowa: osoby fizyczne w wieku aktywności zawodowej wyłączone z rynku pracy w związku ze sprawowaniem opieki na dziećmi do lat 3 lub powracające na rynek pracy po urlopach macierzyńskich/ rodzicielskich/ wychowawczych, żłobki, kluby dziecięce, opiekunowie dzienni, nianie, pracodawcy

Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo PI 9i Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie Proponowane rodzaje projektów Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włącznie społeczne a także powrót na rynek pracy, skierowane do osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Zindywidualizowane i kompleksowe działania na rzecz poprawy szans na zatrudnienie oraz zdolności funkcjonowania w społeczeństwie młodzieży wobec której zastosowano sądowy środek wychowawczy lub poprawczy

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupa docelowa: osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w pierwszej kolejności wymagają aktywizacji społecznej otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

Oś Priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo PI 9iv Ułatwianie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym Przykładowe rodzaje projektów Działania na rzecz opracowania i wdrożenia programów wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci i młodzieży zagrożonych niepełnosprawnością, w szczególności dedykowanych dla rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Poprawa dostępu do usług opiekuńczych nad osobami starszymi, z niepełnosprawnościami i zależnymi Rozwój i poprawa dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej Rozwój usług społecznych wspierających proces aktywizacji społeczno-zawodowej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupa docelowa: osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

Oś Priorytetowa 10 Innowacyjna Edukacja PI 10i Ograniczanie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających ponowne podjęcie kształcenia i szkolenia Przykładowe rodzaje projektów Tworzenie placówek wychowania przedszkolnego Wsparcie istniejących instytucji wychowania przedszkolnego w zakresie generowania nowych miejsc przedszkolnych oraz poprawy jakości świadczenia usług edukacyjnych Podniesienie kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli oraz pracowników pedagogicznych Rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie TIK, nauk matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, kreatywności innowacyjności i pracy zespołowej Realizacja staży zawodowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z pracodawcami Wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniów młodszych i niepełnosprawnych Programy w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego Wsparcie uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty Tworzenie w szkołach warunków do nauczania eksperymentalnego

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Grupy docelowe: dzieci w wieku przedszkolnym przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych/zespoły szkolno-przedszkolne uczniowie i wychowankowie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne uczniowie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne oraz placówki prowadzące kształcenie ogólne szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe nauczyciele i pracownicy pedagogiczni przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych/zespołów szkolno-przedszkolnych, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz placówek prowadzących kształcenie ogólne nauczyciele i pracownicy pedagogiczni szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, podmioty otoczenia społeczno – gospodarczego

Oś Priorytetowa 10 Innowacyjna edukacja PI 10iv Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami Przykładowa rodzaje projektów Współpraca szkół i placówek kształcenia zawodowego z otoczeniem społeczno- gospodarczym Realizacja wysokiej jakości staży i praktyk zawodowych dla uczniów i placówek kształcenia zawodowego Doradztwo edukacyjno-zawodowe Realizacja pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego

Potencjalni beneficjenci/grupy docelowe  Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).  Główne grupy docelowe: uczniowie i słuchacze szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne osoby dorosłe w wieku lat, które z własnej inicjatywy chcą nabywać, podnosić, uzupełniać lub potwierdzać posiadane kompetencje i kwalifikacje należące do grup defaworyzowanych, czyli wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji, w szczególności osoby o niskich kwalifikacjach i osoby powyżej 50 roku życia instruktorzy praktycznej nauki zawodu oraz opiekunowie praktyk lub stażysty u pracodawców nauczyciele kształcenia zawodowego szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe i ustawiczne podmioty otoczenia społeczno – gospodarczego

Cele rozwojowe Jednoznaczne wskazanie działań służących przeciwdziałaniu zdiagnozowanym negatywnym zjawiskom Identyfikacja najważniejszych dla rozwoju gminy potrzeb i wyzwań Wykazanie spójności strategii z dokumentami strategicznymi i programowymi wyższego rzędu Wykazanie komplementarności strategii z dokumentami opracowanymi na poziomie powiatu i gmin oraz Lokalną Strategią Rozwoju przygotowaną dla realizacji RLKS

Priorytety inwestycyjne Uszczegółowienie celów strategii Zgodność z ustalonymi kierunkami rozwoju Wskazanie konkretnych rozwiązań operacyjnych (identyfikacja obszarów objętych interwencją, typy projektów, beneficjenci, komplementarność z innymi projektami)

Tryb i zasady naboru projektów Określenie sposobu naboru projektów Wskazanie sposobu wyboru projektów do realizacji – wskazanie kryteriów selekcji projektów Zachowanie partnerskiego modelu współpracy

Lista przedsięwzięć oraz instrumenty realizacji (1/2) Lista powinna być podzielona na projekty podstawowe realizowane w ramach RPO WKP na lata (wraz z listą rezerwową) oraz komplementarne (realizowane w ramach innych źródeł finansowania) Lista przedsięwzięć powinna zawierać:  Nazwę projektu  Beneficjenta  Okres realizacji  Koszt przedsięwzięcia  Źródło finansowania

Lista przedsięwzięć oraz instrumenty realizacji (2/2) Zaleca się, aby w strategii przedstawić inwestycje planowane do realizacji przez środowiska społeczne i gospodarcze, szczególnie inwestycje niwelujące bezrobocie W strategii powinny znaleźć się również projekty z zakresu rewitalizacji społeczno-gospodarczej wynikające z Lokalnych Programów Rewitalizacji* Strategia powinna zawierać plan finansowy wydatkowania środków w poszczególnych latach oraz fiszki projektowe * W przypadku braku wytycznych dotyczących rewitalizacji IZ RPO wyda opinię warunkową dla części strategii dotyczącej rewitalizacji

Kwota na politykę terytorialną dla Powiatu Świeckiego EFRR – ,04 euro (58,19%) EFS – ,96 euro (41,81%) Razem – ,00 euro (100%)

Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze Strategia musi zawierać wykaz i wartość wskaźników planowanych do osiągnięcia w wyniku realizacji Kontraktu Regionalnego Wskaźniki powinny wynikać z RPO WKP na lata jak również z założeń Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko- Pomorskiego do roku 2020 Strategia powinna przyczyniać się do osiągnięcia wskaźników województwa

System wdrażania i monitorowania Opis systemu wdrażania i monitorowania dokumentu oraz wdrażania realizowanych w nim przedsięwzięć – zasady przygotowywania sprawozdań wewnętrznych z realizacji przedsięwzięć i osiąganych wskaźników i zasady aktualizacji strategii

Harmonogram prac nad Strategią Miesiąc LutyMarzecKwiecieńMaj Spotkania organizacyjne Opracowanie diagnozy Spotkania z mieszkańcami/ praca nad analizą SWOT i celami Strategii/propozycje projektów Uszczegółowienie celów/ kryteria naboru projektów/ lista projektów /źródła finansowania/ wdrażanie i monitorowanie Strategii Przygotowanie Strategii Konsultacje społeczne Wprowadzenie uwag z konsultacji społecznych Przyjęcie Strategii przez Komitet Sterujący

Dziękuję za uwagę ! Jacek Błażejewski T E