Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Warsztaty psychologiczne
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Narkotyki a Ty.
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Kierowanie twórczością w organizacji
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Uzależnienia a rozwój dziecka
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Teoria społecznego uczenia się
Konsekwencje przemocy ekonomicznej.
Gerontologia edukacyjna
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Psychologiczne aspekty starzenia się
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
Kategoria dorosłości w andragogice
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
wyk. Monika Granica kl. Ib
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
JAKOŚĆ PRZESTRZENI – JAKOŚĆ ŻYCIA Proseminarium i seminarium licencjackie na kierunku gospodarka przestrzenna dr hab. Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Duda-Gromada.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Psychologia rozwoju dziecka
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Psychologia rozwojowa wieku dojrzałego
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
  Wykonanie: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka
Sposoby radzenia sobie ze stresem
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Psychologia w zarządzaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia PÓŹNA DOROSŁOŚĆ Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia Przygotowała: Kinga Dym gr. 1

Późna dorosłość (starość) – schyłkowy okres życia człowieka (najczęściej wskazywany wiek progowy 60-65 lat; „trzeci wiek”), przewaga zmian regresywnych nad progresywnymi, okres zmian wielopłaszczyznowych i wielokierunkowych; o wejściu w ten etap decydują jakościowe zmiany w funkcjonowaniu − Biologiczny punkt widzenia: uboczny, nieadaptacyjny produkt ewolucji − Psychologiczny punkt widzenia: ostatnia szansa rozwojowa

Kryteria: • biologiczne: uchwytne zmiany funkcji fizjologicznych organizmu • socjoekonomiczne • psychologiczne: przeobrażenia w sferach: procesów poznawczych, osobowości i emocjonalno-motywacyjnych

Kategorie wieku człowieka starego: 3 Kategorie wieku człowieka starego: 3. wiek chronologiczny – (kalendarzowy+socjoekonomiczny), charakter wyłącznie orientacyjny 4. wiek biologiczny 5. wiek psychologiczny Starość – podokresy: • s. wczesna (old-young, wiek podeszły, wiek młodych starszych): 60-74 lat • s. zaawansowana (old-old, wiek starczy, starsi w średnim wieku): 75-89 lat • s. późna (longlife, starość sędziwa, starość właściwa, długowieczność): powyżej 90 lat

Sfera szeroko rozumianej osobowości, wraz z emocjami i dążeniami: Cechy osobowości: -wrodzone cechy raczej stabilne Struktura Ja: - tendencja do przeceniania pozytywnych zmian w sobie - częstsze przekonanie o zmienności człowieka w biegu życia Emocje, stres i sposoby sobie z nim radzenia: -reagowania w zasadzie bez zmian - stabilizacja wzorca emocjonalnego od okresu średniej dorosłości - pewne zmiany w zakresie znaku emocji intensywność emocji spada System potrzeb i postaw: -u osób starszych nasilenie potrzeby uległości i poniżania siebie (nieco większe u mężczyzn) u kobiet wzrost potrzeby autonomii - nasilenie postawy uległości – przejaw instynktu samozachowawczego -wzrost egocentryzmu Cele i zadania życiowe: -przesunięcie priorytetów życiowych -poczucie samospełnienia –przeświadczenie, że życie jako całość było wartościowe, najważniejsze cele zostały osiągnięte

Mądrość = sztuka dobrego życia Charakterystyczna cecha starości Szerokie spektrum współokreślających ją czynników (właściwości systemu poznawczego, cechy osobowości związane z poznaniem, panowanie nad własną perspektywą biograficzną

Jakość życia: Na ogół deklarowana na dość wysokim poziomie Źródło poczucia wysokiego poziomu jakości życia: dobre relacje z innymi, serdeczne więzi, poczucie sensu życia, kontakty z przyjaciółmi Wyznaczniki dobrej jakości życia: przyjemne spędzanie czasu, praktyki religijne i subiektywnie odczuwane zdrowie Ocena aktualnej sytuacji życiowej = ocena przeszłości + poziom rozwoju osobowego + cechy osobowości (regulatory posiadanych zasobów) O poczuciu jakości życia ostatecznie decyduje mądrość człowieka Wysoki poziom jakości życia: osoby sumienne, ekstrawertyczne, o umiarkowanym neurotyźmie

Umieranie: - Śmierć jako najpotężniejsze źrodło motywacji - Lęk przed śmiercią – motor poszukiwania sensu życia - Kuebler-Ross: śmierć jako przerwanie życia (problem) i śmierć jako naturalny kres życia w wyniku starzenia się (proces stanowiący integralną część cyklu rozwoju) - Zainteresowanie śmiercią – wyrożniki fazy preterminalnej. Lęk przed śmiercią: u ludzi starszych nie tak silny jak u młodych, ale nie zanika zupełnie ;duże znaczenie obawy przed karą, lęku przechodzenia przez próg śmierci i związanego z nim cierpienia, upokorzenia i utraty tożsamości („życie po życiu” i żal za światem nie takie istotne); mniej boją się osoby zdecydowanie religijne i niewierzące – najbardziej osoby słabej wiary; słabszy u osob, które pomyślnie zrealizowały zadania życiowe, czują się spełnione i mają poczucie sensu życia.

Nie ma jednej uniwersalnej teorii wyjaśniającej zmiany rozwojowe sfery psychicznej w późnej dorosłości. Wiodące teorie: Teoria selektywnej optymalizacji – głownie zmiany w sferze poznawczej i psychospołecznej Teoria kontynuacji – głownie cechy osobowości i styl funkcjonowania Teorie dynamiki biegu życia – dialektyczny i kontekstowy charakter rozwoju Teorie egologiczne – rozwój ego