SCENARIUSZ WYSTAWY HEBRAJSKIEJ „Izrael – życie, kultura, religia”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wystawa w naszej szkole w dniach września 2009 r.
Advertisements

Muzeum Mediów. W dniu 13. kwietnia 2012 roku w auli szkoły klasa IIe, pod opieką pani profesor Iwony Płóciennik zorganizowała Muzeum Mediów. Była to wystawa.
Przemyska Gildia Fantastyki. Cele organizacji: - Popularyzacja tematyki Fantasy wśród mieszkańców miasta Przemyśl i jego okolic - Stworzenie możliwości.
Samorząd Uczniowski.
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
Program Socrates Comenius COMENIUS - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów. Wspiera inicjatywy.
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie.
Promocja posterów Przedszkole Miejskie w Gliwicach
Żydzi mieszkali w Łęcznej - co zostało z tamtych lat
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Jordana w Przemyślu.
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ - PROGRAM COMENIUS Projekt Wordcrossing Słupia – Baia Mare IV 2013.
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Nie zostawiajmy świata takim, jakim jest
ZIEMIA – NASZ DOM. DBAJMY O NIĄ.
W O L N T A R I.
Spotkanie inauguracyjne Osoby prowadzące niezbędne formalności… … i odbiór pakietu powitalnego.
TRADYCJE Publicznego Gimnazjum im. Ojca Św
Gimnazjum w ZSO Nr 1 w Jeleniej Górze
opracowały mgr Beata Augustynów mgr Dominika Terembuła
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
OBCHODY ROKU JANUSZA KORCZAKA W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W BAŁTOWIE W ROKU SZKOLNYM 2011/2012.
Uniwersalne kompetencje - trend i konieczność Prezentacja podsumowująca odbyty staż zagraniczny Przygotował: Opiekun stażu: Termin odbycia stażu: Kraj.
Czas trwania projektu: od września 2010 do maja 2011 Język roboczy: angielski Wiek dzieci : od 3 do 6 lat Narzędzia pracy: , programy multimedialne,
SZKOLNE RADIO MIX MIX. MIX MIX Szkolne radio powstało w roku Nabór do radia prowadzony jest, co roku. Kandydaci na szkolnych redaktorów mają za.
Zapraszamy na podróż po synagogach Krakowa
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
ROK JANUSZA KORCZAKA - w naszej szkole
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Międzynarodowa współpraca kół chemicznych
Wolontariat literacki
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Trochę o nas  Gabrysia-jestem przewodniczącą SU. Biorę czynny udział w marszach na orientację oraz uwielbiam narty i snowboard.  Justyna- od kilku lat.
Innowacja organizacyjna „Klik… i wiem wszystko” z zakresu historii i społeczeństwa oraz technologii informacyjnej Alicja Krupska, Ewa Oleszczak.
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych relacja.
FASCYNUJACY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „Okolice jakich nie znamy” GRUPA PROJEKTOWA NR 8 OPIEKUNOWIE: Barbara Michael-Konarska Iwona Sławska.
TRADYCJE I ZWYCZAJE WIELKANOCNE
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego:
Magnum Praemium Wratislaviae (lata ). Cel przedsięwzięcia Połączenie konkursów poświęconych historii, tradycji, kulturze oraz innym zagadnieniom.
Kruszwiccy zwyczajni-niezwyczajni
SMAKI ROSJI w Szkole Podstawowej nr 100
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
UCZESTNICY PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 W ROKU SZKOLNYM 2013/14 Dyrektor szkoły: p. Joanna Bieńko Koordynator programu: p. Beata Niziołek Nauczyciele:
Z tradycją za pan brat: Izba Regionalna. Historia Izby Regionalnej Izba Regionalna działa w naszej szkole od 2004 roku. Zebranie eksponatów i pamiątek.
Dlaczego warto korzystać z
Wymiana Polsko-Niemiecka Sfinansowana przez. Werl Werl, to piękne miasto położone na wschód od Dortmundu. To tam odbywała się większość naszych spotkań.
„Dzielimy się doświadczeniami”
JEDLIŃSKI GRANT EDUKACYJNY – EDYCJA II PROJEKT „BOHATEROWIE MOICH KSIĄŻEK NA EKRANIE” Miejska Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju.
Spotkanie z Dziećmi z Bullerbyn Chociaż Astrid Lindgren urodziła się ponad sto lat temu, a świat, w którym dorastała, przeminął bezpowrotnie, jej książki.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak zachęcać uczniów do czytania
POD POD HASŁEM. TYTUŁ PROJEKTU ODKRYWAMYNASZESZAMOTUŁY.
 Zespół Szkoły z Klasą 2.0 realizował w pierwszym semestrze roku szkolnego 2014/2015 projekt pt. „Kielce – świętokrzyskie Serce”.  W jego skład weszły.
Dobra praktyka w ZSO nr 16 rok szk.2016/2017
Dziecko romskie w szkole
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
W projekcie uczestniczyło 15 studentów z Polski i Izraela.
AKCJA SPOŁECZNO – EDUKACYJNA „ŻONKILE”
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
CZYTAM I PISZĘ POEZJĘ MIŁOSNĄ- WIECZÓR POEZJI WALENTYNKOWEJ
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Projekt ,,Różnorodność nas uskrzydla”
Zapis prezentacji:

SCENARIUSZ WYSTAWY HEBRAJSKIEJ „Izrael – życie, kultura, religia”

Autorzy: Nauczyciele – bibliotekarze Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Czarnym Dunajcu mgr inż. Urszula Sadowska-Bujak mgr Halina Mitoraj

Cele: - przybliżenie kultury hebrajskiej - wskazanie na odmienność kulturową i religijną - ukazanie związków żydowsko – polskich na przestrzeni wieków w obrębie naszej miejscowości - kształtowanie nawyków kulturalnych poprzez organizowanie wystaw - stwarzanie uczniom warunków do uczestnictwa w kulturze - rozwijanie współpracy biblioteki szkolnej ze środowiskiem lokalnym

Adresaci: Uczniowie Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, nauczyciele, pracownicy w/w placówki, wszyscy chętni oraz zainteresowani.

Zwiedzający wystawę najpierw poznawali symbole narodowe czyli: flagę, godło Izraela (menora), krótką charakterystykę państwa, następnie mieli możliwość obejrzenia mnóstwa kolorowych fotografii przedstawiających największe miasta, krajobraz, najciekawsze miejsca i różne osobliwości tego egzotycznego dla nas kraju (np. Tel Awiw z lotu ptaka, twierdzę Masadę, Stare Miasto w Jerozolimie, rzekę Jordan, ogrody Bahaitów w Hajfie, wioskę Beduinów na pustyni i wiele innych).

Osobne plansze przedstawiały kulturę żydowską dzielącą się na: - literaturę – i tutaj można było obejrzeć książki i czasopisma napisane w języku hebrajskim, które otrzymałyśmy dzięki uprzejmości Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Ł. Górnickiego w Oświęcimiu, zapoznać się bliżej z postaciami oraz twórczością polskich poetów i pisarzy żydowskiego pochodzenia – Januszem Korczakiem, Julianem Tuwimem i Janem Brzechwą. Największe zdziwienie budził sposób czytania książki hebrajskiej tj. od strony prawej do lewej. - sztukę żydowską – kunsztowną wycinankę i malarstwo.

Bardzo dokładnie starałyśmy się przedstawić tradycje żydowskie, gdyż są one niezwykle ciekawe i oryginalne, a jednocześnie zupełnie odmienne niż polskie. Religię ukazałyśmy dzieląc ją na podtematy: święta żydowskie - tutaj wykorzystałyśmy piękne na szkle malowane prace uczniów ukazujące sceny ze Starego Testamentu, informacje zawarte na planszach odnośnie świąt z naciskiem na Święto Paschy i Szabat, zdjęcia zabaw i tańców ściśle związanych z religią,

strój – krótki opis stroju kobiecego i męskiego, zdjęcia oraz rekwizyty - jarmułki, tałes (chusta modlitewna),

kuchnię żydowską ściśle związaną z religią - zdjęcia najpopularniejszych potraw (maca, charoset, czulent i inne), przypraw stosowanych w kuchni (cebula, czosnek, goździki, pieprz).

W gablotach można było obejrzeć zdjęcia roślinności występującej w Izraelu, ich krótki opis oraz owoce – np. zdjęcie granatowca i jego ciekawy owoc czy oliwki – już w starożytności wymienianej jako podstawowe bogactwo roślinne Ziemi Świętej.

W osobnej gablotce umieszczone zostały osobliwości, które można nabyć w Izraelu, czyli olejki zapachowe (np. z nardu), mirrę, piżmo, kadzidło, muszelki z Jeziora Genezaret, wisiorek z różą jerychońską, okruchy ziemi, kaganek, świece i wiele innych.

Wystawa zawierała również informację na temat Żydów zamieszkujących kiedyś Czarny Dunajec wraz ze zdjęciami z pozostałości cmentarza i synagogi żydowskiej. Historię czarnodunajeckich żydów przedstawiała zwiedzającym bibliotekarz gimnazjum Halina Mitoraj. Bibliotekarz szkoły podstawowej – Urszula Sadowska-Bujak była osobą oprowadzającą, wyjaśniającą teksty, ale przede wszystkim dzielącą się własnymi przeżyciami i obserwacjami z pobytu w Izraelu.

Całość została wzbogacona oryginalną muzyką żydowską oraz egzotycznym zapachem typowym dla tamtejszego rejonu świata spalanych kadzideł i mirry. Na zakończenie wszyscy uczestnicy czyli uczniowie i opiekunowie razem z organizatorami zatańczyli taniec pt. „Hava nagila”.

Serdeczne podziękowania składamy wszystkim ofiarodawcom eksponatów Serdeczne podziękowania składamy wszystkim ofiarodawcom eksponatów. Eksponaty udostępnili nam ksiądz Proboszcz Krzysztof Kocot, Przewodnicząca Rady Gminy pani Beata Palenik, ksiądz Janusz Skorupa i pani katechetka Barbara Zastawnik. Specjalne podziękowania kierujemy na ręce Pani Dyrektor Zespołu Szkół Ewie Palenik za pozytywne zaakceptowanie pomysłu stworzenia tej wystawy oraz za wsparcie w jej realizacji.

Efekty: Organizatorzy mają nadzieję, że zwiedzający po obejrzeniu i wysłuchaniu informacji o tym ciekawym kraju i jego mieszkańcach wzbogacili i poszerzyli swoją wiedzę na jego temat oraz wyrobili sobie właściwy stosunek do kultury hebrajskiej. Ponadto uczniowie poznali historię czarnodunajeckiej gminy żydowskiej. Spotkania te spełniały także funkcje wychowawcze. Uczyły przestrzegać zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, współpracy w grupie, wypowiadania swych myśli.

KONIEC