Jak napisać dobry tekst?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Sporządzanie listu motywacyjnego.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Jak pisać wypracowanie
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Opracowała: Barbara Bilińska
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
w edukacji przedszkolnej
Jak pisać pracę dyplomową?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Szkolna forma wypowiedzi pisemnej
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
Adrianna Dzikielewska
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
MATURA Wypowiedź pisemna
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
Ocenianie Kształtujące
Prezentacja raportów - uwagi
Korzystanie z literatury
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Omawianie lektury pt. „Chłopcy z Placu Broni”
ROZPRAWKA.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Jak napisać rozprawkę?.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Omówienie wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Przygotowanie dobrej prezentacji
Jak pisać wypracowania
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Pomysł na promocję książki.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Wyniki projektu naukowego
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

Jak napisać dobry tekst? Zanim przystąpisz do pisania, powinieneś: dobrze przeanalizować temat, by go poprawnie zrozumieć, zastanowić się nad planem rozprawki / wypracowania, zebrać argumenty, cytaty i dowody, zastanowić się nad swoim stanowiskiem. 

Co napisać? Jak to napisać? (treść) Jak to napisać? (kompozycja, język, styl, ortografia i interpunkcja)

Rozprawka jest jedną z najczęściej stosowanych przez Was form wypowiedzi pisemnej. W rozprawce możecie wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, samodzielnego formułowania myśli i sądów. W rozprawce prezentujecie swoje poglądy, swój tok rozumowania, a także wykazujecie się umiejętnością analizowania problemów, gromadzenia dowodów i argumentów, polemizowania z poglądami innych. Rozprawka daje Wam możliwość popisania się erudycją, znajomością literatury i problemów w niej zawartych, a także wiedzą na temat innych tekstów kultury. 

WSTĘP ROZWINIĘCIE PODSUMOWANIE Kompozycja WSTĘP ROZWINIĘCIE PODSUMOWANIE UWAGA!!! PROPORCJE!!!

Wstęp Wstęp jest wprowadzeniem do tematu, nawiązaniem do problemu zawartego w temacie, wstępną prezentacją poglądów autora i jego punktu widzenia na zadany temat. Już tutaj warto zaciekawić, zaintrygować czytelnika (czyli nauczyciela czytającego Twoje dzieło...) ciekawą refleksją, uwagą, pytaniem, cytatem. Unikamy wstępów biograficzno-historycznych, raczej napisz coś "swojego".

Rozwinięcie Rozwinięcie jest częścią zasadniczą rozprawki / wypracowania. Tutaj w logiczny i przemyślany sposób prezentujesz poglądy, swoje stanowisko, przytaczasz argumenty za lub przeciw, rozważasz myśl zawartą w temacie. .Rozprawka jest właśnie sztuką szukania dowodów, argumentów lub też polemiką z twierdzeniami, poglądami, tezami zawartymi w temacie wypracowania.

Podsumowanie W tej części wypracowania podsumowujesz to, o czym pisałeś w rozwinięciu, wyciągasz wnioski, oceniasz, uogólniasz. Pamiętaj, zakończenie powinno być funkcjonalne czyli ściśle związane z tematem Twojego wypracowania (unikaj pisania „o wszystkim”).

Co to jest akapit? Akapit to podstawowa jednostka kompozycji tekstu. Wyrazy → zdania → akapity → … Akapity sprawiają, że tekst staje się przejrzysty; podkreślają logikę wypowiedzi i oddają porządek myślenia autora. Zasada: jedna myśl – jeden akapit Akapity muszą być ze sobą powiązane w logiczną całość (spójność tekstu).

Argumentacja Zazwyczaj na egzaminie Twoje zadanie polega na wyrażeniu opinii na dany temat i uzasadnieniu jej. To wymaga od Ciebie przemyślenia tezy zawartej w temacie i przygotowania odpowiednich argumentów oraz zaplanowania porządku ich prezentacji (np. od najważniejszych do mniej ważnych) Argumenty powinny być przekonujące, rzeczowe i logiczne.

Argumentacja W argumentacji powinieneś odwołać się do Twoich doświadczeń życiowych, przeczytanych lektur, obejrzanych filmów i spektakli teatralnych, znanych cytatów i wypowiedzi sławnych ludzi innych tekstów kultury.

Słownictwo służące osiąganiu spójności wypowiedzi: poza tym; ponadto; oprócz tego; przede wszystkim; tymczasem; natomiast; tak więc; chociaż; choć; mimo to; mimo tego; mimo że; ponieważ; dlatego; bo; gdyż; z powodu; o czym świadczy; przy tym; otóż; jednakże; zatem; głównie; w dodatku; w gruncie rzeczy;

Słownictwo sygnalizujące porządek argumentowania: po pierwsze; po drugie; z jednej strony; z drugiej strony; zacznę od; chciałbym na początku przedstawić; z kolei przejdę do; to kolejny argument; kolejna sprawa to; przedstawię następny argument; teraz przejdę do omówienia; na wstępie; na zakończenie; reasumując; jako ostatni przytoczę argument; z całą pewnością mogę stwierdzić, że; okazuje się, że; z rozważań wynika; to pozwala wyciągnąć wniosek, że;

Słownictwo wyrażające opinię piszącego: sądzę, że; uważam, że; według mnie; w mojej opinii; z całą pewnością; moim zdaniem; jestem zdania; jestem przekonany, że; nie mam wątpliwości, że; niewątpliwie; nie mam pewności, czy; moją wątpliwość budzi; nie znam w tej chwili odpowiedzi; nie zadawałem sobie wcześniej tego pytania; na pewno; naturalnie; niezawodnie; istotnie; bez wątpienia; naprawdę; rzeczywiście; jasne, że; wiadomo, że; nie wątpię w to, że; prawdopodobnie; przypuszczalnie; widocznie; możliwe, że; przypuszczam, że; wydaje mi się, że;

Słownictwo służące do wprowadzania cytatów: moje zdanie najlepiej potwierdzają słowa: „......” powołam się na słowa: „......” świadczą o tym słowa: „.......” oto co na ten temat mówi .....: „......” aby poprzeć moje zdanie, przytoczę/zacytuję słowa: „......” rację ma ......, mówiąc: „.......” najlepiej ilustrują to słowa: „......”

Kryteria oceniania 1. Przejrzystość celu – kandydat zrozumiał pytanie i wie, jak podejść do udzielenia odpowiedzi – 30% 2. Spójność wypowiedzi – kandydat dobiera właściwy materiał, korzystając z niego w uporządkowany i celowy sposób – 30% 3. Znajomość języka – kandydat wykazuje na tyle dobrą znajomość języka, by w sposób jasny i w miarę płynny przekazać treść – 30% 4. Zasady – gramatyka i ortografia – 10%