Środki stylistyczne w szkole podstawowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

czyli Słowacki pół żartem, pół serio
BAJKA O STARYM I NOWYM ROKU
Klątwa K rólowej R óż Napisali: Ania N Asia J Partycja R oraz Kuba M.
mgr Krystyna-Lucyna Masłowska
UCZNIOWIE KLAS IV A I IV D DZIĘKUJĄ PANU BOGU ZA STWORZONY ŚWIAT.
Agnieszka Szlachta Kształcenie zintegrowane
CZYLI POWSTANIE ŚWIATA
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
Środki poetyckie stylistyczne.
Koło Miłośników Poezji Biblioteka Szkolna
Dalai Lama Test na osobowość
Zastosowanie surowców roślinnych w kosmetyce
Opracowała Natalia Pieczka
Adam Mickiewicz: Dziady. Część I. II. i IV.
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
C i s z a
BAJKA O ZASMUCONYM SMUTKU
Szczęście.
Music: Nightengale Serenade
Autorki: Kinga Marczak i Weronika Jakubowska
Dla mojego Ojca.
FRAGMENTY UTWORÓW ADAMA MICKIEWICZA
Zapraszamy do Ołownika
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Wielka powtórka przed sprawdzianem kompetencji
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
ŚRODKI POETYCKIE.
CZERWONY KAPTUREK BAJKA MATEMATYCZNA
PODZIAŁ LIRYKI ZE WZGLĘDU NA SPOSÓB UOBECNIENIA SIĘ POMIOTU LIRYCZNEGO
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
FUNKCJE TEKSTÓW.
URODA ŚWIATA.
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Przyjaciel lasu Prezentację przygotowała Agnieszka Szczerba kl. V
Zatrzymaj się na chwilę, i rozważ: -szczęście – dar losu -szczęście – rezultat ciężkiej pracy.
BAJKA O SMOKU POMOCNIKU
Autorzy- nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.
Będę obok JJ.
Różnorodność tematyczna sonetu.
czyli na tropach poetyckich tropów 
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Kiedy nikogo nie będzie i pomyślisz, że nikomu nie zależy
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
SERDECZNIE WITAMY!!!.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
GALERIA MŁODYCH TALENTÓW WIKTORIA KUCHARSKA  JESIEŃ  WIOSNA PATRYCJA MIZERSKA  ŚWIAT  CZAS  PRZYSZŁA WIOSNA  MARZENIA.
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
NASZA HISTORIA…. DLA CIEBIE Kiedy na mnie patrzysz cała drżę Serce bije mi jak oszalałe Kiedy mnie dotykasz chcę, Aby trwało to wiecznie Kiedy mnie całujesz.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Warsztaty poetyckie Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła z klasą 2.0”
Mieć dom na głowie.. Rzucić na coś okiem Rosnąć jak na drożdżach Mieć serce z kamienia Płuca miasta Rzeka ludzi.
WRZESIEŃ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Przy wigilijnym stole, Łamiąc opłatek święty, Pomnijcie, że dzień ten radosny W miłości jest poczęty. Jan Kasprowicz.
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Poezja i środki stylistyczne
Dalai Lama Test na osobowość
Przyszedłeś do mnie tak cicho, jak zakwitają wiosną białe kwiaty.
„POJEDZIEMY W CUDNY KRAJ…” Maria Konopnicka
czyli na tropach poetyckich tropów 
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
Zapis prezentacji:

Środki stylistyczne w szkole podstawowej Samouczek Opr. Ewa Serwatka

Środki stylistyczne z bliska Do czego służą środki stylistyczne? Gdzie się z nimi spotykamy? Jak je bezbłędnie rozróżniać? Po przerobieniu samouczka nie będziesz mieć problemu z odpowiedzią na te pytania. Może nawet zostaniesz poetą!

Instrukcja samouczka Uruchom prezentację bez podglądu, aby nie kusiło cię natychmiastowe sprawdzanie prawidłowych odpowiedzi. Dokładnie czytaj informacje i polecenia. Uważnie analizuj fragmenty cytowanych utworów. Zapisuj odpowiedzi na kartce lub używaj zakreślacza, który znajduje się na dole każdego slajdu. Sprawdzaj odpowiedzi. Wykonaj końcowy test sprawdzający. Powtórz wszystkie czynności x razy.

Znajdź epitety Chaty rzędem na piaszczystych wzgórkach Za chatami krępy sad wiśniowy, Wierzby siwe poschylały głowy Przy stodołach, przy niskich obórkach. Jan Kasprowicz, „Z chałupy” (fragment)

Epitety to wyrazy określające Epitety to wyrazy określające. Bez nich nie tylko poezja stałaby się uboga. To wyrazy stosowane powszechnie w języku codziennym. Najczęściej są to po prostu przymiotniki. Chaty rzędem na piaszczystych wzgórkach Za chatami krępy sad wiśniowy, Wierzby siwe poschylały głowy Przy stodołach, przy niskich obórkach. Jan Kasprowicz, „Z chałupy” (fragment)

Porównaj oba teksty. Jeden został pozbawiony epitetów… Teraz wiesz, do czego służą epitety. Chaty rzędem na wzgórkach Za chatami sad, Wierzby poschylały głowy Przy stodołach, przy obórkach. Chaty rzędem na piaszczystych wzgórkach Za chatami krępy sad wiśniowy, Wierzby siwe poschylały głowy Przy stodołach, przy niskich obórkach.

Epitetami mogą być również imiesłowy przymiotnikowe, czyli takie formy czasownika, które sprytnie podszywają się pod przymiotnik i do złudzenia go przypominają. Jak myślisz, które epitety w poniższym fragmencie to imiesłowy? Ej, zajączku, nie idź w szkodę! nie skub młodych brzóz i dębów, nie ostrz sobie na nie zębów! Dość masz trawek, ziół pachnących. Niech wyrośnie las szumiący! Czesław Janczarski, „Ranek w lesie” (fragment)

Sprawdź! Różnica niewielka, ale wystarczy zadać pomocnicze pytanie (trochę dziwaczne, ale bardzo pomaga): co robiący? – szumiący - i już widzimy, że imiesłów ma pochodzenie czasownikowe. Ej, zajączku, nie idź w szkodę! nie skub młodych brzóz i dębów, nie ostrz sobie na nie zębów! Dość masz trawek, ziół pachnących. Niech wyrośnie las szumiący! Czesław Janczarski, „Ranek w lesie” (fragment)

Utrwal umiejętność rozpoznawania epitetów! Nasz stół wielkanocny Haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni Listeczków skrzydlatych Lukrowana baba rozpycha się na nim – A przy babie mazurek w owoce przybrany. Ewa Skarżyńska, „Wielkanocny stół” (fragment)

Sprawdź! Ewa Skarżyńska, „Stół wielkanocny” (fragment) Nasz stół wielkanocny Haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni Listeczków skrzydlatych Lukrowana baba rozpycha się na nim – A przy babie mazurek w owoce przybrany. Ewa Skarżyńska, „Stół wielkanocny” (fragment)

Znajdź wszystkie epitety. Słońce w niebieskim lśni krysztale, Światłością stały się granity, Ciemnosmreczyński las spowity, W bladobłękitne, wiewne fale. Jan Kasprowicz, „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” (fragment)

Sprawdź! Słońce w niebieskim lśni krysztale, Światłością stały się granity, Ciemnosmreczyński las spowity, W bladobłękitne, wiewne fale. Jan Kasprowicz, „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” (fragment)

Ożywienie – to taka stylistyczna sztuczka : rzeczownik nieżywotny otrzymuje cechy organizmu żywego! Ryczy ocean, ciężko tocząc fale. Między otchłanią nieb i wód odmęty, Płyną na zachód długo i wytrwale Trzy pod wzdętymi żaglami okręty. Władysław Broniewski, „Kolumb” (fragment)

Ożywienie to już nie jedno słowo, jak w przypadku epitetu, ale co najmniej dwa wyrazy. Ryczy ocean, ciężko tocząc fale. Między otchłanią nieb i wód odmęty, Płyną na zachód długo i wytrwale Trzy pod wzdętymi żaglami okręty. Władysław Broniewski, „Kolumb” (fragment)

Uosobienie to więcej niż ożywienie Uosobienie to więcej niż ożywienie! Coś, co nigdy nie było człowiekiem, nagle przywłaszcza sobie jego cechy. W poezji i w prozie, a nawet w języku potocznym aż roi się od mówiących, czujących, tęskniących i płaczących przedmiotów, zjawisk, roślin i zwierząt. O jednej porze, raz do roku, w zimowej nocy ciemnym mroku, gdzieś, gdzie nie sięga ludzki wzrok, schodzi się z rokiem rok. Gwiazdy jak świeczki lśnią na niebie, a oni stoją obok siebie, coś sobie mówią, patrząc w oczy, ale nikt nie wie o czym. Ludwik Jerzy Kern, „Bajka o Starym i Nowym Roku” (fragment)

Sprawdź! Ludwik Jerzy Kern, „Bajka o Starym i Nowym Roku” (fragment) O jednej porze, raz do roku, w zimowej nocy ciemnym mroku, gdzieś, gdzie nie sięga ludzki wzrok, schodzi się z rokiem rok. Gwiazdy jak świeczki lśnią na niebie, a oni stoją obok siebie, coś sobie mówią, patrząc w oczy, ale nikt nie wie o czym. Ludwik Jerzy Kern, „Bajka o Starym i Nowym Roku” (fragment)

Przenośnia to królowa środków stylistycznych Przenośnia to królowa środków stylistycznych. Jest niezwykłym połączeniem wyrazów. To taka poetycka zagadka, którą czytelnik musi sam rozwiązać. Spojrzał na starca, zahamował kroku, I chmura gniewu nad czołem wisząca Opadła nagle w bystrym łez potoku. Adam Mickiewicz, „Konrad Wallenrod” (fragment)

Jak rozumiesz tę niezwykłą przenośnię? Spojrzał na starca, zahamował kroku, I chmura gniewu nad czołem wisząca Opadła nagle w bystrym łez potoku. Adam Mickiewicz, „Konrad Wallenrod” (fragment)

Znajdź przenośnie we fragmencie sonetu Mickiewicza. Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu, Wóz nurza się jak łódka i jak łódka brodzi, Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi, Omijam koralowe ostrowy burzanu. Adam Mickiewicz, „Stepy akermańskie” (fragment)

Podróż przez kwitnące, rozległe stepy skojarzyła się poecie z podróżą morską. Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu, Wóz nurza się jak łódka i jak łódka brodzi, Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi, Omijam koralowe ostrowy burzanu. Adam Mickiewicz, „Stepy akermańskie” (fragment)

Porównanie Czesław Miłosz, „Furtka” (fragment) Sztachety z wierzchu malowane biało: Białe i ostre, zawsze jak płomyki. Dziwne, że ptakom to nie przeszkadzało, Raz nawet usiadł na nich gołąb dziki. Czesław Miłosz, „Furtka” (fragment)

Porównanie pokazuje podobieństwo. Sztachety z wierzchu malowane biało: Białe i ostre, zawsze jak płomyki. Dziwne, że ptakom to nie przeszkadzało, Raz nawet usiadł na nich gołąb dziki. Czesław Miłosz, „Furtka” (fragment)

Oczywiście, w poezji porównania bywają zaskakujące, intrygujące. Niech jodły się szczycą, Że wiecznie zielone, Zawieją, śnieżycą Niech śpią otulone. Ich zieleń jest szorstka Jak igły u jeża, Ni zimą, ni wiosną Nie zdaje się świeża. Fiodor Tiutczew, „Liście” (fragment)

Porównania często towarzyszą uosobieniom i ożywieniom. Niech jodły się szczycą, Że wiecznie zielone, Zawieją, śnieżycą Niech śpią otulone. Ich zieleń jest szorstka Jak igły u jeża, Ni zimą, ni wiosną Nie zdaje się świeża. Fiodor Tiutczew, „Liście” (fragment)

Dźwiękonaśladownictwo – to różne sposoby na to, by czytelnik wyobraził sobie dźwięki, aby nawet miał złudzenie, że je słyszy. Czy padają na ciebie liście, klonowe, lipowe liście? Czy umiesz po nich iść – szeleścić złociście, posuwiście? Czy trzeszczą krzaków kuszcze, gdy wiatr przebojem dmie w puszczę? Czy pszczoły w pajęczyny latające trącają, z lekka brzęczące? Kazimiera Iłłakowiczówna, „O jesieni i starości”

To przede wszystkim odpowiednie wyrazy np. szeleścić, pukać. Czy padają na ciebie liście, klonowe, lipowe liście? Czy umiesz po nich iść – szeleścić złociście, posuwiście? Czy trzeszczą krzaków kuszcze, gdy wiatr przebojem dmie w puszczę? Czy pszczoły w pajęczyny latające trącają, z lekka brzęczące? Kazimiera Iłłakowiczówna, „O jesieni i starość”

To także nagromadzenie pewnych głosek, które w trakcie czytania mają np. „szeleścić”. Czy padają na ciebie liście, klonowe, lipowe liście? Czy umiesz po nich iść – szeleścić złociście, posuwiście? Czy trzeszczą krzaków kuszcze, gdy wiatr przebojem dmie w puszczę? Czy pszczoły w pajęczyny latające trącają, z lekka brzęczące? Kazimiera Iłłakowiczówna, „O jesieni i starość”

Niechaj mię Zośka o wiersze nie prosi, Bo kiedy Zośka do ojczyzny wróci, To każdy kwiatek powie wiersze Zosi, Każda jej gwiazdka piosenkę zanuci. Nim kwiat przekwitnie, nim gwiazdeczka zleci, Słuchaj – bo to są najlepsi poeci. Gwiazdy błękitne, kwiateczki czerwone Będą ci całe poemata składać. Ja bym to samo powiedział co one, Bo ja się od nich nauczyłem gadać; Bo tam, gdzie Ikwy srebrne fale płyną, Byłem ja niegdyś jak Zośka, dzieciną. Dzisiaj daleko pojechałem w gości I dalej mię los nieszczęśliwy goni. Przywieź mi, Zośko, od tych gwiazd światłości, Przywieź mi, Zośko, z tamtych kwiatów woni, Bo mi zaprawdę odmłodnieć potrzeba. Wróć mi więc z kraju taką – jakby z nieba.

Odszukaj różne środki stylistyczne w wierszu Juliusza Słowackiego „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Niechaj mię Zośka o wiersze nie prosi, Bo kiedy Zośka do ojczyzny wróci, To (1) każdy kwiatek powie wiersze Zosi, Każda jej (2) gwiazdka piosenkę zanuci. (3) Nim kwiat przekwitnie, nim gwiazdeczka zleci, Słuchaj – bo (4) to są najlepsi poeci. Gwiazdy (5) błękitne, kwiateczki (6) czerwone (7) Będą ci całe poemata składać. Ja bym to samo powiedział co one, Bo (8) ja się od nich nauczyłem gadać; Bo tam, gdzie Ikwy (9) srebrne fale płyną, Byłem ja niegdyś jak Zośka, dzieciną. Dzisiaj daleko pojechałem w gości (10) I dalej mię los nieszczęśliwy goni. (11) Przywieź mi, Zośko, od tych gwiazd światłości, (12) Przywieź mi, Zośko, z tamtych kwiatów woni, Bo mi zaprawdę odmłodnieć potrzeba. Wróć mi więc z kraju (13) taką – jakby z nieba.

Sprawdź! Uosobienia: 1,2,4,7,10 Porównanie: 13 Przenośnie: 3,8,11,12 Niechaj mię Zośka o wiersze nie prosi, Bo kiedy Zośka do ojczyzny wróci, To (1) każdy kwiatek powie wiersze Zosi, Każda jej (2) gwiazdka piosenkę zanuci. (3) Nim kwiat przekwitnie, nim gwiazdeczka zleci, Słuchaj – bo (4) to są najlepsi poeci. Gwiazdy (5) błękitne, kwiateczki (6) czerwone (7) Będą ci całe poemata składać. Ja bym to samo powiedział co one, Bo (8) ja się od nich nauczyłem gadać; Bo tam, gdzie Ikwy (9) srebrne fale płyną, Przenośnie: 3,8,11,12 Epitety: 5,6,9 (jest ich więcej) Byłem ja niegdyś jak Zośka, dzieciną. Dzisiaj daleko pojechałem w gości (10) I dalej mię los nieszczęśliwy goni. (11) Przywieź mi, Zośko, od tych gwiazd światłości, (12) Przywieź mi, Zośko, z tamtych kwiatów woni, Bo mi zaprawdę odmłodnieć potrzeba. Wróć mi więc z kraju (13) taką – jakby z nieba. Uosobienia: 1,2,4,7,10 Porównanie: 13

Jeśli uważasz, że to dla ciebie za dużo, to pomyśl, że środków stylistycznych jest znacznie więcej. Zdrobnienie Zgrubienie powtórzenie Apostrofa Pytanie retoryczne Oksymoron Inwersja Antyteza Anafora Epifora Hiperbola Synekdocha Aliteracja I wiele innych…