Jak upamiętnić dramatyczne losy Żydów w czasie II Wojny Światowej Jasielska Liga Naukowa z Lotosem Jak upamiętnić dramatyczne losy Żydów w czasie II Wojny Światowej
Każdego roku dzień 19 kwietnia jest obchodzony w Polsce jako Dzień Holokaustu. W naszej szkole wydarzenie to każdego roku przybiera inną formę. W tym roku czcimy pamięć ofiar wystawą pod tytułem:
„Holokaust w obrazie, historii i pracach naszych uczniów” Dzień Holokaustu – 19 kwietnia 2014
Jednym ze sposobów upamiętnienia zagłady Żydów jest nasza wystawa, która została wyeksponowana w auli Zespołu Szkół Miejskich nr 3. Główne tematy ekspozycji to: „Ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej” Powstanie w Getcie Warszawskim Pojęcie Holokaust i Zagłada Żydów
Ponadto wystawa swą ekspozycją objęła tematy nierozerwalnie związane z Holokaustem takie jak: udział ludności polskiej w ratowaniu Żydów w latach II wojny światowej poeci polscy pochodzenia żydowskiego i ich dzieła Holokaust w pracach uczniów naszej szkoły
Ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej. Określenie to zrodziło się 20 stycznia 1942 roku na konferencji w Berlinie przy ulicy Wannsee 56/68. Propagatorami tego hasła byli Reinhard Heidrich i Adolf Eichman. Było ono podstawą likwidacji narodu żydowskiego (11mln ludzi).
Getta Transporty do obozów koncentracyjnych
Poprzedzeniem realizacji założeń ostatecznego rozwiązania były getta.
„Życie” warszawskiego getta.
Katarzyna Ochwat – uczennica klasy IIIa zaprezentowała podczas trwania wystawy wiersz pt „Mówią, że byliśmy zobojętniali w getcie” autorstwa Haliny Birenbaum.
„Warszawo ma...” wykonanie - Zofia Mrozowska muzyka - Aleksander Olszaniecki tekst – Ludwik Starski
Powstanie w Getcie Warszawskim W dniu 19 kwietnia 1943 roku w wigilię żydowskiego Święta Paschy w Getcie Warszawskim wybuchło zbrojne powstanie. Bezpośrednią przyczyną była decyzja Heinricha Himlera o ostatecznej likwidacji getta.
Kamila Nawracaj uczennica klasy IIIa przedstawiła podczas wystawy przebieg Powstania w Getcie Warszawskim
Powstańcy - pokonani
Żonkile – symbol pamięci o Powstańcach Żydowskich
Holokaust HOLOKAUST, ZAGŁADA, LUDOBÓJSTWO, EKSTERMINACJA TO ZESPÓŁ DZIAŁAŃ STWORZONYCH PRZEZ NIEMCÓW, ABY WYMORDOWAĆ NARÓD ŻYDOWSKI
Klaudia Trojan uczennica klasy IIIa przedstawiła zagadnienia związane z eksterminacją Żydów, ich niewolniczą pracą oraz cierpieniem w obozach koncentracyjnych.
Naszą wystawę wzbogaciły tematy ściśle związane z Holokaustem do których bez wątpienia należy fakt pomocy ludności polskiej w ratowaniu Żydów z rąk nazistów bez względu na ich pochodzenie społeczne.
Kolejną ważną część wystawy stanowiła ekspozycja poświęcona Polakom – pisarzom pochodzenia żydowskiego.
Jednym ze sposobów upamiętnienia dramatycznych losów Żydów w czasie II Wojny Światowej są prace naszych koleżanek.
Zaistnienie wystawy, jako sposobu ukazania losów ofiar Holokaustu pozostawiło w pamięci naszej społeczności szkolnej trwały ślad uzupełniający wiedzę historyczną z tego zakresu mimo braku takiej tematyki w programie nauczania. Celem określenia poziomu wiedzy młodzieży po obejrzeniu wystawy była (zaprezentowana w następnym slajdzie) ankieta zawierająca trzy pytania związane z tematem projektu.
Płeć uczniów dziewczęta 40 osób 67 osób chłopcy 27 osób wiek uczniów średnia wieku 15,50 Pytania Odpowiedzi ilościowo procentowo Czy Powstanie w Gettcie Warszawskim pokazało bohaterstwo narodu żydowskiego? tak 49 73,13 73% nie 6 8,96 9% nie wiem 12 17,91 18% Jakie działania Niemców spowodowały zagładę Żydów? tworzenie gett 5 7,46 85% Holocaust 10 14,93 obozy zagłady 7 10,45 komory gazowe 14 20,90 rozstrzeliwanie głód niewolnicza praca 4 5,97 ludobójstwo brak odpowiedzi 15% Czy Holokaust, to pamięć dla przyszłych pokoleń? 10% 11 16,42 16%
„Ludzie ludziom zgotowali ten los...” Wyniki przeprowadzonej ankiety pokazują wysoki poziom wiedzy związanej z Holokaustem, wiedzy, która pozwoli młodzieży pamiętać o tragicznych losach narodu żydowskiego oraz o bestialstwie nazistów. „Ludzie ludziom zgotowali ten los...” Oby nigdy się to nie powtórzyło !
Odpowiedzią na kluczowe pytanie naszego projektu „Jak upamiętnić dramatyczne losy Żydów w czasie II Wojny Światowej” jest zorganizowana w ramach Jasielskiej Ligi Naukowej z Lotosem wystawa, którą zwiedzili uczniowie naszej szkoły. Uczennice klasy IIIa Kamila Nawracaj Katarzyna Ochwat Klaudia Trojan
Dziękujemy za uwagę