Nie tylko wybory- Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
Proces wyborczy w Polsce
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Uniwersytety Trzeciego Wieku
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wypływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Natalia Barcz, Martyna Doziwska r.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Dlaczego ten temat jest ważny?
Kwiecień 2014 r. Debata.
Debata o samorządności uczniowskiej
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
„Młodzież w społeczeństwie”
XX SESJA DO SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY. Nie ma nie-polityki. Wszystko jest polityką. Thomas Mann.
Młodzieżowa Rada Gminy
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
UDZIAŁ MŁODYCH W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM. PROBLEM OBECNEJ POLITYKI OCZAMI MŁODYCH.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
DEBATA: „MŁODZI AKTYWNI? – CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
SONDA ULICZNA. 1. DLACZEGO MŁODZI LUDZIE NIE CHCĄ BRAĆ UDZIAŁU W WYBORACH? BOJĄ SIĘ WYRAŻANIA SWOJEGO ZDANIA BOJĄ SIĘ KOSEKWENCJI ŻE JAK JUŻ RAZ ZAGŁOSUJĄ.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Sylwetka respondenta kobieta Zamieszkując a powiat nakielski lat Szkoła ponadgimnazjalna.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Zadanie rekrutacyjne na XX sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Sejm Dzieci i Młodzieży DEBATA Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i w życiu społecznym?
Samorząd Uczniowski.
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
„Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Partycypacja młodzieży Barbara Zwierzyńska-Doskocz.
Nasza „mała” demokracja
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Głos Polaków w sprawie wina
Postępy w realizacji Strategii komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Zapis prezentacji:

Nie tylko wybory- Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?

Młodzi ludzie często nie biorą udziału w wyborach, argumentując to w taki sposób, że ich głos i tak nic nie zmieni i nie będzie słyszalny wśród setek tysięcy innych głosów. Młodzi nie wiedzą też, na kogo głosować, ponieważ zdecydowana większość kandydatów nie mówi zrozumiałym dla nich językiem, nie zwraca się do nich w swoich komunikatach, nie inicjuje dyskusji czy spotkań z młodymi, nie zawiera propozycji, które są interesujące dla młodych. Dlaczego ten temat jest ważny?

To powoduje, że młodzi stają się coraz bardziej bierni i mniej zainteresowani polityką, czy sprawami publicznymi i społecznymi. Narzekają i krytykują, zamiast szukać metod i sposobów wpływu na zmianę rzeczywistości.

Co możemy z tym zrobić?

UCZESTNICZENIE W WYBORACH DO SAMORZĄDU SZKOLNEGO Począwszy od 2003 roku odsetek uczniów deklarujących udział w wyborach do samorządu szkolnego – zawsze, kiedy się odbywały, lub czasami – systematycznie rósł. W roku 2010 po raz pierwszy przekroczył 50%, lecz obecnie trend się odwrócił i znowu przeważają uczniowie bierni, którzy nigdy w wyborach nie uczestniczyli (61%).

Spadek uczestnictwa w wyborach do samorządu szkolnego zanotowano w 2013 roku we wszystkich typach szkół. To niedobra prognoza dla procesu kształtowania się postaw obywatelskich – zamiast podnoszenia lub co najmniej utrzymywania poziomu zaangażowania w sprawy ponadjednostkowe, publiczne, następuje proces wycofywania się z tej sfery.

MŁODZIEŻ O POLITYCE, DEMOKRACJI I GOSPODARCE Opinie przedstawicieli młodego pokolenia na temat demokracji – podobnie jak przed trzema laty – są niejednoznaczne. Potwierdza to zarówno fakt, że żadne z prezentowanych młodym ludziom stwierdzeń dotyczących sposobu sprawowania władzy nie uzyskało wyraźnej przewagi, jak i wysoki odsetek badanych, którzy nie potrafią jednoznacznie określić swojego stanowiska w tej sprawie.

Niezadowolenie z funkcjonowania demokracji w Polsce przeważa wśród uczniów wszystkich typów szkół, przy czym licealiści relatywnie częściej niż pozostali wyrażają w tej kwestii aprobatę (19%). Odsetek ocen krytycznych dotyczących sposobu funkcjonowania demokracji w naszym kraju jest wśród uczniów różnych szkół zbliżony, niezależnie od rodzaju placówki edukacyjnej. Wynosi on odpowiednio: 68% w liceach, 71% w technikach i 72% w szkołach zawodowych.

PRZYNALEŻNOŚĆ DO GRUP NIEFORMALNYCH, STOWARZYSZEŃ, ORGANIZACJI, KLUBÓW Przynależność do grupy nieformalnej, stowarzyszenia, organizacji, klubu, grupy sympatyków lub ruchu religijnego deklaruje jedna trzecia badanych (32%). Jest to więc obecnie odsetek nieco mniejszy niż trzy lata temu, ale jednocześnie zbliżony do zarejestrowanego w 2003 i 2008 roku oraz większy niż pod koniec lat dziewięćdziesiątych.

Członkostwo w grupach jest silnie zróżnicowane w zależności od płci: przynależność do jakieś grupy czy organizacji znacznie częściej deklarują chłopcy niż dziewczęta NALEŻY: NIE NALEŻY: chłopcy 41% 58% dziewczęta 24% 74% Udział w organizacjach jest najczęstszy wśród uczniów zasadniczych szkół zawodowych oraz prywatnych liceów ogólnokształcących, natomiast relatywnie najmniej członków grup i stowarzyszeń jest wśród badanych z techników.

STOSUNEK DO POMOCY SPOŁECZNEJ Deklarowane przez większość ankietowanych uczniów przekonanie, że rząd powinien zapewnić pracę wszystkim, którzy chcą pracować, nie oznacza bynajmniej, że młode pokolenie zwraca się ku państwu socjalnemu. Należy zwrócić uwagę, iż wśród respondentów przeważa przekonanie, że z pomocy społecznej często korzystają osoby, które na nią nie zasługują. Taką opinię wyraża dwie trzecie respondentów (60%), a dwukrotnie mniej jest przeciwnego zdania (29%). Opinie w tej kwestii nie zmieniają się znacząco od 2008 roku.

ZAINTERESOWANIE POLITYKĄ Poziom zainteresowania polityką wśród badanej młodzieży jest najniższy spośród dotąd notowanych. Obecnie niemal tyle samo młodych ludzi kończących edukację w szkołach ponadgimnazjalnych określa swoje zainteresowanie polityką jako średnie – śledzi jedynie najważniejsze wydarzenia polityczne – ile twierdzi, że praktycznie nie interesuje się kwestiami politycznymi (odpowiednio 32% i 31%). Blisko jedna czwarta (24%) badanych deklaruje na tyle niewielkie zainteresowanie polityką, że często umykają ich uwadze nawet ważne wydarzenia. Jedynie co dziesiąty (11%) ankietowany uczeń twierdzi, że scenę polityczną obserwuje raczej uważnie, z czego zdecydowaną mniejszość (3%) stanowią osoby bardzo zainteresowane tymi kwestiami.

Czy mimo że młodzież nie może głosować to ma jakikolwiek wpływ na życie polityczne?

Czy uczestnictwo ludzi młodych w wyborach dotyczy rozwijania partnerstwa pomiędzy młodymi a dorosłymi?

Po co nam uczestnictwo młodzieży w wyborach?

Jak skutecznie zapewnić młodzieży możliwość uczestnictwa?

Co można zrobić, aby w pewien sposób sprawdzić czy obietnice wyborcze są spełniane?

JAKIE DZIAŁANIA MOŻE WYKONAĆ MŁODZIEŻ, KTÓRE BĘDĄ SŁUŻYĆ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ?