Konspekt lekcji techniki w klasie VI z wykorzystaniem technologii informacyjnej Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska Publiczna Szkoła Podstawowa nr 17 w Wałbrzychu
Założenia wstępne: czas trwania: 4 godziny lekcyjne miejsce: klasa VI szkoła podstawowa umiejętności uczniów: uczniowie posiadają podstawowe umiejętności obsługi komputera, oraz obsługę przeglądarki internetowej. Cele dydaktyczne: utrwalenie wiadomości z klas młodszych na temat zasad poruszania się pieszych na terenie miasta i poza nim; usystematyzowanie wiadomości dotyczących znaków drogowych pionowych, poziomych oraz sygnałów świetlnych; przekazanie informacji na temat potrzeby poznawania i uczenia się przepisów dotyczących ruchu drogowego; Umiejętności: rozpoznawanie znaków drogowych dotyczących pieszych; znajomość pojęć: pieszy, uczestnik ruchu drogowego, kierujący pojazdem; odpowiedni dobór miejsca przeznaczonego na przejście dla pieszych; prawidłowe poruszanie się po chodniku oraz przy przejściu przez jezdnię.
Uczeń powinien wykazać się dodatkowo umiejętnościami pozwalającymi: wyszukać odpowiednie znaki drogowe, oraz podstawowe przepisy ruchu drogowego w internecie korzystając z gotowych adresów internetowych; wskazanie konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego dotyczących pieszych. Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do inernetu; znaki drogowe przygotowane przez nauczyciela; artykuły z prasy na temat wypadków drogowych, w szczególności te gdzie w wypadku brał udział pieszy. Formy pracy: indywidualna, zespołowa. Metody pracy: słowna, pokazu – demonstracji, ćwiczeń praktycznych.
Przebieg lekcji: 1. Na początku lekcji dzieci czytają fragmenty przyniesionych przez siebie, wyciętych z gazet i czasopism artykułów na temat wypadków drogowych z udziałem pieszych. Nauczyciel zadaje pytanie: „Dlaczego powinniśmy przestrzegać przepisów ruchu drogowego?” 2. Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat okoliczności powstawania wypadków z winy pieszych. 3. Wspólnie ustalają przyczyny wypadków: nieostrożne i gwałtowne wejście na jezdnię, wchodzenie na jezdnię zza pojazdu, przebieganie przez jezdnię, próby przekroczenia jezdni podczas palącego się czerwonego światła sygnalizacji świetlnej dla pieszych, spacery po torowisku pojazdów szynowych: tramwajów, pociągów, poruszanie się po jezdni niewłaściwa strona drogi poza miastem tj. prawą stroną.
4. Wspólnie proponują sposoby zapobiegania takim niebezpieczeństwom. 5. Następnie nauczyciel przystępuje do utrwalenia wiadomości dotyczących znaków drogowych związanych bezpośrednio z ruchem pieszych oraz wyjaśnienia znaczenia sygnałów świetlnych. 6.Utrwala z uczniami wiadomości związane z zasadami obowiązującymi pieszych podczas korzystania z dróg w mieście i poza miastem. 7.Uczniowie siadają przy komputerach i uruchamiają przeglądarkę internetową (nauczyciel wcześniej przygotowuje adresy stron internetowych niezbędnych do omówienia tego tematu lekcji). Uczniowie wyszukują w internecie przepisy prawa drogowego pod adresem eduseek.ids.pl/multimedia/znaki/
Katalog znaków i sygnałów świetlnych
Akty prawne
Znaki ostrzegawcze
Znaki zakazu
Znaki nakazu
Znaki informacyjne
Znaki kierunku i miejscowości
Znaki uzupełniające
Tabliczki do znaków drogowych
Znaki drogowe poziome
Sygnały dawane przez uprawnione osoby
Praca uczniów podczas lekcji 8. Uczniowie przystępują do wykonania zadania. Celem pracy jest wykonanie ilustracji w programie graficznym przedstawiające prawidłowe zachowanie się dziecka podczas drogi do szkoły. A oto niektóre z prac wykonane przez uczniów PSP nr 5 w Boguszowie -Gorcach
Prace uczniów wykonane w Paint
Test ze znajomości znaków drogowych
Historia znaków drogowych http://mary.win.pl/
Historia sygnalizacji świetlnej http://mary.win.pl/
http://republika.pl/sp_boguch/rower/znaki-dr.htm
http://www.parkuj.pl/prawo/znaki/e1.htm
http://www.parkuj.pl/testy/4/i4.htm