Wykład 3 O PRZEDSIĘBIORCACH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Dolnośląska Akademia NGO – profesjonalnie i efektywnie jest współfinansowany ze środków Rządowego Programu- Fundusz Inicjatyw Obywatelskich ALFABET.
Advertisements

czyli zostań kowalem swojego losu
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KULTURA ORGANIZACYJNA
Jak być własnym szefem?.
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
PIOTR PSZENICZNY IA Prezentacja autoryzowana. SAMODZIELNY OTWARTY DYNAMICZNY AKTYWNY WYTRWAŁY ODPOWIEDZIALNY NIEZALEŻNY TOLERANCYJNY TWÓRCZY ŚWIADOMY.
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Wyzwania przedsiębiorczości
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Charakterystyka przedsiębiorcy cz. I
Rynek pracy!.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Szkoła Promująca Zdrowie
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
ROLA I ZNACZENIE KADRY KIEROWNICZEJ W ORGANIZACJI
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Jak pracować aby kwalifikować się do programów Forever.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
8 zasad postępowania lidera
droga do sukcesu imprezy biegowej
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kreatywność w biznesie
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Zarządzanie międzynarodowe
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Wykład 3 O PRZEDSIĘBIORCACH Janusz Olearnik

Rozmaite oblicza przedsiębiorcy Janusz Olearnik

Odważny poszukiwacz, ryzykant Przedsiębiorca Osoba decydująca się na poszukiwanie zysku wiążące się z niepewnością Odważny poszukiwacz, ryzykant Janusz Olearnik

Przedsiębiorca Podejmujący decyzje Decydent, stanowczy, ktoś, czyje zdanie rozstrzyga ostatecznie jeśli jest kilku decydentów Janusz Olearnik

Przedsiębiorca Dokonujący zmian Poszukiwacz zmian, realizator zmian, beneficjent zmian Janusz Olearnik

Podejmujący zobowiązania w imieniu firmy Przedsiębiorca Podejmujący zobowiązania w imieniu firmy Odpowiedzialny, zdecydowany Janusz Olearnik

Finansujący przedsięwzięcie, zapewniający kapitał Przedsiębiorca Finansujący przedsięwzięcie, zapewniający kapitał Zasobny lub potrafiący przekonać banki lub inwestorów Janusz Olearnik

Menedżer lub nadzorujący Przedsiębiorca Menedżer lub nadzorujący Planista, organizator, kontroler Janusz Olearnik

Organizujący i koordynujący wykorzystanie zasobów Przedsiębiorca Organizujący i koordynujący wykorzystanie zasobów Rozważny menedżer i gospodarz Janusz Olearnik

Właściciel przedsiębiorstwa Przedsiębiorca Właściciel przedsiębiorstwa Pan i władca Janusz Olearnik

Przedsiębiorca wg prawa polskiego Osoba fizyczna lub osoba prawna która zawodowo i we własnym imieniu wykonuje działalność gospodarczą Janusz Olearnik

ZMYSŁ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Janusz Olearnik

Zaufanie do własnych możliwości Optymizm Entuzjazm Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (1) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Wiara we własne siły Zaufanie do własnych możliwości Optymizm Entuzjazm Janusz Olearnik

Potrzeba osiągnięć Wytrwałość Upór Determinacja Energia Konsekwencja Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (2) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Orientacja na zadania Potrzeba osiągnięć Wytrwałość Upór Determinacja Energia Konsekwencja Orientacja na zysk Janusz Olearnik

Zdolność do podejmowania ryzyka Umiejętność i chęć podejmowania wyzwań Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (3) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Podejmowanie ryzyka Zdolność do podejmowania ryzyka Umiejętność i chęć podejmowania wyzwań Odwaga i rozwaga Janusz Olearnik

Zachowania przywódcze Autorytet Niezależność Indywidualizm Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (4) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Przywództwo Zachowania przywódcze Autorytet Niezależność Indywidualizm Dobra współpraca z ludźmi Odpowiadanie na sugestie i krytykę Janusz Olearnik

Dążenie do „bycia dobrze poinformowanym” Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (5) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Innowacyjność Inwencja Kreatywność „Otwarty umysł” Wszechstronność Dążenie do „bycia dobrze poinformowanym” Janusz Olearnik

Umiejętność obserwowania uwarunkowań Zdolność przewidywania Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (6) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Zorientowanie na przyszłość Umiejętność obserwowania uwarunkowań Zdolność przewidywania Janusz Olearnik

OSOBOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY cechy warunkujące sukces w biznesie Z badań B OSOBOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY cechy warunkujące sukces w biznesie Z badań B.Ujda-Dyńka Otwartość na zmiany Skłonność do ryzyka Zaangażowanie w podejmowane działania Konsekwencja Uczciwość Wysoka inteligencja Bycie wymagającym Optymizm Rozwaga Wysoki poziom energii życiowej Dokładność Janusz Olearnik

PRZEDSIĘBIORCA – główne cechy wg Leszka Czarneckiego kreatywny, otwarty na innowacje zdolny do nawiązywania i rozwijania kontaktów z ludźmi przywódca, ma zdolność zarażania swoimi pomysłami oraz przyciągania ludzi do ich realizacji sprzedawca zna i rozumie swój biznes Janusz Olearnik

Przedsiębiorca jest kreatywny, otwarty na innowacje Kreatywność opiera się na stałym niepokoju twórczym, trzeba go mieć jako cechę wrodzoną. Kreatywność opiera się na otwartości na innowacje. Kreatywność to zdolność generowania własnych innowacji. Janusz Olearnik

Przedsiębiorca jest zdolny do nawiązywania i rozwijania kontaktów z ludźmi Umiejętność nawiązywania kontaktów międzyludzkich; Empatia; Zdolność wczuwania się w nastroje i potrzeby innych ludzi. Budowanie firmy warto zaczynać od najbliższego otoczenia – znajomych, przyjaciół, rodziny. Biznes robi się z ludźmi, dla ludzi i dzięki ludziom. L. Czarnecki Janusz Olearnik

Przedsiębiorca jest przywódcą, ma zdolność zarażania ludzi swoimi pomysłami i przyciągania do ich realizacji. Naturalny autorytet; Zdolność przyciągnięcia grupy dobrych osób chcących pracować z nami i dla nas. Bardziej skuteczna jest postawa typu „trener” niż twardy „boss”. Jack Welch (1935), prezes GE jako przykład skutecznego lidera: Firmą trzeba zarządzać tak, jakby miała za rok zbankrutować. Wszystkie ręce na pokład, myślmy i działajmy natychmiast . Janusz Olearnik

Przedsiębiorca jest sprzedawcą – w szerokim znaczeniu Sprzedaje się usługi, towary, swoją wiedzę, bez względu na to w jakiej branży prowadzi działalność. Adresatem sprzedawanych dóbr są zawsze inne osoby, toteż kontakt z ludźmi jest stałą cechą działalności przedsiębiorcy. Janusz Olearnik

Przedsiębiorca zna i rozumie swój biznes Potrafi zidentyfikować potrzeby rynkowe; Umie wymyślić produkt, który będzie się sprzedawał. Rozumie zagrożenia podejmowanego biznesu; Zna konkurencję; Wie jakich ludzi potrzebuje; Ma wizję kierunku ewolucji rynku; Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca Poniżej przedstawiam 7 cech „pracy” sportowca, przygotowań i rywalizacji sportowej. Każda z tych cech może być odniesiona także do pracy i postawy przedsiębiorcy. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 1/7 Lata treningu budują świadomość i wiarę w zwycięstwo w kolejnych zawodach sportowych. Lata doświadczeń biznesowych budują perfekcję, siłę i pewność siebie w rywalizacji biznesowej. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 2/7 Kilka, nawet bardzo intensywnych treningów, nic nie znaczy – liczy się tylko stała i systematyczna praca. Kilka efektownych sukcesów biznesowych nic nie znaczy – liczy się tylko stała i systematyczna praca. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 3/7 Na zawodach sportowych częściej się przegrywa niż wygrywa, ale to nie załamuje, lecz stanowi bodziec do dalszego doskonalenia; sport uczy odporności na porażki. W biznesie zdarzają się porażki, ale to nie załamuje, lecz stanowi bodziec do dalszego doskonalenia. Złe decyzje to doświadczenie, które musi wzmocnić. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 4/7 Nawet najbardziej indywidualne dyscypliny sportowe uczą pracy zespołowej, wspólnych treningów, współpracy z trenerem, lekarzem, psychologiem, itp. Powstaje świadomość, że tylko praca zespołowa daje dobre rezultaty. Za mój własny biznes odpowiadam jednoosobowo. Ale działam w zespołach, bo to daje dobre rezultaty. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 5/7 Sport uczy dużej pewności siebie; jeżeli znam możliwości mojego organizmu i realnie oceniam możliwości rywali, to wiem, czy mogę wygrać, czy nie, a świadomość tego nie jest paraliżująca. Udany biznes daje dużą pewność siebie; jeżeli znam moje możliwości i realnie oceniam możliwości konkurentów, to wiem, czy mogę wygrać, czy nie. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 6/7 Wyniki sportowe są weryfikowane przez sędziów, czasami mylnie, ale tym werdyktom trzeba się podporządkować. Wyniki działań biznesowych są weryfikowane przez rynek, czasami nam się to nie podoba, ale tym werdyktom trzeba się podporządkować. Janusz Olearnik

Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 7/7 Sport rozwija żyłkę rywalizacji i pomaga budować ambicje. Biznes to stała rywalizacja, gra dla ambitnych. Janusz Olearnik

Walory osoby przedsiębiorczej Walory organizacji przedsiębiorczej Janusz Olearnik

+ + + Cechy przedsiębiorcze osoby Działanie przedsiębiorcze osoby Działanie przedsiębiorcze organizacji (firmy) Aktywny, zaradny, energiczny, pomysłowy ... Aktywny, zaradny, energiczny, pomysłowy… + Cechy + rzeczywista postawa Aktywny, zaradny, energiczny, pomysłowy … + + Janusz Olearnik

Walory osoby przedsiębiorczej Walory organizacji przedsiębiorczej wizjonerstwo aktywność ekspansywność innowacyjność odwaga zdolność do ryzyka entuzjazm elastyczność zaradność zdolność uczenia się innowacyjność sprawne zarządzanie zasobami skuteczny marketing rachunek ekonomiczny Walory organizacji przedsiębiorczej Janusz Olearnik

Walory osoby przedsiębiorczej wizjonerstwo, zdolność przewidywania i formułowania celów aktywność, energia w działaniu, inicjatywa, odwaga, stanowczość w decyzjach, ekspansywność, innowacyjność, pomysłowość, otwartość na innowacje, zdolność do ryzyka, entuzjazm wobec swej pracy, pasja,(Konfucjusz) elastyczność wobec zmiennych okoliczności, zaradność, zwłaszcza w trudnych sytuacjach. Janusz Olearnik

Walory organizacji przedsiębiorczej Zdolność uczenia się - sprawna absorpcja z zewnątrz wiedzy i doświadczenia Innowacyjność - szybka realizacja postępu technicznego i organizacyjnego, Sprawne zarządzanie zasobami - optymalne wykorzystywanie posiadanych zasobów Skuteczny marketing - poznawanie rynku, dynamiczne i nowatorskie działania rynkowe, nowe rynki, produkty, metody, kształtowanie relacji z otoczeniem Rachunek ekonomiczny - rachunek kosztów i efektów optymalizowanie decyzji wg kryteriów efektywności, gromadzenie i wykorzystywanie kapitału Janusz Olearnik

Koniec wykładu 3 Janusz Olearnik