Człowiek jako istota społeczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Samoocena.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
TEMPERAMENT.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Interakcje społeczne Dorota Jurczyk.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Podstawy socjologii- wykład VI
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
FUNKCJA PERSONALNA.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Samoocena mgr Paulina Hapka.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Wyzwania przedsiębiorczości
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Procesy grupowe A.Kawalec.
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
w praktyce pedagogicznej
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Szkoła Promująca Zdrowie
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Postawa asertywna.
Wychowanie ekologiczne
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Człowiek – najlepsza inwestycja
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Arkadiusz Król Grupa II a
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Tworzenie prawa.
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Tworzenie prawa.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Człowiek jako istota społeczna Jednostka a zbiorowość.

Socjologia - nauka zajmująca się badaniem zagadnień związanych ze społeczeństwem i zachodzącymi w nim zmianami. Prekursorem nauki był Arystoteles („człowiek jest istotą społeczną”), a terminu „socjologia” po raz pierwszy użył francuski filozof Auguste Comte. W XIX wieku uznano socjologię za odrębną dziedzinę naukową.

Koncepcje zachowania się człowieka Zagadnieniami zachowania człowieka w różnych sytuacjach zajmuje się nauka zwana psychologią. Ustaliła ona kilka koncepcji, które tłumacza różne zachowanie w różnych sytuacjach osobowością człowieka oraz wpływem czynników zewnętrznych: Koncepcja behawiorystyczna – kluczowe znaczenie dla zachowania człowieka ma środowisko zewnętrzne; modyfikują one zachowanie człowieka przez docierające do niego bodźce w postaci nagród i kar; Koncepcja poznawcza – człowieka kształtują informacje docierające do niego z otoczenia; odbiór i interpretacja tych informacji kształtuje człowieka (reklama); Koncepcja psychoanalityczna – człowieka kształtują jego potrzeby, zależne od warunków społecznych i kultury; Koncepcja humanistyczna – człowieka kształtują doświadczenia, które napotykają go w dążeniu do samorealizacji i rozwoju.

Osobowość Reakcje człowieka w różnych sytuacjach jest odmienne, to co o tym decyduje to tzw. osobowość. Osobowość to zespół cech i mechanizmów wewnętrznych, które warunkują zachowanie oraz przebieg procesów psychicznych. Najpopularniejsze typologie osobowości zostały stworzone przez Hipokratesa i Carla Gustava Junga. Popularniejsza jest ta pierwsza gdyż Jung wyodrębnił jedynie osobowości introwertyka i ekstrawertyka.

Osobowości wg Hipokratesa

Składniki osobowości: Tożsamość – poczucie odrębności i niepowtarzalności; świadomość siebie i tego kim się jest; tożsamość osobista tożsamość społeczna Mentalność - system zasad, którymi kierujemy się w życiu Indywidualistyczna Kolektywistyczna Wartości - motywują i wyznaczają cele działań człowieka Potrzeby – poczucie braku czegoś, co jest niezbędne do życia

Piramida potrzeb Abrahama Maslowa

Postawa – stosunek do otaczającej rzeczywistości kształtujący się w procesie wychowania; Odmianą postawy jest stereotyp, czyli uproszczony obraz grup społecznych, osób lub obyczajów; wizerunek ten często opiera się na fałszywej lub niepełnej wiedzy, rzadko ulega zmianom; Temperament – szybkość i siła zachowania, pobudliwość i tempo procesów psychicznych; Zdolności - właściwości i cechy psychiczne umożliwiające skuteczne wykonywanie pewnych czynności; Inteligencja – zespół zdolności umysłowych, które pozwalają na sprawne wykorzystywanie posiadanej wiedzy i przystosowanie do nowych warunków i zadań;

Człowiek a zbiorowość. Człowiek funkcjonuje w zbiorowości dzięki istnieniu tzw. więzi społecznych, czyli ogółu stosunków społecznych i zależności, które łączą człowieka ze zbiorowością lub grupą. Są one wynikiem bezpośrednich kontaktów międzyludzkich czyli tzw. styczności przestrzennej. Jest to zarazem pierwszy etap powstawania więzi. Drugi etap to powstanie styczności psychicznej – efekt obopólnych zainteresowań ludzi i zauważania u innych osób cech, które mogą zaspokoić nasze potrzeby. Zainteresowanie takie może przerodzić się w przyjaźń lub sympatię. Na skutek połączenia styczności przestrzennej i psychicznej powstaje styczność społeczna – wymiana informacji między jednostkami i oddziaływanie wzajemne. Skuteczne oddziaływanie przeradza się w powstanie stosunków społecznych i w konsekwencji zależności społecznych Elementy te składają się na więzi społeczne, a Piotr Rybicki dokonał ich klasyfikacji na: Więzi naturalne Więzi stanowione Więzi zrzeszeniowe

Dystanse przestrzenne wg Edwarda Hall’a ( Ukryty wymiar)

Zbiorowości społeczne Zbiorowość społeczna - zespół ludzi, miedzy którymi wytworzyła się i utrzymuje nawet przez krótki czas więź społeczna. Najprostszą formą zbiorowości jest … Nieco większym jest krąg społeczny. Natomiast największym typem zbiorowości jest …

Społeczeństwo a społeczność Społeczeństwo to forma życia ludzi powstająca na drodze ciągłych zmian stosunków społecznych. Tym co buduje społeczeństwo są zbiorowości, w których występują uporządkowane systemy oddziaływań społecznych opartych na związkach. Takie zbiorowości w socjologii nazywamy społecznościami. Społeczności mogą być: lokalne regionalne państwowe globalne . Pierwowzorem społeczności były wspólnoty oparte na więziach naturalnych. W momencie sformalizowania zasad funkcjonowania tych wspólnot prawem, wspólnym terytorium, kultura i instytucjami, wspólnoty przekształciły się w społeczeństwa.

Socjalizacja Od chwili narodzin człowiek staje się częścią społeczeństwa. Od tej chwili rozpoczyna się proces socjalizacji czyli uspołeczniania jednostki. W tym czasie kształtujemy swoja osobowość, budujemy system wartości norm i wzorców oraz poznajemy zachowania obowiązujące w danej społeczności. Proces socjalizacji dzielmy na 2 etapy: Socjalizację pierwotną – zachodzi poprzez kontakt z rodziną i rówieśnikami; Socjalizacją wtórną – proces samodzielnego kształtowania osobowości; świadome uczenie się nowych norm i zasad zachowania się; Bywa jednak, ze jednostka ma trudności z przystosowaniem się do życia społecznego lub proces socjalizacji zostaje zakłócony. W takim przypadku podejmuje się działania mające umożliwienie takiemu człowiekowi powrotu do normalnego życia poprzez tzw. resocjalizację.

Role społeczne Przechodząc proces socjalizacji, każdy człowiek uczy się zachowania w różnych sytuacjach przyjmując różne role społeczne. Przechodzenie z roli do roli bardzo często powoduje powstawanie konfliktów – przechodzenie z roli ucznia do roli studenta a potem pracownika, lub przechodzenie z roli dziecka do roli rodzica itd.

Co zapamiętałem Co to jest socjologia? Jakie są koncepcje zachowania się człowieka? Kto powiedział jako pierwszy „Człowiek jest istotą społeczną”? Czym jest osobowość i jakie są jej składniki? Najmniejszą forma zbiorowości jest ……., a największą ………. . Czym jest społeczeństwo ? Czym jest socjalizacja i czym różni się od resocjalizacji?

Dziękuję za uwagę !!!