Kary i nagrody w wychowaniu dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Obcy na ulicy i w sieci.
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
Zachowania niepożądane
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
„Słowa ranią przez całe życie”
RACHUNEK SUMIENIA.
warsztaty dla rodziców
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Nagrody i kary w wychowaniu dziecka.
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Szkoła bez przemocy.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak motywować dziecko do nauki ?
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Rodzice nie muszą być samotni
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

Kary i nagrody w wychowaniu dziecka Agnieszka Lepicka M.A. L.P.C. Ed.D(abd) October, 2014

Dwulatek Bunt Dwulatka-Dziecko staje się nagle zupełnie inne niż dotychczas Okres buntu Wymusza Próbuje rządzić Często odpowiada “nie” na prośbę, Gdy odmówią mu tego, czego chciało - krzyczy, płacze,  tupie, rzuca się na ziemię albo bije. Sprawdza  granice w jakich może się poruszać

Dwulatek Kształtuje się jego poczucie własnej wartości Stawianie granice,daje Dziecku poczucie bezpieczeństwa. (wie, czego się od niego oczekuje, wie też że dorosły czuwa i panuje nad sytuacją więc czuje się bezpieczne)

Jak rozmawiac z dwulatkiem Zamiast formy “nie wolno”  powiedz co ”wolno” Zamień “nie wolno rysować po ścianie w przedpokoju” na “w swoim pokoju masz duży blok do rysowania – tam możesz rysować co tylko chcesz. A może narysujemy coś razem?” Odwracaj uwagę. Dawaj dziecku wybór “Czapka z kotkiem czy misiem?”

Trzylatek Bunt trzylatka- Trzylatek nie trzyma się już kurczowo mamy i taty. Okres buntu Wszędzie go pełno i wszystko chce poznać. Chętniej oddala się od rodziców i próbuje wystawiać ich konsekwencję wychowawczą na próbę.

Jak rozmawiac z trzylatkiem Słuchaj dziecka uważnie. Nie zbywać malucha krótkim: nie mam czasu.  Musimy rozmawiać!!! Pyania ?-Kochasz mnie jeszcze? Dziecko pragnie naszej bliskości i poczucia bezpieczeństwa Zaakceptuj jego uczucia słowami: hmm, och, rozumiem ,tak itp. Określ te uczucia słowami np. to przykre, smutne frustrujące itp.

Czterolatki Bunt czterolatka -jest sprawdzaniem cierpliwości rodziców, “testuje”, na ile może sobie pozwolić w swoich wybrykach. Okres buntu Naprawdę niesforny i psotny Potrafi wyrwać się, uciekać, kopie Używa niestosownych wyrazów, Zmyśla niestworzone historie Niechętnie wykonuje polecenia rodziców.

Czterolatki Słowo “nie” najczęściej gości w mowie czterolatk Dziecko poprzez bunt i upór – dąży do wzbogacenia własnego “Ja”. Wzbudzia sobą zainteresowanie innych

Jak rozmawiac z czterolatkiem Musimy byc stanowczy i konsekwetni Złego zachowania dziecka nie wolno lekceważyć ( rozmawiamy) Wyznaczyć jasne zasady i granice. Czterolatkowi większą samodzielność Zabawy ruchowe (wspinaczki, biegi z przeszkodami, slalom.

L O G I K A E M O C J W początkowym okresie mózg rozwija się jedynie pod wpływem zewnętrznych bodźców.

E M O C J L O G I K A Lewa = Emocionalny Dessert/ Logika Prawa = Emocionalne Tsunami

Emocje dziecka Prawie do końca okresu przedszkolnego wskutek niepełnej dojrzałości układu nerwowego i niewykształconych jeszcze procesów hamowania – dziecko jest bardzo pobudliwe

W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci? Pozostali jedynie rodzice. W żadnej innej epoce nie potrzebowano tak bardzo rodziców jak obecnie. Bruno Ferrero

Time with Things Czas z Żeczmi Brak czasu dla dzieci Nowa zabawka Bajka

odgrywają stosowane nagrody i kary. Duży wpływ na dziecko w procesie wychowania odgrywają stosowane nagrody i kary.

Kary

Definicja Kara środek wychowawczy stosowany wobec osoby, która zrobiła coś złego. 2. środek represyjny względem osób, które popełniły przestępstwo 

Jakie kary stosujemy Time-outdziecko zostaje posadzone na specjalnym krzesełku i musi tam spędzić określoną ilość czasu. I warto oczywiście, żeby okazało skruchę. Stanie w kącie Kary cielesne (kary fizyczne)- klaps Straszenie dziecka-zobaczysz jak tata przyjdzie Wyzwiska Krzyk

Co przekazujemy dziecku stosując takie kary Kary cielesne (kary fizyczne)- Bicie poniża godność dzieci, upokarza je, widzą wtedy swoją niemoc i bezsilność. Krzyk- Dziecko boi się krzyku, a po jakimś czasie samo krzyczy do osób słabszych, i tych, których się nie boi Straszenie dziecka- Powoduje urazy psychiczne: nerwice lękowe, fobie, objawy somatyczne. Wyzwiska-poniżają godność dziecka Time-out (Izolacja dziecka)– dziecko czuje się opuszczone, przeżywa lęk.

TAKIE METODY SA NIE SKUTECZNE !!!

Kara vs Naturalne Konsekwencje W momencie wymierzania kary dziecko może czuć się niekochane i odrzucone, może wręcz bać się rodzica. Kara vs Naturalne Konsekwencje Pozwalamy dziecku odczuć skutki własnego postępowania Dokonuje wyboru – przestrzegać zasad czy nie

Nie mówcie dziecku o karach, ale używajcie określenia konsekwencje Nie mówcie dziecku o karach, ale używajcie określenia konsekwencje. W ten sposób oddzielicie  zachowanie dziecka od jego osoby.

Konsekwencje Konsekwencje muszą być: konkretne – jasno zapowiedziane wcześniej. Można je np. zapisać/ narysować i powiesić na tablicy korkowej. Dzieci powinny wiedzieć, że w gruncie rzeczy same są odpowiedzialne za te konsekwencje. Konsekwencje nie mogą mieć nic wspólnego z zemstą, pokutą, karą itp. Konsekwentne zachowanie daje - nie tylko dzieciom, lecz również dorosłym - pewność i poczucie bezpieczeństwa

Konsekwencje (con.) Sensowne konsekwencje powinny być drogowskazami, które pokazują, na jaką drogę trzeba wkroczyć, aby zejść z "niewłaściwych" torów i znaleźć te prawidłowe.

Konsekwencje (con.) Zanim wymierzycie karę zapytajcie dziecko co się stało a nie dlaczego coś zrobiło - wtedy dajecie mu szansę na to, by opowiedziało całe zdarzenia po kolei.

Uczymy rozmawiac o uczuciach

Nagrody

 Nagroda - wzmocnienie pozytywne, czynnik, którego wystąpienie w następstwie reakcji zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia tej reakcji w przyszłości

Jakie nagrody stosować? Odpowiedź jest prosta - takie, na których dziecku zależy. Kamiński powiedział, że wędkarz, kiedy idzie na ryby to bierze taką przynętę, która smakuje rybie, a nie wędkarzowi. Nagroda powinna być adekwatna do włożonego wysiłku. Wówczas wzmacnia zachowania, za które została przyznana.

Rodzaje nagród Nagrody nie muszą mieć formy materialnej. Uznanie i pochwałą  Ilość pochwał powina byc proporcjonalna do wysiłku Wyróżnienie na tle innych członków rodziny Przyznawanie punktów o drobnej wartości materialnej. Wspólne z dzieckiem spędzenie czasu w formie innej niż dotychczas

Sposobów nagradzania Wycieczka na weekend Wieczór gier Popołudnie bez obowiązków domowych Godzina spędzona wyłącznie z jednym zrodziców Przeczytanie przez opiekunów ( dodtkowej)  bajki na dobranoc. “Trzy życzenia": przedstawmy dziecku zestaw nagród a on niech wybierze jedną.

Jakie nagrody stosować?

Forma materialna LEGO

Nagrody Materialne Warto zastanowić się także nad przyszłymi konsekwencjami takiego postępowania. Czego nauczymy w ten sposób nasze dziecko? Czy będzie ono umiało rozróżnić przysługę od obowiązku? Czy będzie wiedziało, że pieniądze trzeba także wydać na coś niekoniecznie związanego z przyjemnością? 4. Jeśli dostaje nagrodę rzeczową, to czy wartość tej nagrody jest adekwatna do wykonanego zadania?  

Pochwalcie dziecko natychmiast, jak tylko zauważycie właściwe zachowanie. Starajcie  się nie oceniać, ale opisywać działanie  -  np.  Wykonałeś dobrą robotę kończąc wszystkie zadania, zamiast - Świetna robota.

Dostrzegajcie wysiłki, starania i drobne osiągnięcia .Dostrzegajcie wysiłki, starania i drobne osiągnięcia. Chwalcie swoje dziecko jak najczęściej. Bądźcie dobrym przykładem dla dziecka, tzn. takim dorosłym, jakim chciałbyś widzieć własne dziecko za kilka, kilkanaście lat. Unikajcie własnych reakcji agresywnych wyzwisk, kłamstwa. Zachęcajcie dziecko do zastanowienia się, dlaczego się złości Opwiadajcie dziecku o własnych uczuciach, chęciach, pragnieniach (oczywiście odpowiednich względem poziomu rozwoju dziecka) opowiadajcie w jaki sposób wy radzicie sobie ze złością, jeśli nie umiecie o tym opowiadać możecie posłużyć się np. bajkami terapeutycznymi.

Zamiast time-out polecam time-in czyli pielęgnowanie bliskich relacji z dzieckiem, wspieranie go w wyrażaniu swoich potrzeb, wzmacnianie go, bycie przy nim, gdy przeżywa silne emocje A gdy dziecko zachowuje sie grzecznie, okazywanie mu zainteresowania, obdarzanie calkowita uwagą, spędzanie wspólnego czasu na co dzień.

"...Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, Nie wie - wytłumacz, Jeśli nie może - pomóż!" Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek, należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z naszymi własnymi wadami i nałogami" Janusz Korczak

Kary i nagrody w wychowaniu dziecka Agnieszka Lepicka M.A. L.P.C. Ed.D(abd) October, 2014