CODZIENNIE LEPSI PROAKTYWNOŚĆ, KREATYWNOŚĆ Dr Beata Izabela Kozyra.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
TEMPERAMENT.
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
Kierowanie twórczością w organizacji
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Krok 7 Siła odprężającego śmiechu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Napięcie emocjonalne i stres
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Szczęście.
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Recepta na sukces nauczyciela
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Życie nastolatka.
RACHUNEK SUMIENIA.
warsztaty dla rodziców
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Ostrzegamy, że zaczął działać nowy wirus...
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Zwycięstwo prywatne 3 zasady
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
8 zasad postępowania lidera
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Rodzice nie muszą być samotni
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Lubię czytać!.
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Poczucie własnej wartości dziecka
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

CODZIENNIE LEPSI PROAKTYWNOŚĆ, KREATYWNOŚĆ Dr Beata Izabela Kozyra

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność Bodziec (B) Nasza reakcja (NS) Bardzo często nasze codzienne działanie opiera się na prawie akcji i reakcji. Bodziec (B) Nasza reakcja (NS) Jest to działanie tzw. reaktywne, w którym nasze reakcje oparte są bardziej na odruchach i powielanych schematach. Uwarunkowania i nawyki powodują, że na konkretny bodziec pojawia się prawie zawsze taka sama reakcja. Np. jeśli ktoś nas chwali automatycznie czujemy się zadowoleni; jeśli ktoś nas atakuje przyjmujemy niemal natychmiast postawę obronną. Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność Bodziec Nasza reakcja W działaniu reaktywnym między bodźcem a reakcją nie ma przestrzeni na podejmowanie świadomych decyzji, tzw. Przestrzeń wolnego wyboru. Pomiędzy bodźcem a reakcją jest zawsze przestrzeń. W tej przestrzeni jest nasza siła wyboru , nasza odpowiedź. W tej reakcji leży nasz rozwój i nasza wolność. Viktor E. Frankl S.R.Covey., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność B NR Reaktywność, to obarczanie odpowiedzialnością za kształt naszego życia świat zewnętrzny i nasze fizyczne uwarunkowania. To wiara w to, że inni są odpowiedzialni za nasze porażki, czy nawet sukcesy. Więc po co się starać? NR Przestrzeń wolnego wyboru B Proaktywność to styl życia polegający na zaakceptowaniu faktu, że jesteśmy odpowiedzialni za siebie i nasze życie. To świadome kreowanie rzeczywistości w wielu aspektach. Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność NR B Wolna wola Wyobraźnia Aby świadomie reagować potrzebna jest przestrzeń wolna od schematów, nawyków i uwarunkowań. Świadomość własnych myśli, nastrojów, zachowań. Wykraczanie myślą poza chwilę obecną i własne doświadczenia. Podejmowanie decyzji niezależnie od czynników zewnętrznych. Rozróżnianie dobra i zła, postępowanie zgodnie z kodem zasad moralnych. NR Przestrzeń wolnego wyboru B Bodziec Reakcja Wolna wola Wyobraźnia Samoświadomość Sumienie Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność Osoby reaktywne: NR Przestrzeń wolnego wyboru B B NR Osoby reaktywne: Działają schematycznie Pozwalają, aby emocje, uczucia wpływały na ich zachowanie . Pozwalają, aby sytuacje i inni ludzie wpływali na ich zachowanie . Osoby proaktywne: Posiadają przestrzeń wolnego wyboru. Reagują zgodnie ze swoimi zasadami i wartościami. Odpowiadają za swoje zachowanie. Koncentrują się na Kręgu Wpływu (otoczenie, na które mają wpływ) Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność Język reaktywny: NR Przestrzeń wolnego wyboru B B NR Język reaktywny: nic nie mogę zrobić nie mogę się opanować nie mogę muszę na pewno się nie zgodzi zrobiłbym, gdyby… Nie mam talentu do… Jestem na to za stary… Język proaktywny: zobaczmy, co da się zrobić kontroluję swoje uczucia mogę to zrobić wybieram wolę zrobię co by tu zrobić, żeby… ciekawe, czy… Używanie języka reaktywnego, częstą staje się samospełniającą się przepowiednią. Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność – strefy kręgów i wpływów Sfery funkcjonowania człowieka Rodzaje rozwoju Sfera objęta kontrolą bezpośrednią To, na co mamy realny wpływ: nasze opinie, decyzje, reakcje, zachowanie, nasz sposób myślenia. Rozwój przez wypracowanie nowych pożądanych nawyków. Sfera objęta kontrolą pośrednią To, na co mamy mniejszy wpływ: opinie, reakcje, decyzje zachowanie innych osób. Rozwój przez zmianę ich opinii, stylu pracy, podejścia do życia. Sfera, na którą nie mamy wpływu Zdarzenia będące poza naszymi możliwościami oddziaływania. Rozwój przez zaakceptowanie sytuacji, nabranie dystansu, przez akceptację i wybór reakcji. Krąg wpływu Krąg zainteresowania Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

Działanie proaktywne: PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność NR Przestrzeń wolnego wyboru B B NR Działanie reaktywne: kiedy tracimy czas i energię, na zmianę tego co jest poza naszą kontrolą, Krąg Wpływu zmniejsza się. Działanie proaktywne: Krąg Wpływu zwiększa się, kiedy koncentrujemy się na rzeczach, na które mamy wpływ. Krąg Wpływu Krąg zainteresowania Krąg Wpływu Krąg zainteresowania Na podstawie: Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność – strefy kręgów i wpływów B NR Ludzie proaktywni skupiają swoje wysiłki na Kręgu Wpływu. Zajmują się tym, z czym mogą coś zrobić. Natura energii ich działań jest pozytywna, rozszerzająca i powiększająca i powoduje, że ich Krąg Wpływu się rozszerza. Stephen R. Covey NR Przestrzeń wolnego wyboru B Ludzie, którzy chcą aktywnie kreować swój świat nie tylko muszą mieć odpowiednie cechy, ale potrzebują też planu, umiejętności a przede wszystkim czasu i energii. Szkoda zatem marnować je na sprawy, które nie możemy w żaden sposób kontrolować. Warto zatem skupić się na rzeczach, którymi możemy kierować, wywoływać reakcje i wchodzić w interakcje.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność Bodziec Nasza reakcja Ludzie proaktywnie, wykorzystują Przestrzeń wolnego wyboru KTÓRĄ MOŻE MIEĆ KAŻDY! To niezwykle ważne miejsce, w którym możemy nadać wydarzeniom nowy bieg, a swojemu życiu inny wymiar. TYLKO od nas zależy, jak zareagujemy, kiedy jakiś kierowca zajedzie nam drogę i zmusi do gwałtownego hamowania. Reaktywną reakcją będzie stek przekleństw lub wciśnięcie ze złością klaksonu. Można też powiedzieć sobie: „To ja decyduję, czy udam upust złości, czy nie. Chcę być ponad tym.” I jechać dalej spokojnie myśląc o przyjemniejszych sprawach.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność – to Twoje życie Pierwszym i najważniejszym krokiem w budowaniu proaktywnej postawy jest poznanie siebie i właściwa ocena „stanu” naszego życia. A przede wszystkim wzięcie odpowiedzialności za swoje życie . Inspiracją może również stać się Manifest Rachael Beresh https://www.holstee.com/pages/manifesto

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność i reaktywność – to Twoje życie Manifest To jest Twoje życie. Rób to co kochasz i rób to często. Jeśli nie lubisz czegoś, zmień to. Jeśli nie lubisz swojej pracy, zwolnij się. Jeśli nie masz wystarczająco dużo czasu, przestań oglądać telewizję. Jeśli szukasz miłości swojego życia, przestań. Będzie czekać na ciebie, kiedy zaczniesz robić, to co kochasz. Przestań stale analizować, wszystkie emocje są piękne. Życie jest proste. Kiedy jesz, doceniaj każdy kęs. Otwórz swój umysł, ramiona i serce na nowe rzeczy i ludzi; jesteśmy zjednoczeni w naszej różnorodności. Zapytaj kolejne osoby, które spotkasz, jakie są ich pasje i podziel się z nimi swoimi inspirującymi wizjami. Często podróżuj; zgubienie się pomoże Ci odnaleźć siebie. Niektóre szanse przychodzą tylko raz, chwytaj je. Życie to ludzie, których spotykasz i rzeczy, które z nimi tworzysz, więc idź i twórz z nimi. Życie jest krótkie. Przeżyj swoje marzenia i dziel się swoją pasją. The Holstee Manifesto, Rachael Beresh, https://www.holstee.com/pages/manifesto

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność Bycie proaktywnym wiąże się ściśle z byciem kreatywnym. Kreatywność tutaj możemy rozumieć, jako aktywne tworzenie swojej własnej rzeczywistości, a nie podążanie utartym szlakiem. JA Proaktywność Kreatywność

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – techniki kreatywnego myślenia Bądź otwarty. Nie traktuj świata jako całkowicie poznanego i stałego, zacznij się na nowo dziwić. Stawiaj dużo pytań innym i sobie. Pytaj: Dlaczego?, Co?, Jak?, Czy? Wyjdź poza szablom. Nie wtłaczaj tego, co widzisz, słyszysz i robisz w sztywny gorset klasyfikacji i typologii. Nie oceniaj wszystkiego pod kątem czy to dobre, czy złe, ale czy Ci się podoba, czy nie. Wykorzystuj grę wyobraźni. Baw się w fantazjowanie i marzenia na jawie, łącz odległe i nietypowe skojarzenia. Twórz kombinacje. Nie obawiaj się dziwnych połączeń. Łącz małe z dużym, racjonalne z intuicyjnym, czarne z białym. Łącz przeciwieństwa i patrz, co z tego wyjdzie.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – techniki kreatywnego myślenia Odraczaj oceny. Zawieś krytykę na czas wymyślania i przetwarzania, daj sobie dużo czasu na tworzenie rozwiązań, a oceny dokonuj dopiero po jakimś czasie. Toleruj wieloznaczność. Traktuj różne opinie różnych ludzi jako wzbogacenie twojego wszechświata, a nie jak zamach na twoją osobę. Bądź spontaniczny i dowcipny. Baw się pojęciami i ideami, nie dław w sobie naturalnego poczucia humoru. Dostrzegaj wesołą, radosną, śmieszną stronę życia. Przeciwstawiaj się modzie i rutynie. Twórz niezwykłe, rzadko spotykane i zaskakujące plany i rozwiązania. Nie podążaj na ślepo za obowiązującymi trendami i manierami.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – akceptacja zmian Akceptacja zmiany Kreowanie własnego życia, podążanie za marzeniami wymaga nie tylko dostosowania się do zmian, ale i kreowania zmian. Akceptacja ciągłych zmian zachodzących w naszym otoczeniu jest konieczna, chociaż dla wielu z nas trudna do przyjęcia. JA Proaktywność Kreatywność Większość z nas nie lubi zmian. Poddajemy się im w reakcji na pojawiający się bodziec, lub też zmiana jest samym bodźcem.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – akceptacja zmian Przyczyny niechęci do zmian: Przyczyny wynikające z natury ludzkiej zakłócenie rutyny, starych nawyków i przyzwyczajeń budzi niepokój lęk przed nieznanym lęk przed niepowodzeniem. Przyczyny wynikające z postrzegania danej sytuacji zadowolenie z obecnego stanu rzeczy uznanie, że wysiłek nie będzie współmierny do korzyści. Przyczyny wynikające z osobowości ograniczenie intelektualne niepozwalające dostrzec korzyści zmian.

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – akceptacja zmian Nie lubimy zmian bo brak nam wyobraźni!!! Niemożliwe, aby maszyny, które są przecież cięższe od powietrza mogły latać. Lord Kevin, Prezydent Royal Society (1895) Myślę, że na rynku jest miejsce dla około pięciu komputerów. T. Watson, Przewodniczący IBM (1943)

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – akceptacja zmian Dlatego, powinniśmy: Zrozumieć i zaakceptować, że życie jest ciągłą zmianą. Zaakceptować to, że sami ciągle powinniśmy się zmieniać. Zaakceptować, nowe wyzwania pojawiające się wraz ze zmianami. Uwierzyć w siebie i swoje możliwości. Budować trwałe poczucie swojej wartości. Stale się rozwijać. Rozwijać swoją Przestrzeń wolnego wyboru

PROAKTYWNOŚĆ Proaktywność a kreatywność – akceptacja zmian Akceptując zmiany, staniemy się bardziej kreatywni i proaktywni. Staniemy się bardziej odważni w podejmowaniu własnych decyzji. MARZYĆ UWIERZYĆ OSIĄGNĄĆ Weźmy życie w swoje ręce, nie pozwólmy, aby inni decydowali, co mamy robić i czuć.

PROAKTYWNOŚĆ