Adaptacja dziecka w przedszkolu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Informacja dla rodziców.
DOROSŁY W EDUKACJI DZIECKA
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak bezpiecznie korzystać
NORMY ZACHOWANIA UCZNIÓW PRZED I W CZASIE LEKCJI
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Mój plan dnia czynności codzienne.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Z przedszkola do szkoły z uśmiechem
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Przedszkole Miejskie nr 1 „Tęczowa Jedyneczka” w Rawie Mazowieckiej
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
Barbara Jaśkiewicz 14 czerwiec 2012
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Moje dziecko idzie do przedszkola
SPRAWOZDANIE PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA ZIMA 2012/2013.
Samodzielność dziecka
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Uczniowie klasy szóstej w dniu sprawdzianu przychodzą ubrani w strój galowy Jeśli uczeń przyniesie ze sobą telefon komórkowy zostawia go w opisanej kopercie.
Pierwsze dni w Przedszkolu nr 417…
Przedszkolak bezpieczny w podróży Samorządowa Placówka Wychowania Przedszkolnego nr 9 w Kętach.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Z A P R O S Z E N I E do Punktów Przedszkolnych ZŁOTA RYBKA I,II na DNI OTWARTE 2014 pod hasłem: „Poznajmy się” pod hasłem: „Poznajmy się”
PRZEMIANA KRÓLEWNY W pewnym królestwie, w pięknym pałacu żyła królewna o imieniu Ula.
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
PRZEDSZKOLE NR 2 im. SZEWCZYKA DRATEWKI W CHODZIEŻY.
,,Moja Szkoła „.
Adaptacja dziecka w przedszkolu
Dokumenty regulujące pracę przedszkola STATUT Postanowienia ogólne Postanowienia ogólne Cele i zadania przedszkola Cele i zadania przedszkola Organa przedszkola.
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Mamo, Tato idę do przedszkola
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Szkoła bez przemocy.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia 2015 Przykład „dobrej praktyki” w Samorządowej Placówce Wychowania Przedszkolnego nr 9 w Kętach.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
MISJA PRZEDSZKOLA: ► Realizujemy program adaptacyjny pt „ Mamo, Tato, chcę iść do przedszkola” dla nowych wychowanków, wprowadzając Rodziców i.
ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Znam zasady bezpiecznego zachowania w sieci
 Przedszkole funkcjonuje w dwóch budynkach.  Jest czynne od godziny 6.20 do godziny  Do 8 oddziałów będzie uczęszczało 195 dzieci w wieku.
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
Przedszkole nr 57 „Mały Książę”
Miejskie Przedszkole nr 17 „CHATKA PUCHATKA” - praca na konkurs.
Adaptacja dziecka 3- letniego w przedszkolu
„Sześciolatek w szkole”
Punkt 6 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
„Sześciolatek w szkole”
Zapis prezentacji:

Adaptacja dziecka w przedszkolu

Adaptacja do przedszkola Przyjście do przedszkola to przełom w życiu dziecka i oznacza konieczność przystosowania się do zmian w wielu aspektach. Są to: przezwyciężenie naturalnego stresu adaptacyjnego, pierwsze dłuższe rozstanie z rodzicami i domem, pokonanie niepewności przed nieznanym poznanie nowego miejsca i jego zwyczajów, podporządkowanie się regułom obowiązującym w przedszkolu, konieczność radzenia sobie w nowych warunkach, poznanie nowych, dorosłych osób, które będą się nim opiekować, przebywanie w dużej grupie rówieśników, podjęcie i sprostanie nowym zadaniom edukacyjnym.

Jak pomóc dziecku w pierwszych, trudnych dniach pobytu w przedszkolu Jak pomóc dziecku w pierwszych, trudnych dniach pobytu w przedszkolu? (rady dla rodziców) Spróbujmy przekonać dziecko, że przedszkole to fajne miejsce. Odbierajmy dziecko z przedszkola nieco wcześniej (bardzo stresująca jest dla dziecka sytuacja , gdy większość dzieci już poszła do domu).

Jak przygotować dziecko do przedszkola? (rady dla rodziców) Nie wzbudzajmy w dziecku żadnej niepewności z powodu pójścia do przedszkola, ponieważ to wywołuje u dziecka stres! Porozmawiajmy ze znajomym dzieckiem , które lubi chodzić do przedszkola w obecności naszej pociechy. Zaprośmy je do wspólnej zabawy. Czytajmy dziecku opowiadania, w których bohaterowie chodzą do przedszkola. Oglądnijmy wspólnie z naszym dzieckiem w telewizji ciekawy i wesoły program o przedszkolu . Dodajmy pozytywny komentarz. Zapoznajmy dziecko z przedszkolem, pokażmy mu ogród, salę zabaw, poznajmy je z przyszłą wychowawczynią. Przedstawmy przedszkole jako miejsce pełne zalet: nowi koledzy i koleżanki, nowe zabawki, wspólne zabawy, itd.

Jak przygotować dziecko do przedszkola? (rady dla rodziców) Opowiedzmy o tym jak było wspaniale, kiedy my chodziliśmy do przedszkola (nawet jeśli mija się to trochę z prawdą). Poinformujmy dziecko, dlaczego powinno chodzić do przedszkola (np. mama pójdzie do pracy, tata chodzi do pracy, a ono będzie też miało swoją pracę czyli przedszkole). Spróbujmy nawiązać kontakt z rodzicami innego dziecka z tej samej grupy, aby Wasze dzieci poznały się lepiej w czasie wakacji. Na pewno pomoże to dzieciom w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu. Kupujmy razem z dzieckiem rzeczy potrzebne do przedszkola takie jak: kapcie, kubeczek, karimata… Koniecznie uczestniczmy w spotkaniach integracyjnych w przedszkolu, będzie to świetna okazja do wspólnej zabawy. Przygotowujmy dziecko stopniowo, ale nie w ostatniej chwili. Musi ono mieć czas na oswojenie się z myślą, że pójdzie do przedszkola.

Zadania dla rodziców na wakacje Jeżeli dziecko nie miało do tej pory kontaktu z rówieśnikami, trzeba to koniecznie nadrobić! Ustalmy w domu stały rytm dnia. Nie kładźmy dziecka późno spać, najlepiej po dobranocce. Wprowadźmy do jadłospisu domowego urozmaicone potrawy (jeśli w domu dziecko czegoś nie je to w przedszkolu też nie będzie tego jadło). Skończmy z rozdrabnianiem pokarmów. Nauczmy dziecko samodzielnie jeść, bo inaczej w przedszkolu będzie do nakarmienia 25 dzieci.

Zadania dla rodziców na wakacje Pozwólmy dziecku chodzić i biegać. Nie nośmy już „naszego maleństwa” na rękach. Ćwiczmy z dzieckiem samoobsługę. Nauczmy dziecko samodzielnie korzystać z toalety. Zrezygnujmy już z nocnika. Odzwyczajmy je od pampersów. Zacznijmy od zaraz, ale nie mówmy dzieciom, że to z powodu pójścia do przedszkola!

Czego rodzice nie powinni robić? Straszyć dziecka przedszkolem! Okazywać zdenerwowanie lub żal z powodu pójścia dziecka do przedszkola. Reagować zirytowaniem na płacz i smutek dziecka rano po obudzeniu lub przed wejściem do sali. Budzić dziecko na tak zwaną ostatnią chwilę. Odprowadzać dziecko do przedszkola w pośpiechu, ponieważ powoduje to niewłaściwe emocje. Przeciągać pożegnania w szatni, ale też bez zbędnego pośpiechu. Mówić nieprawdy, np. odbierzemy ciebie przed leżakowaniem. Ulegać we wszystkim dziecku i pozwalać decydować o wielu sprawach.

Czego rodzice nie powinni robić? Wnosić dziecka na rękach lecz wprowadzać za rękę. Zabierać dziecko do domu jeżeli płacze- za drugim razem będzie jeszcze trudniej. Zaglądać do sali po pożegnaniu, aby sprawdzić czy dziecko się bawi. Pozostawać z dzieckiem w sali na dłużej, gdyż innym dzieciom będzie przykro. One też tęsknią za rodzicami. Wymuszać na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiadało jak było w przedszkolu. Rozmawiać przy dziecku o jego adaptacji do warunków przedszkolnych, jeżeli nie może ono się do nich przystosować. Obiecywać : „Jak pójdziesz do przedszkola to dostaniesz prezent.”

Co rodzice powinni? Budzić dziecko rano z uśmiechem, niezależnie od naszego złego humoru. Być spokojni, konsekwentni i zdecydowani (nasz niepokój może udzielić się dziecku). Pomóc dziecku rozebrać się w szatni i przypilnować żeby weszło do sali. Pożegnać się z dzieckiem w szatni, szybko, bez smutnych min, bez łez i współczucia. Pokonywać jeśli to możliwe drogę do przedszkola z dzieckiem, które chętnie chodzi do przedszkola. Dać dziecku ukochaną maskotkę, która pomoże przetrwać rozłąkę z rodzicami. Ustalić, które z rodziców odprowadza dziecko do przedszkola – jeśli mniej płacze przy Tacie - niech robi to Tata.

Co rodzice powinni? Chwalić dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenie sobie w każdej sytuacji. 9. Powiedzieć dziecku kto przyjdzie po nie i koniecznie przyjść punktualnie. 10. Przekonać siebie samych, że przedszkole to dobre miejsce dla ich dziecka. 11. Przekazać ważne informacje na temat dziecka- co lubi, czego nie lubi, czy ma alergię, jakie są jego przyzwyczajenia, itp.

Ubieranie dziecka do przedszkola: spodnie, spódniczki na gumkę, ani za luźną ani za ciasną ubieranie na „cebulkę”, które najlepiej zabezpiecza przed przegrzaniem lub zziębnięciem nakrycie głowy, także w okresie letnim buty wyjściowe: bezpieczne (nie śliskie), łatwe do zakładania, najlepiej zapinane na rzepy kapcie: na gumowej podeszwie, zakryte, nie sznurowane, łatwe do założenia biżuteria: zostaje w domu.

Co każdy przedszkolak powinien przynieść? Kapcie Plastikowy kubek na wodę do picia Pasta, szczoteczka, kubek do mycia zębów Dodatkowe ubrania na zmianę (majteczki, spodnie, rajstopy, skarpetki podkoszulka, bluzka), które umieszczamy w szatni dziecka Zestaw do leżakowania (dla 3 i 4-latków) – KARIMATA, ŚPIWOREK, PODUSZECZKA

ZAJĘCIA ADAPTACYJNE DLA DZIECI KTÓRE NIE UCZĘSZCZAŁY DO PRZEDSZKOLA 27 - 28 SIERPIEŃ od godz. 14:30 Prosimy ubrać dziecko w wygodny strój i zabrać obuwie na zmianę dla dorosłego i dziecka.

Serwisy dla rodziców: www.przedszkolak.pl - portal dla rodziców i nauczycieli, zawiera informacje i porady na temat rozwoju dziecka, wychowania, przedszkola. Można tu znaleźć również listę lektur dla rodziców i dzieci. www.babyboom.pl — serwis, w którym można poczytać o rozwoju dzieci, przedszkolach, zdrowiu, wychowaniu i wypoczynku. httpt/www.przed.webd.pl/podstawa.php - podstawa wychowania przedszkolnego, czyli elementarne wytyczne, jak powinno funkcjonować przedszkole.

Prezentacja umieszczona jest na stronie internetowej przedszkola: www.przedww.przedszkolowo.pl

Dziękuję za uwagę i powodzenia!