dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
MODUŁ VI Systemy zarządzania środowiskowego i ich wymagania (seria ISO 14000). Systemy zarządzania BHP (PN-N 18001, 18002, OHSAS). Integracja normatywnych.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.

PREZENTACJA PROGRAMU. Corbo Polska Sp. z o.o. Co to jest ISO Manager? ISO-Manager jest wygodnym i skutecznym narzędziem dla wszystkich organizacji mających.
Analiza ryzyka projektu
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Norma modelowa ISO 9001.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
ROZWÓJ KONCEPCJI OCHRONY ŚRODOWISKA
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Identyfikacja ryzyka w procesie inwestycji drogowych w świetle odpowiedzialności samorządu terytorialnego.
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Podstawy analizy ryzyka
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Zarządzanie zagrożeniami
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ocena jakości systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Analiza FMEA Tomasz Greber
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
System Zarządzania BHP
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Zapis prezentacji:

dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP Systemy zarządzania środowiskowego w aspekcie zarządzania ryzykiem – zalety i wady dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP Poznań, 21 listopada 2014 r.

AGENDA Definicja ryzyka Ryzyko w systemach zarządzania Zarządzanie ryzykiem Obszary ryzyka w systemach zarządzania środowiskowego Zarządzanie środowiskowe a zarządzanie ryzykiem Zalety zarządzania ryzykiem w SZŚ Wady zarządzania ryzykiem w SZŚ

RYZYKO ryzyko - kombinacja wystąpienia zdarzenia oraz jego skutków kombinacja następstwa zdarzenia i związanego z nim prawdopodobieństwa jego wystąpienia ryzyko - wpływ niepewności na cele niepewność – stan, również częściowy, braku informacji związanej ze zrozumieniem lub wiedzą na temat zdarzenia, jego następstw lub prawdopodobieństwa [PKN-ISO Guide 73:2012]. wpływ niepewności może powodować zarówno pozytywne jak i negatywne odchylenie od oczekiwań

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM zarządzanie ryzykiem – skoordynowane działania dotyczące kierowania i nadzorowania organizacją w odniesieniu do ryzyka zarządzanie ryzykiem jest procesem ciągłym i obejmuje działania mające na celu zminimalizowanie wpływu wahań czynników ryzyka na elementy prowadzonej działalności proces zarządzania ryzykiem - systematyczne stosowanie polityk, procedur i praktyk zarządzania do działań w zakresie komunikacji, konsultacji, ustalenia kontekstu oraz identyfikowania, analizowania, ewaluacji, postępowania z ryzykiem, monitorowania i przeglądu ryzyka

OBSZARY RYZYKA W SYSTEMACH ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKOWEGO ZNACZĄCE ASPEKTY ŚRODOWISKOWE AUDITY CELE, ZADANIA, PROGRAMY GOTOWOŚĆ NA WYPADEK AWARII STEROWANIE OPERACYJNE SZKOLENIA POLITYKA ŚRODOWISKOWA WYMAGANIA PRAWNE

ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE A ZARZĄDZANIE RYZYKIEM ZALETY identyfikacja aspektów środowiskowych w sytuacjach normalnych, specjalnych i awaryjnych przewidywanie zmian w wymaganiach prawnych ustanawianie celów środowiskowych sterowanie operacyjne – zarządzanie znaczącymi aspektami środowiskowymi gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne ocena zgodności z wymaganiami działania korygujące i zapobiegawcze oraz ocena ich skuteczności audity wewnętrzne – ocena efektów środowiskowych (EMAS)

ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE A ZARZĄDZANIE RYZYKIEM WADY brak zrozumienia wagi publicznej deklaracji jaką jest polityka środowiskowa celowe lub nieświadome pomijanie niektórych aspektów środowiskowych brak konsekwentnego stosowania kryteriów znaczenia aspektów środowiskowych umieszczanie w programie zarządzania przedsięwzięć zrealizowanych w przeszłości błędne ustalanie celów (SMART): niemierzalne, nierealistyczne lub mało ambitne, nie określone w czasie, skomplikowane, nieakceptowalne, związane z dojściem do limitów prawnych

ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE A ZARZĄDZANIE RYZYKIEM WADY programy zarządzania błędnie określają niezbędne zasoby do realizacji celów i zadań; brak określenia zasobów brak związku między zakresem obowiązków a zakresem uprawnień kluczowych pracowników dla SZŚ słaba pozycja przedstawiciela kierownictwa ds. SZŚ nieprecyzyjne określenie zakresu obowiązków i odpowiedzialności powielanie wysiłków skierowanych na osiągnięcie tego samego celu nieodpowiednie zaangażowanie pracowników brak lub błędna identyfikacji potrzeb szkoleniowych nieodpowiednia ocena skuteczności działań nieodpowiednia komunikacja wewnątrz organizacji

ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE A ZARZĄDZANIE RYZYKIEM WADY nieskuteczna komunikacja z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami byt obszerna, mało czytelna i niezrozumiała dla użytkowników dokumentacja systemu zarządzania nieprzyjazna dla pracowników (szablonowa) dokumentacja systemu zarządzania nieuwidocznione zmiany w kolejnych wydaniach procedur/ instrukcji obawa przed identyfikowaniem zbyt dużej liczby potencjalnych sytuacji awaryjnych utożsamianie instrukcji BHP z wymaganiami punktu 4.4.7. Gotowość na wypadek awarii i postępowanie poawaryjne

ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE A ZARZĄDZANIE RYZYKIEM WADY audity wewnętrzne skupiają się wyłącznie na uchybieniach formalnych nieodpowiednie planowanie auditów i zarządzanie programem auditów przegląd zarządzania traktowany wyłącznie jako podsumowanie auditów wewnętrznych prowadzenie przeglądu przez osoby bezpośrednio odpowiedzialne za utrzymanie SZŚ nieodpowiednie podejście lub oceny skuteczności systemu zarządzania środowiskowego brak odpowiednich, przemyślanych wniosków z przeglądu zarządzania

Alina Matuszak-Flejszman Dziękuję  Alina Matuszak-Flejszman