Coaching personalny i zawodowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
Wirtualny system spo ł ecznego wsparcia dla budowania pozytywnych relacji mi ę dzyludzkich w ś wiecie rzeczywistym.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Szczęście.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Czym jest spójność w pracy trenera i coacha
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Recepta na sukces nauczyciela
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Obraz siebie i samoakceptacja
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Postawa asertywna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
8 zasad postępowania lidera
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
JAKUB JAGIEŁŁO. CO TO JEST ?  Coaching jest partnerską współpracą z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Proces przewodzenia i kontrolowania
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Motywacja w sporcie.
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Coaching personalny i zawodowy

„Coach jest kimś, kto mówi Ci czego nie chcesz słyszeć, który widzi to, czego nie chcesz widzieć-po to żebyś był kimś, kim zawsze chciałeś być” Tom Landry

Coaching jest w ostatnich latach jedną z najbardziej rozwijających się dziedzin na świecie. Powodem jest to, że przynosi niezwykłe efekty- czyli pomaga ludziom w osiągnięciu sukcesów zarówno na polu zawodowym jak i osobistym.

Coaching jest rodzajem wsparcia, nie jest to ani terapia ani doradzanie Coach (trener) pomaga drugiej osobie uporządkować wewnętrzny świat, zadając odpowiednie pytania-jest to podstawowe narzędzie jego pracy Coach jest przekonany, że klient ma w sobie niezbędny potencjał, by dojść dokąd zmierza

Coaching-definicja „Technika coachingu polega na wydobywaniu mocnych stron ludzi, pomaganiu im w omijaniu osobistych barier i ograniczeń w celu osiągnięcia celu, a także ułatwieniu im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole. Coaching koncentruje się na rozwiązaniu (a nie na poszukiwaniu przyczyn problemów), promując rozwój nowych strategii myślenia i działania ". [R. Dilts.]

Coaching Coaching w moim rozumieniu to partnerstwo, gdzie dwóch podróżników jest zaangażowanych we wspólną podróż, która doprowadzi do osiągnięcia zamierzonego celu. Podstawowym zadaniem profesjonalnego coacha jest pomóc klientowi nauczyć się pomagać sobie samemu Celem każdego coachingu jest uświadomienie klientowi, że tak naprawdę ma wybór i może wybierać różne sposoby myślenia, odczuwania i zachowywania się.

Elementy coachingu przekazywanie informacji zwrotnej aktywne słuchanie zadawanie pytań stawianie wyzwań sugerowanie kolejnych kroków w rozwoju i nauce tworzenie sytuacji, w których klient się uczy oferowanie wsparcia na każdym etapie rozwoju

Czym nie jest coaching Nie jest pomaganiem- jest wsparciem, towarzyszeniem Nie jest naprawianiem ludzi-zakłada świadomość i autonomię osoby w szukaniu swojej drogi Nie jest pogawędką przy kawce- celem rozmowy jest to, by osoba posuwała się do przodu w osiąganiu swoich celów Nie jest dawaniem odpowiedzi-jego zadaniem jest usprawnianie komunikacji osoby z sobą samym

Definicje Coaching to podparte wiedzą i umiejętnościami wsparcie i zachęta oraz nowy sposób widzenia rzeczy To sformalizowana relacja pomiędzy Tobą a coachem (trenerem), która ma na celu eliminację złych nawyków, osiągnięciu więcej niż można samemu Profesjonalny coaching jest stałą relacja, która ukierunkowuje działanie klienta, by zrealizował swoje cele, wizje i pragnienia

Rodzaje Możemy wyróżnić coaching personalny i biznesowy W praktyce oba te rodzaje wzajemnie się przeplatają i wpływają na siebie Coaching biznesowy jest przydatny gdy: chcesz podnieść swoje kwalifikacje, potrzebujesz indywidualnego planu wsparcia i rozwoju, Twojej firmie zależy na skuteczności pracowników

Kiedy coaching personalny kiedy chcesz zwiększyć swoja pewność siebie, podwyższyć poziom umiejętności chcesz umocnić swoją pozycję zawodową potrzebujesz wyklarowania swoich celów i wartości pragniesz stałej stymulacji intelektualnej chcesz jasności w relacjach z innymi ludźmi

Jak przebiega proces coachingu? Proces coachingu zawsze poprzedzony jest zawarciem kontraktu między zainteresowanym a coachem Kontrakt, tak jak w terapii określa m.in. czas trwania, częstotliwość spotkań, miejsce, opłaty za sesję Klient decyduje nad czym chciałby pracować podczas procesu Wraz z coachem ustala jakie kroki podejmie po każdej sesji

Jak przebiega proces coachingu? Proces coachingu zawsze poprzedzony jest zawarciem kontraktu między zainteresowanym a coachem Kontrakt, tak jak w terapii określa m.in. czas trwania, częstotliwość spotkań, miejsce, opłaty za sesję Klient decyduje nad czym chciałby pracować podczas procesu Wraz z coachem ustala jakie kroki podejmie po każdej sesji

Proces coachingu Klient zobowiązuje się, że będzie wykonywał wyznaczone zadania i podejmował wyzwania To zobowiązanie i odpowiedzialność klienta jest bardzo ważne w procesie coachingu Zanim rozpocznie się prawdziwa praca, ważne jest określenie mocnych i słabych stron klienta- jest to jedna z najważniejszych rzeczy w coachingu i podstaw do dalszej pracy

Mocne/Słabe strony A Ty jak byś określił/określiła swoje Mocne strony

Coaching jako proces p. twórczy-każdy człowiek sam tworzy, odkrywa siebie na nowo p. żywy- zaskakuje, nie da się go zaplanować p. indywidualny, coach jest jedynie towarzyszem p. celowy- w trakcie jego trwania określony jest konkretny cel, do którego się dąży i sposoby jego osiągnięcia p. świadomy-najważniejsze jest w nim poszerzanie procesów świadomości

Coaching jako proces c.d. p. rozwojowy p. wartościowy-docieramy do głębi własnych wartości, niejako porządkujemy swoje JA „Życie jest najlepszym coachem. Naprawdę nie ma lepszego”

Trudność w coachingu wymaga POKORY-nie jest łatwo człowiekowi przyznać się do błędu i wziąć odpowiedzialność, dużo łatwiej jest obwiniać innych ludzi wymaga ODWAGI-bo nie jest łatwo poddać się krytyce, nie jest łatwo odkrywać siebie prawdziwego, poza przyjmowaną na co dzień „maską” wymaga SZCZEROŚCI- trudno nam być szczerym i wnikliwym na swój temat

c.d. wymaga CIERPLIWOŚCI- by odkryć prawdę o sobie samym wymaga SZACUNKU- do siebie i swojego życia oraz do innych ludzi wymaga WIARY-w siebie is woje możliwości, wymaga MIŁOŚCI- do samego siebie, nie jest to wcale proste, gdyż wielu ludzi siebie nie lubi

Obszary funkcjonowania człowieka wg Diltsa 1. Środowisko-Kiedy? Gdzie? Z kim? W jakim otoczeniu 2. Zachowania-Jak się zachowuję? Jak coś robię? 3. Umiejętności- Co umiem 4. Przekonania- Jak myślę o sobie, o świecie, o innych ludziach, Co jest możliwe? 5. Wartości- Co jest dla mnie ważne, Po co coś robię?

c.d. 6. Tożsamość- Kim jestem? 7. Misja- Jaki mam cel? Dokąd zmierzam? 8. Duchowość- Kto jeszcze? Co istnieje więcej, Jaka jest globalna intencja? Spróbuj określić się na wszystkich 8 obszarach w poszczególnych rolach np. matki/ ojca, pracownika, córki/syna

Samodoskonalenie W każdej dziedzinie jest tak, że większość ludzi wykonuje coś średnio, inni beznadziejnie, a jeszcze inni świetnie-od czego to zależy? W ciągu kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzone wiele badań na temat- dlaczego niektórzy ludzie osiągają mistrzostw w jakiejś dziedzinie np. medycynie, szachach, w nauce, muzyce itp.

Czego można nauczyć się od mistrzów? Większość ludzi myśli, ze osiągnięcie mistrzostwa w jakiejś dziedzinie to wynik posiadanego talentu. Jednakże zostało udowodnione, że mistrzowie w danej dziedzinie stawiali na wieloletnie ćwiczenia i praktykę- potęgujące ich ROZWÓJ. Jeśli więc skupimy się na tym co możemy w sobie rozwijać, a nie na tym czy mamy niezwykłe talenty, czy nie- osiągniemy większy sukces

Jak się rozwijać w dobrym kierunku? 1. Określ swoje cele Ustal co dokładnie chcesz rozwijać i w jaki sposób chcesz to zrobić Pomocne będzie rozpisanie celu na drobne kroki, które będziesz w stanie osiągnąć w krótkich okresach czasu Pamiętaj, że czasami, gdy nie uda się osiągnąć celów, może spaść motywacja do działania

Jak się rozwijać w dobrym kierunku? 2. Ważne jest by stale otrzymywać konkretne i precyzyjne informacje zwrotne Wyobraź sobie, że strzelasz z zawiązanymi oczami z broni palnej do celu, ważne by ktoś powiedział Ci w jaki sposób można robić to lepiej Warto mieć osobę, konsultanta, coacha, która da Ci informację zwrotną i zmotywuje do dalszych kroków

Jak się rozwijać? 3. Zwróć uwagę na swoje nawyki i przyzwyczajenia Człowiek przyzwyczaja się do czegoś i uważa, ze tak właśnie ma być, boi się wprowadzać zmiany Mówi się, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka, tylko że Rutynowe czynności powodują, ze działamy jak AUTOMAT, nie zastanawiamy się nad tym co i jak robimy Zadaj sobie pytanie jak dany nawyk oddziałuje na Twoje życie, zdrowie samopoczucie, rozwój

Moje nawyki Nawyki, które mi służą: Nawyki, które są dla mnie zgubne

Jak się rozwijać w dobrym kierunku? 4. Sposób myślenia Ważne jest monitorowanie własnych przekonań o sobie (Jaka jestem?), świecie innych ludziach, przyszłości Utrwalone przekonania są źródłem automatycznych myśli, które wpływają na nasze emocje i zachowania Zastanów się czy Twoje przekonania nie przeszkadzają Ci w rozwoju osobistym

Jak się rozwijać w dobrym kierunku? 5. Ważna jest INTELIGENCJA EMOCJONALNA Co sprawia, ze jedni z nas są dobrymi pracownikami, doskonałymi rodzicami, przyjaciółmi, a inni odnoszą na tym polu ciągłe porażki? Większość ludzi myśli, ze za sukces osobisty odpowiedzialny jest intelekt, współczynnik IQ, status materialny i społeczny

c.d. Badania dowodzą, że sukces w dużej mierze zależy od naszej inteligencji emocjonalnej i jest przez nią uwarunkowany Inteligencja emocjonalna to zdolność rozpoznawania uczuć u siebie i u innych ludzi, zdolność motywowania samego siebie, oraz umiejętność kierowania emocjami swoimi i innych ludzi Pojęcie to do psychologii wprowadził Daniel Golaman

Inteligencja emocjonalna to: W ujęciu daniela Golemana na inteligencję emocjonalną składa się 5 podstawowych kompetencji: 1. Samoświadomość 2. Samoregulacja 3. Motywacja 4. Empatia 5. Umiejętności społeczne

Samoświadomość Jest to wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach, ocenach intuicyjnych czyli świadomość emocjonalna, adekwatna samoocena, wiara w siebie czyli silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich umiejętności i możliwości

Samoregulacja Jest to panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami czyli samokontrola, utrzymywanie norm uczciwości i prawości, sumienność, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian, innowacyjność

Motywacja Są to skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm

Empatia Polega na uświadamianiu sobie uczuć, potrzeb ale również niepokojów innych ludzi, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, nastawienie na usługi wobec innych

Umiejętności społeczne Umiejętność wzbudzania u innych pożądanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie bliskich więzi, współpraca, współdziałanie, umiejętności zespołowe Jak oceniasz swoją inteligencję emocjonalną?

Składniki poczucia sukcesu Sukces przez wielu ludzi utożsamiany jest z pieniędzmi, statusem materialnym, tymczasem już Arystoteles wysunął pogląd, że dążeniem człowieka jest przede wszystkim poczucie szczęścia Czym dla Ciebie jest sukces?

Składniki poczucia sukcesu Spokój ducha Zdrowie Dobre relacje z innymi ludźmi są dla nas potwierdzeniem, ze jesteśmy ważni, kochani, szanowani inni ludzie motywują nas do zmian, przekraczania własnych granic, do rozwoju

Składniki poczucia sukcesu Praca A w zasadzie sensowna praca, mamy potrzebę czucia,że nasza praca jest celowa, sensowna i ma znaczenie dla świata, człowiek czuje się szczęśliwy gdy czuje że to co robi ma SENS. Z pracą wiąże się kolejny składnik: Niezależność finansowa-która daje poczucie bezpieczeństwa

Składniki poczucia sukcesu Samorealizacja związana z pragnieniem zrealizowania całego swojego potencjału, poczucia że osiągamy wszystko na co nas tak naprawdę stać, wiąże się z przekonaniem, ze przeżywamy własne życie tak, jak tego chcemy Jest to najwyższa potrzeba człowieka według piramidy potrzeb Maslowa

Piramida potrzeb Maslowa

Poczucie sukcesu Skutki poczucia sukcesu w życiu: Znajomość siebie-wiedza o sobie samym Wysokie poczucie własnej wartości i skuteczności Duma Szacunek dla samego siebie i dla innych ludzi Wykorzystywanie w pełni własnego potencjału

Porażka Lęk przed porażką jest jedną z przyczyn, przez które człowiek w życiu boi się podejmować wyzwania, wyznaczać sobie cele, rozwijać się. Inne przyczyny to: lęk przed tym co powiedzą inni i związane z tym oczekiwanie odrzucenia, brak umiejętności wyznaczania celów (tym, kto może w tym pomóc jest profesjonalny trener- coach) i doceniania ich znaczenia w życiu

Znaczenie porażki w życiu Warto spojrzeć na porażkę jako na szansę na osiągnięcie sukcesu, szansę na mądrzejsze rozpoczęcie od nowa Powiedzenie „co nas nie zabije, to nas wzmocni” ma w sobie wiele prawdy Czy znasz jakieś przykłady z życia, które potwierdzają tę prawdę?

Warto wiedzieć Większość przyczyn tego, że nie potrafimy realizować swoich celów z sukcesem, ma źródło w nas samych, a dokładniej: W naszych wewnętrznych konfliktach W naszych przekonaniach o sobie, świecie, ludziach, przyszłości W braku wiedzy, zaprzestaniu rozwijania się W naszych zgubnych nawykach i BRAKU CHĘCI!

Na ratunek-coaching! Co kiedy sam masz problem w realizacji swoich celów? Pomocny może być coaching lub terapia. Przypomnijmy Coaching jest metodą pracy z ludźmi, w efekcie której odkrywają oni swój potencjał oraz potrafią go w pełni wykorzystać i osiągnąć sukces w życiu zawodowym i poczucie spełnienia w życiu osobistym.

c.d. Coaching jest oparty na partnerskiej relacji i wzajemnym zaufaniu. Pomaga ludziom w stawaniu się tym, kim chcą i byciu najlepszym jak to możliwe

Co możesz osiągnąć w wyniku coachingu ? poszerzyć samoświadomość odkryć co jest dla Ciebie ważne w życiu i czym się kierować nauczyć się patrzeć na sytuacje z różnych perspektyw świadomie wykorzystywać swój potencjał we właściwy dla siebie sposób podejmować szybciej decyzje, osiągając odpowiedni dystans

Co możesz osiągnąć w wyniku coachingu lub wyznaczyć i osiągnąć swoje cele, podwyższyć poczucie własnej wartości wybrać najlepsze rozwiązania i wyciągać odpowiednie wnioski nauczyć się żyć w zgodzie z sobą samym nauczyć się utrzymywać równowagę między życiem osobistym a zawodowym stać się twórczym, kreatywnym utrzymywać satysfakcjonujące relacje interpersonalne

„Istotne dla wspólnego dobra jest wspieranie jednostek: ponieważ tylko jednostka może wytworzyć nowe idee, które niezbędne są społeczeństwu dla jego ciągłego rozwoju, a także, w istocie, dla uniknięcia wyjałowienia i stagnacji”. Albert Einstein

„Kto się przestaje rozwijać, umiera” Antoine de Saint-Exupery

Dziękujemy za uwagę Ewa Gałek-Franczyszyn Magdalena Kicińska