Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
MODUŁ VI Systemy zarządzania środowiskowego i ich wymagania (seria ISO 14000). Systemy zarządzania BHP (PN-N 18001, 18002, OHSAS). Integracja normatywnych.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace

Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
ROZWÓJ KONCEPCJI OCHRONY ŚRODOWISKA
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Adam Walicki - 30 września 2010
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_01
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Wprowadzenie teoretyczne
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
System Zarządzania BHP
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Prowadzący: Władysław Feist - Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zapis prezentacji:

Zmiany w wymaganiach normy ISO 14001 (w kontekście EMAS)

rozdz. 4. ISO 14001 stanowi element Rozporządzenia EMAS Od 2001 r. treść rozdz. 4. ISO 14001 stanowi element Rozporządzenia EMAS W 2015 r. wydana zostanie nowa ISO 14001 Czy będzie to miało wpływ na SZŚ w organizacjach zarejestrowanych w EMAS?

Harmonogram prac WG5 Status bieżący: DIS 14001-z uwagami (głosowanie w toku) Grudzień 2014 - Wynik głosowania nad ISO DIS 14001 (zebranie ew. uwag) Luty 2015 – ostatnie spotkanie WG5 – uwzględnienie uwag do ISO DIS 14001 Marzec 2015 – opracowanie ISO FDIS 14001, przekazanie Komitetom Narodowym Kwiecień/maj 2015 – glosowanie nad FDIS Lipiec – wrzesień 2015 – Publikacja ISO 14001:2015

Zasadnicze założenia KT 207 Uwzględnienie zmian w podejściu do SZŚ (po 20 latach), dostosowanie do potrzeb zainteresowanych stron Ujednolicenie struktury z innymi normami dot. systemów zarządzania (Annex SL, Appendix 2 of the ISO/IEC Directives, Part 1.) Utrzymanie zasadniczego zakresu wymagań i udoskonalenie treści wymagań

Najistotniejsze zagadnienia Powiązanie ze strategią biznesową - podejście oparte na identyfikacji ryzyk Wzrost znaczenia zainteresowanych stron silniejsze uwzględnienie cyklu życia towarów i usług i sterowanie łańcuchem dostaw (m.in. poprzez wymagania dla dostawców i podwykonawców, informowanie odbiorców) podkreślenie znaczenia doskonalenia SZŚ jako poprawy wyników (performance)

Kontekst organizacji Organizacja powinna określić zewnętrzne i wewnętrzne czynniki, które, biorąc pod uwagę cel jej funkcjonowania, mają wpływ na oczekiwane wyniki systemu zarządzania środowiskowego. Czynniki te powinny obejmować warunki środowiskowe mające wpływ na organizację lub będące pod wpływem organizacji. Mogą również obejmować zagadnienia: zewnętrzne - kulturowe, polityczne, prawne, finansowe oraz związane z konkurencją, wewnętrzne – zakres prowadzonej działalności, wyrobów i usług, strategia organizacji, kultura zarządzania i możliwości.

Kontekst organizacji Organizacja powinna określić:  strony zainteresowane właściwe dla SZŚ;  potrzeby i oczekiwania zainteresowanych stron;  które z tych potrzeb i oczekiwań stanowią wymagania dla organizacji Ustalając zakres SZŚ organizacja powinna wziąć pod uwagę zewnętrzne i wewnętrzne czynniki, o których mowa wyżej. Znajomość kontekstu ułatwia właściwe określenie ryzyk związanych z zagrożeniami i szansami.

Ryzyka związane z zagrożeniami i szansami System zarządzania środowiskowego (definicja) Część ogólnego systemu zarządzania wykorzystywany do zarządzania aspektami środowiskowymi, zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi dot. środowiska oraz odniesienia się do ryzyka związanego z zagrożeniami i szansami.

Ryzyka związane z zagrożeniami i szansami Organizacja powinna określić ryzyko związane z zagrożeniami i szansami, które wymaga uwzględnienia w celu: zapewnienia, że SZŚ może osiągnąć oczekiwane wyniki, zapobiegania lub ograniczenia niepożądanych efektów, m.in. wpływu warunków środowiskowych na organizację, osiągnięcia ciągłego doskonalenia. Organizacja powinna zaplanować działania odnoszące się do ryzyka związanego z zagrożeniami i szansami, znaczących aspektów środowiskowych oraz wymagań prawnych i innych dot. środowiska

Ryzyko związane z zagrożeniami i szansami 6.2.1 Cele środowiskowe Organizacja powinna ustalić cele środowiskowe dla właściwych funkcji i na właściwych poziomach: uwzględniając swoje znaczące aspekty środowiskowe oraz wymagania prawne i inne dot. środowiska; biorąc pod uwagę ryzyko związane z zagrożeniami i szansami.

Ryzyko związane z zagrożeniami i szansami 9.2.2. Organizacja powinna: zaplanować, ustalić, wdrożyć i utrzymywać program auditów [...], który powinien brać pod uwagę środowiskowe znaczenie analizowanych procesów, ryzyko związane z zagrożeniami i sza. [...]

Ryzyko związane z zagrożeniami i szansami 9.3 Przegląd zarządzania Najwyższe kierownictwo powinno okresowo dokonywać przeglądów SZŚ [...] Przegląd zarządzania powinien brać pod uwagę: [...] b) zmiany:  zewnętrznych i wewnętrznych czynników odnoszących się do SZŚ;  wymagań prawnych i innych dot. środowiska;  znaczących aspektów środowiskowych oraz ryzyka związanego z zagrożeniami i szansami

Przywództwo 5.1. Przywództwo i zaangażowanie Najwyższe kierownictwo powinno demonstrować przywództwo i zaangażowanie w SZŚ poprzez (m.in.): wzięcie na siebie odpowiedzialności za skuteczność SZŚ, zapewnienie, że polityka środowiskowa i cele środowiskowe zostały ustalone oraz że są zgodne z kierunkiem strategii organizacji o raz kontekstem w jakim działa organizacja, zapewnienie integracji SZŚ z procesami biznesowymi organizacji, zapewnienie, że SZŚ osiąga oczekiwane efekty UWAGA: Procesy biznesowe to to te, które są związane z zasadniczym celem funkcjonowania organizacji.

Podsumowanie przegląd środowiskowy 6.1.2. W ramach zakresu SZŚ organizacja powinna: a) identyfikować aspekty środowiskowe oraz związane wpływy na środowisko swoich działań, wyrobów I usług [...] uwzględniając perspektywę cyklu życia zgodność z prawem brak znaczących zmian efekty działalności środowiskowej 4.4. Organizacja powinna ustanowić wdrożyć, utrzymywać I stale doskonalić SZŚ [...] w celu poprawy wyników środowiskowych swojej działalności (enhance its environmental performance) zaangażowanie pracowników 5.1. Leadership (-) pracownicy Komunikacja (otwarty dialog) 4.1. Kontekst działania organizacji 7.4.3 Komunikacja zewnętrzna Organizacja powinna komunikować na zewnątrz informacje związane z SZŚ w sposób określony w jej procesie komunikacji oraz zgodnie z wymaganiami prawnymi I innymi dot. środowiska.

Podsumowanie Kluczowym zagadnieniem pozostaje identyfikacja, ocena i uwzględnienie ryzyka związanego z zagrożeniami i szansami