Potrzeby i motywacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Zjawisko motywacji do działania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Motywacja uczenia się „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić” Plutarch Techniki uczenia się i planowania.
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Jak motywować dziecko do nauki?
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
Dobrostan w pracy.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Jak motywować dziecko do nauki
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Zasady dobrej komunikacji
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOTYWACJA.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy aktywności ruchowej
Umiejętność obserwacji.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Wyznaczanie celów SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
Psychopatologia emocji
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Zachowania organizacyjne 2 i 3
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Motywacja w sporcie.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Psychologia w zarządzaniu
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Potrzeby i motywacja

Motywacja Termin stosowany do opisu wszelkich mechanizmów odpowiedzialnych za: uruchomienie zachowania ukierunkowanie zachowania podtrzymanie zachowania zakończenie zachowania (Łukaszewski, 2006)

Motywacja w różnych koncepcjach psychologicznych Model homeostatyczny (np. Cannon, 1912) Źródłem motywacji jest zaburzenie homeostazy (równowagi) organizmu Kluczowym pojęciem jest popęd rozumiany jako odczucie braku równowagi Motywacja może być nieuświadomiona Model hedonistyczny (np. Beach, 1956; Young ,1961) Kluczowym pojęciem jest podnieta, bodziec wyzwalający zachowanie ukierunkowane na uzyskanie nagrody Zasada dążenia do przyjemności Model poznawczy (np. Festinger, 1957; Berlyne, 1965) Źródłem motywacji jest przetwarzanie informacji Model humanistyczny (np. Maslow, 1971) Podejście holistyczne; w pewnym sensie łączy poprzednie modele Źródłem motywacji są wewnętrzne procesy nazywane potrzebami Potrzeby niedoboru i potrzeby wzrostu

Teoria Maslowa – najczęściej wykorzystywana do tłumaczenia ludzkich zachowań Nazywana także Humanistyczną Teorią Motywacji Wzrostu lub Hierarchią Potrzeb Maslowa Aby odczuwać potrzeby wyższego rzędu muszą być zaspokojone potrzeby niższego rzędu Potrzeby są wrodzone, ale wartości kulturowe wpływają na sposób ich wzbudzania i ich ekspresję

Hierarchia potrzeb Maslowa Potrzeby poznawcze (rozumienia świata, ciekawość) Potrzeby estetyczne (harmonii i porządku) Potrzeby wzrostu Potrzeby niedoboru Potrzeby fizjologiczne (np. wody, pożywienia, powietrza) Potrzeby bezpieczeństwa (schronienia i zabezpieczenia) Potrzeby przynależności (miłości, bycia w grupie) Potrzeby transcendencji (łączności ze wszechświatem, istotą wyższą) Potrzeby samorealizacji (bycia tym wszystkim czym jesteśmy zdolni się stać) Potrzeby szacunku (prestiżu, kompetencji)

Motywacja Proces regulacji, który steruje czynnościami człowieka tak, aby doprowadziły one do określonego efektu: zmiana w fizycznym i społecznym stanie rzeczy zmiana w sobie zmiana własnego położenia fizycznego lub społecznego

Czynności motywowane mają charakter intencjonalny (dążenie do celu) i określają siłę dążeń oraz ich kierunek Przyczyny powstawania motywacji: niezaspokojenie potrzeb pobudzenie wzorców afektywnych (ból, strach) czynniki zakłócające czynności (stres, frustracja) Czynniki poznawcze: sformułowanie zadania zaktywizowanie zainteresowań zaktywizowanie wartości

Procesy afektywne, jako mechanizmy motywacyjne (1) Emocja, jako wskazówka, że dzieje się coś ważnego dzięki emocji pojawia się motyw, czyli gotowość do działania w określonym kierunku Prawa Yerkesa-Dodsona I prawo: wraz ze wzrostem pobudzenia wzrasta sprawność działania do pewnego optymalnego poziomu II prawo: rodzaj zadania wpływa na wielkość optymalnego poziomu pobudzenia. Dla zadań złożonych optymalny poziom motywacji jest niższy niż przy wykonywaniu zadań prostych sprawność motywacja sprawność motywacja

Procesy afektywne jako mechanizmy motywacyjne (2) Teoria psychologicznej zmiany ukierunkowania (M. Apter, 1989) – stan teliczny i parateliczny Stan teliczny – ukierunkowanie na realizację określonego celu, satysfakcja wiąże się z osiągnięciem celu lub faktem jego przybliżania się Stan parateliczny – ukierunkowanie na samą aktywność a nie na jej wynik, satysfakcja związana jest z samym działaniem (zdarzają się skrajne formy – zapomnienie o „całym świecie”)

Procesy poznawcze, jako mechanizmy motywacyjne Ciekawość – preferencja nowości (często jest silniejszym motywem niż inne bardziej podstawowe potrzeby) Oczekiwania (w sytuacjach sprawnościowych; w losowych mamy przewidywania) – uwzględnia nasz osobisty wkład w rezultat Aspiracje – pragnienie, dążenie do upragnionego wyniku (uwzględnia własny wysiłek) Marzenia – pragnienie celu (bez uwzględnienia własnego wysiłku) może przeistoczyć się w myślenie życzeniowe (nierealistyczny optymizm) Niezgodność poznawcza – dysonans poznawczy

Podtrzymanie zachowania – wytrwałość Gdy pojawia się znaczna odległość między pragnieniem i gratyfikacją Mechanizmy podtrzymujące działanie: Mechanizm „magicznej połowy” Mechanizm segmentyzacji i zwielokrotnienia gratyfikacji (dzielenie na części) Odwrócenie uwagi od gratyfikacji, skupienie na celu poznawczym

Zaniechanie działania – przyczyny Brak wpływu na przebieg zdarzeń Brak wiedzy o postępach Brak postępu Spadek prawdopodobieństwa osiągnięcia celu Brak oczekiwanych gratyfikacji (a nawet możliwość poniesienia straty) Nasycenie gratyfikacjami w mechanizmie zwielokrotnienia gratyfikacji Zbyt wysoka motywacja wyjściowa (wypalenie) Lęk przed niepowodzeniem, lęk przed sukcesem (samo-utrudnianie) Znudzenie Zmiana ważności celu, cel konkurencyjny

Zakończenie działania Porównanie wyniku oczekiwanego i wyniku osiągniętego (gdy mamy pełną informację o wyniku) – gdy zadanie ma jedno, dobrze określone wykonanie Informacja od innych (już wystarczy) Nasycenie się jednorodną stymulacją Poczucie „dobrej struktury” – gdy zadanie jest „otwarte”, nie ma dobrze określonego wykonania

Siła motywacji Siła motywacji zależy od (Atkinson, 1972): atrakcyjności celu (W) prawdopodobieństwa osiągnięcia celu (P) M = f (W, P) gdy W = 0, to M = 0 gdy P = 0, to M = 0 Atrakcyjność celu: wielkość celu jakość celu wcześniejsze doświadczenia dostępność celu dystans psychologiczny celu Prawdopodobieństwo: ocena materialnych warunków działania ocena społecznych warunków działania ocena osobistych warunków działania

Atrakcyjność celu wpływa na subiektywne prawdopodobieństwo Im bardziej atrakcyjny cel, tym bardziej : przeceniamy małe prawdopodobieństwo jego osiągnięcia niedoceniamy dużego prawdopodobieństwa jego osiągnięcia

Polimotywacyjność zachowań (motywacje symultaniczne) M ogólna = f (Mid, Mit, Mik, Mic) Mid – motyw dominujący (+) Mit – motyw towarzyszący (+) Mik – motyw konkurencyjny (-) Mic – motyw podtrzymujący (+) lub hamujący (-) Konflikt motywów dążenie-dążenie, wybór między dwiema pozytywnymi możliwościami unikanie-unikanie, wybór między dwiema negatywnymi możliwościami dążenie-unikanie, wybór możliwości wywołującej ambiwalentne uczucia

Motywacje typowe dla człowieka Motywacja wewnętrzna (Hunt, 1965; Deci,1971) Motywacja osiągnięć McClelland, 1953; Atkinson, 1974) Tendencja do osiągania i przekraczania standardów doskonałości Jest to związane z odczuwaniem pozytywnych emocji w sytuacjach zadaniowych, spostrzeganych jako wyzwanie Dwa cele podjęcia zadania orientacja na poziom wykonania (lepszy od innych) orientacja na mistrzostwo (niezależnie od innych) Nagroda (pozytywne odczucia) zawarta jest immanentnie w wykonywanym zadaniu Nagrody zewnętrzne zmniejszają motywację wewnętrzną