Definiowanie projektu. Wiele osób uważa definiowanie projektu za część procesu jego planowania – i mają rację. Jest to pierwszy krok, od którego wszystko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Pojęcie projektu znane jest od bardzo dawna
Rekurencja 1 Podprogram lub strukturę danych nazywamy rekurencyjną, (recursive subprogram, recursive data structure) jeżeli częściowo składa się z samej.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Inżynieria Oprogramowania 2. Wymagania. Kryteria SMART
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Planowanie projektów Regionalny Program Operacyjny
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Aspekty organizacyjne realizacji projektu, działania samorządów.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
ŚCIEŻKA KRYTYCZNA Ciąg następujących po sobie zadań w ramach projektu trwających najdłużej ze wszystkich możliwych ciągów, mających taką własność, że opóźnienie.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Projekt realizowany przez Konsorcjum pod kierunkiem IMC Consulting LTD Termin realizacji Projektu: 19 listopada 2004 – 30 września 2005 Promocja Zatrudnienia.
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Gromadzenie informacji
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zidentyfikowane problemy
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zintegrowane systemy informatyczne
Metoda ewaluacji projektów inwestycyjnych w podejściu adaptacyjnym mgr Małgorzata Waszkiewicz Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Wydział.
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Przygotowanie projektów unijnych
Pojęcie planowania / zasady planowania.
Funkcja planowania.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Definiowanie projektu. Wiele osób uważa definiowanie projektu za część procesu jego planowania – i mają rację. Jest to pierwszy krok, od którego wszystko się zaczyna [1]. Wiele osób uważa definiowanie projektu za część procesu jego planowania – i mają rację. Jest to pierwszy krok, od którego wszystko się zaczyna [1]. [1] Podstawą każdego projektu jest potrzeba. Projekt realizowany jest w celu jej zaspokojenia. Dobre rozpoznanie (zdefiniowanie) potrzeby gwarantuje, że projekt będzie skuteczny, czyli zaspokoi potrzebę. Dlatego warto poświęcić czas, aby ją właściwie zdefiniować. Podstawą każdego projektu jest potrzeba. Projekt realizowany jest w celu jej zaspokojenia. Dobre rozpoznanie (zdefiniowanie) potrzeby gwarantuje, że projekt będzie skuteczny, czyli zaspokoi potrzebę. Dlatego warto poświęcić czas, aby ją właściwie zdefiniować. Wiele osób nie docenia tego etapu pracy, szybko określając jaki projekt zaspokoi potrzebę, i tym samym popełnia błąd już na wstępie. Konsekwencją takiego postępowania może być realizacja projektów, które nie rozwiązują żadnych problemów, planowanie wielkich i kosztownych przedsięwzięć, podczas gdy wystarczyłoby wprowadzić kilka drobnych zmian [2]. Wiele osób nie docenia tego etapu pracy, szybko określając jaki projekt zaspokoi potrzebę, i tym samym popełnia błąd już na wstępie. Konsekwencją takiego postępowania może być realizacja projektów, które nie rozwiązują żadnych problemów, planowanie wielkich i kosztownych przedsięwzięć, podczas gdy wystarczyłoby wprowadzić kilka drobnych zmian [2]. [2] [1][1] Horine M. Gregory, Absolute Beginner's Guide to Project Management, Que, 2005, s.61 [1] [2][2] Szczęsny Piotr, Zarządzanie Projektami, Agencja Wydawniczo – Reklamowa MT, Warszawa 2003, s.13 [2]

Przerwany cykl życiowy projektu. Źródło: Mazur Stanisław (red.), Zarządzanie Projektem – Poradnik dla Samorządów Terytorialnych, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Kraków 2004, s.18

Wybór projektu może być uzależniony od różnych czynników. Może być, na przykład, wywołany przez zewnętrzny bodziec w postaci pytania ofertowego lub zaproszenia do przetargu. Właśnie w ten sposób potencjalni klienci zabiegają o oferty dotyczące realizacji projektów budowlanych lub zaoferowania określonej usługi. Z naszego punktu widzenia istotne jest to, czy odpowiedź na te zabiegi jest warta naszego czasu. Innym czynnikiem powodującym wybór danego projektu jest bodziec wewnętrzny, na przykład od kierownictwa lub zespołu zajmującego się redefinicją procesów zarządzania w firmie.

Proces definiowania potrzeby projektu składa się z trzech faz [1]: [1] Szczęsny Piotr, Zarządzanie Projektami, Agencja Wydawniczo – Reklamowa MT, Warszawa 2003, s.13 [1] 1.Narastanie potrzeby – potrzeby są wynikiem zmian, jakie zachodzą w naszym otoczeniu i w nas samych. Świat cały czas zmienia się, tworząc nowe potrzeby. Gdyby nic nie ulegało zmianie, nie pojawiałyby się nowe potrzeby i nie byłoby konieczności ich zaspokajania poprzez realizację coraz to bardziej złożonych projektów. Zmiany powodują, że np. dotychczasowa struktura organizacyjna urzędu przestaje być wystarczająca. Pojawiają się nowe zadania do wykonywania, a inne przekazywane są na wyższy szczebel. Zmieniają się także oczekiwania mieszkańców w zakresie poziomu obsługi. Narasta potrzeba.

2.Rozpoznanie potrzeby – zauważenie istnienia potrzeby wcale nie jest łatwe. Przyzwyczajamy się do działania w swoich dotychczasowych strukturach i w nawale pracy zupełnie nie zauważamy, że pojawiła się potrzeba reorganizacji. By temu zaradzić, specjaliści od zarządzania zalecają, by co jakiś czas świadomie poszukiwać potrzeb, tych, które już się pojawiły i tych, które mogą się pojawić w przyszłości, by odpowiednio wcześnie rozpocząć przygotowania do ich zaspokojenia

3.Zdefiniowanie potrzeby – istotą tego działania jest dogłębna analiza potrzeby i zrozumienie jej istoty. Według jednej z zalecanych metod należy wykonać pięć następujących kroków: prosimy klienta o zdefiniowanie potrzeby; prosimy klienta o zdefiniowanie potrzeby; odpowiadamy na wszystkie pytania, które mogą pomóc w poznaniu istoty potrzeby; odpowiadamy na wszystkie pytania, które mogą pomóc w poznaniu istoty potrzeby; wykonujemy wszelkie niezbędne analizy i badania umożliwiające lepsze poznanie potrzeby; wykonujemy wszelkie niezbędne analizy i badania umożliwiające lepsze poznanie potrzeby; definiujemy potrzebę najlepiej, jak potrafimy; definiujemy potrzebę najlepiej, jak potrafimy; prosimy klienta o ocenę naszej definicji potrzeby (ewentualnie modyfikujemy) [1]. prosimy klienta o ocenę naszej definicji potrzeby (ewentualnie modyfikujemy) [1]. [1] [1] Pietrzykowski Maciej, Project Management – wykład, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu [1]

Należy pamiętać, że cel powinien być jasno określony, zrozumiały dla wszystkich i możliwy do zrealizowania. Dla lepszego zrozumienia istoty zagadnienia może posłużyć akronim SMART (ang. inteligentny, sprytny) określający główne cechy celu [1]: Należy pamiętać, że cel powinien być jasno określony, zrozumiały dla wszystkich i możliwy do zrealizowania. Dla lepszego zrozumienia istoty zagadnienia może posłużyć akronim SMART (ang. inteligentny, sprytny) określający główne cechy celu [1]: [1] Specific (konkretny); Specific (konkretny); Measurable (mierzalny); Measurable (mierzalny); Attainable (osiągalny); Attainable (osiągalny); Realistic (realistyczny); Realistic (realistyczny); Time – limited (terminowy). Time – limited (terminowy). [1][1] Lewis P. James, Fundamentals of Project Management, 3rd Edition, AMACOM, New York 2006, s.51 [1]

Po określeniu potrzeby i wyznaczeniu celu można przystąpić do ostatecznego zdefiniowania projektu. Wybór konkretnego rozwiązania wymaga [1]: Po określeniu potrzeby i wyznaczeniu celu można przystąpić do ostatecznego zdefiniowania projektu. Wybór konkretnego rozwiązania wymaga [1]: [1] Zebrania danych o: Zebrania danych o: otoczeniu projektu – instytucjonalnym, społecznym, politycznym i gospodarczym, otoczeniu projektu – instytucjonalnym, społecznym, politycznym i gospodarczym, technicznych możliwościach osiągnięcia celu, technicznych możliwościach osiągnięcia celu, dostępnych środkach finansowych, dostępnych środkach finansowych, zasobach materialnych i ludzkich, zasobach materialnych i ludzkich, Stworzenia kilku wariantów rozwiązań najpierw w formie pomysłów, a następnie wybranych koncepcji; Stworzenia kilku wariantów rozwiązań najpierw w formie pomysłów, a następnie wybranych koncepcji; Zbadania wykonalności tych koncepcji oraz ich efektywności ze względu na postawiony cel; Zbadania wykonalności tych koncepcji oraz ich efektywności ze względu na postawiony cel; Analizy i dokonania wyboru konkretnego rozwiązania; Analizy i dokonania wyboru konkretnego rozwiązania; Ponownego przeanalizowania wybranego rozwiązania by upewnić się czy jego wdrożenie doprowadzi do osiągnięcia postawionego celu. W przypadku projektów inwestycyjnych ta ostatnia analiza może być dokonywana już w oparciu o bardziej szczegółowe opracowania branżowe. Ponownego przeanalizowania wybranego rozwiązania by upewnić się czy jego wdrożenie doprowadzi do osiągnięcia postawionego celu. W przypadku projektów inwestycyjnych ta ostatnia analiza może być dokonywana już w oparciu o bardziej szczegółowe opracowania branżowe. [1][1] Szczęsny Piotr, Zarządzanie Projektami, Agencja Wydawniczo – Reklamowa MT, Warszawa 2003, s.15 [1]

Inicjowanie projektu. Inicjowanie zawsze stanowi zespół pierwszych czynności w procesie realizacji projektu. To podczas trwania tej fazy, koncepcja projektu zostaje zwykle sformalizowana. Wszystkie kwestie omówione w tej fazie, są później rozwijane w fazie planowania [1]. Inicjowanie zawsze stanowi zespół pierwszych czynności w procesie realizacji projektu. To podczas trwania tej fazy, koncepcja projektu zostaje zwykle sformalizowana. Wszystkie kwestie omówione w tej fazie, są później rozwijane w fazie planowania [1]. [1] [1] Baca Claudia, Project Manager's Spotlight on Change Management, Harbor Light Press, San Francisco London 2005, s.24 [1]

Inicjowanie projektu. Źródło: Verzuh Eric, The Fast Forward MBA in Project Management, 2nd Edition, John Wiley & Sons, 2005, s.22

Dojście do etapu inicjowania projektu. Źródło: Brandon Dan, Project Management for Modern Information Systems, IRM Press, 2005, s.31

Michał Trocki proponuje następujący przebieg etapu inicjowania projektu [1]: Michał Trocki proponuje następujący przebieg etapu inicjowania projektu [1]: [1] analiza potrzeb; analiza potrzeb; formułowanie inicjatyw projektów; formułowanie inicjatyw projektów; zgłaszanie inicjatyw projektów kierownictwu; zgłaszanie inicjatyw projektów kierownictwu; analiza i ocena inicjatyw projektów; analiza i ocena inicjatyw projektów; przyjęcie inicjatywy projektu przez kierownictwo do dalszego opracowania bądź jej odrzucenie. przyjęcie inicjatywy projektu przez kierownictwo do dalszego opracowania bądź jej odrzucenie. [1][1] Trocki Michał, Podstawy Zarządzania Projektami – prezentacja PowerPoint, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, s.36 [1]

Przebieg etapu inicjowania projektu. Źródło: Schmidt Paweł, Zarządzanie Zakresem Projektu – materiały szkoleniowe, Project Management Consulting