Dydaktyka ogólna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
U/S N Struktura procesu kształcenia* UCZNIOWIE/ SŁUCHACZE NAUCZYCIEL
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Zofia Sienkiewicz
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Kształcenie praktyczne
Planowanie pracy nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Taktyka instruktorska Opracowanie: Marek Kujawiński.
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Cele kształcenia.
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Treści kształcenia.
Wychowanie jako proces
Wychowanie ekologiczne
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Metody nauczania.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
„Między tablicą a smartphone”-
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Stosunki administracyjno- prawne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dydaktyka ogólna

Czym jest dydaktyka? Definicje klasyczne

Dydaktyka to: Sztuka nauczania (Ratke) Sztuka nauczania i wychowania (Komeński) Teoria nauczania wychowującego (Herbart) Teoria uczenia się (Dawey) Definicje współczesne

Definicje współczesne „Nauka o kształceniu i samokształceniu się, ich celach i treści oraz metodach, środkach i organizacji” (Okoń) „System poprawnie uzasadnionych twierdzeń, hipotez i prawidłowości rządzących procesem nauczania i uczenia się (kształcenia) oraz metod, form organizacyjnych i środków pomocnych w wywoływaniu u uczniów zamierzonych i względnie trwałych zmian” (Kupisiewicz) Cechy badanego uczenia się

Dydaktyka bada uczenie się / nauczanie: Zamierzone Systematyczne Organizowane (planowe) (w tym samokształcenie oraz e-learning) Centrum zainteresowań dydaktyki

W centrum zainteresowań dydaktyki leżą: Proces (zbiór powiązanych ze sobą czynności uczniów i nauczyciela, warunkujących się wzajemnie i podporządkowanych realizacji wspólnego celu, jakim jest wywołanie u dzieci, młodzieży lub dorosłych objętych tym procesem pewnych zamierzonych i względnie trwałych zmian) Warunki (treść, organizacja, środki) Rezultaty Proces

PROCES TREŚĆ ORGANIZACJA METODY FORMY ŚRODKI REZULTAT Pytania

Dydaktyka odpowiada na pytania Kiedy? Kto? Czego? Kogo? Gdzie? Za pomocą czego? Jak? Po co? Naucza / uczy się Funkcje dydaktyki

Funkcja Teoretyczna Praktyczna Funkcje szczegółowe

Przedmiot badań: Naukowa analiza i formułowanie celów nauczania wraz z ich szczegółową charakterystyką Dobór treści kształcenia według ustalonych zasad i zgodnie z obranym celem kształcenia Badanie procesu kształcenia dla odsłonięcia rządzącym nim prawidłowości, a więc ustalenia warunków i zależności zachodzących między składnikami Formułowanie, opartych na pewnych prawidłowościach procesu, zasad metodycznie poprawnej pracy nauczyciela w procesie dydaktycznym, znanych pod nazwą zasad nauczania; Badanie wartości dydaktycznej poszczególnych metod nauczania oraz formułowanie reguł ich doboru i poprawnego wykorzystania w procesie dydaktycznym; Badanie środków dydaktycznych i optymalizacji warunków efektywnego ich stosowania w kształceniu; Ustalanie najkorzystniejszych form organizacyjnych nauczania (Zaczyński) Dydaktyka ogólna i szczegółowa

Dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe Teorie nauczania w szkołach określonego typu i stopnia Dydaktyki poszczególnych przedmiotów szkolnych

Podstawowe pojęcia dydaktyki

Uczenie się Uczenie Nauczanie Kształcenie Wychowanie Uczenie się

Uczenie się Aktywne nabywanie wiadomości, sprawności (Nawroczyński); Proces, którego produktem jest wiedza i umiejętności (Baley); Przyswajanie sobie wiadomości, umiejętności nastawień i postaw (Glöckel); Czynność wywołująca względnie trwałe zmiany możliwości reagowania, które występują w wyniku odpowiednio wzmacnianego ćwiczenia (Hilgard, Marquis) Uczenie się jako proces

Uczenie się jako proces PROCES UCZENIA SIĘ Cechy Planowość (świadomość, celowość, systematyczność), aktywność , złożoność (wieloczynnikowość), ukierunkowanie na wynik, różnorodność form i sposobów uczenia się Czynniki Pozytywna motywacja, bodźce, środowisko, zdolności Rezultaty Przyrost i zakres wiadomości i sprawności modyfikujący zachowanie się jednostki, rozwój uzdolnień, zmiany postaw Przedmiot Rzeczywistość społeczna, przyrodnicza, techniczna, kulturowa Uczenie się- kilka cech

Uczenie się Jest zdeterminowane przez cel, treść i czynniki; Jest czynnością (zbiorem czynności), których nie można wykonać za kogoś; Ma charakter procesualny; Nakładają się w nim czynności związane z przyswojeniem sobie wiedzy i sprawności przez uczniów, stosowaniem jej w praktyce oraz samokontrolą wykonywanej pracy; Opiera się na poznawaniu bezpośrednim i pośrednim (lub jednym i drugim); Przybiera różne formy- zabawy, lektury, działalności praktycznej, społecznej, itd. Uczenie

Uczenie Akt umożliwiający zainteresowanej osobie uzyskania określonej wiadomości lub sprawności Tworzenie warunków sprzyjających opanowaniu określonego zasobu wiedzy i zdolności Nauczanie

Nauczanie Nie tylko czynności uczenia ale też kontroli Modyfikacja pracy za pomocą poleceń, pytań naprowadzających, dygresji itd. Zabiegi korektywne zapobiegają błędom lub je likwidują Praca samodzielna? Przewaga komputera nad książką + CD w nauce języka obcego? Rola nauczyciela

Nauczanie Rola nauczyciela Kierowanie procesem vs Tworzenie warunków do samodzielnej pracy uczniów Kształcenie

Kształcenie Zamierzony, systematyczny i planowy proces prowadzony przez powołane instytucje oświatowo-wychowawcze Efektem jest nie tylko opanowanie wiadomości/umiejętności ale też ukształtowanie zainteresowań, rozwinięcie zdolności poznawczych, emocjonalnych kształcenie Ogólne- zaznajamianie z zasobami nauki, kultury i cywilizacji Zawodowe- przekazanie wiedzy i umiejętności o charakterze profesjonalnym Wychowanie

Wychowanie Wszelkie wpływy środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka (spontaniczne i zamierzone, okazjonalne i planowe) Działalność zinstytucjonalizowana, której celem jest ukształtowanie kierunkowych cech osobowości- wartości, przekonań, postaw, zasad postępowania Proces szerszy od kształcenia obejmujący wszystkie sfery osobowości Efekty

Nauczanie  umiejętności Kształcenie  rozwój umysłowy Wychowanie  rozwój osobowości Systemy dydaktyczne

Systemy dydaktyczne

Główne systemy dydaktyczne System klasyczny (nacisk na czynności nauczycielskie) i przekaz treści vs System progresywny (nacisk na czynności uczniów) i uczenie się przez działanie System klasyczny

System klasyczny (Herbart, 1776-1841) Nauczanie wychowujące połączone z twardym przestrzeganiem dyscypliny Główne zadanie nauczyciela- przekazanie materiału Opis rzeczywistości (myślenie jest „efektem ubocznym” Rygoryzm i formalizm Tok lekcji (stopnie formalne) Jasność  Kojarzenie  System Metoda Rozwinięcie- Rein PrzygotowaniePodaniePowiązanieZebranie Zastosowanie System progresywny

System progresywny (Dewey, 1859-1914) Rozwój aktywności dzieci i młodzieży Zajęcia praktyczne jako uzyskanie doświadczenia Podawanie informacji to „efekt uboczny” w rozwoju myślenia Akt myślenia (stopnie formalne): Odczucie trudnościOkreślenie jejformułowanie hipotezy prowadzącej do rozwiązaniaWeryfikacja hipotezyRozwiązanie problemu Porównanie systemów

System tradycyjny System progresywny Podział treści nauczania Źródło wiedzy Postawa ucznia Wpływ na dobór treści Dominujący sposób uczenia się Motywacja Kontrola Relacje między uczniami Teren nauki Stosunek do twórczości

System tradycyjny System progresywny Podział treści nauczania przedmioty Interdyscyplinarne bloki Źródło wiedzy Przekaz nauczyciela Samodzielne zdobywanie wiedzy- nauczyciel jako inicjator i obserwator Postawa ucznia Pasywna Aktywna Wpływ na dobór treści Wyłącznie nauczyciel- uczniowie nie mają wpływu Uczniowie mają wpływ Dominujący sposób uczenia się Uczenie się pamięciowe Uczenie się oparte na rozwiązywaniu problemów Motywacja Zewnętrzna (stopnie) Wewnętrzna (zainteresowania) Kontrola Częsta kontrola ze strony nauczyciela Nacisk na samokontrolę Relacje między uczniami Współzawodnictwo Współpraca Teren nauki Szkoła Nie tylko szkoła Stosunek do twórczości Niedocenianie Silny nacisk

System współczesny Próba walki z jednostronnością, np. zaznajamianie uczniów z podstawami ustrukturyzowanej wiedzy ale też nacisk na ich samodzielność (jedność nauczania i uczenia się) Elastyczność pod względem organizacyjnym i metodycznym Organizacja zabawy, uczenia się i pracy Nauczyciel nie jest jedynie „wykładowcą” ani obserwatorem ale pełni szereg innych ról (podawanie, inspirowanie, kierowanie, kontrola) System współczesny- ogniwa

System współczesny Zamiast stopni formalnych- ogniwa lub momenty nauczania/uczenia się (powiązanie czynności nauczyciela z oczekiwaną reakcją ucznia): Uświadamianie celów i zadań dydaktycznych motywacja Zaznajamianie z nowym materiałem aktywność Kierowanie procesami uogólniania opanowanie pojęć, sądów Utrwalanie wiadomości uczniów powtarzanie, zapamiętywanie Kształtowanie umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń różnorakie ćwiczenia Wiązanie teorii z praktyką różne formy działalności poznawczej Kontrola i ocena samokontrola