Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Advertisements

Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Istota i funkcje podatku
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Ministerstwo Finansów
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Regionalny Program Operacyjny
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
1 NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE „JANOSIKOWEGO” MUSZĄ REALIZOWAĆ WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Opodatkowanie spółki nie będącej osobą prawną w toku bieżącej działalności Zasady przypisania wspólnikom.
w Gminie Krzeszowice – planowane stawki
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
1 16 września 2013 r..
Niektóre skutki zmian w oświacie
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”

Tło Wśród ekspertów powszechna jest diagnoza o dysfunkcjonalności systemu dochodów komunalnych. ‚Janosikowe’ w dzisiejszej postaci to tylko jedna z wad tego systemu Rząd poprzedniej kadencji zapowiadał radykalną zmianę systemu, której jednak nie zrealizował – jak należy się domyślać – z powodu kryzysu gospodarczego Trudna sytuacja budżetu państwa uniemożliwia reformę systemu dochodów samorządów zachowującą zasadę, iż „nikt nie może na zmianach tracić”

Tło (2) W trudnej sytuacji gospodarczej tracą przede wszystkim te samorządy, których dochody oparte są w większej mierze na źródłach podatkowych, a więc płatnicy ‚janosikowego’ Samorządy, których dochody oparte są w większej mierze na dotacjach i subwencjach, nie ponoszą analogicznych skutków załamania się koniunktury System ‚janosikowego’ dodatkowo pogłębia tę dysproporcję

Strategia (1) Zmian wymaga cały system dochodów komunalnych Wydaje się nam, że nie powinniśmy rezygnować z postulowania zmian o charakterze całościowym, w tym np. nowej konstrukcji systemu wyrównawczego Wyznaczniki systemu wyrównawczego rozmijają się całkowicie z rzeczywistą sytuacją konkretnych samorządów

Przykład dysfunkcji systemu ‚janosikowego’

Przykład dysfunkcji kwot uzupełniających subwencji wyrównawczej

Strategia (2) System ‚janosikowego’ chociaż stanowi jedynie o ok. 1,5% ogółu dochodów JST, przynosi tak negatywne skutki, że wymaga natychmiastowej reakcji Tak więc musimy sformułować propozycje zmian interwencyjnych, nawet kosztem ich niedoskonałości czy tymczasowości Proponujemy tylko to, co naszym zdaniem, można wprowadzić już teraz Podstawowym celem obecnych propozycji nie jest zbudowanie idealnego systemu, ale zmniejszenie dolegliwości ‚ janosikowego’ dla samorządów, które system ten krzywdzi

Specyfika ‚janosikowego’ na poziomie powiatowym (1) Objęcie jednym systemem bardzo różnych jednostek, w tym powiatów i miast na prawach powiatu, mających różne potrzeby wydatkowe Równoczesny brak podstawowych danych administracyjnych na temat powiatowych i gminnych dochodów miast na prawach powiatu Wynikająca stąd trudność przeprowadzenia podstawowych analiz finansowych

Specyfika ‚janosikowego’ na poziomie powiatowym (2) Odniesienie operacji ‚janosikowego’ do dochodów stanowiących jedynie niewielką część ogółu dochodów Dochody podatkowe stanowią jedynie kilkanaście procent ogółu dochodów jednostek powiatowych i rzeczywiste różnice w wysokości dochodów wyznaczane są przez inne źródła (subwencja oświatowa i dotacje)

Specyfika ‚janosikowego’ na poziomie powiatowym (3) Równoległe istnienie bardzo skutecznego systemu wyrównywania dochodów podatkowych – do 90% średniej krajowej powiatowych dochodów podatkowych – wyższego niż na poziomie gminnym i wojewódzkim Najwyższe stawki obciążenia wpłatami – do 98% już ponad 125% średniej krajowej

Wysokość dochodów w stosunku do średniej Wysokość wpłaty z tytułu subwencji równoważącej % 20% 25% 30% 0% 80% 95% 98% Wysokość wpłat gmin Wysokość wpłat powiatów Podstawowe fakty o „janosiku”

Specyfika ‚janosikowego’ na poziomie powiatowym (4) Kierowanie wypłat subwencji równoważącej zasadniczo na wydatki drogowe -30 % na drogi powiatowe -30% na drogi w miastach na prawach powiatu Niewielkie kwoty przeznaczane na inne wydatki (16%) Znacząca część (24% całości) przeznaczona na korekty systemu, co powoduje martwy obieg pieniądza (ok. 1/3 środków wraca do płatników)

Nasze propozycje dotyczące poziomu powiatowego (1) Przeniesienie na budżet państwa odpowiedzialności finansowej za podstawowe utrzymanie dróg krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu (30% dzisiejszej powiatowej subwencji równoważącej). Zadanie to w istocie swojej jest zadaniem zleconym, a nie własnym, i nie powinno być finansowane z opodatkowania dochodów własnych powiatów

Wstępna propozycja nowego finansowania dróg w miastach (1) Możliwym nowym źródłem finansowania utrzymania dróg krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu mogłyby być środki dzisiejszej ‚rezerwy drogowej subwencji’ (art. 26 udjst) Rezerwa ta wyniosła w 2012 r. 336 mln zł Nasza wstępna propozycja nowelizacji udjst w tym zakresie zakłada przywrócenie instytucji części drogowej subwencji ogólnej, przeznaczonej jednak jedynie na finansowanie dróg krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu

Wstępna propozycja nowego finansowania dróg w miastach (2) Proponujemy zachować rezerwę z art. 26 na finansowanie przepraw promowych i zdefiniować nową subwencję drogową kwotowo w dzisiejszej wysokości środków przeznaczanych na finansowanie dróg w miastach na prawach powiatu Nasza propozycja w tym zakresie wymaga uzgodnienia z innymi samorządami

Nasze propozycje dotyczące poziomu powiatowego (2) Zasadnicze – o 50% - zmniejszenie wysokości wpłat (z nieco ponad 1 mld do nieco ponad 500 mln zł) Utrzymanie dzisiejszej wysokości wypłat związanych z drogami powiatowymi i brakiem w powiecie urzędu pracy Zmniejszenie o 50% wypłat związanych z wydatkami na rodziny zastępcze, ponieważ niedawne zmiany prawne przeniosły 50% kosztów na poziom gminny Zmniejszenie o ok. 2/3 środków rezerwowanych na korekty systemu

Skutki dla powiatów Mazowsza

Skutki dla beneficjentów systemu Zmiana sposobu finansowania dróg krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu bez zmniejszenia poziomu finansowania Zmniejszenie o 50% wypłat związanych z wydatkami na rodziny zastępcze (dotyczy 9% powiatowej subwencji równoważącej, czyli dzisiaj ok. 100 mln zł) Utrzymanie poziomu pozostałych wypłat (drogi powiatowe, brak powiatowego urzędu pracy) Radykalne obniżenie sztucznych przepływów finansowych dzięki zmniejszeniu o ok. 1/3 środków przeznaczonych na korekty systemowe (dzisiejszy tytuł 5. powiatowej subwencji równoważącej)

Zakres potrzebnych uzgodnień Każdy z poziomów ‚janosikowego’ ma własną specyfikę, nie należy dążyć do sztucznego ujednolicania naszych propozycji Dobrze byłoby jednak aby propozycje te były systemowo podobne

Zakres potrzebnych uzgodnień – propozycje (1) W naszych propozycjach proponujemy jednolite zmniejszenie stawek wpłat przy zachowaniu dzisiejszych progów Tylko taki wzór zmian przynosi równe ulgi dla płatników janosikowego Wydaje się nam, iż w sytuacji pilnej interwencji, a nie całościowej zmiany systemu, jest to rozwiązanie najbardziej właściwe

Zakres potrzebnych uzgodnień – propozycje (2) Zastanawiamy się, czy potrzebne są progi ostrożnościowe. Lepszym chyba rozwiązaniem jest takie sformułowanie podstawowej formuły wpłat, które nie prowadzi do wpłat przekraczających pewien poziom dochodów. Za taki poziom uważamy 30% dochodów podatkowych (to już jest spełnione na poziomie gminnym) Nasza propozycja redukuje wpłaty powiatowe do analogicznego poziomu

Nasze sugestie dotyczące poziomu gminnego Wpłaty na tym poziomie są najmniej dotkliwe Wydaje się nam, że wystarczającą zmianą jest dostosowanie wysokości wpłat do kwot rzeczywiście rozdzielanych w ramach gminnej subwencji równoważącej, co powinno zmniejszyć wysokość wpłat – w zależności od roku – od 20 do 40% Proponujemy konkretne zapisy nowelizujące ustawę o dochodach jst, zmniejszające proporcjonalnie wpłaty wszystkich płatników gminnych i nie zmieniające obecnych kwot gminnej subwencji równoważącej

Efekty naszej propozycji na poziomie gminnym w warunkach 2013 r. Propozycja ta przyniosłaby w 2013 r. zniżkę wysokości wpłat gminnych o co najmniej 20,5% W województwie mazowieckim wpłat dokonuje 26 gmin na łączną kwotę 363 mln zł Nasza propozycja oznacza zmniejszenie tych wpłat o co najmniej ok. 76 mln zł, do poziomu ok. 286 mln zł

Efekt zmian (1)

Efekt zmian (2)

Efekt zmian (3)

Nasze sugestie dotyczące poziomu wojewódzkiego (1) Wspieramy starania Marszałka Województwa Mazowieckiego i uważamy głos Województwa za decydujący w kwestii formułowania propozycji zmian ustawowych, gdyż jest ono jednostką najbardziej pokrzywdzoną przez dzisiejszy system Sugerowalibyśmy zwrócenie uwagi na absurdalną formułę wyznaczania tzw. kwot uzupełniających subwencji wyrównawczej, należnych obecnie wszystkim 12 województwom o liczbie mieszkańców poniżej 3 mln. W 2013 r. przeznacza się na ten cel zł.

Nasze sugestie dotyczące poziomu wojewódzkiego (2) Podwyższenie stopy podstawowego wyrównania dochodów podatkowych z dzisiejszych 72% średniej do np. 90% średniej krajowej (kosztem kwot uzupełniających) pozwoliłoby merytorycznie uzasadnić radykalne obniżenie wpłat wojewódzkich