Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
System wsparcia dziecka i rodziny
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkolenie aktywu związkowego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Plan pracy Zarządu Oddziału ZNP w Przysusze na kadencję
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starogardzie Gdańskim
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
Podsumowanie realizacji zadań wynikających
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
POMOC SPOŁECZNA.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie

Placówki opiekuńczo-wychowawcze W Warszawie funkcjonują 22 placówki opiekuńczo-wychowawcze (stan na r.):  2 publiczne placówki interwencyjne – 60 miejsc  1 publiczna placówka specjalistyczno-terapeutyczna – 38 miejsc z filią (8 miejsc)  9 publicznych placówek socjalizacyjnych – 514 miejsc, w tym:  7 placówek z 23 filiami – 454 miejsca  2 placówki bez filii – 60 miejsc  4 niepubliczne placówki socjalizacyjne – 87 miejsc  6 publicznych placówek rodzinnych – 32 miejsca

Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie  WCPR na podstawie Zarządzenia Prezydenta m. st. Warszawy jest organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej  Zadania statutowe WCPR wobec placówek opiekuńczo-wychowawczych:  podejmowanie działań zmierzających do efektywnego dysponowania miejscami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,  wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem placówek opiekuńczo-wychowawczych,  współpraca w opracowywaniu i realizacja 3 letnich programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej,  zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo- wychowawczych,  prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających placówki opiekuńczo- wychowawcze.

Działania zmierzające do efektywnego dysponowania miejscami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych  prowadzenie na podstawie informacji uzyskanych z placówek bazy danych wychowanków (autorski program informatyczny) przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,  kwalifikowanie dziecka do odpowiedniej placówki opiekuńczo- wychowawczej,  wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zawiadomień w przypadku pobytów kilkudniowych w placówce,  przekazywanie danych dotyczących wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na podstawie informacji uzyskanych z placówek,  występowanie do burmistrzów w poszczególnych dzielnicach z wnioskami o przekazanie lokali z przeznaczeniem na mieszkania filialne,  przyjmowanie zgłoszeń o wolnych lokalach w Warszawie i kwalifikowanie ich np. do instytucjonalnej pieczy zastępczej,  organizowanie rodzinnej pieczy zastępczej.

Współpraca w opracowywaniu i realizacja Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w m. st. Warszawie na lata  przygotowanie projektu Programu oraz przeprowadzenie konsultacji z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,  w ramach realizacji programu:  organizowanie mieszkań filialnych dla wychowanków placówek,  opracowanie wstępnej koncepcji funkcjonowania centrum administracyjnego do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych,  opracowywanie standardów organizacyjnych placówek opiekuńczo- wychowawczych przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb wychowanków,  diagnozowanie potrzeb szkoleniowych kadry placówek opiekuńczo- wychowawczych w celu stworzenia systemu szkoleń zmierzającego do zwiększenia kompetencji zawodowych pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych  opracowanie Procedury przyjmowania dzieci do placówek opiekuńczo- wychowawczych działających na terenie m.st. Warszawy,  opracowanie Zasad opiniowania osób, które podejmują się wspierania działań wychowawczych warszawskich placówek opiekuńczo- wychowawczych, na podstawie których wydawane są opinie w formie zaświadczeń kwalifikacyjnych dla „rodzin zaprzyjaźnionych”,  opracowanie Procedury przewozu i przekazania dziecka do jednej z form pieczy zastępczej w związku z interwencyjnym odebraniem dziecka z rodziny (dzieci w przyjaznych i bezpiecznych warunkach są przewożone do placówek opiekuńczo-wychowawczych przez Zespół interwencyjnego przewozu),  przeprowadzanie postępowań wyjaśniających w związku ze zgłaszanymi informacjami dotyczącymi nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówek.

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (1)  przygotowywanie projektów statutów placówek i projektów uchwał Rady m. st. Warszawy w sprawie wyposażenia placówek opiekuńczo- wychowawczych w lokale z przeznaczeniem na mieszkania filialne,  pomoc przy tworzeniu regulaminów organizacyjnych placówek opiekuńczo- wychowawczych,  określanie limitów miejsc w poszczególnych placówkach z uwzględnieniem mieszkań filialnych,  gromadzenie danych dotyczących liczby dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w tym zgłoszonych do adopcji,  zbieranie z placówek różnego rodzaju danych do sprawozdań lub analiz np. dotyczących liczby dzieci cudzoziemskich, przebywających w szpitalach psychiatrycznych, stanu zdrowia, szczególnych potrzeb opiekuńczych,  wyrażanie opinii w przypadku wniosku dyrektora placówki o przeniesienie dziecka do innej placówki opiekuńczo-wychowawczej tego samego typu

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (2)  organizowanie kwartalnych spotkań z dyrektorami placówek, podczas których omawiane są sprawy organizacyjne oraz inne ważne z perspektywy placówek i WCPR,  utrzymywanie stałego kontaktu z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i monitorowanie ich bieżącej pracy,  przeprowadzanie wizytacji w placówkach (również w godzinach popołudniowych), podczas których sprawdzana jest organizacja czasu wolnego, warunki pobytu dzieci oraz zapewnienie im właściwej opieki,  udział w zespole ds. okresowej oceny sytuacji dziecka organizowanym przez placówki opiekuńczo-wychowawcze,  w placówkach typu rodzinnego oceny sytuacji dziecka dokonuje dyrektor placówki w porozumieniu z WCPR, jako organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej,  wspieranie przez koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej dyrektora placówki typu rodzinnego w sporządzaniu planu pomocy dziecku,

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (3) Postępowanie administracyjne  prowadzenie postępowania administracyjnego w celu ustalenia opłaty od rodziców za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej,  wytaczanie powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w placówce, na podstawie dokumentacji placówki,  prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu świadczeń nienależnie pobranych od usamodzielnianych wychowanków  prowadzenie postępowania egzekucyjnego wobec osób, które nie regulują należności za pobyt dziecka w pieczy

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (4) Inwestycje  opiniowanie wniosków placówek o przydział środków inwestycyjnych z budżetu m. st. Warszawy,  opiniowanie planów rzeczowo-finansowych placówek oraz zmian do tych planów, Mienie WCPR  użyczanie samochodów służbowych WCPR prowadzącym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego na podstawie umowy. Finanse  obsługa finansowa placówek typu rodzinnego,  opiniowanie planów finansowych placówek oraz zmian do planów,  analiza dochodów i wydatków placówek,  podział środków budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (ubezpieczenia zdrowotne dzieci i finansowanie pobytu dzieci cudzoziemskich),  współpraca w zakresie wypłaty świadczeń dla usamodzielnianych wychowanków placówek

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (5) Zatrudnienie  bieżąca analiza zatrudnienia w placówkach,  szczegółowa analiza zatrudnienia w placówkach (np.: likwidacja DD Nr 5, tworzenie centrum administracyjnego),  opiniowanie propozycji wynagrodzeń dla dyrektorów placówek, Kontrole  kontrole realizacji zadań w placówkach niepublicznych w ramach umowy,  kontrole publicznych placówek w ramach prowadzenia,  analiza uwag kontrolujących wspólnie z dyrektorem placówki kontrolowanej, omawianie planów naprawczych

Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze  wprowadzanie pilotażowego modelu usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej przebywających w mieszkaniu chronionym wypracowanego przez organizację pozarządową - realizacja w ramach projektu „Integracja dla Samodzielności” realizowanego przez WCPR, współfinansowanego przez UE ze środków EFS,  spotkania z pracownikami placówek opiekuńczo-wychowawczych bezpośrednio zajmującymi się sprawami usamodzielnianych wychowanków,  wsparcie merytoryczne pracowników placówek opiekuńczo- wychowawczych w zakresie procesu usamodzielnienia,  nadzorowanie oraz koordynowanie realizacji indywidualnych programów usamodzielnienia realizowanych przez wychowanków placówek,  prowadzenie postępowań administracyjnych w celu przyznania pomocy usamodzielnianym wychowankom pieczy,

Współpraca placówki opiekuńczo-wychowawczej z innymi podmiotami  placówka opiekuńczo-wychowawcza w zakresie wykonywanych zadań współpracuje: -z sądem, -powiatowym centrum pomocy rodzinie, -rodziną, -asystentem rodziny lub innym pracownikiem ośrodka pomocy społecznej -organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, -z innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki opiekuńczo-wychowawczej, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację dyrektora placówki opiekuńczo- wychowawczej oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,  pomoc WCPR w nawiązaniu relacji z innymi podmiotami, inicjowanie współpracy, badań, seminariów, etc.  przekazywanie placówkom różnych otrzymywanych ofert np. udziału w spektaklach, koncertach, wydarzeniach kulturalnych, dotyczących wyjazdów wakacyjnych, przekazywanie biletów, informowanie o możliwości skorzystania z bezpłatnych szczepień, etc.

Nowelizacja ustawy...  „centrum” w przypadku zlecenia zadania prowadzenia placówek opiekuńczo- wychowawczych,  kontrola zarządu powiatu,  umieszczenie dziecka w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,  odpowiedzialność za przekazanie informacji o dziecku pcpr i organizatora  ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej,  zgoda Wojewody na umieszczenie dziecka ponad ustalony limit miejsc,  zapewnienie pomocy prawnej i psychologicznej usamodzielnianym wychowankom,  ustalanie opłaty z uwzględnieniem pobytu dziecka u rodziców