Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
Placówki opiekuńczo-wychowawcze W Warszawie funkcjonują 22 placówki opiekuńczo-wychowawcze (stan na r.): 2 publiczne placówki interwencyjne – 60 miejsc 1 publiczna placówka specjalistyczno-terapeutyczna – 38 miejsc z filią (8 miejsc) 9 publicznych placówek socjalizacyjnych – 514 miejsc, w tym: 7 placówek z 23 filiami – 454 miejsca 2 placówki bez filii – 60 miejsc 4 niepubliczne placówki socjalizacyjne – 87 miejsc 6 publicznych placówek rodzinnych – 32 miejsca
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie WCPR na podstawie Zarządzenia Prezydenta m. st. Warszawy jest organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej Zadania statutowe WCPR wobec placówek opiekuńczo-wychowawczych: podejmowanie działań zmierzających do efektywnego dysponowania miejscami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem placówek opiekuńczo-wychowawczych, współpraca w opracowywaniu i realizacja 3 letnich programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających placówki opiekuńczo- wychowawcze.
Działania zmierzające do efektywnego dysponowania miejscami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzenie na podstawie informacji uzyskanych z placówek bazy danych wychowanków (autorski program informatyczny) przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, kwalifikowanie dziecka do odpowiedniej placówki opiekuńczo- wychowawczej, wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zawiadomień w przypadku pobytów kilkudniowych w placówce, przekazywanie danych dotyczących wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na podstawie informacji uzyskanych z placówek, występowanie do burmistrzów w poszczególnych dzielnicach z wnioskami o przekazanie lokali z przeznaczeniem na mieszkania filialne, przyjmowanie zgłoszeń o wolnych lokalach w Warszawie i kwalifikowanie ich np. do instytucjonalnej pieczy zastępczej, organizowanie rodzinnej pieczy zastępczej.
Współpraca w opracowywaniu i realizacja Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w m. st. Warszawie na lata przygotowanie projektu Programu oraz przeprowadzenie konsultacji z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, w ramach realizacji programu: organizowanie mieszkań filialnych dla wychowanków placówek, opracowanie wstępnej koncepcji funkcjonowania centrum administracyjnego do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych, opracowywanie standardów organizacyjnych placówek opiekuńczo- wychowawczych przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb wychowanków, diagnozowanie potrzeb szkoleniowych kadry placówek opiekuńczo- wychowawczych w celu stworzenia systemu szkoleń zmierzającego do zwiększenia kompetencji zawodowych pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych opracowanie Procedury przyjmowania dzieci do placówek opiekuńczo- wychowawczych działających na terenie m.st. Warszawy, opracowanie Zasad opiniowania osób, które podejmują się wspierania działań wychowawczych warszawskich placówek opiekuńczo- wychowawczych, na podstawie których wydawane są opinie w formie zaświadczeń kwalifikacyjnych dla „rodzin zaprzyjaźnionych”, opracowanie Procedury przewozu i przekazania dziecka do jednej z form pieczy zastępczej w związku z interwencyjnym odebraniem dziecka z rodziny (dzieci w przyjaznych i bezpiecznych warunkach są przewożone do placówek opiekuńczo-wychowawczych przez Zespół interwencyjnego przewozu), przeprowadzanie postępowań wyjaśniających w związku ze zgłaszanymi informacjami dotyczącymi nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówek.
Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (1) przygotowywanie projektów statutów placówek i projektów uchwał Rady m. st. Warszawy w sprawie wyposażenia placówek opiekuńczo- wychowawczych w lokale z przeznaczeniem na mieszkania filialne, pomoc przy tworzeniu regulaminów organizacyjnych placówek opiekuńczo- wychowawczych, określanie limitów miejsc w poszczególnych placówkach z uwzględnieniem mieszkań filialnych, gromadzenie danych dotyczących liczby dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w tym zgłoszonych do adopcji, zbieranie z placówek różnego rodzaju danych do sprawozdań lub analiz np. dotyczących liczby dzieci cudzoziemskich, przebywających w szpitalach psychiatrycznych, stanu zdrowia, szczególnych potrzeb opiekuńczych, wyrażanie opinii w przypadku wniosku dyrektora placówki o przeniesienie dziecka do innej placówki opiekuńczo-wychowawczej tego samego typu
Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (2) organizowanie kwartalnych spotkań z dyrektorami placówek, podczas których omawiane są sprawy organizacyjne oraz inne ważne z perspektywy placówek i WCPR, utrzymywanie stałego kontaktu z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i monitorowanie ich bieżącej pracy, przeprowadzanie wizytacji w placówkach (również w godzinach popołudniowych), podczas których sprawdzana jest organizacja czasu wolnego, warunki pobytu dzieci oraz zapewnienie im właściwej opieki, udział w zespole ds. okresowej oceny sytuacji dziecka organizowanym przez placówki opiekuńczo-wychowawcze, w placówkach typu rodzinnego oceny sytuacji dziecka dokonuje dyrektor placówki w porozumieniu z WCPR, jako organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, wspieranie przez koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej dyrektora placówki typu rodzinnego w sporządzaniu planu pomocy dziecku,
Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (3) Postępowanie administracyjne prowadzenie postępowania administracyjnego w celu ustalenia opłaty od rodziców za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, wytaczanie powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w placówce, na podstawie dokumentacji placówki, prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu świadczeń nienależnie pobranych od usamodzielnianych wychowanków prowadzenie postępowania egzekucyjnego wobec osób, które nie regulują należności za pobyt dziecka w pieczy
Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (4) Inwestycje opiniowanie wniosków placówek o przydział środków inwestycyjnych z budżetu m. st. Warszawy, opiniowanie planów rzeczowo-finansowych placówek oraz zmian do tych planów, Mienie WCPR użyczanie samochodów służbowych WCPR prowadzącym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego na podstawie umowy. Finanse obsługa finansowa placówek typu rodzinnego, opiniowanie planów finansowych placówek oraz zmian do planów, analiza dochodów i wydatków placówek, podział środków budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (ubezpieczenia zdrowotne dzieci i finansowanie pobytu dzieci cudzoziemskich), współpraca w zakresie wypłaty świadczeń dla usamodzielnianych wychowanków placówek
Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (5) Zatrudnienie bieżąca analiza zatrudnienia w placówkach, szczegółowa analiza zatrudnienia w placówkach (np.: likwidacja DD Nr 5, tworzenie centrum administracyjnego), opiniowanie propozycji wynagrodzeń dla dyrektorów placówek, Kontrole kontrole realizacji zadań w placówkach niepublicznych w ramach umowy, kontrole publicznych placówek w ramach prowadzenia, analiza uwag kontrolujących wspólnie z dyrektorem placówki kontrolowanej, omawianie planów naprawczych
Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze wprowadzanie pilotażowego modelu usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej przebywających w mieszkaniu chronionym wypracowanego przez organizację pozarządową - realizacja w ramach projektu „Integracja dla Samodzielności” realizowanego przez WCPR, współfinansowanego przez UE ze środków EFS, spotkania z pracownikami placówek opiekuńczo-wychowawczych bezpośrednio zajmującymi się sprawami usamodzielnianych wychowanków, wsparcie merytoryczne pracowników placówek opiekuńczo- wychowawczych w zakresie procesu usamodzielnienia, nadzorowanie oraz koordynowanie realizacji indywidualnych programów usamodzielnienia realizowanych przez wychowanków placówek, prowadzenie postępowań administracyjnych w celu przyznania pomocy usamodzielnianym wychowankom pieczy,
Współpraca placówki opiekuńczo-wychowawczej z innymi podmiotami placówka opiekuńczo-wychowawcza w zakresie wykonywanych zadań współpracuje: -z sądem, -powiatowym centrum pomocy rodzinie, -rodziną, -asystentem rodziny lub innym pracownikiem ośrodka pomocy społecznej -organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, -z innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki opiekuńczo-wychowawczej, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację dyrektora placówki opiekuńczo- wychowawczej oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pomoc WCPR w nawiązaniu relacji z innymi podmiotami, inicjowanie współpracy, badań, seminariów, etc. przekazywanie placówkom różnych otrzymywanych ofert np. udziału w spektaklach, koncertach, wydarzeniach kulturalnych, dotyczących wyjazdów wakacyjnych, przekazywanie biletów, informowanie o możliwości skorzystania z bezpłatnych szczepień, etc.
Nowelizacja ustawy... „centrum” w przypadku zlecenia zadania prowadzenia placówek opiekuńczo- wychowawczych, kontrola zarządu powiatu, umieszczenie dziecka w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, odpowiedzialność za przekazanie informacji o dziecku pcpr i organizatora ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, zgoda Wojewody na umieszczenie dziecka ponad ustalony limit miejsc, zapewnienie pomocy prawnej i psychologicznej usamodzielnianym wychowankom, ustalanie opłaty z uwzględnieniem pobytu dziecka u rodziców