JAK WSPIERAĆ DZIECKO W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Co to jest TIK?.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Izabela Kołodziejczyk
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Jakub Szota Częstochowa 2012
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Ocenianie Kształtujące
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji multimedialnej pt
Co chcieliśmy osiągnąć?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
JAK MOŻESZ POMÓC DZIECKU OSIĄGNĄĆ SUKCES W NAUCE?.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
DOBRY START.
Metody sprawnego uczenia się.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JAK WSPIERAĆ DZIECKO W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ?
1. Czego będziemy się uczyć na lekcjach matematyki w klasie czwartej?
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
T ERMINY SPRAWDZIANU TERMIN SPRAWDZIANU Sprawdzian odbędzie się 5 kwietnia 2016 r. i składa się z dwóch części. Część 1 Język polski i matematyka zaczyna.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocenianie Kształtujące
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
O języku… Zajęcia w klasach I-III prowadzone są w większości w języku angielskim. Dzieciaczki początkowo mogą być nieco przerażone. Jakkolwiek, proszę.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
TIK w szkole.
Obserwacja wybranych uczniów
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Imię i nazwisko nauczyciela
„Jak nauczyć dziecko się uczyć?”
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Imię i nazwisko nauczyciela
Zapis prezentacji:

JAK WSPIERAĆ DZIECKO W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ?

WIADOMOŚCI W PAMIĘCI TRWAŁEJ DO CZEGO DĄŻYMY? MOTWYACJA ZEWNĘTRZNA DO NAUKI MOTYWACJA WEWNĘTRZNA WIADOMOŚCI W PAMIĘCI ŚWIEŻEJ WIADOMOŚCI W PAMIĘCI TRWAŁEJ

DOBOWY CYKL AKTYWNOŚCI UMYSŁOWEJ

PODSTAWOWE ZASADY Dziecko powinno poświęcać czas na naukę codziennie (z wyjątkiem niedzieli, świąt i wakacji). Jeśli dziecko twierdzi, że nie ma nic zadane (co najczęściej nie jest prawdą) należy czas przeznaczony danego dnia na naukę poświęcić na przypomnienie i utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji lub poszerzenie wiedzy z wybranej przez dziecko dziedziny.

Nigdy nie należy „przerabiać” z dzieckiem lekcji do przodu, gdyż następnego dnia nudzi się ono na lekcji i może utrudniać nauczycielowi jej prowadzenie.

Dramatycznym wręcz błędem wychowawczym rodziców jest wykonywanie zadań domowych za dziecko.

Warto zachęcać dziecko, aby jak najczęściej opowiadało nam czego ostatnio nauczyło się w szkole (z historii, geografii, przyrody, jakie nowe słówka poznało na lekcji języka obcego, itp.). Stwarzanie sytuacji, w których dziecko „uczy swoich rodziców” sprzyja utrwalaniu wiadomości, gdyż najlepiej uczymy się ucząc innych.

Tłumaczy to konieczność stosowania częstych powtórzeń wiadomości. Podstawą każdego uczenia się jest proces automatyzacji (utrwalania wiedzy). Polega on na „przeniesieniu” wiadomości z obszaru tzw. pamięci świeżej (krótkoterminowej) do pamięci trwałej (długoterminowej). Tylko wiadomości zmagazynowane w pamięci długoterminowej tworzą spójny system wiedzy człowieka. Tłumaczy to konieczność stosowania częstych powtórzeń wiadomości.

W procesie uczenia się dziecko powinno wykorzystywać wszystkie dostępne człowiekowi zmysły, a zwłaszcza wzrok, słuch, dotyk, doznania ruchowe. Warto nauczyć dziecko podkreślać kolorowymi markerami najważniejsze wiadomości w tekście, powtarzać na głos wiadomości, robić notatki. Niektóre dzieci podczas uczenia się (zwłaszcza na pamięć) powinny chodzić po pokoju lub wykonywać gesty pantomimiczne.

Powinni też pokazywać dziecku, że dumni są z jego osiągnięć szkolnych. Rodzice, którzy chcą utrwalić u swojego dziecka pozytywną postawę do uczenia się powinni jak najczęściej podkreślać w rozmowie z dzieckiem, jak bardzo ważne w życiu każdego człowieka jest posiadanie gruntownej wiedzy o otaczającym świecie oraz jakie korzyści życiowe wynikają z posiadanego wykształcenia. Powinni też pokazywać dziecku, że dumni są z jego osiągnięć szkolnych.

Konieczność uczenia się powinna być także przedstawiana dziecku jako obowiązek, podobny do obowiązku, jakim w życiu dorosłego człowieka jest praca. Postawy rodziców deprecjonujące znaczenie wiedzy, szkoły, autorytet nauczycieli wpływają demobilizująco na dziecko.

Zachętą do nauki dla wielu dzieci są nagrody Zachętą do nauki dla wielu dzieci są nagrody. Płacenie dziecku pieniędzmi za dobre oceny nie jest rozwiązaniem roztropnym. Lepiej pomyśleć o innych materialnych lub niematerialnych wzmocnieniach dla naszego dziecka. Ważną nagrodą dla każdego dziecka jest czas spędzony wspólnie z rodzicami. Można też wprowadzić system ‘żetonów’, które po pewnym czasie dziecko wymienia na nagrodę rzeczową (np. zbiera żetony na grę komputerową, rower, wakacje, itp.).

Niektóre dzieci, pomimo najlepszych chęci własnych i rodziców, napotykają w procesie uczenia się na trudności. Wymagają one diagnozy psychologicznej oraz fachowej pomocy lub zastosowania odpowiednich metod i form kształcenia. Zwlekanie z wizytą w Poradni jest poważnym błędem narażającym wszystkich (dziecko, rodziców, nauczycieli) na niepotrzebny stres. Błędem jest także denerwowanie się na dziecko, które doświadcza trudności.

Jak zorganizować naukę dziecka w domu?

Początkowo wymaga dużego zaangażowania rodziców. Przedstawiony poniżej schemat postępowania ma na celu ukształtowanie u dziecka nawyku uczenia się. Początkowo wymaga dużego zaangażowania rodziców. W miarę upływu czasu, dziecko „nabierze rutyny”, stanie się bardziej samodzielne, a rodzice będą mogli ograniczyć się jedynie do okazjonalnej kontroli.

Ustal z dzieckiem stały czas odrabiania lekcji Ustal z dzieckiem stały czas odrabiania lekcji. Uczeń powinien na naukę w domu poświęcić od 1,5 do 2 godzin dziennie. Staraj się w miarę możliwości przestrzegać ustalonych godzin. Pamiętaj, że biologicznie uwarunkowana faza dobrej koncentracji przypada u większości dzieci na godziny pomiędzy 16 a 18.

Zorganizuj czas dziecka tak, aby godziny nauki poprzedzone były odpoczynkiem po szkole. W tym czasie dziecko powinno zajmować się ulubionymi zajęciami. Odkładanie ulubionych przez dziecko zajęć na czas po odrobieniu lekcji powoduje, że spieszy się ono aby jak najszybciej zająć się tym co lubi i może niedbale wykonywać swoje obowiązki związane z nauką. Na kilka minut przed nadejściem pory nauki przypomnij dziecku, że powinno wkrótce zakończyć zabawę.

Zadbaj o to, aby w czasie przypadającym na naukę domową dziecka w mieszkaniu przebywała jakaś osoba dorosła, która co 20-30 minut będzie kontrolować jak przebiega praca dziecka (zajrzy do pokoju, zapyta „jak sobie radzisz”, itp.).

Pomóż dziecku stworzyć odpowiednie warunki do nauki: zapewnij ciszę (wyłącz telewizor, komputer, radio), poleć dziecku uprzątnąć z biurka zbędne przedmioty, przejrzyj razem z dzieckiem zeszyty, aby zorientować się ile pracy czeka je danego dnia, zaplanuj razem z dzieckiem kolejność nauki (najlepiej zaczynać od zadań sprawiających większą trudność, a na koniec nauki zostawić zadania łatwiejsze), poleć dziecku przygotować niezbędne do wykonania zadań materiały i przybory (np. kredki, ołówki, linijkę, cyrkiel, kalkulator, itp.), postaw na biurku dziecka zegar, który pozwoli mu kontrolować czas przeznaczany na naukę poszczególnych przedmiotów.

W czasie przeznaczonym na naukę możliwe jest wprowadzenie jednej lub dwu kilkuminutowych przerw. Nie powinny być one w żadnym wypadku przeznaczone na zabawę. Można podać dziecku jakąś smakowitą, kaloryczną przekąskę lub napój albo zamienić kilka słów na przyjemny, relaksujący temat.

Pod koniec czasu przeznaczonego na naukę sprawdź wspólnie z dzieckiem jego postępy: przejrzyj zeszyty, zadaj wyrywkowe pytania sprawdzające zapamiętanie wiadomości, zachęć dziecko do poprawienia ewentualnych błędów lub ponowne przeczytanie tekstu z podręcznika, jeśli nie w pełni zapamiętało najważniejsze wiadomości, pomóż dziecku zrozumieć problem jeśli autentycznie nie może z nim poradzić sobie samodzielnie.

Na koniec pracy dopilnuj, aby dziecko zapakowało do teczki wszystkie niezbędne na następny dzień podręczniki, zeszyty i pomoce. Przejrzyj zawartość teczki dziecka pod kątem tzw. „rozpraszaczy” – rzeczy zbędnych, obciążających teczkę lub odwracających uwagę.

ŻYCZĘ SUKCESÓW W PRACY Z DZIECKIEM DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ŻYCZĘ SUKCESÓW W PRACY Z DZIECKIEM