Soczewki Soczewką nazywamy ciało przezroczyste, ograniczone dwiema powierzchniami, z których przynajmniej jedna nie jest płaska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz w zwierciadle kulistym wypukłym
Advertisements

. Obrazy w zwierciadle kulistym wklęsłym Zwierciadło kuliste wklęsłe
Wojciech Gawlik - Optyka, 2006/07. wykład 61/16 Podsumowanie W5 Wzory Fresnela dla n 1 >n 2 i 1 > gr : r 1 0 /2 i R R B gr R, || = rr * całkowite odbicie.
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
Jak powstają obrazy w soczewkach
OPTYKA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Konstrukcje obrazów w zwierciadłach i soczewkach.
Anna Komuda, Barbara Zakrzewska
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
Proste przyrządy optyczne
Optyka geometryczna.
Lekcja fizyki w szkole ponadgimnazjalnej -dalekowzroczność -krótkowzroczność
Maria Zatorska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
WYKŁAD 2 ZWIERCIADŁA (płaskie, wypukłe i wklęsłe)
Prawo Bragga.
Opracowała Paulina Bednarz
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W PSZCZEWIE Gimnazjum nr 60 im. Cyryla Ratajskiego w Poznaniu ID grupy: 98/83_MF_G1 98/15_MF_G2 Opiekun: JÓZEF.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Soczewki – konstrukcja obrazu Krótkowzroczność i dalekowzroczność.
LUPA.
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
Wady wzroku Karol O..
Optyka geometryczna.
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
h1h1 h2h2 O1O1 O2O2 P1P1 P2P2 1 r1r1 2 r2r2 x y Korzystając ze wzoru Który był słuszny dla małych kątów ( co w przypadku soczewek będzie możliwe dla promieni.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Kompetencja Fizyka i Matematyka Gimnazjum w Gołuchowie
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Przyrządy optyczne.
Pomiar soczewek okularowych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Obliczenia optyczne (wykład)
Obliczenia optyczne Zajęcia #2 2013/2014 Semestr zimowy.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Optyka geometryczna Dział 7.
1.
Jak powstają obrazy w zwierciadłach wklęsłych?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Dodatek 1 F G A B C D E x y f h h’ F
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Jak powstają obrazy w soczewkach
WYKŁAD 3 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część I
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
Wady wzroku KATEDRA I KLINIKA OKULISTYKI I WYDZIAŁ LEKARSKI AM W WARSZAWIE KIEROWNIK: PROF. DR HAB. DARIUSZ KĘCIK.
Zmysły wzrok.
Fale elektromagnetyczne
WYKORZYSTANIE ZASAD OPTYKI W NASZYM ŻYCIU. Soczewka Jest to proste urządzenie optyczne składające się z jednego lub kilku bloków przezroczystego materiału.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Soczewki, konstrukcja obrazów w soczewkach. Autorzy:
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Figury płaskie.
Pomiar soczewek okularowych
14. Obrazy Obrazy w płaskich zwierciadłach
1.
1.
Konstrukcje obrazów w soczewkach oraz zwierciadłach
627.Dwa zwierciadła sferyczne wklęsłe o ogniskowych f1=24cm i f2=16cm ustawiono naprzeciw siebie tak, że ich wierzchołki znalazły się w odległości d=1,2m.
1.
MIKROSKOP ŚWIETLNY.
Pola figur płaskich.
 Podsumowanie W5 Wzory Fresnela dla n1>n2 i 1 > gr :
Zapis prezentacji:

Soczewki Soczewką nazywamy ciało przezroczyste, ograniczone dwiema powierzchniami, z których przynajmniej jedna nie jest płaska.

Rodzaje soczewek: skupiające rozpraszające

Rodzaje soczewek skupiających soczewki skupiające są w środku grubsze niż przy brzegach, a ich nazwa kończy się słowem „wypukła” soczewkę skupiającą oznacza się schematycznie tak jak na rysunku obok (gdzie pozioma linia jest to główna oś optyczna soczewki)

Soczewki skupiające Promienie świetlne przechodząc przez soczewkę ulegają załamaniu – zmienia się kierunek ich biegu tak, że skupiają się w jednym punkcie F, zwanym ogniskiem soczewki. Każda soczewka skupiająca ma dwa ogniska, położone po obu stronach soczewki w jednakowych odległościach od jej środka – na rysunku powyżej oznaczono je literką F.

Rodzaje soczewek rozpraszających Soczewki rozpraszające są w środku cieńsze niż przy brzegach, a ich nazwa kończy się słowem „wklęsła” Soczewkę rozpraszającą oznacza się schematycznie tak jak na rysunku obok (pozioma linia jest to główna oś optyczna soczewki)

Podstawowe pojęcia F1 , F2 - ogniska soczewki S – środek soczewki f – ogniskowa soczewki, jest to odległość od środka soczewki do ogniska, wyrażamy ją w metrach (m)

Jednostką zdolności skupiającej jest dioptria (D) 1D = 1/m Podstawowe pojęcia cd. Wielkością charakteryzującą soczewki jest tzw. zdolność skupiająca Z, która jest równa odwrotności ogniskowej. Zdolność skupiającą obliczamy ze wzoru: Jednostką zdolności skupiającej jest dioptria (D) 1D = 1/m

Równanie soczewki x – odległość przedmiotu od soczewki y – odległość obrazu od soczewki f – odległość ogniska od soczewki

Konstrukcje obrazów w soczewkach x<f

Konstrukcje obrazów w soczewkach x=f

Konstrukcje obrazów w soczewkach 2f>x>f