Warszawa 15 lipca 2013 1 „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Advertisements

Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
Wykonanie dochodów i wydatków Województwa Dolnośląskiego w latach 1999 – 2011, przewidywane wykonanie 2012 r. oraz projekt uchwały budżetowej na 2013 r.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2009 ROK
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
1 NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE „JANOSIKOWEGO” MUSZĄ REALIZOWAĆ WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
Polityka fiskalna państwa
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA GDAŃSKA W 2007 ROKU Gdańsk 19.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Budżet założenia do projektu
Zapis prezentacji:

Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi czynnikami: warunkami gospodarczymi, położeniem geograficznym czy sytuacją demograficzną.”…. W ramach systemu korekcyjno-wyrównawczego dochodzi niekiedy (w wypadku konkretnych jednostek) do sytuacji, w której, na skutek dokonania wpłat wyrównawczych, nie jest możliwe wykonywanie zamierzonych celów przez poszczególne samorządy.” W Konkluzji wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że wpłaty wyrównawcze oraz wysokości tych wpłat „nie są niezgodne z art. 32 Konstytucji”, a „system wyrównania poziomego dochodów j.s.t., jest przede wszystkim natury politycznej”. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 stycznia 2013 r. Sygn. akt K 14/11”

Warszawa 15 lipca Przerwanie batalii o „janosikowe” 2

Warszawa 15 lipca

4 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 0,0 -0,5 -1, miliardy zł Zestawienie dochodów samorządu województwa mazowieckiego dotacje celowe pozostałe dochody subwencja regionalna subwencja oświatowa uzupełnienie subwencji ogólnej dochód województwa netto (do dyspozycji) wpłata do budżetu na subwencję regionalną udział w podatku PIT i CIT środki z budżetu Unii Europejskiej

Warszawa 15 lipca Subwencja regionalna a budżet Mazowsza (2011 r.) Powszechnym jest pogląd, że Mazowsze ma największy dochód ogółem w przeliczeniu na 1 mieszkańca, tymczasem jeżeli uwzględnić wpłatę na subwencję regionalną jest on niższy od średniej krajowej. Rzeczywiste dochody województw po korekcie czasowej wpłat i wypłat subwencji regionalnej (cofnięcie o 2 lata) na 1 mieszkańca. średnia: 399 zł

Mechanizm ewidencji dochodów ogółem województw (2011 r.) według ustawy w rzeczywistości Różnica 608 mln zł Metoda przyjęta przez MF i GUS zawyża dochody samorządów ogółem i wprowadza w błąd.

Warszawa 15 lipca Transfer pionowy budżet państwa → budżet samorządowy Subwencja oświatowa Subwencja wyrównawcza Źródłem subwencji regionalnej są dochody własne województw – płatników; nie są to źródła zewnętrzne. Wpłaty na subwencję regionalną pomniejszają dochody płatników samorządowych, ale ustawa ujmuje te wpłaty jako koszt (w bilansie po stronie wydatków: Dział Rozliczenia różne. Transfer poziomy budżet samorządowy → budżet państwa → budżet samorządowy Subwencja regionalna – „janosikowe” Dlaczego powstaje różnica

Warszawa 21 czerwca Korekta jednorazowa z roku 2010 (byłoby 150 zł na 1 mieszkańca) Wskaźnik W - podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca województwa Wskaźnik Ww – analogiczny wskaźnik średnia dla kraju Na podstawie wartości tych wskaźników oblicza się wpłaty i wypłaty na „janosikowe” (art. 31). wpłaty Mazowsza na „janosikowe” dochody własne Mazowsza - po korekcie wpłat i wypłat z tytułu „janosikowego” wskaźnik W -Mazowsze wskaźnik Ww -średnia krajowa

Warszawa 15 lipca Dynamika relacji wskaźnika W do Ww (wykres poglądowy) Obecny sposób naliczania subwencji regionalnej (art. 31) sprawia, że dobrze rozwijający się region jest karany za osiągane wyniki – odbiera mu się całą wypracowaną nadwyżkę.

Warszawa 15 lipca Środki na inwestycje na Mazowszu Rozwój kraju jest powiązany z rozwojem województwa mazowieckiego jako regionu stołecznego i ważnego centrum społeczno-gospodarczego. Mazowsze potrzebuje środków na inwestycje, aby świadczyć usługi na rzecz swoich mieszkańców jak i mieszkańców innych regionów oraz dalej się rozwijać. Rzeczywiste dochody Mazowsza nie są wystarczające, aby realizować wszystkie zadania publiczne. Wydatki majątkowe w zł na 1 mieszkańca

Warszawa 15 lipca Skutki braku zmiany systemu naliczania „janosikowego” dla inwestycji Mazowsze – najmniej inwestujące województwo w Polsce Wydatki majątkowe w zł na 1 mieszkańca w 2012 r.

Warszawa 15 lipca Struktura wydatków majątkowych Mazowsza administracja publiczna kultura i ochrona dziedzictwa narodowego pozostałe wydatki majątkowe rolnictwo i łowiectwo pomoc społeczna i polityka społeczna kultura fizyczna i sport gospodarka mieszkaniowa oświata i wychowanie transport i łączność ochrona zdrowia 1,2 1,0 0,8 0,6 0,4 0,2 0, miliardy zł

Warszawa 15 lipca Fundusze UE a „janosikowe” Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego w przyszłej perspektywie finansowej przyczyni się do ograniczenia dostępności środków na inwestycje. Znaczne obciążenie „janosikowym” przekłada się na trudności z wykorzystaniem środków z funduszy UE. Euro na 1 mieszkańca

Warszawa 15 lipca Zasady przyznawania subwencji regionalnej Część regionalna subwencji ogólnej ustalona wg zasad określonych w ustawie: 40% dla województw w zależności od powierzchni dróg na 1 mieszkańca 10% dla województw w zależności od PKB na 1 mieszkańca 15% dla województw, w których planowane dochody na rok budżetowy są niższe od planowanych dochodów na rok bazowy 20% dla województw w zależności od stopy bezrobocia 15% dla województw w zależności od bieżących wydatków na PKP Województwo mazowieckie nie spełnia kryteriów określonych w ustawie, aby w ogóle otrzymywać wpłaty z subwencji

Warszawa 15 lipca Transfery do budżetu województw pomijające województwo mazowieckie Część regionalna – 40 % części regionalnej, dzieli się między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwa, jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju (art. 25 ust 4). Preferowane są województwa o niewielkim zaludnieniu, a eliminowane są województwa o dużym zaludnieniu z gęstą siecią drogową. Partycypację Mazowsza w subwencji drogowej można szacować na 25 mln zł. Część wyrównawcza – kwota uzupełniająca tylko dla województw, w których liczba mieszkańców nie przekracza 3 milionów (art. 24 ust. 8 pkt 3). Nie ma podstaw merytorycznych, dla których województwa przekraczające 3 mln mieszkańców nie mogą korzystać z kwoty uzupełniającej części wyrównawczej subwencji. Mazowsze w warunkach z roku 2011 powinno otrzymać około 50 mln zł.

Warszawa 15 lipca Niezbędne działania na najbliższą przyszłość Należy jak najszybciej wznowić prace w Sejmie nad doraźnymi korektami Ustawy o dochodach samorządowych – niezbędna jest dyscyplina w głosowaniach koalicji rządowej i sejmowej: –Zapewnienie mechanizmu bezpieczeństwa – „janosikowe” na poziomie do 30% bieżących wpływów z podatku PIT i CIT (propozycja podkomisji sejmowej to 45% i jest nie do przyjęcia). –Należy wprowadzić mechanizm proporcjonalności dzielenia się nadwyżką dochodów - średniego dochodu „W” na 1 mieszkańca, aby przedsiębiorczy nie byli nadmiernie drenowani. –Należy przyjąć zasadę, że wpłaty do budżetu państwa z tytułu subwencji regionalnej są PODATKIEM, a nie WYDATKIEM.

Warszawa 15 lipca Działania perspektywiczne Należy rozpocząć prace nad nową ustawą o dochodach samorządu terytorialnego ponieważ realia finansowe od momentu uchwalenia tej ustawy zmieniły się diametralnie: –Głównym źródłem finansowania rozwoju JST stały się fundusze unijne. –Po roku 2013 Mazowsze będzie miało ograniczony dostęp do środków unijnych, zwiększył się też poziom udziału własnego w dofinasowaniu inwestycji (z 15 do 20%). –Mechanizm ustalania części regionalnej subwencji wg zasad określonych w ustawie nie ma przełożenia na wydatki celowe. –Mechanizm wyrównywania poziomu dochodów JST powinien być oparty na zasadach wyrównywania poziomu rzeczywistych dochodów do średniej krajowej.

18 Dziękuję za uwagę