Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie platformy ePUAP w wymianie informacji między jednostkami
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH
Departament Informatyzacji MAiC
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
Doręczenia elektroniczne Automatyczne systemy orzekania
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
elektronicznego fakturowania
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Informatyzacja a prawo podatkowe
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Nowe regulacje prawne e-administracji dr Wojciech Wiewiórowski Uniwersytet Gdański, MSWiA .
Dokument elektroniczny w administracji publicznej
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Ministerstwo Finansów
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Pierwszy rok obawy, nadzieje i rzeczywistość
Zakładane cele : Jednolity kanał udostępniania elektronicznych usług publicznych przez administrację publiczną (ESP) Platforma współkorzystania z wypracowanych.
E - obywatel.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Magdalena Sobczak Kierownik Biura ds. Gospodarki Odpadami
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Praktyczne aspekty zarządzania dokumentacją elektroniczną w nowoczesnym urzędzie. Na podstawie doświadczeń Małopolskiego Urzędu.
PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja: e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość? Rafał Sowiński,
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Co to jest e-PUAP  e-PUAP to Elektroniczna Platforma Administracji Publicznej – nowoczesny system komunikacji pomiędzy Obywatelem, Przedsiębiorcą a Urzędem.
Nowe pełnomocnictwa do spraw podatkowych
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Załatwianie spraw przez organy podatkowe
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw Zmiany w zakresie funkcjonowania ePUAP 17 września 2014 r.

Geneza stan prawny w obszarze komunikacji elektronicznej obywatela z administracją publiczną i sądami zidentyfikowane bariery i ograniczenia dostępne narzędzia realizacji usług publicznych drogą elektroniczną

Komunikacja drogą elektroniczną a tradycyjną (1/2) brak możliwości przesłania dokumentu elektronicznego do każdego urzędu brak dostępnych e-usług publicznych nieaktualność udostępnianych przez organy administracji publicznej e-usług

Komunikacja drogą elektroniczną a tradycyjną (2/2) obowiązek wyrażenia woli komunikacji drogą elektroniczną przejście na papier w przypadku nie potwierdzenia doręczenia po 7 dniach brak możliwości pełnego wglądu w akta sprawy w postaci elektronicznej brak możliwość realizacji wszystkich czynności administracyjnych w postaci elektronicznej brak możliwości posługiwania się kopiami elektronicznymi dokumentów brak możliwości realizacji postępowania sądowoadministracyjnego drogą elektroniczną

Sposób osiągnięcia celu CEL Ułatwienie obywatelom, przedsiębiorcom oraz cudzoziemcom kontaktów z administracją publiczną i sądami administracyjnymi Sposób osiągnięcia celu likwidacja barier prawnych wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych ułatwiających świadczenie usług drogą elektroniczną oraz kontakty z administracją publiczną

Zaplanowane działania wprowadzenie kolejnych zmian prawnych mających na celu ułatwienia w realizacji procedur drogą elektroniczną opracowanie mapy drogowej zmian prawnych inwentaryzacja procedur szczególnych celem ustalenia stopnia ich elektronizacji i niezbędnych do wprowadzenia zmian prawnych

Informatyzacja administracji publicznej a zmiany w: Ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Kodeksie postępowania administracyjnego Ordynacji podatkowej Ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

GŁÓWNE ZMIANY I KORZYŚCI NOWELIZACJI USTAWY O INFORMATYZACJI (1/5) Możliwość składania pism w postaci elektronicznej za pomocą ESP do wszystkich podmiotów właściwych do załatwienia sprawy, przy jednoczesnym stworzeniu bazy adresów ESP na ePUAP Elektroniczne skrzynki podawcze spełniające jednolite standardy określone przez ministra właściwego ds. informatyzacji Zwiększenie liczby spraw, które mogą być inicjowane na drodze elektronicznej dzięki opracowanym wzorom zamieszczanym w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych przy jednoczesnym udostepnieniu formularzy elektronicznych Wzory dokumentów elektronicznych i formularze elektroniczne Uzyskanie katalogu usług wystawianych na ePUAP zgodnych z aktualnym stanem prawnym. Aktualizacja usług, których realizacja nie jest obecnie możliwa na ePUAP. Obowiązek aktualizacji usług na ePUAP spoczywający na podmiotach udostępniających usługi na ePUAP 8

GŁÓWNE ZMIANY I KORZYŚCI NOWELIZACJI USTAWY O INFORMATYZACJI (2/5) Umożliwienie wystawiania usług na ePUAP przez podmioty inne niż podmioty publiczne za zgodą Ministra AiC Więcej podmiotów, które mogą wykorzystać ePUAP do wystawiania usług Wprowadzenie podstawy prawnej umożliwiającej wskazanym enumeratywnie w projekcie ustawy podmiotom (m.in. organy administracji rządowej, sądy, jednostki samorządu terytorialnego, kancelarie Sejmu, Senatu, Prezydenta), nieodpłatnego korzystania z programu komputerowego opracowanego przez wskazane w ustawie podmioty publiczne z poszanowaniem przepisów dotyczących praw autorskich. Umożliwienie nieodpłatnego korzystania z programu komputerowego przez uprawnione do tego podmioty Zwiększenie liczby podmiotów potwierdzających profil zaufany Zwiększenie sieci punktów potwierdzania Profilu Zaufanego ePUAP (np. operator pocztowy, banki), co zapewni łatwiejszy dostęp obywateli do tego instrumentu

GŁÓWNE ZMIANY I KORZYŚCI NOWELIZACJI USTAWY O INFORMATYZACJI (3/5) Wykorzystanie systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (w jednostkach, które wprowadziły taki system) do pełniejszej realizacji prawa strony do wglądu w akta sprawy w dogodny dla niej sposób. Szerszy dostęp on-line do akt sprawy w urzędach Informatyzacja dalszych czynności w ramach postępowania administracyjnego i podatkowego (wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa) Informatyzacja dalszych czynności w postępowaniu administracyjnym, dla których w obecnym stanie prawnym zastrzeżona jest forma pisemna (np. wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa) 10

USTAWA O INFORMATYZACJI GŁÓWNE ZMIANY I KORZYŚCI PROJEKTU USTAWY O INFORMATYZACJI (4/5) USTAWA O INFORMATYZACJI Portal ma służyć do : upowszechniania aktualnych i bieżących informacji podatkowych (np. zmiany w przepisach, obowiązujące wykładnie i inne ogólne informacje oraz informacje dedykowane konkretnemu podatnikowi) kontaktu organów podatkowych z m. in. podatnikami, płatnikami, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji, doręczania pism organów podatkowych drogą elektroniczną Wprowadzenie portalu podatkowego Umożliwienie komunikacji stron/uczestników postępowania z sądami administracyjnymi w drodze elektronicznej Elektronizacja postępowania sądowo-administracyjnego

GŁÓWNE ZMIANY I KORZYŚCI PROJEKTU USTAWY O INFORMATYZACJI (5/5) Możliwość posługiwanie się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych wystawianych przez podmioty publiczne (m.in. potwierdzeń opłat skarbowych i administracyjnych) (skany) W przypadku braku możliwości uzyskania dokumentu w formie elektronicznej, strona lub inny uczestnik postępowania posłuży się elektroniczną kopią dokumentu papierowego (możliwe po uwierzytelnieniu kopii przez wnoszącego przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji, przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP) Przyjęcie fikcji elektronicznych doręczeń na wzór procedury tradycyjnej W przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie czternastu dni od dnia pierwszego zawiadomienia dokument uważa się za doręczony, tak jak to ma miejsce w procedurze tradycyjnej - papierowej

Modyfikacja ESP na ePUAP 1/6 Dodana została funkcja wysłania powtórnego zawiadomienia o możliwości odebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego. Jest ono wysyłane po upływie 7 dni (tj. ósmego dnia), licząc od dnia wysłania pierwszego zawiadomienia (stosownie do art. 46 §5 k.p.a.), jeżeli użytkownik nie odbierze pierwszego zawiadomienia w terminie 7 dni. Przy czym należy zauważyć, iż pierwsze zawiadomienie przesyłane jest wraz z pismem doręczanym w formie dokumentu elektronicznego (stosownie do art. 46 §4). Po upływie 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia dokument jest uznawany za skutecznie doręczony.

Modyfikacja ESP na ePUAP 2/6 Dodana została zmiana w potwierdzaniu nieodebrania dokumentu Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (dawne PND) wystawiane jest i wysyłane do nadawcy po 14 dniach nie podpisania i nie odesłania przez adresata pierwszego ani też powtórnego UPD. Zmiana została zrealizowana w ten sposób, że UPD wygasa po 7 dniach od wysłania go przez nadawcę – dotyczy to zarówno pierwszego, jak i powtórnego powiadomienia - w efekcie końcowym 15 dnia, licząc od dnia wysłania pierwszego zawiadomienia użytkownikowi udostępniany jest dokument wraz z UPD, który w świetle prawa uznany zostaje za doręczony. Będzie to widoczne w Moich dokumentach, tak jak obecnie – w folderze Odebrane będzie widoczny doręczany dokument (umożliwi to dostęp do dokumentu elektronicznego zgodnie z art. 46 par. 8 Kpa).

Modyfikacja ESP na ePUAP 3/6 Powiadomienie do nadawcy – dawne PND a obecnie UPD – zawiera informacje o: dacie uznania pisma w formie dokumentu elektronicznego za doręczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej; datach wysłania zawiadomień (pierwszego - stosownie do art. 46 §4 k.p.a. i drugiego wysłanego po upływie 7 dni - stosownie do art. 46 §5 k.p.a.).

Modyfikacja ESP na ePUAP 4/6 Zmianie uległa treść Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia - UPP, które dodatkowo zwiera: informację o tym, że pisma będą doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pouczenie o prawie do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej

Modyfikacja na ePUAP (pismo ogólne) Dodana została zmiana treści oświadczenia zawartego w piśmie ogólnym (usługa „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”). Oświadczenie o treści „Korespondencję w tej sprawie proszę kierować do mnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 39' Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2013 poz. 267 z późn. zm.), zostało zastąpione oświadczeniem: „Oświadczam, iż rezygnuję z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej”

CELE I REZULTATY PROJEKTU Powszechne e-usługi administracji publicznej na platformie e-PUAP- POKL CEL GŁÓWNY PROJEKTU: Celem projektu jest upowszechnienie świadczenia e-usług przez organy administracji publicznej za pomocą platformy e-PUAP Cele szczegółowe projektu: zwiększenie liczby e-usług świadczonych przez samorządy i zespoloną administrację rządową w województwach. W ramach projektu na platformie e-PUAP zostanie przygotowana pula nowych 98 usług, dostępnych w całym kraju, niezależnie od miejsca ich realizacji przez obywateli i przedsiębiorców. przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii promującej przyjazną e-administrację, która zwiększy świadomość obywateli o możliwościach korzystania z elektronicznych usług publicznych. CELE I REZULTATY PROJEKTU

Powszechne e-usługi administracji publicznej na platformie e-PUAP- POKL Wdrożenie nowych e-usług świadczonych na platformie ePUAP w tym przez JST i zespoloną administrację rządową w województwie Zgłoszenia potrzeb w powyższym zakresie należy kierować na adres: Konrad.malinowski@mac.gov.pl E-USŁUGI

Powszechne e-usługi administracji publicznej na platformie e-PUAP - POKL W ramach projektu planowane jest edukacyjne wsparcie kadr jednostek samorządu terytorialnego oraz rządowej administracji zespolonej w województwie - szkolenia: obwiązki administracji publicznej w zakresie świadczenia e-usług w świetle obowiązującego prawa; wykorzystywanie ESP, podpisu elektronicznego, dokumentów elektronicznych; wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań IT (w tym systemów elektronicznego obiegu dokumentów) w procesie świadczenia e-usług publicznych; funkcjonalności e-PUAP (w tym Profil Zaufany) oraz rola platformy w świadczeniu e-usług publicznych; interoperacyjność i standardy - Krajowe Ramy Interoperacyjności. SZKOLENIA – JST/ADM. ZESPOLONA

Powszechne e-usługi administracji publicznej na platformie e-PUAP - POKL Treści prezentowane podczas szkoleń zostaną udostępnione w formie materiałów edukacyjnych i promocyjnych, takich jak podręcznik, broszury oraz materiały multimedialne. Zainteresowanie uczestnictwem oraz zgłaszanie potrzeb szkoleniowych w powyższym zakresie należy kierować na adres: szkolenia.jst@mac.gov.pl SZKOLENIA – JST/ADM. ZESPOLONA

Powszechne e-usługi administracji publicznej na platformie e-PUAP - POKL Treści prezentowane podczas szkoleń zostaną udostępnione w formie materiałów edukacyjnych i promocyjnych, takich jak podręcznik, broszury oraz materiały multimedialne. Zainteresowanie uczestnictwem oraz zgłaszanie potrzeb szkoleniowych w powyższym zakresie należy kierować na adres: szkolenia.jst@mac.gov.pl SZKOLENIA – JST/ADM. ZESPOLONA

Dziękuję za uwagę