Władza ustawodawcza
Władza ustawodawcza Dwuizbowy parlament Zgromadzenie Narodowe Senat W skład każdej z izb wchodzą komisje stałe (po 6 dla każdej izby) oraz komisje specjalne Sesja od pierwszego roboczego dnia października do ostatniego roboczego dnia czerwca (nie więcej niż 120 posiedzeń).
Władza ustawodawcza Na czele każdej izby stoi przewodniczący: Zgromadzenie Narodowe Senat Bernard Accoyer Gérard Larcher
Zgromadzenie Narodowe 577 członków Wybierani bezpośrednio przez obywateli 5-letnia kadencja
Zgromadzenie Narodowe
Zgromadzenie Narodowe
Zgromadzenie Narodowe Bierne prawo wyborcze: >23 lata oraz pełnia praw publicznych Czynne prawo wyborcze: >18 lat
Zgromadzenie Narodowe Historia: Stany generalne (1302) Zgromadzenie narodowe (1789) Konstytuanta (1791)
Senat 343 senatorów Wybierani przez elektorów (ok. 145 tys. Osób, głównie przedstawicieli władzy lokalnej.)
Senat W przypadku śmierci lub ustąpienia prezydenta – przewodniczący senatu przejmuje jego obowiązki Od 2004 liczba senatorów stale się zwiększa. Kadencja została skrócona z 9 do 6 lat (połowa składu wymieniana co 3 lata).
Senat
Władza ustawodawcza Rozróżnienie ustaw, rozporządzeń i dekretów Trzy rodzaje ustaw: Konstytucyjne Organiczne Zwykłe
Procedura legislacyjna Inicjatywa ustawodawcza należy do: Rady ministrów (projekt) Grup parlamentarzystów (propozycja) Każdy projekt opiniowany jest przez Radę Stanu Propozycje parlamentarzystów muszą podawać źródło finansowania nowych wydatków
Procedura legislacyjna Inicjatywa ustawodawcza należy do: Rady ministrów (projekt) Grup parlamentarzystów (propozycja) Każdy projekt opiniowany jest przez Radę Stanu Propozycje parlamentarzystów muszą podawać źródło finansowania nowych wydatków
Procedura legislacyjna Nowe prawo musi zostać podpisane przez prezydenta (prawo weta) Możliwość zaskarżenia przed Radę Konstytucyjną: Prezydent Przewodniczący obu izb 60 senatorów lub posłów
Procedura legislacyjna Kontrasygnata przez odpowiedniego ministra Publikacja w dzienniku ustaw
Władza sądownicza
Władza sądownicza Sądownictwo podzielone na: Dodatkowo funkcjonują: Sądy powszechne Sądownictwo administracyjne Dodatkowo funkcjonują: Rada Konstytucyjna Sądy rozrachunkowe
Sądy powszechne Rozstrzyganie spraw cywilnych oraz karnych Trzy instancje: Sądy rejonowe Sądy apelacyjne Sąd kasacyjny
Sądy powszechne Naczelna Rada Niezawisłości Sądownictwa: Chroni prawa sędziów Decyduje o nominacjach sędziowskich i prokuratorskich Prowadzenie postępowań dyscyplinarnych przeciw sędziom
Sądy powszechne Prokuratura: Odpowiada przed Ministrem Sprawiedliwości Możliwość występowania nadużyć Ławnicy uczestniczą tylko w rozprawach dot. najcięższych zbrodni Oskarżony jest niewinny do momentu bezsprzecznego udowodnienia winy
Sądownictwo administracyjne Rozstrzyganie spraw na linii obywatel – państwo/instytucje Możliwość apelacji: Rejonowy trybunał administracyjny Administracyjny sąd apelacyjny Rada Stanu
Sądownictwo administracyjne Rada Stanu: Funkcja doradcza Funkcja sądownicza Kierownictwo: Formalnie: Premier Faktycznie: Wiceprezes nominowany przez Radę Ministrów.
Rada konstytucyjna Ocena aktów prawnych pod kątem zgodności z Konstytucją oraz traktatami międzynarodowymi 9 członków: 3 mianowanych przez prezydenta 3 przez przewodniczącego Senatu 3 przez przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego
Rada konstytucyjna Członkowie nie muszą mieć wykształcenia prawniczego Wniosek złożyć może: Prezydent Przewodniczący Senatu Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego Premier 60 senatorów lub posłów
Sądy rachunkowe Audyt finansów państwa oraz instytucji publicznych Struktura: Lokalne sądy rozrachunkowe Naczelny Sąd Rozrachunkowy Publikacja corocznego raportu