Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej ADHD

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Znieczulenie chorego z chorobą Parkinsona
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Metoda kierowanego nauczania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Agata Orzeł- Żukowska Psycholog PPP nr 2 w Krakowie
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Stany zagrożenia życia W- 9 „Nagłe zagrożenia ze strony układu nerwowego” lek. Tomasz Gutowski.
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej,
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
DIAGNOSTYKA LABORATORYJNA
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
HIV/AIDS.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zaburzenia psychiczne
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Otyłość u dzieci.
BIOFEEDBACK EEG.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
im. Marcelego Nenckiego
EEG Biofeedback.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
Opracowała: Monika Haligowska
Aspekty psychologiczne padaczki.
Lekcja 1 Temat:.
Dysleksja i trudności szkolne
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
„ZROZUMIEĆ DZIECI Z ADHD”
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Felinoterapia.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY
ANOREKSJA.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Zaburzenia odżywiania
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
DYSLEKSJA.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Diagnostyka, objawy i leczenie zakażenia wirusem HCV
Europejska Akademia Pacjentów dotycząca innowacji terapeutycznych Medycyna translacyjna: wprowadzenie.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Opieka Koordynowana.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Zrozumieć dziecko z ADHD/ADD Mgr Iwona Garcarz Logopeda, Pedagog-Terapeuta, Pedagog Specjalny Terapeuta Integracji Sensorycznej SI, Terapeuta EEG-Biofeedback.
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Szkodliwość hałasu w szkole
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Zapis prezentacji:

Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej ADHD Agata Schramm

Spis treści: ADHD – Agata Schramm Uzasadnienie wyboru tematu Streszczenie Czym jest ADHD Historia ADHD Przyczyny powstawania choroby Genetyczne podstawy choroby Objawy Diagnostyka Leczenie Gdzie szukać pomocy? Biblografia

Uzasadnienie wyboru tematu: ADHD – Agata Schramm Uzasadnienie wyboru tematu: Tematem mojej pracy jest Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD). Zdecydowałam się na opracowywanie tej jednostki chorobowej, gdyż wiem stosunkowo niedużo na jej temat i jest do dobra okazja do zgłębienia wiedzy w tym zakresie. Przypuszczam, że wiedzę zdobytą podczas pisania tej pracy wykorzystam wielokrotnie w czasie studiów oraz w praktyce lekarskiej.

uzasadnienie wyboru tematu -c.d. ADHD – Agata Schramm uzasadnienie wyboru tematu -c.d. Temat ten wydaje mi się fascynujący również z uwagi na jego psychologiczne podłoże i ewentualne filozoficzne aspekty tej choroby oraz ich powiązanie z medycyna klasyczną. Sadzę, że w zasobach Internetu oraz literaturze znajdę wiele informacji na temat tej jednostki chorobowej zarówno w języku polskim jak i angielskim, a międzynarodowy skrót nazwy ułatwi wyszukiwanie informacji bez konieczności jej tłumaczenia na inne języki.

Summary: ADHD – Agata Schramm ADHD was first time defined at the begining of 20’th century. This desease is coused not only by genetic factores, also by enviromental and psycholgical. The majority of syndroms, like hyperactivity and attention deficits, are noticable during the childhood. The teratment consist mainly of educational and additionally of pharmacological methods.

Czym jest ADHD? ADHD – Agata Schramm ADHD (ang. Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) – specyficzny tryb pracy mózgu utrudniający kontrolowanie własnych zachowań, powodujący nadpobudliwość ruchową i osłabiający zdolność skupienia uwagi. Odmianą tej choroby jest zespół ADD objawiający się zaburzeniami koncentracji bez nadpobudliwości ruchowej.

Historia ADHD ADHD – Agata Schramm Kilka wzmianek przed 1900 r. Pierwszy udokumentowany przypadek opisany przez George’a Stilla w 1902 r. Opisane przez Stilla Tredgolda na początku XX w. cechy charakterystyczne są aktualne do dzisiaj ADHD zostało określone jako Postencefaliczne Zaburzenia Zachowania po tym jak dzieci które przeżyły w latach 1917-1918 epidemię zapalenia mózgu wykazywały objawy diagnozowane dziś jako ADHD

Historia ADHD –c.d. ADHD – Agata Schramm w latach 50-tych XX w dzieci te zostały uznane za posiadające objawy nadpobudliwości ruchowej nadpobudliwość była uważana za objaw uszkodzenia mózgu Zespół Nadpobudliwości Dziecięcej został opisany przez Stella Chess w 1960 roku aspekt nadpobudliwości został oddzielony od objawów uszkodzenia mózgu W latach 70-tych zaburzenia koncentracji uznano za czynnik ważniejszy niż nadpobudliwość.

Przyczyny powstawania choroby: ADHD – Agata Schramm Przyczyny powstawania choroby: udział czynników genetycznych zaburzony proces dojrzewania układu nerwowego wpływ czynników środowiska w życiu płodowym lub podczas porodu (urazy, choroby, konflikt serologiczny, niedotlenienie mózgu) wpływ czynników środowiska w dzieciństwie (pole magnetyczne) uwarunkowania psychologiczne (np. w rodzinie) dieta Wszystkie przyczyny ADHD nie zostały jeszcze poznane

Genetyczne podstawy choroby: ADHD – Agata Schramm Genetyczne podstawy choroby: Choroba spowodowana jest mutacją genów: DRD4, DRD5, DAT1 na chromosomach: 4, 5, 6, 11, 16, 17:

Genetyczne podstawy choroby –c.d. ADHD – Agata Schramm Genetyczne podstawy choroby –c.d. Mutacja ta powoduje nieprawidłowy przebieg procesów zachodzących w korze mózgowej i jądrach podkorowych. Płaty czołowe półkul mózgowych i ich połączenia z innymi strukturami pracują mniej wydajnie, co osłabia kojarzenie informacji słuchowych i wzrokowych. Wiąże się to z osłabieniem działania noradrenaliny i dopaminy.

Porównanie aktywności umysłowej dziecka zdrowego i chorego. ADHD – Agata Schramm Porównanie aktywności umysłowej dziecka zdrowego i chorego. rysunek pochodzi ze strony: www.newideas.net

Objawy choroby: ADHD – Agata Schramm nadruchliwość (niepokój ruchowy, częsta zmienność ruchów) impulsywność (nieopanowanie, nadwrażliwość) zaburzenia uwagi -dekoncentracja trudności w nauce zaburzenia funkcjonowania społecznego problemy emocjonalne tiki dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia

Diagnostyka: ADHD – Agata Schramm wywiad obserwacje zachowania pacjenta testy elektroniczny pomiar ruchów dłoni lub częstości i szybkości ruchów gałek ocznych komputerowy test uwagi ciągłej

ADHD – Agata Schramm Wykres ilość punktów uzyskanych w teście „Test of Variables of Attention”

Leczenie: ADHD – Agata Schramm Metody wychowawcze: Edukacja chorego, rodziny i środowiska Stosowanie systemu kar i nagród Terapia mowy Nauczanie wyrównawcze Terapia zajęciowa Metody farmakologiczne: Leki zwiększające ilość noradrenaliny i dopaminy (działanie tylko w okresie podawania leku)

Gdzie szukać pomocy: ADHD – Agata Schramm Poradnie Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Lista poradni na stronie internetowej: http://www.adhd.info.pl/index.php?page=/zyc/poradnie.php Nie jest wymagane skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu.

Bibliografia: ADHD – Agata Schramm Błońska A. Zaburzenia rozwojowe: Zespół Nadpobudliwości psychoruchowej Gajda M. Tornado w rodzinie Kolaniak I. Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową Wielowiejska-Comi I. Postępowanie z dzieckiem chorym na ADHD Wolańczyk T., Skotnicka M., Kołakowski A., Pisula A., Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci www.adhd.info.pl www.resmedica.pl

ADHD – Agata Schramm Dziękuję za uwagę.