Business coaching for leaders

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planując Wygrywasz Planowanie Strategicze i Określanie Celów.
Advertisements

TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
Porady dla Twojego życia:
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
GRYWALIZACJA W PROCESIE ROZWOJU KOMPETENCJI I EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKÓW
Szkolenia, Coaching, PR.
1 Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży Salamon Consulting Zdjęcia ze stron:
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Strategia partnerstwa. Strategia - to ogólny program działalności partnerstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów partnerów dla osiągnięcia.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Idea oceniania kształtującego
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wizja STARLIFE Uświadomić ludziom profilaktykę zdrowia w oparciu o skarby ziemi Pobudzać innych do niezależnej przedsiębiorczości Wypracować niezależność.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
JAKUB JAGIEŁŁO. CO TO JEST ?  Coaching jest partnerską współpracą z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich.
© 2005 by Łukasz Olek, Politechnika Poznańska Klub Liderów Innowacyjności Łukasz Olek -
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
Buduj swój biznes odpowiedzialnie i ZUCHWALE!. Czym jest dla Ciebie ZUCHWAŁOŚĆ?
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Przykłady dobrych praktyk
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Planowanie Twojego biznesu Forever
Efekty pracy Forum Inwestycyjnego Perspektywa branży
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Business coaching for leaders

Model T-GROW GROW TOPIC (temat) GOALS (Cele) OPTION (Opcje) Czego oczekujesz? Jaki masz cel? Co chciałbyś osiągnąć? GROW GOALS (Cele) REALITY (Rzeczy-wistość) OPTION (Opcje) WILL (Wybór) Jaka jest Twoja decyzja? Co jeszcze możesz zrobić? Jak teraz wygląda sytuacja? Co do tej pory uczyniłeś? Jak inaczej możesz to zrobić? Czym się kierujesz?

Tematy TRANSAKCYJNY TRANSFORMACYJNY Zapisać się na siłownię i chodzić na zajęcia dwa razy w tygodniu, Poprowadzić dobrą prezentację dla zarządu Odkryć, jaki rodzaj aktywności fizycznej sprawia mi radość, i w czym mogę wytrwać Poszerzyć wiedzę o tym, na czym polega efektywność pokazu, i stosować ją bez wysiłku w każdej swojej prezentacji

Tematy TRANSAKCYJNY TRANSFORMACYJNY Przeprowadzić oceny pracowników do końca lutego Odbyć rozmowę kwalifikacyjną Rozwinąć moje zrozumienie procesu zarządzania, rozwinąć umiejętności zarządzania i stosować je za każdym razem Potrafić zaprezentować siebie w sposób spójny i robiący dobre wrażenie w każdej sytuacji, w której uwaga jest skoncentrowana na mnie oraz kiedy współzawodniczę z innymi

Model WARTO W / wymierne – konkretne i mierzalne A / Ambitnie – stanowiące wyzwanie R / Realistycznie –osiągalne T /Terminowo – określone w czasie, posiadające ostateczny termin realizacji O / Opłacalne – realizacja celu przyniesie korzyści, wpłynie na realizację celów strategicznych

Temat -> Cel – goal z GROW Nad czym chcesz dzisiaj popracować? Z czym chcesz wyjść z dzisiejszej sesji? (Powiedz to w jednym, pozytywnie skonstruowanym zdaniu) Po czym poznasz, że cel został osiągnięty? W jakim celu chcesz osiągnąć cel? Jak Twój cel komponuje się z Tobą/ Twoim trybem życia/ wartościami? Co Ci to da?

Sesja coachingowa –

Weryfikacja motywacji Co Ci da realizacja celu? Co jest dobrego w sytuacji, kiedy cel nie jest zrealizowany/osiągnięty? Co stracisz w momencie realizacji celu? Czy jesteś na to gotowy?

Motywacja Jaka jest Twoja motywacja? (skala) Co Ci da realizacja celu? (wartości) Jakie korzyści osiągniesz z realizacji celu? Na co masz wpływ? (strefa wpływu) Co jesteś w stanie dać od siebie? (strefa wpływu) Co stracisz realizując cel? (poszerzanie perspektywy) Jakie jest ryzyko związane z wcieleniem zmian w życie? (poszerzenie perspektywy)

Motywacja W jakim stopniu zmiana wpłynie na … (mnie, na moje otoczenie, na moje postrzeganie siebie)? Matryca wpływu Jak się ma zmiana do mojego idealnego JA? Poszerzenie perspektywy Co się skończy? świadomość Jak wpłynie sukces na inne możliwości? Świadomość/perspektywa Jakich działań zaprzestanę? Świadomość/perspektywa Jak będę się czuł? Motywacja/perspektywa

Wzór na motywację Potencjalne korzyści ze zmiany Potencjalny wysiłek/koszty Prawdopodobieństwo Sukcesu Niezadowolenie z obecnej sytuacji Motywacja do zmiany

Zaangażowanie Wpływ Decyzyjność Zasoby Atrakcyjność Zaangażowanie Odpowiedzialność Wpływ Decyzyjność Zasoby Atrakcyjność Zaangażowanie

Sesja coachingowa –

Reality - Gdzie jesteśmy teraz Jak jest teraz? Jak to działa? Czego próbowałeś do tej pory? Co doprowadziło cię do tego miejsca? Co jest najważniejsze w tej sytuacji?

Erin Shackell North American Journal of Psychology 2007, Mind over Matter: Mental Training Increases Physical Strenght

Wizualizacja – naciąganie gumy Wyobraź sobie, że zrealizowałeś cel Co widzisz? Co słyszysz? Co odczuwasz/czujesz? Co robisz?

Wizualizacja Naciąganie gumy - schody Wyobraź sobie, że zrealizowałeś cel – podjąłeś decyzję Co to oznacza? Co czujesz? Gdzie jesteś?

Sesja coachingowa –

Opcje

Options Jakie są możliwe trasy dotarcia do celu? Co możesz z tym zrobić? Jakie są możliwości? Jak chcesz to osiągnąć? Co jeszcze? Jaki może być główny plan? Co jeszcze możesz zrobić? Wymień sześć potencjalnych rozwiązań. Kto może Cię wesprzeć? Co może Cię wesprzeć? Jeśli miałbyś nieograniczone zasoby, to co byś zrobił? Jak inaczej możesz to zrobić?

What Will You Do? Co zrobisz? Z tych wariantów (backtracking), które wybierasz? Którą opcję wybierasz? Co możesz teraz zrobić? Co najpierw zrobisz? Jaki jest pierwszy krok? Co zamierzasz dokładnie zrobić i do kiedy? Podsumowując, co zrobisz w ciągu 24 godzin/w ciągu najbliższego dnia/tygodnia/miesiąca/roku?

Sesja coachingowa

Analiza 360 stopni Pomyśl o 3 osobach Poproś te osoby aby napisały w jaki sposób widzą: Twoje talenty i mocne strony Twoje słabości/w jaki sposób się sabotujesz Porównaj odpowiedzi, jakie są podobieństwa?

– SŁABE STRONY (obszary do rozwoju) JA STRENGHTS – MOCNE STRONY WEAKNESSES – SŁABE STRONY (obszary do rozwoju)   OTOCZENIE OPPORTUNITIES - SZANSE THREATS – ZAGROŻENIA, RYZYKA Analiza SWOT

Sesja coachingowa –

Model GROW GROW GOALS (Cele) OPTION (Opcje) REALITY (Rzeczy-wistość) Słowa klienta Odkrycie Wartości Motywacja GROW GOALS (Cele) REALITY (Rzeczy-wistość) OPTION (Opcje) WILL (Wybór) Czego oczekujesz? Jaki masz cel? Co chciałbyś osiągnąć? Definicje klienta Matryca wpływu Działania Cel na sesję Jaka jest Twoja decyzja? Co jeszcze możesz zrobić? Jak teraz wygląda sytuacja? Co do tej pory uczyniłeś? Co Ci to da? Symbol Jak inaczej możesz to zrobić? Czym się kierujesz? Wizualizacja Zagrożenia

Sesja coachingowa

Coaching Niedyrektywna forma wsparcia psychologicznego, zorientowana na przyszłość, skupiająca się na zasobach i możliwościach klienta, jako eksperta od swojego życia

Kontrakt

Proponowany scenariusz sesji kontraktowej zawierać może 3 elementy

Pierwszy element (tutaj coach występuje w roli przedsiębiorcy, wyjaśniając klientowi poniższe zagadnienia, pozwalając klientowi na zadawanie pytań, posiadanie wątpliwości czy sugestii)

Druga część spotkania to poinfomowanie klienta o tym, co może, co często się zdarza podczas pracy coachingowej, celem tej części jest pozwolenie klientowi z oswojeniem się i przygotowaniem na ewentualne wyzwania czy trudności, zapobieganie ich wystąpieniu

Trzecia część sesji kontraktowej to jeszcze nie sesja coachingowa a rozmowa coachingowa, podczas której klient ma okazję zapoznać się ze swoimi motywacjami, potrzebami i wartościami a coach ma szansę bliżej poznać swojego klienta

Pierwszy element (tutaj coach występuje w roli przedsiębiorcy, wyjaśniając klientowi poniższe zagadnienia, pozwalając klientowi na zadawanie pytań, posiadanie wątpliwości czy sugestii)

1. Wywiad coachingowy nt. dotychczasowych doświadczeń klienta związanych z coachingiem (jego własnych lub zasłyszanych) i odniesienie się do nich, szczególnie w sytuacji, kiedy klienta wiedza bazuje na doświadczeniach nazywanych coachingiem, ale nimi nie będącymi (np. w sytuacji, kiedy ktoś nazywa coachingiem doradztwo, ocenę pracowniczą czy informacje zwrotną dotyczącą obserwowanej pracy)

2. Zarys celu pracy coachingowej i jej założeń (uwzględnij sytuację w której klient nie ma zupełnie świadomości na temat celu, jego misji itp - pozwól mu to znaleźć)

3. Informacja o długość procesu coachingowego (np 3. Informacja o długość procesu coachingowego (np. 10 spotkań i ewaluacja) - coaching to proces

4. Informacja o częstotliwości spotkań (na początku częściej, np 4. Informacja o częstotliwości spotkań (na początku częściej, np. 1 raz w tygodniu, po ok. 4 sesjach co 2 tygodnie)

5. Informacja o tym czym jest coaching (przeczytanie przykładowych definicji coachingu i danie możliwości klientowi wybranie tej, która do niego najbardziej przemawia) - poniżej przykładowe definicje coachingu, które można zaproponować klientowi.

6. Informacja o etyce profesji i zasadzie poufności

7. Uzgodnienie formy płatności (zwyczajowo biznes coaching rozliczenie miesięczne lub 50/50, life coaching po każdej sesji lub w pakietach płatnych z góry)

8. Ustalenie miejsca spotkania (wybiera klient - sugerowane miejsce poza miejscem pracy i zamieszkania klienta, szczególnie na początku miejsce, gdzie klient czuje się w bezpiecznie i może swobodnie się wypowiadać)

9. Ustalenie metody sprawdzania postępów (np 9. Ustalenie metody sprawdzania postępów (np. kwestionariusz ewaluacyjny przed i po procesie, ewaluacja w połowie procesu, rozmowa po każdej sesji itp.)

10. Jasna informacja o głównym ciężarze pracy między sesjami i o odpowiedzialności coacha, o tym, ze ja jako coach się tez angażuje i tego samego oczekuje.

10. Jasna informacja o głównym ciężarze pracy między sesjami i o odpowiedzialności coacha, o tym, ze ja jako coach się tez angażuje i tego samego oczekuje.

11. Zasady i formy odwoływania sesji (np. do 24h przed sesją)

COACHING jest podrożą w głąb siebie, podczas której zaczynamy akceptować własne wybory, odkrywamy ukryte talenty i mocne strony. Zamieniamy porażkę w doświadczenie, a przekonania w działania.

COACHING jest to proces wspierania rozwoju i utrwalania umiejętności przy pomocy drugiej osoby - coacha - poprzez obserwację, stawianie celów i zadań, regularne udzielanie informacji zwrotnych i trenowanie nowych zachowań.

COACHING jest partnerstwem z klientem w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje klienta do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału

Druga część spotkania

O czym klient wiedzieć powinien przed rozpoczęciem pracy:

Sesje kontraktowa jest darmowa, na koniec obydwie strony podejmują decyzję o ewentualnej, dalszej współpracy

o możliwym spadku motywacji - ok 2-4 sesji - tzw. kryzys 3 o możliwym spadku motywacji - ok 2-4 sesji - tzw. kryzys 3. sesji - można poprosić klienta o podzielenie się swoim doświadczeniem - co na niego najlepiej działa, kiedy spada mu motywacja (patrz. proces zmiany w 1 rozdziale podręcznika)

o możliwości przerwania procesu coachingowego ze względu na wystąpienie konieczności wsparcia się inną, bardziej w tym momencie efektywną, formą pracy - szkolenie, warsztaty, terapia itp. (przerwać mogą obie strony)

o możliwości rekontraktowania procesu coachingowego, tj o możliwości rekontraktowania procesu coachingowego, tj. zaproponowaniu spotkania w połowie procesu (lub ok 3 sesji, najlepiej po niej) - tzw. pit- stopu, czyli postoju na kanale, sprawdzenia czy wszystko działa, naprawieniu usterek w procesie. Spotkania 20minutowego, na którym obie strony występują w roli partnerów w rozmowie i wymieniają się swoimi spostrzeżeniami, uwagami, potrzebami wprowadzenia zmian w systemie pracy (np. wyłączeniu kamery na skype, wprowadzeniu większej liczby narzędzi wykorzystujących przestrzeń czy skorzystaniu z terapii)

o możliwości zakończenia procesu "bez wyrobienia" liczby sesji - ze względu na nasycenie działaniami, celami i planami

o powrocie do procesu w momencie, kiedy klient będzie na to gotowy (follow up) lub kontynuowaniu pracy coachingowej po zakończonym procesie w formie pojedynczych sesji follow up'owych

o wzajemnym szacunku do swojej pracy (ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z odwoływaniem spotkań)

o byciu narzędziem coachingowym w rękach klienta, czyli o ekologii pracy samego coacha i o możliwości zmiany coacha, jeżeli któraś ze stron zauważy, że dalsza współpraca może być dla niej niekorzystna

o możliwości wystąpienia sytuacji, kiedy działania pomiędzy sesjami nie będą realizowane, kiedy klient będzie "uciekał" przed sesją - bardzo istotna informacja dla samego procesu - klient musi wiedzieć, że rolą coacha nie jest rozliczanie z zadań domowych, ich nierobienie niesie ze sobą bardzo dużą dawkę wiedzy na temat klienta, jego motywacji, prawdziwości, wagi i pilności samego celu - warto zająć się więc tym na kolejnym spotkaniu

o możliwości podjęcia pracy coachingowej z innym coachem, z różnych powodów - klient ma pełne prawo zdecydować sie na coaching z coachem który JEMU odpowiada (płcią, wiekiem, wykształceniem czy kolorem oczu ;) - istotne jest, aby dać mu przestrzeń)

o pełnej odpowiedzialności za efekty coachingu spoczywającej po stronie klienta - nikt za klienta żył jego życiem nie będzie, nikt nie ma jego doświadczenia, emocji i potrzeb

o pełnej odpowiedzialności za efekty coachingu spoczywającej po stronie klienta - nikt za klienta żył jego życiem nie będzie, nikt nie ma jego doświadczenia, emocji i potrzeb

o pracy na wartościach, celach klienta, nie sąsiadów, rodziców, teściów, współmałżonka czy ogólnie przyjętych za stosowne (warto klientowi dać przestrzeń i na początku procesu mocno skupić się na budowaniu relacji, która stworzy klientowi możliwość do wyrażania myśli, których czasami sam przed sobą nie wypowiadał)

o braku dobrych odpowiedzi - im bardziej odpowiedzi są klienta tym lepiej

o możliwości nieodpowiadania na pytania (np o możliwości nieodpowiadania na pytania (np. wyobraź sobie, że już odpowiedziałeś na to pytanie lub odpowiedz sobie w myślach).

Trzecia część sesji kontraktowej to jeszcze nie sesja coachingowa a rozmowa coachingowa, podczas której klient ma okazję zapoznać się ze swoimi motywacjami, potrzebami i wartościami a coach ma szansę bliżej poznać swojego klienta

Kluczowe wartości w coachingu

Synergia to przepis na lepsze i łatwiejsze do uzyskania rezultaty Coaching jest synergią, która sprzęga naturę klienta i coacha

2. Kiedy ludzie są do końca wysłuchani i zrozumiani, rozwijają się stale Bez tego ludzie zwykle zwalniają albo nawet zastygają w życiu. Słuchaj odpowiednio długo a usłyszysz jaki jest problem, słuchaj dalej - usłyszysz jakie jest jego rozwiązanie.

3. Każda sytuacja może zostać zoptymalizowana, odwrócona albo ulepszona Z udziałem coacha może stać się to o wiele szybciej

4. Mniej problemów zdarza się osobom o silnych podstawach osobowościowych

5. Każdy może mieć idealne życie Nie oczerniaj tego, dopóki nie spróbowałeś - Idealnego Programu na Życie

6. Jako ludzie wykorzystujemy 1% albo i mniej naszego potencjału Coaching podnosi tą liczbę

7. Sukces to podstawowe ludzkie prawo Sukces nie ma nic wspólnego z zasługiwaniem, przywilejami czy pochodzeniem

8. Kiedy klient właściwie dla niego zdefiniuje sukces, coaching nabiera rozpędu Ta wiedza wyposaża naturalnie klienta w zwiększenie efektywności przy mniejszym wysiłku

9. Większość ludzi nie wie czego tak naprawdę chce Coach może pomóc klientowi odkryć, czego tak naprawdę on chce - jest to przyjemny i prosty proces, trzeba go tylko rozpocząć

10. Kiedy klient cierpliwie coś znosi, ponosi potworne koszty Tolerowanie pochłania mnóstwo energii, zasobów i ducha

11.Wszyscy jesteśmy Picassami w trakcie nauki Świat czeka na każdego, aby odkrył. wyraził i podzielił się swoją kreatywnością

Jak coach nauczyłem się …..

Żadna szkoła nie powie nam, co świat zdziała w przyszłym roku, ale można nauczyć się paru rzeczy, które świat próbował zdziałać w przeszłości i, gdzie nie podołał, a gdzie mu się powiodło.

Kamila Pępiak – Kowalska kamila@profibiznesgroup.pl Dziękuję za uwagę Kamila Pępiak – Kowalska kamila@profibiznesgroup.pl