JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY, czyli o ODPOWIEDZIALNOŚCI ROZPROSZONEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
uczyć się języka angielskiego
Wywieranie wpływu na ludzi
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
Metody badawcze w psychologii
Konstruktywizm w dydaktyce
Leszek Mazurkiewicz Kamil Łukowski
PRAWA CZŁOWIEKA.
Spójność logiczna projektu.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Podstawa programowa w dydaktyce postmodernistycznej.
PSYCHO-FALA I PSYCHO-FALOCHRON 900 tys. dzieci i nastolatków potrzebuje pomocy psychologiczno-psychiatrycznej.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
PYTANIA analiza formalna (logiczna)
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Pedagogika szkoły wyższej
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego ul. 3 maja Pszczyna TEL | FAKS WWW.
Małe dziecko w systemie edukacji
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ 2013/2014. W roku szkolnym 2013/2014 kolejny raz podjęliśmy działania mające na celu podniesienie jakości pracy naszej.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
„Bądź bezpieczny w sieci’’ W dwugodzinnych zajęciach wzięli udział uczniowie klas III. Celem zajęć i działań było poznanie przez uczniów zasad bezpiecznego.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
Informator dla rodziców
Wizyta studyjna w Finlandii w ramach projektu Coaching i Tutoring – w stronę nowoczesnej dydaktyki Anna Rudnicka-Ostrowska 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Odpowiedzialność za uczucia
Zapis prezentacji:

JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY, czyli o ODPOWIEDZIALNOŚCI ROZPROSZONEJ Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

EWOLUCJA – proces, którego wynikiem jest przystosowanie populacji do warunków, w których odbywa się dobór.

EWOLUCJA – proces, którego wynikiem jest przystosowanie populacji do warunków, w których odbywa się dobór.

EWOLUCJA – proces, którego wynikiem jest przystosowanie populacji do warunków, w których odbywa się dobór.

Od 250 000 lat bez zmian

pochodzimy ze świata deficytu, żyjemy w uniwersum nadmiaru

złota liczba 150

Naturalnym stanem był głód Nie istniała tania informacja W świecie deficytu: Nikt nie był nieważny Nikt nie był obcy Naturalnym stanem był głód Nie istniała tania informacja

MEMETYKA – dyscyplina nauki, która widzi kulturę jako ekosystem, idee jako jednostki dziedziczenia, zaś umysły jako zasiedlające go gatunki.

MEM jednostka informacji kulturowej przekazywana pozagenetycznie i mająca przystosowawcze znaczenie

zawartość programów szkolnych …dowcipy, przysłowia, sposoby na gotowanie jajka na miękko, melodie, wiersze, dziecięce rymowanki, modny kolor samochodu, krój sukienki, twierdzenia naukowe, szarże wojskowe, godła, symbole i sztandary, programy polityczne, reklamy a także… zawartość programów szkolnych

Procesy przyswajania memów u każdego człowieka powodują powstanie otwartego systemu, na którym opiera się zachowanie – memotypu Jego działanie w danej chwili jest zależne od wymogów środowiska

Ocena memotypów jest naszą strategią gatunkową Ocena memotypów jest naszą strategią gatunkową. Pozwala na selekcję memów. Jeśli widzimy sprawny memotyp, funkcjonujące w nim memy zostaną wsparte, jeśli memotyp nie jest odpowiedzią na problemy stawiane przez środowisko, jego memy są nieatrakcyjne.

Nauczyciel jako źródło memów Jak każdy inny człowiek, nauczyciel wyposażony jest w zestaw przyjętych memów i rozwiązuje dzięki nim problemy napotykane w swoim życiu. Jego memotyp daje mu możliwość poruszania się w sieci społecznych zależności a efektem jego działania jest pozycja jaką zajmuje.

Memotyp pod lupą Uczniowie poddają działanie nauczycielskiego memotypu wnikliwej ocenie. Sprawdzają jaka jest jakość proponowanych przez wychowawcę rozwiązań i jakie efekty przynoszą dla niego samego...

Wyniki tych obserwacji są starannie sumowane i przetwarzane przez uczniów. Ostatecznie wychowanek wydaje werdykt: Mistrz albo frajer Jeśli frajer, nie wierzy w to, co mówi nauczyciel, memy, które próbuje wspierać są ignorowane, ale jeśli werdykt brzmi MISTRZ...

Autorytet nauczyciela

Główny problem- Różnorodność potencjalnych wyzwań

MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR Dom Szkoła MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR Grupa rówieśnicza

Dom Szkoła MEMOTYP NAUCZYIELA Grupa rówieśnicza

„Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe” Francois Jacob

NEURODYDAKTYKA – postuluje taki sposób organizacji procesu dydaktycznego, który jest w zgodzie z naturalnymi preferencjami pracy ludzkich mózgów.

Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności. 1 miesiąc 5 lat 17 lat

Odpowiedzialnością nauczyciela, ale także wszystkich stanowiących części każdego subsrodowiska w jakim znajduje się młody człowiek, jest tworzenie warunków, które dokonają neurologicznego wyboru w krytycznym czasie.

Magia neuronów lustrzanych, czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?

Odbiór stanu części ciała Przewidywanie przyszłych stanów środowiska RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała EMULATOR RUCHU Przewidywanie przyszłych stanów środowiska KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Przykład: … może niezbyt bezpieczny dla wykładowcy, ale za to szczególnie wyraźny …

Przykład: Dziecięce zachwyty i niepewne losy dżdżownic…

Na bezpieczne zakończenie bo każdy wykład jak dobra opowieść wymaga pointy ...

Potrzeba różnorodności implikuje wielość memetycznych źródeł i losową w zasadzie siłę wpływu każdego z nich. Nie można przewidzieć skutecznie ostatecznego znaczenia żadnego z nich. Taki wniosek nie oznacza jednak braku odpowiedzialności a raczej odpowiedzialność absolutną.

Dziękuję marek.kaczmarzyk@us.edu.pl