II TURA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PRZEGLĄD ISTOTNYCH PROBLEMÓW GOSPODARKI WODNEJ DLA OBSZARU DORZECZA WISŁY W POLSCE GRUPA DYSKUSYJNA 3 a „Woda nie jest.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Iwona Koza Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Problematyka ekosystemu
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły –
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Reforma gospodarki wodnej
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły – cele, zadania, przeprowadzone prace Marzena Sobczak, RZGW Gdańsk Słupsk, 18 maja 2009r.
Program dla Wisły i Jej Dorzecza 2020
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Rzeki w Polsce ;3 hahahahahahahhhhaha.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA
POWÓDŹ Łukasz Bil kl. III e.
   Praca dyplomowa inżynierska
BEZPIECZEŃSTWO POWODZIOWE.
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Kujawsko – Pomorski Zarząd Melioracji
KUJAWSKO – POMORSKI ZARZĄD MELIORACJI I URZĄDZEŃ WODNYCH WE WŁOCŁAWKU
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Nadmierne rozdysponowanie zasobów wód powierzchniowych i podziemnych Zbyt zgeneralizowane mapy na poziomie obszaru dorzecza Nie wszystkie powierzchnie.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ założenia Projektu ustawy
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym stan zaawansowania prac
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Wykonała : Agnieszka Konieczka
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Kraków, 25 sierpnia 2015 r. Jerzy Miller Wojewoda Małopolski
Środowisko ponad wszystko
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
Mała retencja poprzez inicjatywy obywatelskie I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Zmiany klimatu a komunalna gospodarka wodnościekowa Goslar 2011.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Program dla Wisły i Jej Dorzecza 2020
OPTYMALNA STRATEGIA OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ
Prezentacja projektu Założenia i wstępne wyniki efektywności przeciwpowodziowej rewitalizacji małopolskiej Wisły Projekt: Rewitalizacja, ochrona bioróżnorodności.
Zakład Inżynierii Leśnej Instytut Ochrony Ekosystemów Leśnych
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
Zapis prezentacji:

II TURA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PRZEGLĄD ISTOTNYCH PROBLEMÓW GOSPODARKI WODNEJ DLA OBSZARU DORZECZA WISŁY W POLSCE GRUPA DYSKUSYJNA 3 a „Woda nie jest produktem handlowym takim jak każdy inny, ale raczej dziedziczonym dobrem, które musi być chronione, bronione i traktowane jako takie.” Ramowa Dyrektywa Wodna PROWADZĄCY dr Tomasz Sowiński

Zjawiska ekstremalne: powódź i susza Wezbrania powodziowe Susza hydrologiczna Ochrona przed powodzią Przeciwdziałanie skutkom suszy Z J A W I S K A E K S T R E M A L N E Wezbrania powodziowe Ochrona przed powodzią lokalne systemy ostrzeżeń; miejskie, gminne, powiatowe plany ochrony przeciwpowodziowej; zabezpieczenia; obwałowania rzek; regulacja rzek; suche zbiorniki wodne, poldery itp.; nieinwestycyjne systemy ochrony przeciwpowodziowej. Susza hydrologiczna Przeciwdziałanie skutkom suszy zbiorniki retencyjne; zwiększenie naturalnej retencji zlewni; międzyzlewniowe przerzuty wody.

OBSZARY DORZECZY W POLSCE Dorzecze Jarft RZEKI PRZYMORZA ? Dorzecze Świeżej Dorzecze Pregoły powierzchnia w granicach Polski: powierzchnia w granicach Polski: 374,1 km 2 powierzchnia w granicach Polski: 7 519,8 km 2 rzeka główna; długość: Jarft; 14,2 km rzeka główna; długość: Świerza; 65 km rzeka główna; długość: Pregoła; 125 km Dorzecze Ücker Dorzecze Niemna powierzchnia w granicach Polski: 8,5 km 2 powierzchnia w granicach Polski: 2511,6 km 2 rzeka główna; długość: Ücker; 103 km rzeka główna; długość: Niemen; 937 Dorzecze Wisły powierzchnia w granicach Polski: km 2 rzeka główna; długość: Wisła; 1047,5 km położenie na terytorium polski: 87,5 % Dorzecze Odry powierzchnia w granicach Polski: km 2 rzeka główna; długość: Odra; 854,3 km Dorzecze Łaby Dorzecze Dunaju Dorzecze Dniestru powierzchnia w granicach Polski: 239,8 km2 powierzchnia w granicach Polski: 382,6 km 2 powierzchnia w granicach Polski: 206,8 km2 rzeka główna; długość: Łaba; km rzeka główna; długość: Dunaj; km rzeka główna; długość: Dniestr; km2

Wstępna lista IP dla dorzecza Wisły 1-9 OCHRONA PRZED POWODZIĄ NIEDOSTATECZNA SANITACJA OBSZARÓW WIEJSKICH I REKREACYJNYCH ODPROWADZANIE NIEOCZYSZCZONYCH I NIEDOSTATECZNIE OCZYSZCZONYCH ŚCIEKÓW KOMUNALNYCH I PRZEMYSŁOWYCH ORAZ WÓD CHŁODNICZYCH PRZECIWDZIAŁANIE SKUTKOM SUSZY ZANIECZYSZCZENIA POCHODZĄCE ZE ŹRÓDEŁ ROLNICZYCH ZABURZENIA CIĄGŁOŚCI BIOLOGICZNEJ RZEK I POTOKÓW NADMIERNE ROZDYSPONOWANIE ZASOBÓW WÓD POWIERZCHNIOWYCH I PODZIEMNYCH ZAŚMIECENIE KORYT RZEK I POTOKÓW NIEDOSTATECZNA EDUKACJA I ŚWIADOMOŚĆ EKOLOGICZNA SPOŁECZEŃSTWA

Wstępna lista IP dla dorzecza Wisły SYSTEM OPŁAT I DOPŁAT BRAK DOSTATECZNEGO FINANSOWANIA GOSPODARKI WODNEJ WSPÓŁDZIAŁANIE INSTYTUCJI W ZAKRESIE WYDAWANIA POZWOLEŃ WODNOPRAWNYCH I KONTROLI GOSPODAROWANIA WODAMI, PROBLEMY ORGANIZACYJNO KOMPETENCYJNE UTRUDNIAJĄCE SPRAWNE ZARZĄDZANIE ZASOBAMI WODNYMI; ROZPROSZONA STRUKTURA ZARZĄDZANIA ZASOBAMI WODNYMI NIESPÓJNOŚĆ I NIEJEDNOZNACZNOŚĆ PRZEPISÓW PRAWNYCH I DALSZE ………………………………………………………………………

Inne IP mające znaczenie także w zakresie tematyki dyskusji grupy 3 a Aspekty społeczne Występujące konflikty interesów użytkowników, Niedostateczna edukacja i świadomość ekologiczna społeczeństwa, Aspekty ekonomiczne i finansowe Nieodpowiedni system opłat i dopłat, Brak jasnego systemu finansowania gospodarki wodnej, Aspekty organizacyjne Brak współdziałania instytucji w zakresie wydawania pozwoleń wodnoprawnych i kontroli gospodarowania wodami, bałagan kompetencyjny utrudniający sprawne zarządzanie zasobami wodnymi, rozproszona struktura zarządzania zasobami wodnymi, Brak systemu przekazywania i udostępniania danych dot. gospodarki wodnej, utrudniony obieg informacji; brak spójności pomiędzy bazami danych o środowisku w różnych instytucjach Aspekty prawne Niespójność i niejednoznaczność przepisów prawnych, Brak legislacyjnych rozwiązań promujących proekologiczne kierunki w zagospodarowaniu przestrzennym

KILKA OBRAZÓW ŻYWIOŁU

ALE MOŻE BYĆ INACZEJ ! ! !

ALBO TAK…

WNIOSKI GRUPY 3 A Zjawiska ekstremalne: powódź i susza Wezbrania powodziowe Susza hydrologiczna Ochrona przed powodzią Przeciwdziałanie skutkom suszy Brak zasadniczych uwag do listy IP przedstawionej w materiałach wyjściowych Najczęściej potwierdzane IP to: konieczność ochrony przed powodzią i przeciwdziałanie skutkom suszy zaśmiecenie koryt rzek i potoków niedostateczna edukacja i świadomość ekologiczna społeczeństwa Niewłaściwy system opłat i dopłat oraz brak właściwego finansowania gospodarki wodnej Brak współdziałania instytucji w zakresie wydawania pozwoleń wodnoprawnych i kontroli gospodarowania wodami, egzekucji obowiązującego prawa problemy organizacyjno kompetencyjne utrudniające sprawne zarządzanie zasobami wodnymi, wynikające w znacznym stopniu z: Rozproszonej struktury zarządzania zasobami wodnymi niespójność i niejednoznaczność przepisów prawnych i dalsze ………………………………………………………………………

PROBLEMATYKA UZUPELNIAJACA LISTĘ IP JEDEN ZARZĄDCA - GOSPODARZ ! ! ! KONIECZNOŚĆ WSPÓŁDZIAŁANIA ADMINISTRACJI WSZYSTKICH SZCZEBLI I SPECJALNOŚCI WPROWADZENIE SYSTEMU WZAJEMNEJ INFORMACJI SŁUŻB ZMIANA DEFINICJI POWODZI I WPROWADZENIE DO NIEJ ZGODNIE Z DYREKTYWĄ PRZECIWPOWODZIOWĄ POJĘĆ: ROZTOPY i OPADY, KTÓRYCH OBECNIE NIE OBEJMUJE ZMIANA POJECIA: PRZECIWDZIAŁANIE, NA ZAGOSPODAROWANIE ZJAWISK POWODZIODZIOWYCH NALEŻY ZMIENIĆ (ZAKTUALIZOWAĆ) NORMY PROJEKTOWE DOT. POWODZI ORAZ NORMY PROJEKTOWE SYSTEMÓW KANALIZACJI ODPROWADZJACEJ WODY OPADOWE Z OBSZARÓW ZURBANIZOWANYCH PRZYWRÓCENIE I KONTYNUACJA PROGRAMU TZW. MAŁEJ RETENCJI WPROWADZENIE SZEROKOPOJĘTEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI INWESTORÓW ZA SKUTKI WYWOŁANE REALIZACJĄ ICH BUDOWLI PRZYWRÓCIĆ LODOŁAMACZE NA WIŚLE!

DALSZE IP ZGASZANE PODCZAS DYSKUSJI W GRUPIE 3 A PROBLEMATYKE SUSZY HYDROLOGICZNEJ TRZEBA PRZEDE WSZYSTKIM MONITOROWAĆ WŁAŚCIWA RETENCJA PRZECIWPOWODZIOWA MOŻE W PEWNYM STOPNIU ROZWIĄZAĆ TAKŻE PROBLEMY TERENÓW OBJĘTYCH SUSZĄ KONIECZNOŚĆ ZAKAZU ZABUDOWY NA TERENACH ZAGROŻONYCH POWODZIOWO, ZWŁASZCZA PODGORSKICH UZNAĆ BOBRY ZA ZWIERZĘTA ŁOWNE! (A PRZYNAJMIEJ JE ODLOWIĆ NA TERENACH TAM, WALÓW I OBIEKTÓW HYDROTECHNICZNYCH) PRZENIEŚĆ PUNKT CIĘŻKOSCI KONSULTACJI SPOLECZNYCH DOT. OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ I SZEROKOPOJETEJ OCHRONY PRZYRODY (W TYM Z ORGANIZACJAMI PROEKOLOGICZNYMI I INNYMI NGO’sami NA ETAP PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO NO I TAK ŻEBY JESZCZE TO WSZYSTKO BYŁO… ZA CO ZREALIZOWAĆ ! ! ! CZEGO MINISTROWI, PREZESOWI, SOBIE I PAŃSTWU ŻYCZĘ ! ! !

Istnieją i powinny istnieć różnice w poglądach dotyczących gospodarowania wodami i zasobami przyrody. Tylko rzeczowa dyskusja i poszukiwanie kompromisu, a nie zwalczanie poglądów swoich adwersarzy pomoże znaleźć satysfakcjonujące wszystkich rozwiązanie. Dokładajmy wszelkich starań by poszukiwać rozwiązań ponad podziałami. Chętnie słuchajmy konstruktywnych opinii i propozycji, dyskutujmy. To pozwala wybrać najlepsze z możliwych rozwiązań. Człowiek-przyroda-Natura 2000-gospodarka-zrównoważony rozwój… TO NAPRAWDĘ DA SIĘ POGODZIĆ JEŚLI TYLKO SIĘ CHCE!!! Życzę nam wszystkim byśmy w przyszłości mogli poczuć pełną satysfakcję z z uzdrowienia– gospodarki – środowiska - gospodarki wodnej RZECZYPOSPOLITEJ

DZIEKUJĘ PAŃSTWU