„Specyfika przeciwdziałania przemocy w rodzinie w środowisku lokalnym”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Advertisements

Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie działa na podstawie Ustawy o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r.,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Opracowanie: Agata Potkaj
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Programy psychologiczno - terapeutyczne jako nowa perspektywa pracy z osobą stosującą przemoc Poznań 20 listopada 2015r.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
PROFILAKTYKA PRZEMOCY WOBEC DZIECI W DZIAŁANIACH FUNDACJI MEDERI
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

„Specyfika przeciwdziałania przemocy w rodzinie w środowisku lokalnym” Chełm, 24 września 2014 rok

PERSPEKTYWY UJĘCIA PRZEMOCY * Psychologiczna * Prawna * Socjalna * Moralna * Medyczna * Ekonomiczna

Czym jest przemoc w rodzinie? Według definicji PARPA Przemoc w rodzinie to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie skierowane przeciw członkowi rodziny, które narusza prawa i dobra osobiste, powodując cierpienie i szkody

Co pozwala odróżnić przemoc w rodzinie od innych „szkodliwych” zachowań? Przemoc charakteryzuje: - intencjonalność działania – sprawca poprzez wyrządzanie krzywdy, zadawanie bólu chce osiągnąć inny cel, którym najczęściej jest podporządkowanie sobie ofiary, zmniejszenie jego możliwości przeciwstawienia się a intencją agresji jest jedynie zadanie bólu

- wyraźna nierównowaga sił lub środków – przemoc wykorzystuje tę nierównowagę do sprawowania kontroli agresja wykorzystuje nierównowagę sił do zadawania bólu w konflikcie znacznie mniejsza nierównowaga sił

- narusza prawa i dobra osobiste – przekraczanie granic, brak poszanowania dla drugiego człowieka - powoduje cierpienie i ból – zachowania, których skutkiem jest cierpienie i ból mogą, ale nie muszą, świadczyć o przemocy

Metody koordynacji współpracy poszczególnych służb instytucji i organizacji pozarządowych tworzących lokalny system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Art. 9b ust 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2010 roku o zmianie ustawy o ppwr: „Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integro-wanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 i 5 (pomoc społeczna, krpa, Policja, oświata, ochrona zdrowia, organizacje poza-rządowe i prokuratorzy oraz przedstawiciele innych podmiotów) oraz specjalistów w zakresie przeciw-działania przemocy w rodzinie, w szczególności przez:…………..”

ZAŁOŻENIA DO WSPÓŁPRACY INTERDYSCYPLINARNEJ * Zjawisko przemocy ma wiele aspektów * Jest powszechne * Dotyczy rodzin o różnym statusie materialnym * Przemoc dotyczy całości rodziny - systemu i jego otoczenia * Żadna instytucja działająca „sama” nie jest w stanie skutecznie powstrzymać przemocy i łagodzić jej skutków * Każda instytucja mówi innym językiem

* Każda instytucja ma własne procedury reagowania, postępowania * Każda instytucja ma własną perspektywę widzenia zjawiska przemocy (różne podłoże powoływania ZI)

RODZINA Z PROBLEMEM PRZEMOCY Pomoc Społeczna RODZINA Z PROBLEMEM PRZEMOCY Oświata Policja Sąd, kuratorzy Kościół / inne związki wyznaniowe Ochrona zdrowia PODMIOTY BEZPOŚREDNIO ZAANGAŻOWANE W POMOC RODZINIE Z PROBLEMEM PRZEMOCY Prokuratura Komisja rozwiązywania problemów alkoholowych Organizacje pozarządowe placówki specjalistycznego poradnictwa

Schematycznie jednostki penitencjarne wyznaczone do współpracy z zespołami interdyscyplinarnymi (117 jednostek). *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Warunki skutecznej współpracy Rozumienie zjawiska przemocy z różnych perspektyw (prawnej, psychologicznej, społecznej itp…) Trafne określenie potrzeb osób uwikłanych w doświadczenie przemocy Formułowanie kompleksowej pomocy Zasoby lokalne - instytucjonalne, osobowe, kompetencyjne Łączenie kompetencji różnych służb i instytucji Działania interdyscyplinarne

Najbardziej efektywna metoda współpracy Zespół interdyscyplinarny

Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest realizacja działań GPPPwR oraz integrowanie i koordynowanie działań podmiotów i specjalistów przez: Diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie. Podejmowanie działań w środowisku rodzinnym zagrożonym przemocą mających na celu przeciwdziałanie zjawisku. Inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą; Rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym; Inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie; Może powoływać grupy robocze.

Trochę statystyki….

Struktura instytucji prowadzonych w gminach pomagających ofiarom przemocy w rodzinie. *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Struktura osób korzystających z poszczególnych instytucji prowadzonych przez gminy w 2012 r. *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Liczba wypełnionych Niebieskich Kart (ośrodki prowadzone przez gminę) *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

CHEŁM - w 2012r. - 96 Niebieskich Kart – 199 osób objętych wsparciem Źródło: opracowanie MOPR Chełm na podstawie danych Zespołu Interdyscyplinarnego w Chełmie

Struktura instytucji pomagających ofiarom przemocy w rodzinie – prowadzonych przez powiaty w 2012 r. *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Struktura osób korzystających z poszczególnych instytucji prowadzonych przez powiaty w 2012 r. *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Liczba wypełnionych Niebieskich Kart (ośrodki prowadzone przez powiat) *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Liczba punktów konsultacyjnych oraz liczba osób z nich korzystających (gmina) k *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Liczba ośrodków wsparcia (gmina) Legenda *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

prowadzonych przez gminy Liczba ośrodków wsparcia oraz liczba osób z nich korzystających w 2012 r. – prowadzonych przez gminy *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Liczba ośrodków interwencji kryzysowej prowadzone przez gminę *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Liczba ośrodków interwencji kryzysowej prowadzonych przez powiat *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

prowadzone przez powiaty Liczba ośrodków interwencji kryzysowej oraz liczba osób z nich korzystających – prowadzone przez powiaty *Dane ze sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Dostępne metody i formy pracy z osobami stosującymi przemoc, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych, Treningu Zastępowania Agresji (ART), warsztatów umiejętności wychowawczych

Kim są osoby stosujące przemoc w rodzinie? - Osoby o osobowości nieprawidłowej W obecnie zalecanej przez Światową Organizację Zdrowia, X Rewizji Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10) osobowości dyssocjalnej (tj. osobowości nieprawidłowej) przypisano następujący krótki opis: „Zaburzenie, które zwraca uwagę dużą niewspółmier-nością między zachowaniem a obowiązującymi normami społecznymi, charakteryzuje się: * bezwzględnym nieliczeniem się z uczuciami innych; * silną i utrwaloną postawą nieodpowiedzialności i lekceważenia norm, reguł i zobowiązań społecznych;

* niemożnością utrzymania trwałych związków z innymi, chociaż nie ma trudności w ich nawiązywaniu; * bardzo niską tolerancją frustracji i niskim progiem wyzwalania agresji, w tym zachowań gwałtownych; *niezdolnością przeżywania poczucia winy i korzystania z doświadczeń, a w szczególności z doświadczanych kar; *wyraźną skłonnością do obwiniania innych lub wysuwania pozornie możliwych do uznania racjonalizacji zachowań, które są źródłem konfliktów z otoczeniem. Cechą towarzyszącą może być także nadmierna drażliwość”

Obecnie przyjmuje się powszechnie kryteria diagnostyczne osobowości nieprawidłowej sformułowane przez wybitnego znawcę zagadnienia, Cleckleya (1985), np.: * trwała niezdolność do związków uczuciowych z innymi ludźmi, * bezosobowy stosunek do życia seksualnego (przedmiotowe traktowanie partnera), *brak poczucia winy, wstydu i odpowiedzialności; nieumiejętność odraczania satysfakcji (dążenie do natychmiastowego zaspokojenia popędów i potrzeb); *utrwalone i nieadekwatne zachowania antyspołeczne; ……………………………

Ocenia się, że osobowość nieprawidłowa: - Występuje u około 3% populacji, - Znacznie częściej (3 - 10 razy) u mężczyzn niż u kobiet - Wśród więźniów odsetek ten wynosi 20 – 70% Za: Sylwia Kluczyńska , „Zrozumieć sprawców przemocy” Niebieska Linia 1999

Osoby uzależnione od alkoholu 95% przypadków bicia partnerki ma związek z alkoholem 40% partnerów znęcających się nad rodziną to osoby uzależnione od alkoholu Prawdopodobieństwo wystąpienia aktów przemocy w rodzinach alkoholowych jest ponad dwukrotnie większe niż w pozostałych Córki brutalnych, nadużywających alkoholu ojców, decydowały się na małżeństwo z mężczyznami prezentującymi te same cechy czy skłonności Za: Sylwia Kluczyńska , „Zrozumieć sprawców przemocy” Niebieska Linia 1999

Pernanen (1981) wyróżnił trzy mechanizmy, Według których alkohol ma wpływ na przestępczość - Alkohol redukuje zahamowania i wyzwala zachowania przestępcze, dewiacyjne - Alkohol zmienia aktywność neuroprzekaźników, co wiąże się z rozwojem zachowań agresywnych - Przewlekły alkoholizm prowadzi do dysfunkcji kory mózgowej, szczególnie płata skroniowego, co również sprzyja patologii zachowania

W oddziaływaniach wobec sprawców można wyodrębnić kilka podejść: - najbardziej tradycyjne – przemoc traktowana jest jako indywidualny problem sprawcy. Zgodnie z tym podejściem wyleczeniem wewnętrznych konfliktów i zaburzeń osobowości sprawcy, powinno spowodować zaniechanie stosowania przemocy, podejście interakcyjne – przemoc traktowana jest jako deficyt komunikacji w parze; odpowiedzialność za przemoc spada na obydwoje partnerów. Celem leczenia jest poprawa komunikacji małżeńskiej a formą leczenia terapia pary. Podejście to jest krytykowane ze względu na równomierne rozłożenie odpowiedzialności za przemoc między ofiarę i sprawcę. (źródło: materiały Instytutu Psychologii Zdrowia PTP)

- podejście poznawczo – behawioralne – przemoc traktowana jest jako zachowanie społecznie wyuczone i wzmacniane. Celem terapii jest nauka sprawcy lepszego rozpoznawania własnych emocji, negatywnych konsekwencji stosowanej przemocy, a także nauka alternatywnych zachowań, poszerzenie kompetencji społecznych - podejście skupione na czynnikach społecznych – przemoc jest intencjonalnym zachowaniem, które służy sprawowaniu władzy i kontroli nad partnerem. Przemoc traktowana najszerzej – jako każde zachowanie, które wywołuje strach u ofiary. Przedmiotem oddziaływań są mechanizmy zaprzeczania, minimalizacji i obwiniania ofiar a także gwałtowne bądź kontrolujące zachowania

Współcześnie najwięcej programów terapeutycznych łączy podejście poznawczo – behawioralne z podejściem skupionym na czynnikach społecznych. Oddziaływania specjalistyczne powinny przebiegać w dwóch etapach: - etap skoncentrowany na problemie zachowań agresywnych sprawcy i jego odpowiedzialności za przemoc - etap skoncentrowany na problemach indywidualnych, osobowościowych sprawcy Programy edukacyjno – korekcyjne nie stanowią formy psychoterapii sprawców. Osobista psychoterapia sprawców może natomiast stanowić uzupełnienie lub kontynuację uczestnictwa w tych programach.

Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne - ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w dniu 21 listopada 2005 roku dodaje do katalogu art. 72 § 1 kk obowiązek probacyjny w postaci zobowiązania sprawcy przemocy w rodzinie do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych - nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 2010 roku przeniesiono ów obowiązek do nowego punktu w art. 72 § 1 kk, tj. do pkt 6a, czym spowodowano, że na nałożenie owego obowiązku sąd nie potrzebuje już zgody sprawcy przemocy w rodzinie

- ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w art - ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w art. 4 statuuje konieczność stosowania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych. W art. 6 ust. 4 ustawy określono, że do zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez powiat należy w szczególności opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w załączniku nr 2 zawiera Wytyczne do tworzenia modelowych programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie, określając że: - przemoc domowa jest wyuczonym zachowaniem, które przynosi zyski i straty dla sprawcy; - przemoc domowa jest tolerowana i wzmacniana przez postawy i poglądy wielu ludzi, często zakorze-niona jest we wzorach postępowania przekazywanych z pokolenia na pokolenie; (The Duluth Model) - przemoc domowa jest szkodliwym i raniącym naduży-waniem siły i władzy oraz dążenia do kontrolowania współmałżonki/współmałżonka, partnerki/partnera, dziecka lub sytuacji rodzinnej;

- można nauczyć się nie stosowania przemocy, nigdy nie należy godzić się na przemoc i rezygnować z jej powstrzymania; - stosowanie przemocy w żadnym przypadku nie może być usprawiedliwiane stwierdzeniem, że było skutkiem prowokacji ze strony ofiary; - korzenie przemocy domowej tkwią w stereotypach kulturowych i obyczajowych dotyczących płci, rasy, orientacji seksualnej, które usprawiedliwiają dyskryminację jednostek i grup społecznych; - stosowanie przemocy domowej jest wyborem, za który sprawca ponosi odpowiedzialność moralną i prawną.

Cele programu Podstawowym celem każdego programu korekcyjno-edukacyjnego jest powstrzymanie sprawcy przed dalszym stosowaniem przemocy wobec najbliższych. § 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 roku w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne (Dz. U. Nr 50, poz. 259),

1) powstrzymania osoby stosującej przemoc w rodzinie przed dalszym stosowaniem przemocy; 2) rozwijania umiejętności samokontroli i współżycia w rodzinie; 3) kształtowania umiejętności w zakresie wychowywania dzieci bez używania przemocy w rodzinie; 4) uznania przez osobę stosującą przemoc w rodzinie swojej odpowiedzialności za stosowanie przemocy; 5) zdobycia i poszerzenia wiedzy na temat mechanizmów powstawania przemocy w rodzinie; 6) zdobycia umiejętności komunikowania się i rozwiązywania konfliktów w rodzinie bez stosowania przemocy; 7) uzyskania informacji o możliwościach podejmowania działań terapeutycznych.

Odbiorcy programu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej przewiduje w § 5, że oddziaływania korekcyjno-edukacyjne wobec osób stosujących przemoc w rodzinie są kierowane w szczególności do: 1) osób skazanych za czyny związane ze stosowaniem przemocy w rodzinie, odbywających karę pozbawienia wolności w zakładach karnych albo wobec których sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary, zobowiązując je do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych

2) osób stosujących przemoc w rodzinie, które uczestniczą w terapii leczenia uzależnienia od alkoholu lub narkotyków, lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych albo środków zastępczych, dla których oddziaływania korekcyjno-edukacyjne mogą stanowić uzupełnienie podstawowej terapii; Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, osobę stosującą przemoc w rodzinie, u której zostało rozpoznane uzależnienie od alkoholu lub narkotyków, lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych albo środków zastępczych, kieruje się w pierwszej kolejności na terapię uzależnienia. Dopiero po ukończeniu takiej terapii można rozpocząć oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. 3) osób, które w wyniku innych okoliczności zgłoszą się do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym.

Formy, sposoby i czas prowadzenia programu Wytyczne do tworzenia modelowych programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie określają, iż zawartość meryto-ryczna programów oddziaływań korekcyjno-eduka-cyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie powinna oprócz oddziaływań edukacyjnych obejmo-wać praktyczne ćwiczenia dostarczające korekcyjnych doświadczeń osobistych zmieniających zachowania i postawy związane z przemocą oraz rozwijające umiejętności samokontroli i konstruktywnego współżycia. Zwykle programy prowadzone są w formie: - sesji indywidualnych; - sesji grupowych.

Najczęściej występujące w chwili obecnej w Polsce sposoby prowadzenia programów to: - zajęcia warsztatowe; - ćwiczenia, dyskusje, wykłady; - wizualizacje, psychodrama, odgrywanie scenek; - treningi asertywności; - zajęcia psychoedukacyjne; - projekcje filmów edukacyjnych; - spotkania z przedstawicielami organów ścigania;

- małe grupy (od 10 do 15 osób), - łączny czas programu powinien obejmować nie mniej niż 60-120 godzin zajęć, a przerwy między kolejnymi zajęciami nie powinny być dłuższe niż tydzień. - wskazane jest, aby program prowadzony był przez dwie osoby, najlepiej kobietę i mężczyznę - zgodnie z § 7 rozporządzenia, oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie nie prowadzi się w miejscach, w których udziela się pomocy i wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie

Istota programu Duluth Programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych powstały po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Najbardziej znany jest program opracowany w miejscowości Duluth w północnej Minnesocie, znany pod nazwą The Duluth Model. Idea wywodzi się z przekonania, że z uwagi na fakt, że zachowania przemocowe w rodzinie są wyuczone i przejmowane z pokolenia na pokolenie, istnieje możliwość korekty takich zachowań, połączonej z edukacją, niezbędną do uświadomienia sprawcy, że zachowania takie mają w istocie charakter przemocy wobec osoby najbliższej.

Efekty realizacji programów Profesjonaliści realizujący w/w programy wskazują na dużą ich skuteczność, ocenianą na ok. 65%, a mierzoną w braku powrotu sprawców do zachowań przemocowych.   „Lubuska Niebieska Tarcza” - projekt realizowany w Zielonej Górze, czy też program „Żółta Kartka dla Sprawcy Przemocy” z województwa zachodniopomorskiego

Trening Zastępowania Agresji, jest to adaptacja do polskich warunków programu (ART) Aggression Replacement Training. Jest to program interwencji, skierowanej na zmianę zachowania agresywnej młodzieży. Twórcą jest Arnold Goldstein i jego współpracownicy, od 1987 roku program jest wdrażany w amerykańskim systemie szkolnym i ponad 20 innych krajach. Używany jest jako podstawowy program wychowawczy w tzw. „Szkołach alternatywnych” w USA. Są to szkoły przeznaczone dla uczniów trudnych i agresywnych.

Dobrze realizowany program (ART) pozwala uzyskać trwałą poprawę u 85% agresywnej młodzieży. Program oddziałuje na trzy sposoby: - na deficyty umiejętności społecznych (aspekt behawioralny); - na trudności kontroli złości (aspekt emocjonalny); - na wzory myślenia (aspekt poznawczy, kognitywny).

Liczba uczestników – najlepiej 6 – 8 więc nabór 8 – 10 bo 1 – 2 osoby się wykruszą   Częstotliwość sesji – idealnie 2 - 3 tygodniowo Długość trwania sesji – dla małych dzieci 45 minut , dla starszych 60 minut

Warsztaty Umiejętności Wychowawczych to psychoedukacyjne zajęcia grupowe dla rodziców lub opiekunów Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców powstał i funkcjonuje w ramach szeroko rozumianego Programu Pomocy Rodzinie. oparty o cenione pozycje "Wychowanie bez porażek" Thomasa Gordona oraz poradnik dla rodziców "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" Adele Faber i Eleine Mazlish, jest programem edukacyjnym mającym na celu budowanie w rodzinie relacji opartych na miłości i akceptacji oraz umiejętnym, jasnym stawianiu wymagań i granic.

Odbiorcy wszystkich rodzice i wychowawcy metoda przeprowadzenia programu Zajęcia mają charakter warsztatów. Aktywny udział uczestników zajęć - drama, powrót do wspomnień z dzieciństwa, autorefleksja, wymiana doświadczeń, ćwiczenie nowych sposobów komunikowania się Zajęcia w grupie 10 - 15 osobowej odbywają się raz w tygodniu i trwają około 3 godzin (łącznie 40 godz.). Cykl trwa 10 tygodni.

Część I.  Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Adresowana jest do osób, które pragną lepiej komunikować się z dziećmi Część II.  Rodzeństwo bez rywalizacji. Adresowana jest do osób, które uczestniczyły w I cz. programu i pragną: pomóc dziecku odkrywać własną wartość, jako osoby, dostrzegając potencjał, wysiłek i ograniczenia; Część III – Jak rozmawiać z nastolatkiem. Adresowana do rodziców i wychowawców nastolatków,  uwzględniająca problemy wieku dorastania:

Grupy Wsparcia dla rodziców Cele spotkań grupy: Pomoc w rozwoju osobistym; Wspieranie się w pokonywaniu trudności wychowawczych; Psychoedukacja w zakresie wybranych tematów; Umacnianie i kształtowanie sfery wartości wychowawczych.

Fundacja Dzieci Niczyje Rodzina jak drużyna Bez klapsa Trening skutecznego rodzica Być ojcem Być mamą Udział w warsztatach jest nieodpłatny. Szczegółowe informacje można znaleźć na www.dobryrodzic.fdn.pl lub dzwoniąc pod numer 22 616 16 69.

Metody i formy pracy z osobami, wobec których stosowana jest przemoc, ze szczególnym uwzględnieniem grupowych form pomocy ofiarom przemocy

* Ośrodek dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem SIEĆ MIEJSC I PROGRAMÓW POMOCY SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE * Ośrodek dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem * Zespół Interdyscyplinarny * Centrum/Ośrodek Interwencji Kryzysowej * Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin * Świetlice Socjoterapeutyczne * Bezpieczny Pokój Przesłuchań dla ofiar Przemocy * Dom dla matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży * Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie * Punkty Informacyjno-Konsultacyjne * Mieszkania Chronione * Porady Indywidualne dla Ofiar Przemocy w Rodzinie * Grupy Terapeutyczne dla Ofiar Przemocy w Rodzinie * Program dla Dzieci – Ofiar Przemocy * Programy Socjoterapeutyczne dla Dzieci

CELE INSTYTUCJI Pracownik każdej instytucji realizuje 3 cele: 1) cel instytucji – wszystkie obowiązki określone jakimkolwiek przepisami prawa np. powiadomienie organów ścigania jest celem instytucji ale nie musi być celem klienta 2) cel klienta 3) cel osób pomagających – wszystko to co byśmy chcieli zrobić ale niekoniecznie klient tego chce

Formy pomocy oferowane w ramach systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz systemu pomocy społecznej Specjalistyczne Ośrodki Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie pomoc w zakresie interwencyjnym: a) zapewnienie osobie oraz dzieciom pozostającym pod jej opieką schronienia; b) ochrona przed osobą stosującą przemoc w rodzinie; c) udzielenie natychmiastowej pomocy psychologicznej i prawnej oraz zorganizowanie niezwłocznie dostępu do pomocy medycznej w przypadku, gdy wymaga tego stan zdrowia;

d) rozpoznanie sytuacji osoby i ocenę ryzyka w zakresie zagrożenia jej bezpieczeństwa lub dzieci pozostających pod jej opieką. w zakresie terapeutyczno-wspomagającym: a) diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie; b) opracowanie indywidualnego planu pomocy ofierze przemocy w rodzinie uwzględniającego: potrzeby, cele, metody i czas pomocy; c) udzielanie poradnictwa: medycznego, psycholo-gicznego, prawnego, socjalnego; d) prowadzenie grup wsparcia lub grup terapeutycznych dla ofiar przemocy w rodzinie;

e) prowadzenie terapii indywidualnej ukierunkowanej na wsparcie ofiary przemocy w rodzinie oraz nabycie umiejętności ochrony przed osobą stosującą przemoc w rodzinie; f) zapewnienie dostępu do pomocy medycznej; g) ocenę sytuacji dzieci na podstawie przeprowadzonego w tej rodzinie rodzinnego wywiadu środowiskowego i udzielanie im wsparcia lub pomocy;

w zakresie potrzeb bytowych zapewnienie: a) całodobowego okresowego pobytu dla nie więcej niż trzydziestu osób, z zastrzeżeniem, że liczba ta może ulec zwiększeniu, zależnie od możliwości lokalowych specjalistycznego ośrodka wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego; b) pomieszczeń do spania przeznaczonych maksymalnie dla pięciu osób, z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej ofiary przemocy w rodzinie; c) wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego z miejscem zabaw dla dzieci i miejsca do nauki;

d) ogólnodostępnych łazienek, wyposażonych w sposób umożliwiający korzystanie zarówno przez osoby dorosłe, jak i dzieci, odpowiednio jedna łazienka na pięć osób; e) miejsca do prania i suszenia; f) ogólnodostępnej kuchni; g) wyżywienia, odzieży i obuwia; h) środków higieny osobistej i środków czystości.

Ośrodki Interwencji Kryzysowej - świadczenie pomocy osobom i rodzinom, będącym w stanie kryzysu; - przywrócenie osobom i rodzinom znajdującym się w kryzysie równowagi psychicznej i umiejętności samo-dzielnego radzenia w sytuacjach problemowych; - zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej; - zapewnienie specjalistycznej pomocy psychologicznej, poradnictwa socjalnego, prawnego; - zapewnienia w sytuacjach uzasadnionych schronienia do 3 miesięcy.

Ośrodki Wsparcia w tym Domy dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży w zakresie interwencyjnym: - zapewnienie schronienia kobietom w ciąży i w okresie okołoporodowym; - izolowanie osób ubiegających się o pomoc przed sprawcami przemocy; - wspieranie w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej; - zapobieganie marginalizacji społecznej; - przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wypełniania roli rodzicielskiej; - zapobieganie powielaniu złych wzorców rodzinnych i środowiskowych a zwłaszcza wzorca wyuczonej bezradności

w zakresie potrzeb bytowych: - zapewnienie całodobowego okresowego pobytu; - w zakresie opiekuńczo-wspomagającym: - podstawowa pielęgnacja mieszkańca podczas choroby oraz opieka nad dzieckiem w czasie choroby opiekuna dziecka; - umożliwienie korzystania ze świadczeń zdrowotnych; - pomoc w załatwianiu spraw osobistych; - środki higieny osobistej.

GRUPOWE FORMY POMOCY OSOBOM DOŚWIADCZAJĄCYM PRZEMOCY   grupa wsparcia/grupa samopomocowa – przeznaczona dla osób, które aktualnie doświadczają przemocy i jest to źródłem dyskomfortu i cierpienia. Główny cel: ochrona uczestniczek przed krzywdzącymi relacjami, nauka życia bez przemocy. Prowadzona przez 2 terapeutów, 1 raz w tygodniu, zawsze w tym samym dniu i w tych samych godzinach. Należy zapewnić opiekę nad dziećmi na czas sesji.

Grupy psychoterapeutyczne Głównym założeniem i celem tej grupy jest powstrzymanie przemocy w rodzinie poprzez:          Zdobycie wiedzy o tym, czym jest przemoc domowa          Rozpoznanie faz przemocy we własnej rodzinie          Zmianę stereotypowego myślenia na temat przemocy          Zmianę przekonań o swojej sytuacji, o świecie i o sobie

Poznanie własnych praw i uczenie się ich egzekwowania          Wyjście z roli osoby doświadczające przemocy          Pracę nad budowaniem poczucia własnej wartości          Uczenie się i ćwiczenie nowych, konstruktywnych zachowań          Obniżenie poziomu napięcia emocjonalnego, radzenie sobie ze stresem

Co warto robić?

Dziękuję za uwagę